Mieheni ex syyttää minua siitä että lapsi ei halua mennä äidilleen.
Lapsen äiti tuli tänään hakemaan lasta (8.v) ja hän karkasi läheiseen leikkipuistoon enkä ehtinyt estää häntä kun mies oli suihkussa.
Äiti alkoi vihaisesti sanomaan minulle että ”tää on aina tätä kun sä vahdit lasta” ja ”aina on ongelmia kotiutumisen kanssa kun täältä lähdetää”
Yritin kertoa äidille että ihan normaalia arkea täällä vietetään, katsottiin putousta, leivottiin herkkuja, käytiin frisbeegolffaamassa ja uimassa.
Tykkään itse liikunnasta ja siitä että liikutaan lapsen kanssa paljon, lapsi on itsekkin sanonut että tykkää tulla meille kun teemme aina kivoja asioita.
Pyrimme viikollakin ulkoilemaan pari tuntia koska siitä tulee hyvä olo.
En vain voi ymmärtää haukkumista, tänään äiti sitten vielä huusi minulle lapsen aikana että hänen puolestaan voin painua helv.
Lapsi itki ja mies meni juttelemaan äidille, mutta hänen mielestään vain meissä on aina vika.
Mitä tuollaisen kanssa voi tehdä? Noudatetaan kaikkia hänen antamia ohjeita ja neuvoja (niitä hölmöjökin esim. Lapsi ei saa viikolla pelata pleikkaa yms.
En yleensä ole paikalla kun äiti hakee lapsen mutta silloin hän haukkuu miehen pystyyn, milloin vääristä vaatteista yms.
Ja ei, ei johdu erosta, enkä minä ole sekaantunut heidän eroonsa.
Kommentit (25)
Tuollaista se on, kun ottaa vastuun, joka ei itselle kuulu.
Jos sinä, ap, vetäytyisit taka-alalle, etkä ottaisi vastuuta lapsen hakemisesta leikkipuistosta, niin eksä ei pääsisi haukkumaan sinua. Mies saisi haukut.
Minullakin on eksä, jota ei voi koskaan miellyttää. Teet niin tai näin, on se aina väärinpäin. Ja olen syyllinen kaikkeen.
Ainut, mikä on auttanut, on yhteydenpidon siirtäminen kokonaan tekstareihin. Jos on asiaa, niin tekstaa. Haukkumiset jää paljon lyhyemmiksi.
Ja vastuu pitää olla isällä, ja siirtää pikuhiljaa lapselle. Eli äiti soittaa lapselle, että olen tulossa hakemaan, älä mene minnekään.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä homma tuossa kohtaa hakusessa teilläkin eli miehelläsi, jos kahdenksanvuotias karkaa leikkipuistoon juuri kun johonkin pitäisi lähteä. Olipa se huvipuisto, toinen vanhempi tai hammaslääkäri. Voin sanoa käsi sydämellä, ettei minulle tai yhdellekään kaverille ole tuollaista tapahtunut. Ja jos tuo ei ole eka kerta, en ihmettele jos äidillä on hermo mennyt.
Muuten, voi olla että lapsi on hankala teillä olemisen jälkeen ja se voi johtua ihan siitä että ikävöi isäänsä äidillään ollessaan, oireilee sitä, ettei vanhemmat ole yhdessä ja jos äiti on läheisempi, häneen uskaltaa purkaa kiukkuaan ja teillä on kiltisti koska sille etäisemmälle vanhemmalle ei välttämättä uskalla kiukuta samoin. Ei se oikeuta äitiä rähjäämään teille, varsinkaan sulle, mutta voi olla että jos äiti laittaa lapselle rajoja (joita sä tunnut pitävän turhina, ehkä tuo asenne välittyy lapselle vaikka näennäesesti pidätte rajoista kiinni) ja tekee parhaansa ja sitten kotona kuuntele kiukuttelua ja jotain "isi ja X on paljon kivempia" niin ei jaksa ehkä kovin hyvää teistä ajatella.
Sun homma ei ole miehen exän juttuja tai raivoamisia kuunnella, kävele noista tilanteista pois, sano ystävällisesti että haet miehen siihen, asia ei sulle kuulu. Ja hienoa, ette koe lasta taakaksi ja tunnut viihtyvän hänen kanssaan, se on lapselle varmasti tosi tärkeää ja miehellesi myös! Jos lapsen äiti ei tätä osaa arvostaa yhtään, jätä se omaan arvoonsa. Miehen homma on selvitellä asiat exänsä kanssa, sinun ei siihen tarvitse eikä pidä sekaantua.
Tästä ollaan lapsen kanssa kyllä puhuttu, joskus saattaa mennä piiloon eikä vastaa vaikka kuinka huudellaan että missä on. Lapsi sanoo vain että ei halua lähteä.
Kyllä meillä säännöt on ja asioista keskustellaan, mies on minesti puhunut tästä asiasta lapsen kanssa.
Minä en puutu miehen ja exän kasvatukseen, osallistun arkeen kyllä muutoin mielelläni vaikka ei se meilläkään aina helppoa ole.
Lapsi on aina ollut läheisempi isän kanssa, ja ovat käyneet asioista juttelemassakin (ennenkuin minä tulin kuvioihin)
Ap
Ompa hassu perhe. 8v lapsi karkaa noin vain leikkipuistoon ja mies tekee töitä suihkussa. :D
No niin, siinäpä taas lapsen vanhemmat käyttävät ap:ta lapsenlikkana ja tietysti silloin saa myös haukkua lapsenlikkaa. Onhan se heille molemmille todella kätevää kun yksi ylimääräinen aikuinen jolle sysätä vastuu kun itseä ei kiinosta. Miksi suostut? En kuuntelisi tuota naista hetkeäkään ja isä saisi vuorollaan hoitaa lastaan itse. Eksistä ei ole kuin harmia.