No nii! Meidän kiltti ja suorastaan nössö 15-v
Sai sitten jostain päähänsä, että juhlii toisen samanlaisen kaverinsa kanssa joululoman alkua vetämällä kännit tämän kaverin luona. Sieltä ne kaverin vanhemmat löysi yöllä kotiin tullessaan molemmat umpihumalassa kaljatölkkien seasta.
Tuolla tuo teini nyt nukkuu huoneessaan, mitä nyt välillä käy oksentamassa. En tiedä pitäisikö herättää vai antaisiko nukkua krapulansa pois ja vasta sitten pitäisi puhuttelun. Kotiarestiin jo määrättiin koko joululomaksi, eikä saa käyttää tietokonettaan kuin valvotusti. Uhkasin jo että jää joululahjat saamatta, mutta onkohan se jo vähän liikaa?
Kommentit (47)
Jos se on oikeasti kiltti ja nössö, krapula ja aresti on ihan riittävä rangaistus. Lahjatta jättäminen ois jo liioittelua - teinien kuuluukin välillä hölmöillä.
Keskimääräinen suomalaislapsi vetää ensikännit 12-vuotiaana. Minä olisin hyvilläni, että lapseni olisi jaksanut noinkin pitkään pidättäytyä.
Kyllä krapula opettaa. Alkoholinkäytöstä kannattaa keskustella illalla.
Juu, 15 vuotiaat ei vetele kännejä, muutakuin Porvoossa?
(sarkasmia) aspeille.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:05"]
Provo!
[/quote]
Miten niin?
ap
ja mikähän sai sinisilmäisen äidin kuvittelemaan ettei tuo vaihe tule jossain vaiheessa teidänkin teinillenne?
Ei mitään ylitiukkaa saarnaa, otat vaan sellaisen omahyväisen "no onko nyt hyvä olo" -virneen naamalle ja sitten vähän muistutusta, mitä odotat tuonikäisten tekevän ja jättävän tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:08"]
Keskimääräinen suomalaislapsi vetää ensikännit 12-vuotiaana. Minä olisin hyvilläni, että lapseni olisi jaksanut noinkin pitkään pidättäytyä.
[/quote]
Sitä minä tässä mietin, että mahtoiko tämä kuitenkaan olla edes ensimmäinen kerta? Teini on saanut kulkea aika vapaasti, kun on ainakin tähän asti ollut luotettava ja ehkä vähän liianki kiltti. Läheisiä kavereita ei ole kuin tämä yksi, ja hänen kanssaan ovat jo vuosia mm. yökyläilleet, ainakin omien sanojensa mukaan pelanneet ja sellaista. Että nyt kun tarkemmin miettii, niin kyllä heillä on ollut paljon tilaisuuksia ryypätä, hölmö minä kun en ole tajunnut sitä.
ap
Se että muutkin 15 veet vetää kännejä, ei tee siitä yhtään hyväksyttävämpää :) Hyvä, ettei ap katso vaan läpi sormien. Eiköhän teiniä hävetäkkin kiinnijääminen, luulen että puhuttelu riittää jos on oikeasti kiltti, arestia ehkä sen mukaan miten nyt käyttäytyy ? Jos olis ihan luupää niin enemmän rankkuja.
Ja ei varmasti suomalaislapset vedä kännejä keskimäärin 12 vuotiaana :D oon ite 19, ja ne ketkä veti kännejä jo 12 vuotiaana oli oikeastaan kaikki niitä raukkoja kenellä oli elämänhallinta jo sillon vähän hakusessa, eikä vapaa-aikana oikein harrastuksia joten matkittiin isompia ja vedettiin kännejä bussipysäkillä. :(
Juu, 15 vuotiaat ei vetele kännejä, muutakuin Porvoossa?
(sarkasmia) aspeille.
[/quote]
Porvoossa vedetään jo nuorempanakin.
T. porvoolaisperäinen Aspen-Dodge (ei sentään Dart)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:10"]
ja mikähän sai sinisilmäisen äidin kuvittelemaan ettei tuo vaihe tule jossain vaiheessa teidänkin teinillenne?
[/quote]
Hyvä kysymys. Varmaan se, että meidän teini on aina ollut sellainen kotona viihtyvä hissukka. Tekee kiltisti sen mitä pyydetään, on hyvä koulussa, murrosikäkään ei ole aiheuttanut kuin fyysisiä muutoksia, siis ei mitään kiukuttelua tai muutakaan. Ihan puskista tämä tuli.
ap
Ei joululahjoja pois. Vietätte nyt oikein mukavan joulun niin kuin pitääkin.
Aresti on hyvä ja rajoitettu (tai kokonaan pois) pelaaminen. Ja aresti mun mielestä osittainen. Vaikka niin että ei enä kuuden jälkeen minnekkään tmv. Kyllä ulkona on kuitenkin hyvä käydä ja saa kavereita nähdä.
Ja toki voit jutella teinin kanssa (taas) aiheesta ja kysellä muutenkin tekemisistään ja että mistä ihmeestä ne ne alkoholit sai???!!!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:16"]Ja ei varmasti suomalaislapset vedä kännejä keskimäärin 12 vuotiaana :D oon ite 19, ja ne ketkä veti kännejä jo 12 vuotiaana oli oikeastaan kaikki niitä raukkoja kenellä oli elämänhallinta jo sillon vähän hakusessa, eikä vapaa-aikana oikein harrastuksia joten matkittiin isompia ja vedettiin kännejä bussipysäkillä. :(
[/quote]
Samaa mieltä.
Täällä kiltin ja nössön 12-vuotiaan äiti. Mä olisin kieltämättä huojentunut, jos minun lapseni vetäisisi 15-vuotiaana kännit. Osoittaisi, että on sittenkin munaa olla hieman tottelemataton :D En voisi siis olla kovin vihainen mutta tietenkin rangaistuksia tulisi, jottei kännien vetäminen jäisi joka viikonlopuiseksi harrastukseksi. Koko joululoman aresti on minusta liikaa. Ja meillä kotona viihtyvälle ei aresti edes olisi rangaistus. Pelikielto ja tietsikan käytön rajoittaminen olisi meillä varmasti se rangaistuskeino.
[/quote]
Ehkä lapset vetävät ekat känninsä niin nuorena, koska kotona ei olla tarpeeksi kiinnostuneita keksimään kunnon sanktioita.
Ap voisi osoittaa olevansa kunnon vanhempi, näyttää, ettei hyväksi alaikäisen kännäilyä, ja laittaa kunnon rangaistukset peliin (tarpeen tullen vaikkapa ne joululahjojen peruutukset).
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:08"]
[/quote]
Ehkä lapset vetävät ekat känninsä niin nuorena, koska kotona ei olla tarpeeksi kiinnostuneita keksimään kunnon sanktioita.
Ap voisi osoittaa olevansa kunnon vanhempi, näyttää, ettei hyväksi alaikäisen kännäilyä, ja laittaa kunnon rangaistukset peliin (tarpeen tullen vaikkapa ne joululahjojen peruutukset).
[/quote]
Kyllä tää tyhmä tyttö veteli useammatkin kännit juniorina vaikka sai arestia,kännykkä otettiin pois sun muuta ja turpaankin tuli pari kertaa niin että helähti. Kerran sain jopa sellaisen arestin etten saanut mennä edes kouluun. Hölmöilin aikani ennen kuin kasvoin siitä yli. Ei siihen nuo kunnon rangaistukset auttaneet.
Onko se 15-vuotias nyt sitten kaksi viikkoa sisällä?
Odotat kunnes lapsi pääsee krapulasta yli, ja sitten pidät asiallisen puhuttelun. Et huuda etkä raivoa. Aresti on ihan tarpeeksi ankara rangaistus, ja konekielto.
Periaatteessa ne lahjatkin nyt sitten pitäisi jättää antamatta, kun kerran niin meni sanomaan. Mutta ehkä vanhemmallakin on lupa myöntää liioitelleensa, ilman, että menettää johdonmukaista otetta.
Provo!