Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

B-lausunto eläkettä varten aiempien vai nykyisten oireiden perusteella

-
04.10.2020 |

Minulla on ollut kaksi pitkäkestoista psykoosia, jotka liittyvät neurologiseen sairauteeni. Aiemmasta toivuin työkykyiseksi yli 10 vuodeksi. Toisesta psykoosista en ole toipunut aivan yhtä hyvin ja olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Neurologinen sairaus on sellainen, että se voi aiheuttaa psykooseja. Mutta mitään psykoosioireita ei nyt ole ja muut motoriset oireet ovat lieviä. Mitä lääkäri ottaa huomioon kirjoittaessaan B-lausuntoa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on etteivät eläkeyhtiöt ja tai kela päästä työtöntä työkyvytöntä sairasta ihmistä eläkkeelle, koska kyse on nimenomaan rahasta ja siitä että tulee huokeammaksi pitää sairastunut työkyvytön työttömyyskorvauksella.

Ja etenkin fyysisen puolen sairauksista, jotka aiheuttavat työkyvyttömyyttä työttömälle ei työkyvyttömyyseläkkeelle päästetä, mutta sen takia monet työttömät valehtelevat sairastuneensa mieleltään, niin johan irtoaa eläke, ja työkkärit ovat kunnan sotkeutuessa työttömän elämään kuntasakon takia hyvin mielellään suorastaan työtöntä työntämässä hakemaan jostakin keksitystä mielenterveyden sairaudesta diagnoosia ja sitten työkyvyttömyyseläkkeelle, niin helpottuisi kunnan taloudellinen taakka sakkotyöttömien sakkomaksujen suhteen paremmaksi.

Ei muuta kuin valittamaan lääkärille, että näkee olemattomia ja puukottelee itseään tms. Niin kyllähän se eläke sieltä sitten irtoaa., vaikkapa esim. käsien ja jalkojen toimintakyvyttömyys olisi se ihan oikea syy eläkkeen saamiseksi.

Vierailija
22/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuushan on etteivät eläkeyhtiöt ja tai kela päästä työtöntä työkyvytöntä sairasta ihmistä eläkkeelle, koska kyse on nimenomaan rahasta ja siitä että tulee huokeammaksi pitää sairastunut työkyvytön työttömyyskorvauksella.

Ja etenkin fyysisen puolen sairauksista, jotka aiheuttavat työkyvyttömyyttä työttömälle ei työkyvyttömyyseläkkeelle päästetä, mutta sen takia monet työttömät valehtelevat sairastuneensa mieleltään, niin johan irtoaa eläke, ja työkkärit ovat kunnan sotkeutuessa työttömän elämään kuntasakon takia hyvin mielellään suorastaan työtöntä työntämässä hakemaan jostakin keksitystä mielenterveyden sairaudesta diagnoosia ja sitten työkyvyttömyyseläkkeelle, niin helpottuisi kunnan taloudellinen taakka sakkotyöttömien sakkomaksujen suhteen paremmaksi.

Ei muuta kuin valittamaan lääkärille, että näkee olemattomia ja puukottelee itseään tms. Niin kyllähän se eläke sieltä sitten irtoaa., vaikkapa esim. käsien ja jalkojen toimintakyvyttömyys olisi se ihan oikea syy eläkkeen saamiseksi.

Mä kun olen kuullut, ettei edes skitsofrenian vuoksi saa enää eläkettä. Saati sitten jonkun "lievemmän".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemuksessa kannattaa korostaa seikkoja, jotka vaikeuttavat ihan arkielämääsi. Sain itse eläkkeen neurologisen sairauden perusteella ja sain kiitosta siitä, että olin hyvin seikkaperäisesti selittänyt mitä vaikeuksia sairaus on tuonut. Eli tuota kohtaa hakemuksessa ei kannata yliolkaisesti ohittaa. 

Itse en kirjoittanut siihen kohtaan hakemuksessani yhtään sanaa. Eläke tuli viikossa. Olin ollut kahteen otteeseen kuntoutustuella ja niihin kirjoittanut aina yhden ja saman sanan. Viimeisellä kerralla en jaksanut sitäkään kirjoittaa.

Vierailija
24/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömälläkin on tarpeen esittää sairauspoissaoloja työkyvyttömyyden vuoksi, tuo on ihan välttämätön asia. Lääkärillä ei ole oikeutta evätä sairausloma työttömyyden vuoksi. Tämä on iso syy siihen, että työttömän työkyvyttömyyseläke hylätään.

Mulla ainakin sairaspv-raha hylättiin ja ilmeisesti työttömyyden vuoksi. Olen työtön kun en työhön kykene ja eläkkeelle ei päästetä. MIten sen todistat mikä hylkäysperuste on, kun päätöksessä ainoastaan mainitaan, että työkykyä löytyy.

Puhelin käteen: päätöksessä on päätöksen tehneen nimi. Outoa miten tämä on joillekin tällainen mysteeri. Mielellään kertovat, kun kysytään.

Tottakai kysyin. Mutta vastaus oli ympäripyöreä työhön kykenee kaikesta huolimatta.

Kannattaa kysyä kuinka asia tulisi esittää, jotta se kyettäisiin näkemään samalla tavalla.

Vierailija
25/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kun olen kuullut, ettei edes skitsofrenian vuoksi saa enää eläkettä. Saati sitten jonkun "lievemmän".

Älä vääristele totuutta, etteikö mukamas skitsofreniaan sairastuneet pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle. Minä tiedän useammankin skitsofreenia diagnoosin vuoksi eläkkeelle päästetyn, vaikka voihan niistäkin osa olla valehtelijoitakin. Lievemmät ajoittaiset esim. masennukset eivät välttämättä olekkaan aihe eläköitymiseen, jos ihminen välillä kykenee työhön, mutta tässähän on juurikin se ongelma työttömän kohdalla, kun hänellä ei ole sitä työpaikkaa, jossa voisi välillä oireettomina kausina työskennelläkin.

Vierailija
26/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätänsä työkyvyttömyyseläkkeelle hyväksytään henkilö, oli hän työpaikan omaava tai ei vasta silloin, kun eläkelaitoksen eläkkeen hyväksyjät arvioivat, että ko. henkilö tilastojen mukaan tuskin elää pitkään kyseisineen sairauksineen. Ei tarvitse pitkään eläkettä maksella., kun kuolo korjaa poistoon.

Vierailija
27/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömälläkin on tarpeen esittää sairauspoissaoloja työkyvyttömyyden vuoksi, tuo on ihan välttämätön asia. Lääkärillä ei ole oikeutta evätä sairausloma työttömyyden vuoksi. Tämä on iso syy siihen, että työttömän työkyvyttömyyseläke hylätään.

Mulla ainakin sairaspv-raha hylättiin ja ilmeisesti työttömyyden vuoksi. Olen työtön kun en työhön kykene ja eläkkeelle ei päästetä. MIten sen todistat mikä hylkäysperuste on, kun päätöksessä ainoastaan mainitaan, että työkykyä löytyy.

Mulla työuupumus, masennus, ahdistus, unettomuus melkein 10 takaa, aluksi saikku, kuntoutustuki ja terapia, sitten alkoi fyysiset sairaudet ja leikkaukset, välillä osatyökykyinen työtön kun kuntoutustuki hylättiin huonon b-lausunnon vuoksi, sitten syöpä ja kamalat fyysiset oireet samoin henkiset, työtön olin 8kk, nyt hain saikkua ja sain vuoden. En koe että olen enää fyysisesti siinä kunnossa missä olin kun olin työelämässä, enkä usko että enää koskaan voin elää ilman fyysisiä oireita jotka hankaloittavat arkea. Syöpähoidot jätti jälkensä. En voisi tehdä enää fyysistä työtäkään. Ehkä minulla on eläkkeen haku edessä. Jos saisin eläkkeen, voisin tehdä jotain pientä työtä mihin kykenen. Nyt kun olen työtön/saikulla niin kädet on sidotut, jos edes jotain pientä tekee tai opiskelee tai vaikkapa julkaisee taidetta niin kappas olet itsensä työllistävä yrittäjä vaikkei pennin hyörylää tulisi palkaksi. Saako edes villasukkaa kutoa äidille vai onko yrittäjä.

Riippuu paljon lääkäristä millaisen lausunnon kirjoittaa. Toiset muutamalla lauseella, jättävät esim. oireet kuvaamatta, toiset seikkaperäisesti monen sivun kuvaukset. Vaihtakaa lääkäriä jos lausunto jää suppeaksi ja vajaaksi.

Vierailija
28/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätänsä työkyvyttömyyseläkkeelle hyväksytään henkilö, oli hän työpaikan omaava tai ei vasta silloin, kun eläkelaitoksen eläkkeen hyväksyjät arvioivat, että ko. henkilö tilastojen mukaan tuskin elää pitkään kyseisineen sairauksineen. Ei tarvitse pitkään eläkettä maksella., kun kuolo korjaa poistoon.

Huh-huh. Mitenhän nämä parikymppiset masennuksen takia tk-eläkkeellä olijat mahtuvat tähän skenaarioon.

Vierailija
29/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla työuupumus, masennus, ahdistus, unettomuus melkein 10 takaa, aluksi saikku, kuntoutustuki ja terapia, sitten alkoi fyysiset sairaudet ja leikkaukset, välillä osatyökykyinen työtön kun kuntoutustuki hylättiin huonon b-lausunnon vuoksi, sitten syöpä ja kamalat fyysiset oireet samoin henkiset, työtön olin 8kk, nyt hain saikkua ja sain vuoden. En koe että olen enää fyysisesti siinä kunnossa missä olin kun olin työelämässä, enkä usko että enää koskaan voin elää ilman fyysisiä oireita jotka hankaloittavat arkea. Syöpähoidot jätti jälkensä. En voisi tehdä enää fyysistä työtäkään. Ehkä minulla on eläkkeen haku edessä. Jos saisin eläkkeen, voisin tehdä jotain pientä työtä mihin kykenen. Nyt kun olen työtön/saikulla niin kädet on sidotut, jos edes jotain pientä tekee tai opiskelee tai vaikkapa julkaisee taidetta niin kappas olet itsensä työllistävä yrittäjä vaikkei pennin hyörylää tulisi palkaksi. Saako edes villasukkaa kutoa äidille vai onko yrittäjä.

Riippuu paljon lääkäristä millaisen lausunnon kirjoittaa. Toiset muutamalla lauseella, jättävät esim. oireet kuvaamatta, toiset seikkaperäisesti monen sivun kuvaukset. Vaihtakaa lääkäriä jos lausunto jää suppeaksi ja vajaaksi.

Omalla kohdallani lääkäri kirjoitti viisi virkettä. Se on se sisältö eli laatu, ei määrä.

Vierailija
30/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin käteen: päätöksessä on päätöksen tehneen nimi. Outoa miten tämä on joillekin tällainen mysteeri. Mielellään kertovat, kun kysytään.

Tuskin sillä mitään merkitystä on, koska koodisana on työtön.

Tottakai kysyin. Mutta vastaus oli ympäripyöreä työhön kykenee kaikesta huolimatta.

Kannattaa kysyä kuinka asia tulisi esittää, jotta se kyettäisiin näkemään samalla tavalla.

Vierailija
31/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sillä merkitystä olisi, sillä avainsana on työtön. Kaikki painoarvo on sillä sanalla.

Vierailija
32/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi

Vierailija
33/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain psykoosisairauteen sairastuttuani heti sairaspäivärahan ja vuoden päästä määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen. Vielä en halua pysyvää eläkettä edes hakea, kuntoutuspsykoterapiakin on kesken. Olen ollut viimeksi töissä 8v sitten, ja sitä ennenkin työhistoriani on melko mitätön, jotain kesätöitä ja ilmaistöitä pikku pätkiä.

En ole koskaan kuullut että työttömät eivät saisi työkyvyttömyyseläkettä nimenomaan työttömyyden takia, jos lääkäri sen lausunnon kirjoittaa työkyvyttömäksi todettuaan. Lausuntoon kirjoitetaan aina nykyiset ja aikaisemmin kokeillut hoidot, lääkkeet ja kuntoutukset ja se, kuinka nämä ovat auttaneet. Lisäksi tehdyt tutkimukset, joilla arvioidaan työ- ja toimintakykyä. Keskeytyneet tai epäonnistuneet kuntoutuksetkin kertovat toimintakyvystä jotain.

Olen siis Kelasta saanut kuntoutustuen, joka on sen takuueläkkeen suuruinen (n. 834e). Tietääkseni pysyvä eläke on sama summa, joten olisi outoa että kela eväisi pysyvän eläkkeen kustannussyistä? Toki vakuutusyhtiöiden eläkepäätökset erikseen, ja jos on ollut jo aiemmin töissä sen verran että eläkettä on kertynyt enemmän. Minulle ainoastaan kela hyväksyi kuntoutustuen, Varmalta tuli heti hylkäävä päätös.

Vierailija
34/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain psykoosisairauteen sairastuttuani heti sairaspäivärahan ja vuoden päästä määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen. Vielä en halua pysyvää eläkettä edes hakea, kuntoutuspsykoterapiakin on kesken. Olen ollut viimeksi töissä 8v sitten, ja sitä ennenkin työhistoriani on melko mitätön, jotain kesätöitä ja ilmaistöitä pikku pätkiä.

En ole koskaan kuullut että työttömät eivät saisi työkyvyttömyyseläkettä nimenomaan työttömyyden takia, jos lääkäri sen lausunnon kirjoittaa työkyvyttömäksi todettuaan. Lausuntoon kirjoitetaan aina nykyiset ja aikaisemmin kokeillut hoidot, lääkkeet ja kuntoutukset ja se, kuinka nämä ovat auttaneet. Lisäksi tehdyt tutkimukset, joilla arvioidaan työ- ja toimintakykyä. Keskeytyneet tai epäonnistuneet kuntoutuksetkin kertovat toimintakyvystä jotain.

Olen siis Kelasta saanut kuntoutustuen, joka on sen takuueläkkeen suuruinen (n. 834e). Tietääkseni pysyvä eläke on sama summa, joten olisi outoa että kela eväisi pysyvän eläkkeen kustannussyistä? Toki vakuutusyhtiöiden eläkepäätökset erikseen, ja jos on ollut jo aiemmin töissä sen verran että eläkettä on kertynyt enemmän. Minulle ainoastaan kela hyväksyi kuntoutustuen, Varmalta tuli heti hylkäävä päätös.

Jos toinen puoltaa eläkettä myös toinen eli tapauksessasi varma tulee puoltamaan tätä. Jos oikeus tulevan ajan osuuteen on kohdallasi aktuelli kannattaa ottaa yhteyttä varmaan. Tosin luulen, että ovat jo pyörtäneet päätöksensä.

Vierailija
35/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kielteisenä takaisin, hokevat toimeentulotukea vaan haettavaksi. Ei tule muuttuman.

Vierailija
36/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä neurologinen sairaus aiheuttaa psykooseja?

Esim. Parkinson tai epilepsia.

Vierailija
37/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sillä merkitystä olisi, sillä avainsana on työtön. Kaikki painoarvo on sillä sanalla.

Vierailija
38/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön, tuskin saat eläkettä. Näin vain ikävä kyllä on.

Tämä on totta.

"Työttömät pääsevät selvästi työssä olevia harvemmin työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka molempien työkyky olisi alentunut samanasteisesti. TYÖTTÖMILLÄ LIKI YHDEKSÄN HAKEMUSTA KYMMENESTÄ HYLÄTÄÄN. Työssä olevien työkyvyttömyyseläkehakemuksista hylätään noin joka kolmas."

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4034652-tyokyvyttomyyselake-myon…

Vierailija
39/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 vuotta haettu eläkettä ja vieläkään sitä en ole saanut. Lukuisia B-lausuntoja kirjotettu. Lääkäri kirjottaa aina sen hetkisen tilanteen mutta viittaa myös edellisiin lausuntoihin, samoihin sairauksiin joista en ole parantunut. T.yks työtön

Se on muuten "jännä" miten työttömiltä aina löytyy paperilla työkykyä, kun samassa tilanteessa työssä käyvä saa eläkkeen. Eläke kun on rahallisesti työttömyyskorvausta suurempi, niin siinähän se syy. Ei näköjään lähdetä siitä lähtökohdasta, hyötyisikö työtön eläkkeestä, vaan lähtökohta näyttää olevan etsiä vaikka miten kummallinen porsaanreikä jolla eläkehakemus hylätään.

Höpö höpö.

_____

Fakta on, että ylivoimaisesti suurin osa työkyvyttömyyseläkehakemuksista päätyy myönteiseen päätökseen.

Vuonna 2018 julkisella sektorilla myönnettiin työkyvyttömyyseläke 76 prosentille hakijoista. Hylkäävän päätöksen työkyvyttömyyseläkehakemukseensa sai siis alle neljännes, noin 24 prosenttia hakijoista.

https://www.keva.fi/blogi-kirjoitukset/faktojen-perassa/

Vierailija
40/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelmaiset pääsee eläkkeelle, mutta oikeasti sairaat työkyvyttömät ei pääse.

Kyllä sinne pääsee.

Yli 3/4 saa MYÖNTEISEN päätöksen.