Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

B-lausunto eläkettä varten aiempien vai nykyisten oireiden perusteella

-
04.10.2020 |

Minulla on ollut kaksi pitkäkestoista psykoosia, jotka liittyvät neurologiseen sairauteeni. Aiemmasta toivuin työkykyiseksi yli 10 vuodeksi. Toisesta psykoosista en ole toipunut aivan yhtä hyvin ja olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Neurologinen sairaus on sellainen, että se voi aiheuttaa psykooseja. Mutta mitään psykoosioireita ei nyt ole ja muut motoriset oireet ovat lieviä. Mitä lääkäri ottaa huomioon kirjoittaessaan B-lausuntoa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa kantaa tämän hetkiseen työkykyysi.

Vierailija
2/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-lausunto kirjoitetaan tässä ja nyt olevilla oireilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työtön, tuskin saat eläkettä. Näin vain ikävä kyllä on.

Vierailija
4/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä neurologinen sairaus aiheuttaa psykooseja?

Vierailija
5/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta haettu eläkettä ja vieläkään sitä en ole saanut. Lukuisia B-lausuntoja kirjotettu. Lääkäri kirjottaa aina sen hetkisen tilanteen mutta viittaa myös edellisiin lausuntoihin, samoihin sairauksiin joista en ole parantunut. T.yks työtön

Vierailija
6/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 vuotta haettu eläkettä ja vieläkään sitä en ole saanut. Lukuisia B-lausuntoja kirjotettu. Lääkäri kirjottaa aina sen hetkisen tilanteen mutta viittaa myös edellisiin lausuntoihin, samoihin sairauksiin joista en ole parantunut. T.yks työtön

Se on muuten "jännä" miten työttömiltä aina löytyy paperilla työkykyä, kun samassa tilanteessa työssä käyvä saa eläkkeen. Eläke kun on rahallisesti työttömyyskorvausta suurempi, niin siinähän se syy. Ei näköjään lähdetä siitä lähtökohdasta, hyötyisikö työtön eläkkeestä, vaan lähtökohta näyttää olevan etsiä vaikka miten kummallinen porsaanreikä jolla eläkehakemus hylätään.

Vierailija
7/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksessa kannattaa korostaa seikkoja, jotka vaikeuttavat ihan arkielämääsi. Sain itse eläkkeen neurologisen sairauden perusteella ja sain kiitosta siitä, että olin hyvin seikkaperäisesti selittänyt mitä vaikeuksia sairaus on tuonut. Eli tuota kohtaa hakemuksessa ei kannata yliolkaisesti ohittaa. 

8/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkkeelle jäämisen tarkoitus ole, että ”työtön hyötyy eläkkeestä”. Voi hyvää päivää nyt sentään.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
9/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemuksessa kannattaa korostaa seikkoja, jotka vaikeuttavat ihan arkielämääsi. Sain itse eläkkeen neurologisen sairauden perusteella ja sain kiitosta siitä, että olin hyvin seikkaperäisesti selittänyt mitä vaikeuksia sairaus on tuonut. Eli tuota kohtaa hakemuksessa ei kannata yliolkaisesti ohittaa. 

Työttömälle ei eläkettä näilläkään perusteluilla myönnetä. Nähty on. Tai ainakaan nykyään ei myönnetä.

Vierailija
10/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälläkin on tarpeen esittää sairauspoissaoloja työkyvyttömyyden vuoksi, tuo on ihan välttämätön asia. Lääkärillä ei ole oikeutta evätä sairausloma työttömyyden vuoksi. Tämä on iso syy siihen, että työttömän työkyvyttömyyseläke hylätään.

Vierailija
11/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Ei eläkkeelle jäämisen tarkoitus ole, että ”työtön hyötyy eläkkeestä”. Voi hyvää päivää nyt sentään.

Niin no tarkoitetaan varmaan, että rahallinen hyöty olisi tm-korvausta suurempi. Lähtökohtahan on kuitenkin se, että kun eläkettä haetaan, jopa työttömälle, niin henkilö on työkyvytön. Siinä ei mikään kikkailu asiaa muuksi muuta, mutta työttömälle ei eläkettä myönnetä. Kerro muuten se, miksi työttömälle ei mielestäsi pitäisi eläkettä myöntää.

Vierailija
12/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömälläkin on tarpeen esittää sairauspoissaoloja työkyvyttömyyden vuoksi, tuo on ihan välttämätön asia. Lääkärillä ei ole oikeutta evätä sairausloma työttömyyden vuoksi. Tämä on iso syy siihen, että työttömän työkyvyttömyyseläke hylätään.

Mulla ainakin sairaspv-raha hylättiin ja ilmeisesti työttömyyden vuoksi. Olen työtön kun en työhön kykene ja eläkkeelle ei päästetä. MIten sen todistat mikä hylkäysperuste on, kun päätöksessä ainoastaan mainitaan, että työkykyä löytyy.

Vierailija
13/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Niin no tarkoitetaan varmaan, että rahallinen hyöty olisi tm-korvausta suurempi. Lähtökohtahan on kuitenkin se, että kun eläkettä haetaan, jopa työttömälle, niin henkilö on työkyvytön. Siinä ei mikään kikkailu asiaa muuksi muuta, mutta työttömälle ei eläkettä myönnetä. Kerro muuten se, miksi työttömälle ei mielestäsi pitäisi eläkettä myöntää.

Tässä vähän tarinaa aiheesta. Itse tosin olin pitkäaikaistyötön ja nyt tk-eläkkeellä, eli kuulun tuohon 10%, jotka pääsevät.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4034652-tyokyvyttomyyselake-myon…

Vierailija
14/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin sairaspv-raha hylättiin ja ilmeisesti työttömyyden vuoksi. Olen työtön kun en työhön kykene ja eläkkeelle ei päästetä. MIten sen todistat mikä hylkäysperuste on, kun päätöksessä ainoastaan mainitaan, että työkykyä löytyy.

Kysyitkö perustelut? Yleensä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsevät ovat ensin maksimimäärän eli 300 pv Kelan sairauspäivärahalla, sitten vuoden työttöminä työnhakijoina työttömyyspäivärahalla ja sitten taas Kelan sv-päivärahalla.

Itse olin ollut yli vuoden työttömänä kun hain kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Olin ollut jo muutaman vuoden osatyökyv.eläkkeellä sitä ennen ja minulla oli silti paljon sairauspoissaoloja.

Vierailija
15/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda lääkäriä. Kaikki eivät osaa hakemuksia kirjoittaa.

Vierailija
16/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdeongelmaiset pääsee eläkkeelle, mutta oikeasti sairaat työkyvyttömät ei pääse.

Vierailija
17/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö perustelut? Yleensä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsevät ovat ensin maksimimäärän eli 300 pv Kelan sairauspäivärahalla, sitten vuoden työttöminä työnhakijoina työttömyyspäivärahalla ja sitten taas Kelan sv-päivärahalla.

Itse olin ollut yli vuoden työttömänä kun hain kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Olin ollut jo muutaman vuoden osatyökyv.eläkkeellä sitä ennen ja minulla oli silti paljon sairauspoissaoloja.

Olet väärässä. Ensin ollaan se 300 päivää sairaslomalla, siten syntyy oikeus hakea eläkettä. Hyvin usein tässä kohtaa eläke kirjoitetaan määräajaksi. Tätä määräaikaista eläkettä on myös kuntoutustueksi kutsuttu. Tässä kohdassa moni pyörii paikoillaan vuosikausia ja jossain kohtaa haetaan pysyvää eläkettä, sikäli kuin tarvetta sille on. Kaikista haetuista eläkkeistä noin 74% myönnetään ja 26% jää uusimaan hakemuksiaan ja näistäkin useimmat saavat eläkkeensä jo seuraavalla yrittämällä.

Vierailija
18/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin käteen: päätöksessä on päätöksen tehneen nimi. Outoa miten tämä on joillekin tällainen mysteeri. Mielellään kertovat, kun kysytään.

Vierailija
19/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin käteen: päätöksessä on päätöksen tehneen nimi. Outoa miten tämä on joillekin tällainen mysteeri. Mielellään kertovat, kun kysytään.

Tottakai kysyin. Mutta vastaus oli ympäripyöreä työhön kykenee kaikesta huolimatta.

Vierailija
20/54 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Ensin ollaan se 300 päivää sairaslomalla, siten syntyy oikeus hakea eläkettä. Hyvin usein tässä kohtaa eläke kirjoitetaan määräajaksi. Tätä määräaikaista eläkettä on myös kuntoutustueksi kutsuttu. Tässä kohdassa moni pyörii paikoillaan vuosikausia ja jossain kohtaa haetaan pysyvää eläkettä, sikäli kuin tarvetta sille on. Kaikista haetuista eläkkeistä noin 74% myönnetään ja 26% jää uusimaan hakemuksiaan ja näistäkin useimmat saavat eläkkeensä jo seuraavalla yrittämällä.

Minulla näköjään katkesi ajatus kommenttia kirjoittaessani. Siis ensin pitää olla 300 pv sairauspäivärahalla ennen eläkehakemusta ja jos tulee hylky, pitää mennä vuodeksi työttömäksi työnhakijaksi.

Osatyökyvyttömyyseläkkeelle hakiessa ei vaadita 300 päivän sairauslomaa eikä myös silloin, kun siltä haetaan kokoaikaista eläkettä.