Saako työttömyystuen lisäksi kotihoidontukea ja kuntalisää?
Vai saako työtön vain työttömyystuen? Jos siis samalla hoitaa lapsia kotona.
Kommentit (17)
Ei saa kahta tukea päällekkäin, se on joko tai. Ja työttömyysrahalla sinun pitää sitten myös olla valmis vastaanottamaan töitä....
Kyllä saa, mutta kotihoidontuki miinustetaan työttömyyskorvauksesta, eli käytännössä saat vain työttömyyskorvauksen verran.
Jos sun tarkoitus on hoitaa kotona lapsia, niin silloin älä hae työttömyyskorvausta, koska sitä maksetaan työttömille työnhakijoille. Jos et halua työtä etkä sitä ole valmis vastaanottamaan, työttömyyskorvaus ei sinulle kuulu.
Jos taas haluat töihin, niin sitten vaan työkkäriin mars mars. Mikäli sinulle tarjotaan työtä, niin lapset hoitoon.
Minä en tajua mitä logikkaa ihminen käyttää, jos luulee savansa yht.kunnalta kupattua useita eri tukia samaan aikaan..
Jos haluat työttömyyskorvausta niin se edellyttää te-toimistoon ilmottautumista ja sen jälk saatkin odotella päivittäin postia siltä varalta, että tulee työtarjous. Ja sihen on reagoitava tai tulee 3kk karenssi eli et saa mitään rahaa mistään.
Jos haluat kotihoidontukea niin sitten tieto Kelaan ja saat sen kotihoidontuen+mahd kuntalisän.
Ei pullaa voi sekä syödä että säästää, jotakin rajaa loiset!
No tänä päivänä ei onneks tunnu olevan pelkoa (ainakaan kaupallisella alalla) että töihin oikeen soiteltais tai työkkäristä tarjottais jotain. Itse jäin nyt ansiosidonnaiselle ja saan kotihoidontukea (miinustetaan työttömyyskorvauksesta), mielelläni menen töihin jos sellaista saan mutta hyvillä mielin hoidan tässä töihin pääsyä odotellessa kahta pientä lastani. Tosin onhan se töitten haku hieman rajoitettua kun vaatis oikeesti aika kovaa ponnistelua että sais työpaikan.. Soittelua työpaikkoihin, itsensä markkinoimista, hakemusten viilailua... ei paljon kotiäitinä jää kuitenkaan aikaa....
No tänä päivänä ei onneks tunnu olevan pelkoa (ainakaan kaupallisella alalla) että töihin oikeen soiteltais tai työkkäristä tarjottais jotain. Itse jäin nyt ansiosidonnaiselle ja saan kotihoidontukea (miinustetaan työttömyyskorvauksesta), mielelläni menen töihin jos sellaista saan mutta hyvillä mielin hoidan tässä töihin pääsyä odotellessa kahta pientä lastani. Tosin onhan se töitten haku hieman rajoitettua kun vaatis oikeesti aika kovaa ponnistelua että sais työpaikan.. Soittelua työpaikkoihin, itsensä markkinoimista, hakemusten viilailua... ei paljon kotiäitinä jää kuitenkaan aikaa....
Siittä vaan, kukin toimii kuten parhaksi katsoo mutta ap laita sitten myös päiväkotihakemus haluamaasi päiväkotiin vireille jos työttömäksi ilmoittaudut. Jos/Kun posti tuo työtarjouksen jonka pohjalta saisit työpaikan niin olisi edes toiveita saada lapset/lapsi haluamaasi päiväkotiin. Muussa tapauksessa heidät voidaan sijoittaa vaikka 20km päähän kodistanne jos yhtäkkiä työölistytkin ja paikka on siis vaan silloin jostain saatava.
Ja ethän siinä edes mitään voittaisi kun et kotihoidontukea ja työttömyyskorv samaan aikaan voi saada vaan eläisit pelko persiissä päivästä toiseen.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:26"]
[/quote]
Kotihoidontuki vähennetään työttömyystuesta mutta kuntalisää ei. Näin Espoossa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:05"]
Minä en tajua mitä logikkaa ihminen käyttää, jos luulee savansa yht.kunnalta kupattua useita eri tukia samaan aikaan..
Jos haluat työttömyyskorvausta niin se edellyttää te-toimistoon ilmottautumista ja sen jälk saatkin odotella päivittäin postia siltä varalta, että tulee työtarjous. Ja sihen on reagoitava tai tulee 3kk karenssi eli et saa mitään rahaa mistään.
Jos haluat kotihoidontukea niin sitten tieto Kelaan ja saat sen kotihoidontuen+mahd kuntalisän.
Ei pullaa voi sekä syödä että säästää, jotakin rajaa loiset!
[/quote]
Kyllä tuon kolmen kk karenssin ajan saa kotihoidontuen ihan normaalisti, ei se siihen vaikuta. Olen saanut molempia tukia samaan aikaan ja tosiaan kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta mutta kuntalisää ei vähennetä. Jos tarjotaan töitä ja kieltäytyy niin loppuu työttömyyskorvaus mutta kotihoidontuki jatkuu.
Kotihoidon tukea saa myös työssäkäyvä jos lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa. Kotihoidon tuki on lasten kotona hoitamista varten, ihan sama kuka ne hoitaa. Eli kyllä työtönkin voi saada kotihoidon tukea. Tosin työttömän on oltava valmis heti töihin, että jos lapset ei ole päivähoidossa niin toivottavasti on varasuunnitelma minne lapset saa äkkiä hoitoon jos komennus tulee.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:34"]
Kotihoidon tukea saa myös työssäkäyvä jos lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa. Kotihoidon tuki on lasten kotona hoitamista varten, ihan sama kuka ne hoitaa. Eli kyllä työtönkin voi saada kotihoidon tukea. Tosin työttömän on oltava valmis heti töihin, että jos lapset ei ole päivähoidossa niin toivottavasti on varasuunnitelma minne lapset saa äkkiä hoitoon jos komennus tulee.
[/quote]Erona vaan että (summat keksittyjä tähän hätään) työssäkäyvä saa palkan 1500e + kht 300e, ja työtön ja työttömyysrahaa 700e + kht300e-300e.
Tätä samaa pohdin juuri itsekin: olen jäämässä tammikuun lopulla työttömäksi. Kodinhoitotukea en ajatellut hakea, täällä kun ei saa tuota kuntalisääkään. Mutta lapsen otan kyllä pois hoidosta, koska en todellakaan ajatellut maksaa päivähoitomaksuja työttömyyden ajan, joka minun alallani saattaa kestää monta kuukautta. Tarjottua työtä olen kyllä valmis vastaanottamaan, mutta työn aloituksesta joudutaan sitten neuvottelemaan niin että ensin pitää löytyä lapsille hoitopaikka.
Entä, jos en ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaikka olen työtön, koska minulla ei ole ammattia ja olen alle 25v. Vähennetäänkö kodinhoidontuki toimeentulotuesta mikä on ainoa tulonlähteeni? Entä lapsilisä ja muut vanhempainetuudet? Oon ihan hukassa, kun missään ei lue selvästi työttömien vanhempien tuista varsinkaan jos ei saa työttömyyspäivärahaa.
Meillä ainakin saadaan työttömänä kaksi ihmistä yht n. 700€/kk koittakaapa itse elää sillä stn suhteilla työllistyneet porvarihuorat
Alle 25v työttömälle jolla ei oo koulutusta, tulee tyyliin 5KK karenssi ekaksi
Saa, mutta kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.