Mitä vuosikymmentä on hiihtarit ja puhvihihat ja liivi?
Mietin vaatteita ysäribileisiin.
Mulla on mustat hiihtarit, siis ne sellaiset mustat paksut legginsit/joustavat housut joissa jalan alle tulee kuminauha niin kuin pikkulasten haalareissa. Sitten on musta-valkoraidallinen kauluspaita jossa paksummat raidat ja musta kaulus. Paidassa on puhvihihat ja niissä "puhveissa" on jotain täytettä, vähön kuin olkatoppaukset. Paita on muutenkin muotoleikattu eli vyötäröltä kapea ja levenee voimakkaasti lantiolle. Siihen päälle musta liivi kultaisilla napeilla ja satiininen takaosa.
Pidettiinkö niitä hiihtareita kuitenkin kenkien sisällä eikä niin kuin lapset pitää? 😅
Kenkinä mulla on mustat nilkkurisaappaan. 90-luvun Janitat.
Eikö muo ysäriä kuitenkin ole? Sitä alkupuolta?
Tuntuu että ihmiset muistaa vaan ysärin puolivälin ja lopun logopaidat joissa kaikki logot samassa ja levis 501:set 😅
Olen -82 syntynyt ja ainakin nuo hiihtarit muistan ja liivin. Onko paita kuitenkin kasaria?
Toinen vaihtoehto on punainen kauluspaita, myös sellainen ohuempi laskeutuva. Musta-valkoinen vaan on hienompi!
Vaatteet tädin kaapista joskus jemmattu joten on oikeasti joko 80- tai 90-luvulta.
Kommentit (21)
Ja vielä kuka muistaa tukkatyylin ja meikkaustyylin 90-luvun alkupuolella?
Pitempään tukkaan jotain kampausta. Entä korvikset? Muut korut?
Ap
Sanoisin kanssa, että ysärin alkupuolta. Voi sentään, joku rytky jäänyt kaappiin eikä sen aikaisiin housuihin itsellä mahdu kun toinen jalka. Miten sitä onkin päässyt kertymään?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulta kuulostaa hiihtarit, toi muu voi mennä -90 luvun alkuunkin.
Itse kyllä muistan ala-asteen ekoilta luokilta ne hiihtarit mutta asuttiin tosi landella eli muoti on voinut tulla jäljessä tai sitten sitä ei ole ollut ollenkaan 😅
Ap
Minulla oli hiihtohousut 60-luvulla, vetoketju oli sivussa :D
Mulla ollut hiihtarit ala-asteella -85
Hiihtarit oli tosiaan 1990 luvun alussa, samoin todella muhkeat olkatoppaukset! Myös lepakkohihaiset collegepaidat oli in! Sähkönsininen oli ihan ehdoton hitti esim. asusteissa ja luomivärissä (voi tsiisus🤣)!!! Googlaa ” juppikukkula” niin tiedät miten etuhiukset - useinmiten permanentatut- väännettiin.... itselläni oli jalassa huippumuodikkaat VALKOISET talvisaapikkaat, joissa takana jotain blig blig koristeita ja hapsuja! Värimaailma ei ihan niin räikeä kuin 1980 luvulla, mutta esim. kesäasusteissa ”upeaa safarilookia”
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hiihtohousut 60-luvulla, vetoketju oli sivussa :D
No noi on just semmoiset =D
Ap
Joo menee juuri 90-luvun alkuun minusta, se oli vielä kasarivaikutteista. Hiuksissa voisi olla tiukkaa kiharaa, etuheitto ja iso donitse, nehän ovat jopa taas muodissa eli niitä löytyy kaupoista. Paksu hiuspanta toinen mahdollisuus.
Hiihtarit olivat muotia 80-luvun lopulla. Liivit taas ovat jo selkeästi ysäriä. En yhdistäisi niitä. En muista, että koskaan nuoruudessa olisin nähnyt tai käyttänyt hiihtareita ja liiviä yhdessä. Ei sovi yhtään. Puhvihihat taas ovat noihin verrattuna ihan nykymuotia. Enkä yhdistäisi niitä sen enempää hiihtareihin kuin liiviin.
Hiihtareita käytettiin isojen, pidempien neuleiden kanssa. Liivejä farkkujen ja kauluspaidan tai pitkähihaisen t-paidan kanssa.
80-luvulla ja seuraavan vuosikymmenen alkupuolella oli hiihtarit muodissa. 90-luvulla olivat in myös liehuvat ja leveälahkeiset housut. Hiukset olivat tyyliin Kaija Koo eli lainehtivat tai suorat etuheitolla. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Hiihtarit oli tosiaan 1990 luvun alussa, samoin todella muhkeat olkatoppaukset! Myös lepakkohihaiset collegepaidat oli in! Sähkönsininen oli ihan ehdoton hitti esim. asusteissa ja luomivärissä (voi tsiisus🤣)!!! Googlaa ” juppikukkula” niin tiedät miten etuhiukset - useinmiten permanentatut- väännettiin.... itselläni oli jalassa huippumuodikkaat VALKOISET talvisaapikkaat, joissa takana jotain blig blig koristeita ja hapsuja! Värimaailma ei ihan niin räikeä kuin 1980 luvulla, mutta esim. kesäasusteissa ”upeaa safarilookia”
Tuo kuulostaa kyllä rankasti 80 puolelta. Hiihtareita oli ysärin alkupuolellakin vielä. Tukkaan donitsi.
Puhvihihat on kyllä kasaria, en muista ysärillä itselläni sellaisia olleen. Ysärillä oli ainakin meillä eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa kovinta huutoa järjetön etuheitto hiuksissa. Eli muuten hiukset oli pitkät auki tai joskus myös nutturalla ja sitten otsatukka tupeerattiin sellaiseksi överikorkeaksi laineeksi tms. Tämä siis ysärin alkupuolella.
Muutin Helsinkiin 1995 ja silloin olin monilta osin sellaisessa lookissa, jossa voisin olla myös tänä päivänä, jos olisin nuorempi. Jalassa oli mustaa nahkaa tai kumia, housujen tai hameen muodossa, yläosassa esim. tiukka poolo tai sitten toisesta ääripäästä joku verkkopaita. Hiukset oli Madonnan Blond ambition kiertueelta tutulla tiukalla päälakiponnarilla (omen hiusten tueksi oli Tallinnasta haettu pitkä ponnarilisäke), jossain vaiheessa leikkautin skarpin polkan. Ei Helsingissä ollut silloin mitenkään tyylitöntä porukkaa, ainakaan niissä porukoissa, missä itse pyörin.
Kyllä ysärinä oli puhvihihat ja liivit. Oli olevinaan varsin tyylikäs paita jossa oli puhvihihat ja liivi osa ikään kuin ommeltuna yhteen, semmoinen 2 in 1 paita. Se oli kovin haluttu vaate, jota kaveritkin lainasi.
Vierailija kirjoitti:
Hiihtarit olivat muotia 80-luvun lopulla. Liivit taas ovat jo selkeästi ysäriä. En yhdistäisi niitä. En muista, että koskaan nuoruudessa olisin nähnyt tai käyttänyt hiihtareita ja liiviä yhdessä. Ei sovi yhtään. Puhvihihat taas ovat noihin verrattuna ihan nykymuotia. Enkä yhdistäisi niitä sen enempää hiihtareihin kuin liiviin.
Hiihtareita käytettiin isojen, pidempien neuleiden kanssa. Liivejä farkkujen ja kauluspaidan tai pitkähihaisen t-paidan kanssa.
Joo en mäkään kyllä muista tuollaista yhdistelmää mutta "tähän päivään" tuo tyyli näyttää kivalta. Voisin melkein lähteä noilla muuallekin kun teemabileisiin :D Vaatteet on taatusti aitoa kasaria ja ysäriä eli ne puhvihihat on sieltä kyllä myös, varsinkin tuossa paidassa.
Leikkaus ei ole tätä päivää siinä eikä ole mitään nappeja paidan hihansuissa.
Olen siis itse nyt 38-vuotias eli teinityyliä en päälleni etsi vaan sitä miten pukeutui tämän ikäinen tyylikäs nainen tuohon aikaan? Siitä ei mitään hajua?
Apua unohdin että mulla on myös sellainen paksu topattu hiuspanta! Myös tädin jäämistöistä. Tuon juppikukkulan olin myös unohtanut :D
Löytyy myös sellainen hiusklipsi tai parikin erilaista mutten osaa käyttää niitä eli en saa hiuksia niillä pysymään mitenkään tukevasti. Vähän hainhampaan ja sellaisen hiuskamman tapaisia. Niitä hiuskampojakin on, ruskeita.
Mitä googlailin muutakin niin vaalea pinkki huulipuna ja se värillinen luomiväri 👍
Ap
Vierailija kirjoitti:
1980-lukua kyllä tämä. Ainakin isoissa etelän kaupungeissa.
Lepakkohihapaidat noin vuodelta -85.
Eli onko nuo nyt kasaria vai ysärin alkua?
Vai sekä-että?
Ap
80-luvulta kuulostaa hiihtarit, toi muu voi mennä -90 luvun alkuunkin.