Mikä on tekosyysi siihen ettet osaa suomen kieleen kuuluvaa vokaaliharmoniaa?
Etu- taka- ja välivokaalisääntö on helppo:
anonyyminA, EI anomyyminÄ
Kommentit (7)
Itse asiassa itse kirjoitat sen väärin. "Anonyymi" on vierasperäinen sana, jossa on sekä taka- että etuvokaaleja. On siis pakko soveltaa vokaaliharmonian sääntöä. Sanan viimeinen A on lähempänä y:tä, joka on etuvokaali. Koska se on lähempänä taivutuspäätettä, sen mukaan mennään. Silloin etuvokaali ä on oikea vaihtoehto.
Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö: ehkä tämä suomalaisessa kielitajussa hajoaa yhdyssanan kaltaiseksi sanaksi (ano-nyymi), vaikka yhdyssana se ei olekaan. Yhdyssanoissahan taivutusmuotojen vokaaliharmonia kun noudattaa aina viimeisen sanavartalon mukaisia vokaaleja.
Tuossa sanassa kyllä kumpikin on oikein.
Mitkä ovat etu- ja mitkä takavokaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa itse kirjoitat sen väärin. "Anonyymi" on vierasperäinen sana, jossa on sekä taka- että etuvokaaleja. On siis pakko soveltaa vokaaliharmonian sääntöä. Sanan viimeinen A on lähempänä y:tä, joka on etuvokaali. Koska se on lähempänä taivutuspäätettä, sen mukaan mennään. Silloin etuvokaali ä on oikea vaihtoehto.
Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö: ehkä tämä suomalaisessa kielitajussa hajoaa yhdyssanan kaltaiseksi sanaksi (ano-nyymi), vaikka yhdyssana se ei olekaan. Yhdyssanoissahan taivutusmuotojen vokaaliharmonia kun noudattaa aina viimeisen sanavartalon mukaisia vokaaleja.
Korjaanpa itseäni. Kielitoimiston sanakirjan mukaan molemmat muodot ovat hyväksyttäviä. Oppia ikä kaikki. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/anonyymi
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat etu- ja mitkä takavokaaleja?
Suomen vokaaliharmonia kannalta etuvokaaleja ovat y, ö ja ä. Takavokaaleja ovat u, o ja a. Järjestelmän kannalta neutraaleja ovat i ja e, vaikka tiukan foneettiselta kannalta ne ovat etuvokaaleja. Etu- ja takavokaalit eivät siis suomen sanoissa esiinny samassa sananvartalossa. Neutraalit vokaalit voivat sen sijaan esiintyä minkä tahansa muun vokaalin kanssa.
Foneettisella tasolla etu- ja takavokaaleilla tarkoitetaan sitä kohtaa suussa, jossa ilmalla on vokaalia tuotettaessa kaikkein pienin tila kulkea läpi. Menikö yli hilseen?
Anonyymi ei ole suomalainen sana