Lapsipuoli vie energiaa
Näitä keskusteluja löytyy jo paljon, mutta pakko avautua kun ihan kaikkea en aina voi sanoa miehelleni.
Miehelläni on 8-v. poika, ja on sovittu että hän on meillä joka toinen viikonloppu. En ole hirveän lapsirakas ihminen, joten tämä käytäntö sopi minulle mainiosti ja ajattelin, että jaksan olla reipas ja olla mukana lapsen toiminnoissa noina viikonloppuina. Mutta viimeisen parin kuukauden aikana on käynyt niin, että lapsi onkin ollut meillä enemmän. Muutaman kerran kun on täytynyt lähteä sunnuntaina, onkin ollut esim. to asti, ja monena viikonloppuna peräkkäin (vaikka pitänyt olla vain joka toinen viikonloppu). En tietenkään voi sanoa, että lapsi ei meille saa tulla, mutta pakko myöntää että olen väsynyt.
Olen huomannut, että kun lapsi on meillä, olen todella stressaantunut koko ajan. En jaksa lapsen kovaa ääntä, ja koko ajan pitää olla puhumassa/huutamassa, vaikka katsoisi telkkaria tai pelaisi jotain peliä. Lapsi vie minulta todella paljon energiaa ja mies ei ymmärrä jos välillä haluan olla yksin. Tuntuu, että hän jopa suuttuu. Monestihan se onkin niin, että äitipuoli ei saisi väsyä lapsipuoleen, mutta biologinen vanhempi saa...
Ja aina kun lapsi on meillä, pelkään että lapsi tulee kipeäksi, jolloin ei voi mennä samantien takaisin äidillensä (varsinkin nyt korona-aikaan, kun pitää ensin käydä testissä ettei tartuttaisi muita) vaan olisi sitten meillä pidempään. Lapsi on toisaalta todella helppo ja tottelevainen, välillä vain menee niin hermot sen jatkuvaan huutamiseen ja metelöintiin.
Vertaistukea ja muiden kokemuksia olisi kiva kuulla, että jaksan taas eteenpäin.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Järjestä jotakin ohjelmaa itsellesi silloin, jotta isä ja lapsi voivat olla kahdestaan osan ajasta kun lapsi on teillä. Itsekin olin vuosia sitten samassa tilanteessa. Eli helpotti kun lähdin ystävän kanssa elokuviin, yksin kävelylenkille tai jumppatunnille tai kauppoihin kiertelemään. Myös isä ja lapsi lähtivät välillä kahdestaan jääkiekko-otteluun tms. Kaikki sujui ihan normaalisti eikä lapsi tullut huomaamaan että ei olisi ollut tervetullut.
Tämä! Jos miehelle se on ongelma, sopii kysyä, oliko hänellä kenties tarkoitus ottaa palvelija taloon, eikö mielikuvitus ja viitsiminen riitä oman lapsen kanssa elämiseen. Niin monta kertaa äitipuolelle nakitetaan kaikki se, minkä takia on erokin pitänyt alun perin ottaa, kun niin syletti tehdä omaa osuuttaan.
Itse en edes ole kotona kun on lapsiviikonloppu. Menen mökille yksinäni tai vanhemmilleni vierailulle ja tulen vasta kun lapset on palautettu äidilleen. Tein alusta asti selväksi etten ala kenenkään äitipuoleksi kun en voi lapsia sietää.
Nyt vaan otat sen oman aikasi. Varmasti lapsikin välillä nauttii kahdenkeskisestä ajasta isänsä kanssa ja luulisi sen olevan isällekin ihan mukavaa. En oikein ymmärrä miksi mies ei hyväksy, että käytät aikaasi ystävien kanssa olemiseen, harrastukseen tai vaikka ihan yksin olemiseen.
Toki ihan hyvä jos vietätte aikaa myös kaikki yhdessä mutta eihän sitä ydinperheessäkään kaikkea aina yhdessä yleensä tehdä.
Ymmärrän sinua hyvin. Itsellä sama tilanne. Meillä on tosi harvoin viikonloppuja, kun lapsi ei oo meillä viikonloppuna.