Sain potkut ja karenssin, koska maski vaikeutti hengitystäni niin etten voinut pitää sitä töissä
Mulla on diagnosoitu astma ja kun työpaikalleni tuli maskipakko, huomasin pian että maskin käyttö vaikeutti hengitystäni liikaa. Otin sen siksi pois enkä muutaman kerran jälkeen suostunut laittamaan maskia enää lainkaan. Astmaan ja hengitysvaikeuksiin vetoaminen ei auttanut, vaan sain ensin varoituksen ja sitten potkut. Sen jälkeen tulikin sitten todellinen pommi eli karenssi. Joku "asiantuntija", joka ei koskaan ole tavannut tai tutkinut minua, pitää astmaani niin lievänä että maskin käytön pitäisi onnistua. Miten tällainen voi olla mahdollista? Olisiko mun tosiaan pitänyt pitää väkisin maskia päällä, kunnes kohtaus iskee, ja tehdä sama uudestaan ja uudestaan kunnes tyhmäkin tajuaa ettei kyse ole sattumasta? Ja jos tahdon saada oikeutta, nyt pitäisi mennä omalla kustannuksellani yksityislääkärin kalliisiin tutkimuksiin... Saanko kysyä että millä rahalla, kun saan pelkästään alennettua toimeentulotukea?
Kommentit (32)
Kyllä, sinun olisi pitänyt hankkia lääkärinlausunto ettet voi noudattaa annettuja määräyksiä ja työkykysi on tämän johdosta alentunut.
Ja miksi pitikään olla niitä säästöjä?
Niin, no olisit mennyt aikanaan työterveyteen. Tottakai sinun pitää todistuksella todistaa, josset ole kykenevä tekemään työtä annetuin ohjein.
Sinun olisi pitänyt hankkia lääkärinlausunto asiasta. Oma diagnoosi ei ole koskaan riittävä peruste.
Voi teitä hanhia😁uskoitte tuonkin....
Ap, minulla on paha ja oireileva astma, ja pidän töissä koko ajan maskia ongelmitta. Tottumiskysymys tuo.
Oletko oikeasti saanut astmakohtauksen maskin takia, vai luuletko vain?
Jos olet, niin haet lääkärintodistuksen, jolla maskin käyttö todetaan sinulle mahdottomaksi.
Luulisi tosin, että juuri sinua riskiryhmäläisenä se maskin käyttö kiinnostaisi, ja jos se ei oikeasti (mutu-fiiliksen sijaan) onnistu, aina voisit käyttää visiiriä. Ne suojaavat sinua ja asiakkaita.
Miksi et mennyt varoituksen jälkeen työterveyteen?
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä hanhia😁uskoitte tuonkin....
Hih hih, mitä provompi sitä asiallisempi vastaus, hih hih
Oma vika mikä sika. Mä olin tehtaassa vielä dialyysaikana. Yöhön olin iltavuorossa ja kiireesti dialyysiin kotiin ja aamulla töihin. oisin saanu saikkua mutta halusin töihin. Vuoden jaksoin ja sitten jäin eläkkeelle.
Maskeja on monenlaisia.
Astmasi on huonolla hoidolla, jos se provosoituu pienestä hengityksen vastuksesta.
Sinun olisi pitänyt hakeutua työterveyteen, kun maskipakko määrättiin.
Onko sulla mustaa valkoisella lääkäriltä että maskia ei voi pitää terveyssyistä? Jos ei niin oma vika.
Miksi et jutellut keuhkopolin / työterveyden / muun hoitopaikkasi kanssa maskin käyttöön liittyvistä ongelmista? Käytkö edes missään kontrolleissa?
Työterveys olisi voinut antaa lausunnon. Et ole sovelias nykyiseen työhösi. Et olisi saanut karenssia, mutta lopputilin olisit saanut. Mikäli työnantajalla olisi ollut sinulle soveltuva työtehtävä niin olisi työpaikkakin säilynyt.
Tarinan opetus on että työajalla työnantaja määrää. Työntekijä noudattaa määräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minulla on paha ja oireileva astma, ja pidän töissä koko ajan maskia ongelmitta. Tottumiskysymys tuo.
Oletko oikeasti saanut astmakohtauksen maskin takia, vai luuletko vain?
Jos olet, niin haet lääkärintodistuksen, jolla maskin käyttö todetaan sinulle mahdottomaksi.
Luulisi tosin, että juuri sinua riskiryhmäläisenä se maskin käyttö kiinnostaisi, ja jos se ei oikeasti (mutu-fiiliksen sijaan) onnistu, aina voisit käyttää visiiriä. Ne suojaavat sinua ja asiakkaita.
Astma on myös psyykkinen sairaus ja jos ahdistaa esim maski se voi laukaista kohtauksen eli paljon on kiinni siitä omasta suhtautumista. Esim kun unohtaa lääkkeen kotiin kohtaus tulee varmasti.
Oikeesti, miten höynäytettäviä te oikein olette?
Ap vie kuin kuoriämpäreitä;D
Jos työterveys on yhtään samaa tasoa, kuin meidän, en ihmettele kokemustasi. Työterveys on aina työnantajan puolella. Pidä mielummin terveytesi. Ylläolevat kommentoijat tod.näk työterveydessä töissä. Voit haistattaa heille pitkät.
Ihan oikein