Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on tekosyysi siihen ettet osaa suomen kieleen kuuluvaa vokaaliharmoniaa?

Vierailija
04.10.2020 |

Etu- taka- ja välivokaalisääntö on helppo:

anonyyminA, EI anomyyminÄ

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymi ei ole suomalainen sana

Vierailija
2/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa itse kirjoitat sen väärin. "Anonyymi" on vierasperäinen sana, jossa on sekä taka- että etuvokaaleja. On siis pakko soveltaa vokaaliharmonian sääntöä. Sanan viimeinen A on lähempänä y:tä, joka on etuvokaali. Koska se  on lähempänä taivutuspäätettä, sen mukaan mennään. Silloin etuvokaali ä on oikea vaihtoehto.

Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö: ehkä tämä suomalaisessa kielitajussa hajoaa yhdyssanan kaltaiseksi sanaksi (ano-nyymi), vaikka yhdyssana se ei olekaan. Yhdyssanoissahan taivutusmuotojen vokaaliharmonia kun noudattaa aina viimeisen sanavartalon mukaisia vokaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa sanassa kyllä kumpikin on oikein.

Vierailija
4/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat etu- ja mitkä takavokaaleja?

Vierailija
5/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa itse kirjoitat sen väärin. "Anonyymi" on vierasperäinen sana, jossa on sekä taka- että etuvokaaleja. On siis pakko soveltaa vokaaliharmonian sääntöä. Sanan viimeinen A on lähempänä y:tä, joka on etuvokaali. Koska se  on lähempänä taivutuspäätettä, sen mukaan mennään. Silloin etuvokaali ä on oikea vaihtoehto.

Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö: ehkä tämä suomalaisessa kielitajussa hajoaa yhdyssanan kaltaiseksi sanaksi (ano-nyymi), vaikka yhdyssana se ei olekaan. Yhdyssanoissahan taivutusmuotojen vokaaliharmonia kun noudattaa aina viimeisen sanavartalon mukaisia vokaaleja.

Korjaanpa itseäni. Kielitoimiston sanakirjan mukaan molemmat muodot ovat hyväksyttäviä. Oppia ikä kaikki. https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/anonyymi 

Vierailija
7/7 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat etu- ja mitkä takavokaaleja?

Suomen vokaaliharmonia kannalta etuvokaaleja ovat y, ö ja ä. Takavokaaleja ovat u, o ja a. Järjestelmän kannalta neutraaleja ovat i ja e, vaikka tiukan foneettiselta kannalta ne ovat etuvokaaleja. Etu- ja takavokaalit eivät siis suomen sanoissa esiinny samassa sananvartalossa. Neutraalit vokaalit voivat sen sijaan esiintyä minkä tahansa muun vokaalin kanssa.

Foneettisella tasolla etu- ja takavokaaleilla tarkoitetaan sitä kohtaa suussa, jossa ilmalla on vokaalia tuotettaessa kaikkein pienin tila kulkea läpi. Menikö yli hilseen?