Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako synnytyksessä syötävää?

22.07.2006 |

Todellä tyhmä kysymys, mutta kun ei tiedä... Eli jos synnytys jatkuu niin pitkään että ehtii tulla nälkä, niin tarjoaako sairaala jotain muutakin kuin mehua? Tiedän että raskaasti ei tietenkään silloin halua syödä, mutta saako jotain hedelmäsosetta tms? Vai pitäiskö ottaa itse mukaan jotain sellaista? Luulisi että siinä muuten ihan pökrää verensokerin laskuun, kun ensisynnyttäjällä avautumisvaihe voi kestää yli kymmenen tuntiakin. Vai eikö saa syödä synnytyksen aikana muuta kuin sitä mehua siltä varalta jos joutuu yllättäen keisärinleikkaukseen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan koska se avautumisvaihe kesti ja kesti ja alkoi jo taju lähteä.

En kuitenkaan saanut mitään alas, edes juotua niin ne taisi laittaa sitten sokeritipan etten ihan kuukahda sinne.

Usko pois, ei siellä pysty syömään yhtään mitään vaikka homma kestäisi viikon! Kun koskee niin sitä yrittää vaan pysyä tajuissaan eikä mieti että mitähän söisi....

Nyt kun mietin asiaa niin en tosiaan syönyt ainakaan 36 tuntiin mitään!

Vierailija
2/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyllä tarjottukaan ja ehkä johtu siitä että aloin oksentamaan samantie kun päästiin synnärille,supistukset niin voimakkaat.5.15 oltiin sairaalas ja 9.08 poika synty eli olin syönyt edellisenä iltana kotona.edes yöllä 2 jälkeen kun lähdin kotona kulkemaan ei ruokaa tehny mieli.aamupala saatiin kun synnytys ohi,tosi en pystynyt silloinkaan vielä mitään syömään,mies veteli leivät ja kahvin hyvällä ruokahalulla =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalit ruoat osastolla. Mulla synnytys käynnistettiin ja kun olin vielä osastolla (ei synnytyssalissa) kävin itse ruokailutilassa syömässä. Synnytyksen jälkeen mies haki synnytyssaliin leipiä ja jogurttia.

Tipy

Vierailija
4/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsivesi meni aamuyöllä. Arvelin, että ensisynnytys saattaa kestää ja pyysin synnytyssalissa jotain pientä syötävää, jottei niin huippaisi. Kiisseliä ja leipää sai. Siinä vaiheessa kivut talttuivat vielä ilokaasulla ja syöminen sujui. Synnytys oli hieman ennenaikainen ja vauva arvioitu pieneksi, joten ei ollut ihan varmaa, etteikö sektioon jouduttaisi. Mutta hyvin siis kuitenkin sujui (11,5 h) ja kevyesti sai syödä. Juotavaa sai myös.

Vierailija
5/16 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illan ja yön aikana sain mehua yllinkyllin, sitä kehotettiinkin juomaan mahd. paljon ettei tulis niin heikkoa oloa. Miehellä oli omat eväät " isien huoneen" jääkaapissa, kävi syömässä jossain vaiheessa yötä. Aamulla, kun tyttö oli syntynyt, minulle ja miehelle tuotiin synnytyssaliin runsas aamupalatarjotin. Synnytyin OYS:ssa -04.

Nyt olen pikapuoliin menossa sinne taas enkä nytkään ajatellut varata sen kummempaa syömistä mukaan. Ei oikein ollut nälkä päällimmäisenä mielessä edelliselläkään kerralla... Olin sillon muuten syömättä 21-22h, tuoremehullakin pärjäsi hyvin.

Vierailija
6/16 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista kun olin synnyttämässä menimme sairaalaan keskellä yötä. Kätilöopisto kysymyksessä. Aamulla tuotiin minulle jogurttia ja marjakeittoa - sitä ennen en ollut nälkää huomannutkaan ja toisaalta olin kotona syönyt vielä yöllä vähän. Mutta nälkä vaivasi kun mies söi vieressä banaania ja suklaata ja kätilöiltä salassa puputin niitäkin. Tämä noin 2-3 tuntia ennen vauvan syntymää. Synnytyksen jälkeen meille tuotiin kahvia, pientä suolaista sekä makeaa, minä vetäisin hyvällä ruokahalulla miehenkin annokset =)

Ja kun toista lasta olin synnyttämässä, edelleen Kätilöopistolla - nyt Haikaranpesässä, menimme sairaalaan klo 07.30 ja yhdeksän aikaan söimme miehen kanssa aamupalaa. Välillä supisti niin maan p....lesti, mutta ruoka maistui kyllä. Vauva syntyi klo 14 ja sitä ennen sain vielä urheilujuomaa kun kätilö oli sitä mieltä että tarvitsen voimia.

Vierailija
7/16 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

helmikuussa TAYS:ssa ja omat eväät varasimme synnytykseen mukaan. Oli mehua, karkkia, jugurttia tai mehukeittoa ja miehelle oli leipiä tms. No, pillimehun join ja muutamia karkkeja söin, ei todellakaan tehnyt mieli syödä! Mies ei koskenutkaan eväisiinsä. Tosin pääsimme suoraan saliin ja vauva syntyi 4 tunnin kuluttua, eli ei ollut kyse kovin pitkästä koitoksesta.

Vierailija
8/16 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa siellä synnytin poikamme. Olimme klo 4 yöllä synnärillä, ja klo 7.30 tuli aamupala, josta en jostain syystä saanut alas juuri mitään (puolikas jugurtti ja pari haukkuu leipää) koska oli sen verran paha olo, vaikka mies ja kätilö olivat sitä mieltä että olis pitänyt syödä enemmän, mutta poikamme syntyi vajaan kahden tunnin päästä tuosta " aamupalasta" ...

Vierailija
9/16 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes juotavaa vaikka jano oli aivan hirvittävä... Suuta sai kostuttaa vähän. Tosin minun tapauksessa päädyttiin kiireelliseen sektioon joten se oli varmasti parempi niin.

larissa

Vierailija
10/16 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..avautumisvaiheessa. Oltiin aikaisin aamulla sisällä ja supistusten pahennuttua oksensin kaikki aamupalat ulos (yök) eikä muu ruoka maistunut sen jälkeen.

Vierailija
11/16 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytin PHKS:ssa. Menin sairaalaan yöllä ja olin 2cm auki. Minut siirrettiin saliin ja kätilö kysyi haluanko yöpalaa. Kyllä mulle maistui, ja sain teetä, leipää, jogurttia ja mehua. Osa jäi kyllä syömättä kun synnytys eteni niin vauhdilla.

Vierailija
12/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kertaa aionkin varata omat eväät mukaan;) Viime synnytyksessä

tuli nimittäin kova nälkä, eikä mitään muuta saanut kuin mehua. En tiedä mistä tämä käytäntö johtuu. Ehkä jos on pahoinvointia, niin en teekään mieli syödä mitään, mutta minulla ei ollut.

Vaikkei synnytys kestänyt " kuin" 7h, ja olin juuri syönyt ennen sairaalaan menoa, niin tuli niin kova nälkä että ihan tärisin. On se sellaista urheilua:))

Vierailija
13/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi tietysti sitten kun epiduraali laitettiin. P-KKS:ssä synnytin.

Vierailija
14/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin ei ruokaa edes ajatellut kun supistukset oikein olivat voimissaan (ja epiduraalin jälkeen vain lepäsin), ponnistuvaiheessa (pitkittyi kyllä) kiellettiin vedenkin juominen, suuta vain sai kostutettaa. Ilmeisesti jos tulee sektio on parempi jos mahalaukku on tyhjä, ja migreeniajoilta muistan että ruoka ei edes vatsassa sulanut kohtauksien aikana, olisiko sama juttu muissakin suurissa kiputiloissa?

Vierailija
15/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Jorvissa esikoisen pyöräytin. Avautumisvaihe kesti melkein sen pari vuorokautta (vaikka olin kuitenkin jo olisko 4cm auki sinne mennessäni). Tuon aikana sai syödä jugurtteja ja muuta nestemäistä. Just, joo.. tällainen suursyömäri kuin minä - olin TOSI nälkäinen.. siinä alkoi mennä kyllä muidenkin eväät! Ponnistusvaiheessa (mulla onneksi vain 11min) ei sitten osannut sitä sapuskaa oikein kaivatakaan, enkä usko, että olisivat antaneetkaan ; ).

Nyt synnytän toisaalla ja olen saanut selville tiedon, että sama ruokapolitiikka tuollakin.

Yleensä, jos on sairaalassa menossa leikkaukseen tai riski moisesta on olemassa, niin ei saa ayödä ja juoda lainkaan.. Muistaakseni sen vuoksi, koska jos joudutaan nukuttamaan, niin siinä on olemassa riski masulaukun sisällön päätymisestä keuhkoihin tms.? Tai että aiheuttaisi jotain muita komplikaatioita. Eli tuon uskon olevan syynä. (Jotenkin noin se minulle perusteltiin keväällä maatessani vuorokauden pelkän tipan varassa RASKAANA sairaalassa, kun pelkäsivät minun joutuvan päivystyksenä leikkaukseen.)

Eli jos sattuisikin joutumaan sektioon.. niin vissiin sen vuoksi ei kiinteätä ruokaa?! Ja ehkä näitäkin ohjeita tulkitaan vähän eri tavoni tilanteen ja paikan mukaan. (Eli jos tosiaan esim. näyttäisi olevan vielä varsinaiseen ponnistukseen aikaa, niin voi syödä? Olin tuossa pari viikkoa sitten tutkittavana sairaalassa... kun saivat suljettua pois tutkimuksin kiireellistä - mahdollista leikkaushoitoa - vaativat toimenpiteet, niin antoivat minulle raskauteni vuoksi poikkeusluvan syödä : ))).

Nyt meinaan muuten pakata sapuaksaa mukaan : ) niin synnytystä edeltävää aikaa varten, kuin erityisesti lapsivuodeosastolle!

- Tiina -

Vierailija
16/16 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin satakunnan keskussairaalassa ja synnytys kesti 10 h. Mitään syötävää en saanut ja suutakin sai vaan kostuttaa vedellä. En tiedä onko Porissa tällänen käytäntö.