Mitä mieltä olette koirien ns. haukunesto pannoista? Toimivatko?
Luieskelin tänään Facebookkia ja yksi kaveri valitteli, että heidän koira haukkuu joka hemmetin ääntä ja rasahdusta ja kolahdusta öisin. Päivisinkin haukkuu (tai siis vahtii), kun kaveri yrittää käydä päikkäreille. Kaveri sitten kysyi,että miten tuon #%#¤#%% haukkumisen saa loppuman, kun kohta palaaaaa pinna.
Menin sitten ehdottamaan haukunestopantaa, ultraääni pannat eivät paljoa maksa ja niitä halvimpia saa esim. nettikirppareilta alle kympillä tms. Ja uutenakin nuo maksavat muistaakseni n. 15 egeä tms.
Toinen kaveri sitten haukkui välittömästi lyttyyn nuo pannat. Sitruunapannat löyhkäävät paskalle ja ne eivät edes toimi, ultraäänet käy omaan korvaan ja mitähän vielä ja hän on kokeillut KAIKKIA pantoja ja ne on KAIKKI perseestä jne.
Itse olen kuullut noista pannoista pelkkää hyvää, totta kai eihän ne KAIKILLE koirille tepsi jne. Mutta mutta.. Miksei sitä voisi kokeilla halvalla pannalla, jos ei toimi, niin myy sen sitten eteenpäin tai vaikka lainaa joltain pannan..
Kommentit (14)
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta aikoinaan mulle tuli koiratyttö eläkepäiviä viettämään ja sen entinen emäntä sanoi että sitruunapantaa oli kokeiltu mutta tää piski oli haukkunut entistä enemmän kun sitä raivostutti se katku :-) Oli vaan aivastanu ja eiku uutta möykkää tulemaan. En sitte tiedä, meillä se ei enää vanhoilla päivillään rähiköiny eli ei tarvinnut kokeilla.
Itselle tuli heti mieleen panta josta läpsähtää sellainen pikku kätönen koiran kuonon eteen jos haukkuu :D :D
Nuo pannat ovat eläinrääkkäystä. Koiran koulutuksen pitäisi pohjautua toivotun käytöksen vahvistamiseen eikä jatkuvaan rankaisuun. Tuontyyppinen rankaisu aiheuttaa koiralle stressiä eikä todennäköisesti poista ongelmakäytöstä, pikemminkin siinä voi käydä niin että haitallinen käytösmalli korvautuu jollain toisella koiran ahdistuksen myötä.
Höpö höpö edellinen! Sun mielestä kuonopantakin on sitten vissiin kidutusta? Tai muut vedonestojutut?
Sähköpannat on asia erikseen, mutta nuo muut.
Onneksi meidän koirat ei sitten noin paljoa hauku, että tartteis miettiä jotainrangaistuspantoja... Tai sitten jostain syystä olen onnistunut opettamaan vähän vähemmälle tuosta ikävästä tavasta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:29"]
Höpö höpö edellinen! Sun mielestä kuonopantakin on sitten vissiin kidutusta? Tai muut vedonestojutut?
Sähköpannat on asia erikseen, mutta nuo muut.
[/quote]
Minkä takia sitä koiraa ei voi kouluttaa vetämättömyyteen? Vedonestopannoilla jne fiksataan vetämistä, mutta ei syytä siihen vetämiseen.
Voin puhua vain omasta kokemuksesta mutta meillä sitruunapanta auttoi paljon. Haju ei haittaa mutta koska koira ei hauku se päällä ollenkaan niin eipä se haisekkaan. Haukkuminen vähentynyt muutenkin vaikkei pantaa olisikaan kaulassa.
Koirallamme haukkuminen ajoittui tilanteisiin kun lähdimme kotoa tai jos rapussa kulki ihmisiä. Laitamme pannan siis jos poistumme kotoa. Naapuri kertoi ettei haukuntaa enää kuulu. Hyvä sijoitus siis meillä vaikka vähän hintava olikin.
Yleensä se panta auttaa jo parin kerran jälkeen ja sen jälkeen jo se pannan olemassa olo auttaa eli koira pysyy hiljaa. Toki jotkut luupäät haukkuvat siitä huolimatta.
Ei kyllä ole omakohtaista kokemusta noista, niin en osaa sanoa mitään..
Mutta noista vetojutuista. Meillä on kuonopanta käytössä, (teini)koira osaa kävellä nätisti, mutta välillä saattaa nypätä ja liukkaalla voikin mennä sitten perseelleen.. Koira kun ei ole mikään keijukainen (pikkasen yli 30 kiloinen).
Halutaan päästä "helpolla"
Eläinrääkkäystä.
Systemaattinen koulutus paras keino.
Veikkaan että te joilla huonotapainen koira, myös lapset huonotapaisia eli katse peiliin.
Eläimet ja lapset kaipaa rajoja, sääntöjä ja rakkautta.
Tavat on oltava.
Sahkopanta kuulemma toimii hyvin, jos se on muistettu ladata.
Työkaverini osti joululahjaksi vaimolleen pannan ja jopa sellaisen sitruunaa ruiskauttavan mallin, jotta nalkutus loppuisi. Lupasi kertoa sitten lomien jälkeen toimiko.
Koirat on koiria ja vahtien kuuluukin haukkua, se on sitä koiran elämää..minusta kaikenlaiset keinotekoiset "haukunestot" ovat huono juttu, ihan eläinrääkkäystä samoin kuin häkissä pito. Älkää ottako koiria jos eivät saa olla koiria! Onko se onnellinen koira jolla on jotain inhottavia naamaan ruikkivia laitteita, ei ole. Ihmisten omahyväisyyttä, ei ymmärretä että koira on koira eikä mikään lelu jota säädellään.
Ainakin naapurilla toimii ja ei kyllä siedetä jatkuvaa haukkumista ja ulinaa. Koira ei pysty yhtään olemaan yksin.
Kyllä meillä tehoaa sitruunapanta, mun mielestä se tuoksuu tosi raikkaalle :) naapurin koiralla on joku värisevä versio ja hyvin tuntuu sekin toimivan.