Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni kuvittelee materian ja hienojen puitteiden tuovan onnen?

Vierailija
20.12.2013 |

On oltava hieno koti, auto, vaatteet, koira, kissa.

Kun oikeastihan se oma arvo ei ole noista yllämainituista kiinni. Onnellinen ihminen lienee se, joka omistaa vähiten. Eli on hyvä olla ihan vain omissa nahoissaan. Ei tarvetta näyttää kenellekään, että näin hieno minä olen.

Täälläkin huomaa tän jatkuvan kilpailun tarpeen. Kenellä on hienoin joulu, kynttilät, asunto, lapset, työ yms.. yms..  Ei jaksa. Miten ihmiset on oikeasti niin tolloja?

Kommentit (279)

Vierailija
1/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän outo ketju on. Olen kyllä muutenkin oppinut, että kell' onni on se onnen kätkeköön. Minä olen autoton ja omistusasunnoton ja kohta neljänkymmenen.

Avasin ketjun toiveikkkain mielin. Luulin, että keskustellaan "keeping up with Jones" -ilmiöstä, joka on merkittävä tyytymättömyyden aiheuttaja niille, joilla rahaa on tarpeeksi perustarpeiden tyydyttämiseksi. AV:n mustavalkomaailmassa tosin joka toisella kirjoittajalla on satojen tuhansien pääomatulot vuodessa ja toinen puoli kysyy vinkkejä kaurapuuron jatkamiseen edullisesti.

En oleta, että onnellisuuteni syy tai sen takaaja on, että en ole kiinnostunut kilpailemaan joka elämänalueella siitä, että kulutukseni on varmasti oikeaoppista, imagoani rakentavaa ja ei-wt:tä. Mutta kummasti se vain helpottaa.

Vierailija
2/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä mistä oli kyse mutta yksi asia tuli mieleen otsikosta.

nimittäin se on surullista kui ka ihmiset aivopestään mainoksilla. Jokapaikka on täynnä mainoksia siitä millainen pitäisi olla ja mikä on muotia ja kuuminta hottia. Miettikää, ihmiset oikeasti laittaa kumitissejä ihonsa alle... Se on niin luonnotonta.

ja sitten maksetaan itsensä kipeeksi jostakin tuotteesta pelkän merkin takia. 

Ja sitten heitetään pois ehjää tavaraa kun se menee pois muodista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 06:25"]

Tämähän outo ketju on. Olen kyllä muutenkin oppinut, että kell' onni on se onnen kätkeköön. Minä olen autoton ja omistusasunnoton ja kohta neljänkymmenen.

Avasin ketjun toiveikkkain mielin. Luulin, että keskustellaan "keeping up with Jones" -ilmiöstä, joka on merkittävä tyytymättömyyden aiheuttaja niille, joilla rahaa on tarpeeksi perustarpeiden tyydyttämiseksi. AV:n mustavalkomaailmassa tosin joka toisella kirjoittajalla on satojen tuhansien pääomatulot vuodessa ja toinen puoli kysyy vinkkejä kaurapuuron jatkamiseen edullisesti.

En oleta, että onnellisuuteni syy tai sen takaaja on, että en ole kiinnostunut kilpailemaan joka elämänalueella siitä, että kulutukseni on varmasti oikeaoppista, imagoani rakentavaa ja ei-wt:tä. Mutta kummasti se vain helpottaa.

[/quote]

Tämä on ihan hyvä ketju, kun suodattaa pois ne viestit, joissa ei ole edes yritetty tajuta asian ydintä, siis ne, joissa luetellaan, kuinka matkustelut ja hyvät viinit tuovat onnea, ja ne, joissa kerrotaan, miten ikävää on joutua stressaamaan jokapäiväisestä toimeentulosta.

Moni kilpavarustelua harrastava ei myönnä tai ei ehkä itse edes tajua kilpavarustelevansa, vaan kertoo ihan vain itse nauttivansa niistä kilpavarusteistaan. Koko jutun pointtihan on se, että saa ahaa-elämyksen siitä, kuinka merkityksettömiä viime kädessä oman onnellisuuden ja hyvän elämän kannalta ne ovat, ja varsinkin se,  kuinka paljon negatiivisuutta tuottaa se, että vertaa sitä omaa "kokoelmaansa" muihin. Se tuottaa negatiivisuutta silloinkin, kun itsellä on enemmän kuin sillä toisella.

Vierailija
4/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju.

Ihmiset vastaavat rehellisesti että minun onni=iso talo, maasturi ja rahaa matkustella ja en ole materialisti ja olen tosi onnellinen vaikka minulla on nämä.

Ap:lle on tullut valaistumisia useampikin.

On korkeasti koulutettuja ihmisiä joita ei haittaa asua koko elämää kaksiossa vuokralla, kunhan on kirjoja/ystäviä/vapaus päättää mitä tekee työkseen, ei vain jotain josta ei lopulta ole kenellekään kuin haittaa

Ja on massa jotka eivät koskaan kysenalaista ison talon ja ison auton valtaa. Joka ei kyllä ole edes muodikasta enää.

Vierailija
5/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 01:24"]

Ei minulla ole mitään sisäistä tyhjyyttä. Minä vain pidän siitä, että on taloudellista turvaa ja laajat mahdollisuudet nautiskeluun ja itsensä toteuttamiseen.

[/quote]

Tähän kitetytyy se, että tavaraa arvostavilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä ap ja muut samaa kertovat tarkoittavat. Tämä ketju osoittaa myös aika hyvin sen, kuinka turhaa sitä on selittää muille.

t. yksi, joka myös ennen arvosti tavaran ja pankkitilin tuomaa "turvallisuutta ja mahdollisuuksia nauttia ja toteuttaa itseään" ja rupesi näkemään asiat toisin, vaikka siihen ei ollut mitään ulkoista pakkoa. Minulla varmaan muutokseen vaikutti se, että rupesin miettimään, millaisen mallin halusin antaa lapsilleni elämästä ja elämään asennoitumisesta.

Vierailija
6/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 07:08"]En nyt tiedä mistä oli kyse mutta yksi asia tuli mieleen otsikosta.

nimittäin se on surullista kui ka ihmiset aivopestään mainoksilla. Jokapaikka on täynnä mainoksia siitä millainen pitäisi olla ja mikä on muotia ja kuuminta hottia. Miettikää, ihmiset oikeasti laittaa kumitissejä ihonsa alle... Se on niin luonnotonta.

ja sitten maksetaan itsensä kipeeksi jostakin tuotteesta pelkän merkin takia. 

Ja sitten heitetään pois ehjää tavaraa kun se menee pois muodista.

[/quote]

Mutta ajatteleva ihminen tajuaa tämän eikä mene lankaan. En osta mitään turhuuksia.

Vierailija
7/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:55"]

Mun uupumus ei oikeastaan liittynyt millään tavoin materiaan. Mä olin vasta 17 silloin. Olin vaan aina ollut kova suorittaja, se kiltti tyttö joka yrittää olla täydellinen ja menestyä koulussa ja jokapaikassa mahdollisimman hyvin. Mä halusin "bisnesnaiseksi". :D Mutta tosiaan, olen onnellinen, että mulle tuli se stoppi niin aikaisessa vaiheessa. Siitä toivuttua olen kuitenkin kokeillut myös tämän uuden asunnon omistamisen ja muun tavaran haalimisen. Se ei lienee liittynyt millään tavoin siihen mun burn outiin johon sairastuin jo tosi nuorena. Mutta jotain se aikaisempi uupumus opetti, yhdistettynä näihin myöhäisempiin kokemuksiin, kun koen oivaltaneeni jotain todella tärkeää ja tuntuu siltä että ns. avain ongelmaan on löytynyt.  Nykyään, 25 vuotiaana kovan henkisen työntuloksena, koen olevani ehjempi kuin koskaan. :) Nyt ymmärrän miksi mulle annettiin myös mm. tuo vaikea elämäntilanne. Ikävää, että toiset saavat tunemattoman ihmisen vaikuksista (jopa anonyyminä)  itselleen jotain. Mutta mullapa onkin onneks sellaista henkistä pääomaa, josta sä et tuskin koskaan voi edes haaveilla. Siksipä nuo ivaavat kommentit ei loukkaa  ;)

-ap

[/quote]

Ap on siis 25-vuotias mielestään kaiken ymmärtänyt, joka paloi 17-vuotiaana lapsena loppuun yritettyään niin kovasti olla jotain, mihin rahkeet eivät riittäneet. On tietysti kovaa ja katkeraa joutua jo ennen varsinaista näytönpaikkaa toteamaan, ettei minusta olekaan siihen mitä halusin. No, mitä muutakaan sitä voi nuori ihminen tehdä, kuin alkaa dissaamaan niitä jotka onnistuvat. Ap:lla defenssit katossa?

Ap voisi avauksessaan yhtä hyvin kertoa kuinka treenasi 10 vuotta päästäkseen julkisuuteen fitnessmisuna, mutta koska kroppa yhä edelleen on yhtä lihaksikas kuin HK:n Sininen, niin äh, en mä haluakaan. Se on pinnallisille ja muille yksiulotteisille, mä oon sentään fiksu, mun äitikin sanoi niin...

Vierailija
8/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:22"]

Mitkä sitten kenellekin ovat ne elämän hienoudet ja omat arvot. Sinulle se on valkokangas kotonasi, minulle esimerkiksi juoksulenkki lähimetsässä aikaisin aamulla.

[/quote]

Juuri näin. Tosin minäkin pidän juoksemisesta. 

[/quote]Tottakai pidät. Onhan sinulla jo ne uusimmat Asicsin lenkkarit kun niissä on se yksi raita vähän eri värinen kun viime vuoden mallissa?

[/quote] itse asiassa kannattaa hommata kunnon juoksutossut köyhänkin. Asicsia en käytä, kun ei sovi jalkaan. Mutta minuulla on kahdet pumat, kolmet niket ja yhdet barofoodit. Ja olen todella onnellinen hyvistä juoksutossuistani

Vierailija
9/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet kovin nuori vielä. Kuvittelet olevasi "aikuinen" ja tietäväsi kaikesta kaiken. Jeesustelet omaa tyhmyyttäsi 17-vuotiaana. No, elämä opettaa. Itse kuuntelen parikymppisten puheita nuoruuden tyhmyyksistä ja nykynuorten omituisuudesta päivittäin. Naurattaa.

Vierailija
10/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 01:37"]

ja hyvin on pärjätty ilman nelivetoa ;)

[/quote]

Totta tosiaan, luin huonosti - olihan tuon jaarittelun keskellä maininta niistä lapsistakin. En missään kohdin väittänyt sinua yksinkertaiseksi - ikävää, että ryhdyt muita sellaiseksi nimeämään.. 

Ja tuo neliveto oli sarkasmia - kaikilla ei toki ole sen tajua mutta sillehän se toki mitään mahda... 

[/quote] ap.n ongelma vain on se perhe, joka on tiellä, ettei pääse reppureissaamaan. En ymmärrä tällaista, että tehdään burnoutissa kersoja elämänsisällöksi ja sitten vingutaan, kun ei pääse reppureissaamaan. Itse tein lapset vasta kolmikymppisenä, ehdin liftailla pitkin maailmaa tavarat repussa. Nyt olen onnellinen, että on se neliveto ja ei tarvitse kaihoilla mitään

Vierailija
11/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 07:37"]

Mielenkiintoinen ketju.

Ihmiset vastaavat rehellisesti että minun onni=iso talo, maasturi ja rahaa matkustella ja en ole materialisti ja olen tosi onnellinen vaikka minulla on nämä.

Ap:lle on tullut valaistumisia useampikin.

On korkeasti koulutettuja ihmisiä joita ei haittaa asua koko elämää kaksiossa vuokralla, kunhan on kirjoja/ystäviä/vapaus päättää mitä tekee työkseen, ei vain jotain josta ei lopulta ole kenellekään kuin haittaa

Ja on massa jotka eivät koskaan kysenalaista ison talon ja ison auton valtaa. Joka ei kyllä ole edes muodikasta enää.

[/quote]

Enpä ole huomannut, että iso talo, maasturi ja taloudellinen turva olisivat vieneet minulta ystävät, kirjat, vapauden tai mielenkiintoisen työn.

AP on tyypillinen ruikuttaja, joka menetti paljon ja nyt yrittää todistella, ettei oikeastaan sitä edes halunnut. Minusta on kamalaa, jos ap valitsi aikanaan ystäviä, joille vain materia merkitsi eikä ihminen. Me muut teemme toisin.

Vierailija
12/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mieluummin nauran Ladassa kuin itken Mersussa.

Vierailija
13/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:22"]

Juu, en puhunut tosiaan nyt köyhyydestä ja puutteesta. Tiedän myös mitä se on. Suomessa on kuitenkin lähtökohtaisesti lähes jokaisella hyvät mahdollisuudet riittävän hyvään elämään. Ihan köyhimmilläkin on katto pään päällä, auto, ruokaa jne. Puhuinkin nyt tästä nykyajan täydellisyyttä tavoittelevasta ihmisryhmästä (monet blogit esim.) jossa aivan selvästi yritetään sillä tavaralla ja muulla hienolla tuottaa itselle hyvää mieltä ja kenties näyttää muille ihmisille. Faktahan vaan on se, että kun sulla on se uudenkarhea mersu, niin sä totut siihen. Ja kohta pitää taas ostaa uusi ja hienompi, mutta kun sä totut siihenkin. Riittää kun on vaan se auto (jos sen edes tarvitsee välttämättä). En nyt ala rautalangasta vääntämään. Ne ymmärtää, jotka ymmärtää. 

-ap

[/quote]

Tuo on konsumerismia eli kuluttajuutta.

Vierailija
14/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä kypsässä 35 vuoden iässä lakannut etsimästä sisältäni poikkeuksellistä yksilöä, joka osaa olla kiitollinen elämän pienistä iloista. Pinnan alta ei taida löytyä syvällisyyttä ja sisäistä kauneutta, joten täytyy tyytyä tähän ulkoiseen. Jos on laiska ja mukavuudenhaluinen, niin saako keskittyä rakentamaan ulkoista hyvääoloa?

Vierailija
15/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ja en ymmärrä ap:tä. Olen samaa mieltä siitä, että jos ihmisen elämä rakentuu kuluttamiselle ja shoppailun tuomalle hyvälle ololle, kaikki ei ole hyvin. Mutta se, että leimaa poikkeuksetta isossa talossa asuvat, auton omistajat onnettomiksi materialisteiksi, kertoo minusta enemmän jostain omasta pahasta olosta ja masennuksesta, kuin että se kertoisi oikeasti ko perheen onnellisuudesta tai onnettomuudesta yhtään mitään. Moni kun saa elämässään SEKÄ ETTÄ. Tekee kohtuudella töitä, saa hyvän toimeentulon, saa asua homeettomassa kauniissa talossa, rakastaa lapsiaan ja jakaa heille hellyyttä ja huolenpitoa ja voi tehdä kaupassa eettisiä ja terveellisiä valintoja, joilla taas oma perhe voi hyvin sekä fyysisesti että henkisesti. Olo on rauhallinen ja tyytyväinen.

Sellainen tuntemattomien ihmisten voivottelu ("voi kun ne on onnettomia ja ne ei tajuu mitään syvällistä tästä elämästä") kertoo minusta eniten jostain omasta pahasta olosta kuin oikeasti paljon mitään niistä muista ihmisistä.

Vierailija
16/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 01:24"]

Ei minulla ole mitään sisäistä tyhjyyttä. Minä vain pidän siitä, että on taloudellista turvaa ja laajat mahdollisuudet nautiskeluun ja itsensä toteuttamiseen.

[/quote]

Tähän kitetytyy se, että tavaraa arvostavilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä ap ja muut samaa kertovat tarkoittavat. Tämä ketju osoittaa myös aika hyvin sen, kuinka turhaa sitä on selittää muille.

t. yksi, joka myös ennen arvosti tavaran ja pankkitilin tuomaa "turvallisuutta ja mahdollisuuksia nauttia ja toteuttaa itseään" ja rupesi näkemään asiat toisin, vaikka siihen ei ollut mitään ulkoista pakkoa. Minulla varmaan muutokseen vaikutti se, että rupesin miettimään, millaisen mallin halusin antaa lapsilleni elämästä ja elämään asennoitumisesta.

[/quote]

Juuri näin. Ne jotka eivät ole kokeneet samnkaltaista oivallusta, sokeasti toitottavat kuinka onni tulee juurikin siitä citymaasturista ja isosta talosta. Jotkut vaan yrittää väkisinkin nyt kääntää tämän ketjun ja aloituksen sanoman ihan toiseksi, kuin mitä ap oli tarkoittanut. Ja sehän johtuu vain siitä, että niin suuri osa ihmisistä kulkee laput silmillä koko elämänsä tajuamatta tuota aloituksen pointtia välttämättä ikinä. Surullista.

Vierailija
17/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:39"]

[/quote]

Minusta kaikkein mukavinta on kuitenkin nauraa audissa. Jokaisella meillä on mieltymyksemme

Mutta toisaalta, jos on paljon surua, niin mieluummin itken mersussa, kuin ladassa. Raha kuitenkin helpottaa elämää surussakin

Asiasta toiseen. En usko, että ap olisi tasapainoinen ja avarakatseinen edes siellä reppureissullaan. Ei onnea löydä, ellei löydä sitä sisältään. Et edes siellä reppureissulla.Ja viestiesi perusteella et kovin onnelliselta vaikuta.

Vierailija
18/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:39"]

[/quote]

Minusta kaikkein mukavinta on kuitenkin nauraa audissa. Jokaisella meillä on mieltymyksemme

Mutta toisaalta, jos on paljon surua, niin mieluummin itken mersussa, kuin ladassa. Raha kuitenkin helpottaa elämää surussakin

Asiasta toiseen. En usko, että ap olisi tasapainoinen ja avarakatseinen edes siellä reppureissullaan. Ei onnea löydä, ellei löydä sitä sisältään. Et edes siellä reppureissulla.Ja viestiesi perusteella et kovin onnelliselta vaikuta.

[/quo

Hoh,hoh. Etkö näe metsää puilta? Sinä vaikutat kyllä läpeensä tyytymättömältä. :D

Vierailija
19/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen kanssa pitää kilpavarustella?

Vierailija
20/279 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen kanssa pitää kilpavarustella?