toinen vauva mahassa muutaman vuoden sisällä - kamala paine alapäässä rv 15
Kaikesta sitä pitääkin huolestua mutta...
Nyt siis menossa rv 14+5. Alapäässä on ihan kamala paine koko ajan, tuntuu että on ihan turvoksissa ja " tippuu" pian koko haaroväli..särkeekin vähän (anteeksi kuvaukset mutta..), ihan kun olisin oikeen paljon harrastanut seksiä, enkä kyllä valitettavasti ole.. Tällänen olo oli esikoisesta 3 alkavilla viikoilla vasta eli ihan lopussa, siksi ihmettelen täällä nyt kovin.
Kellään muulla ollut tällaista?
Nolona, Lounis
Kommentit (4)
Samoja kokemuksia. Eikä mulla ainakaan ole olleet heikot lantionpohjan lihakset. Minulla ehkäpä johtunut siitä, että kohtu tuossa vaiheessa kun ollaan rv alle 20 alkoi vallata tilaa liian alhaalta. Ehkäpä johtuu enemmän jostain kohdunkannattajista tai yleisestä kohdun sijainnista. Minulla jotenkin taaksepäin kallistunut yms. Itse kun en ole edes aiemmin ollut raskaana ja olen ollut tosi urheilullinen ja lihakset olleet siis kunnossa niin tuli todella yllätyksenä tämä juttu.
Ainakin jonkuntyyppinen laskeuma voisi aiheuttaa painon tuntemuksia sekä jos olisi jotain kohdunkaulan heikkoutta. Mutta vaikea tällaisesta asiasta on sen enempää tietää...kun minulla ei ainakaan ole ollut mitään oireita ja ongelmia ennen raskautta. Jännityksellä odotan, että mitä synnytyksen jälkeen sitten. Tai miten mahdollinen seuraava raskaus. Minulla ultrassa katsottuna kohtu teki jonkun mutkan virtsarakon päälle eli en tiedä onko tämä se syy ikäviin tuntemuksiin itselläni.
Ainoa mikä minulle on auttanut tämän vaivan kanssa on lepo. Joskus on ollut huonompia ja joskus parempia päiviä. Nyt kun ollaan loppuraskaudessa niin vaiva ei ole pahentunut vaan kohdun noustessa ylöspäin on joskus jopa ollut helpompi olla.
Tsemppiä todella paljon raskauteen. Raskauden aikana tosiaan voi jumpata niitä lantionpohjan lihaksia. Ei ainakaan ole mitään haittaa. Niin ja tyräkin voisi varmaan aiheuttaa jotain vastaavanlaisia tuntemuksia. Hankala tosiaan sanoa mistä voisi olla kyse, kun tällainen vaiva ei tosiaan näy mitenkään välttämättä ulospäin ainakaan itsellä. Jos haluaisi tarkistaa onko kohdun laskeumaa niin sitten lääkärin pitäisi tutkia mieluummin vaikka pystyasennossa seisomisen jälkeen tai ponnistaessa jotta saisi selville sen pullistuuko se kohdunkaula sieltä alaspäin vai ei. Itselläni sekin on takana eli ei niin helppoa selitystä minun kohdallani...
En tässä oikein osaa enempää auttaa, koska tietty ihmisillä on eri syitä myös tällaisille painontunteille. Toivottavasti saat syyn selville...ja onnea raskauteen.
Pia rv:lla 39
Lantionpohjalihakset on jumpattu aika ahkerasti edellisen odotuksen jäljiltä..mutta ei kai lisäjumppa pahaa voi tehdä myöskään.
Mulla oli kanssa tosi urheilullinen tausta ennen ensimmäistä raskautta, ja uskon että lihasten hyvä peruskunto auttoi palautumaan nopeesti synnytyksestä. Raskauden aikana kävi sellanen ikävä juttu että vatsalihakset revähtivät tuolta ylimpien kohdalta, eli oli tosi kipeät pallean alapuolelta. Kun vauva vielä samalla potki koko ajan kylkiin niin oli ajoittain tosi tukalaa... No ne lihakset eivät koskaan palautuneet ihan ennalleen eli jos teen ylävatsoja niin edelleen sattuu:-( Vatsa ei myöskään mennyt ikinä ihan kasaan takaisin, ei vaikka kuinka jumppasin lihaksia (ovat muuten ainoat mitä olen ehtinyt erikseen jumpata:-P).
Tuntuu että lepo on tosiaan ainoa mikä auttaa tähän alapäävaivaan. Nyt kun on aamu niin ei ole yhtään niin kauhea paine. Pitänee kai vaan neuvolassa yrittää inttää tästä, harmi vaan kun sieltä saa vastauksen yleensä joka asiaan saman: " se on sellasta raskauden aikana.." . Pläh.
Moi! Mullaa alkoi tuossa vaiheessa muistaakseni vaivat myös tuo paineeen tunne alapäässä. Esikoisen synnytyksestä oli n. 1,5 v ja ajattelin että eppari se siellä jotain hermo särkyjä aiheuttaa, mutta kuulin sitten että alapäähän voi tulla suonikohjuja ja niitähän ne oli. Eli kannattaa ottaa ihan reippaasti joku pikku peili ja katsoa näkyykö siellä alhaalla sellaisia tumman sinisiä suonia.
Mamma 33+1
Yritä jumpata niitä,siitä on vain hyötyä. Tsemppiä!