Kuinka paljon sinulla oli säästössä rahaa kun muutit ekaan asuntoosi?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
0€ vanhemmat potkivat ulos, kun täytin 18 v
okei, saitko huonekalut ja muut ilmaseksi? :D
Ei ollut säästöjä, muutin heti valmistuttuani edulliseen työsuhdeasuntoon ja aloin tienata mukavasti. Ja miksei ollut säästöjä? Ehdin tienata ennen opintoja sen verran, että niillä rahoilla maksoin opintoihin liittyneen kalliin asian, lainaakin piti ottaa vähän siihen. Olin 22-vuotias.
Ei yhtään, vanhemmat takasivat asuntolainan. Ostin itselleni omakotitalon (1950-luvulla rakennettu 60 neliön mummonmökki) heti valmistuttuani ja ekan työpaikan saatuani.
Minulla oli säästöjä arviolta puolen vuoden vuokriin, markka-aikaa elettiin.
10 000 markkaa. Säästöjä, kesätyörahoja ja ylioppilaslahjaksi saatuja rahoja. Tuntui silloin isolta rahalta, mutta pelkällä opintotuella eläessä tulivat kyllä tarpeeseen ja ilmeisesti aika iso osa kului vuodessa, kun muistan, että olin ilahtunut, kun sain jotain kesätöitä seuraavana kesänä.
Ei ollut säästöjä. Opiskelijasoluun muutin, kalusteet oli huoneessa valmiiksi. Vuodevaatteet, pyyhkeet ja astiat antoi äiti.
Ekan vuoden opiskelin lainalla, tokana vuonna sain töitä.
Olin 18, ei ollut mitään säästöjä, pakosta muutin. Sain kyllä pakolliset huonekalut (sängyn, työpöydän jne) mukaani ja muut tarvittavat (keittiötarvikkeet, lakanat jne) sain kotoa tai kirpputorilta.
En muista, pari tonnia markkoina ehkä. Muutin poikaystävän kanssa opiskelija-asuntoon, suurin osa tavaroista saatiin ilmaiseksi lapsuudenkodeista. Aluksi nukuttiin patjoilla lattialla, oli 1 kirjoituspöydän tuoli ja kellarista kaivettu sohvapöytä, pieni kirjahylly. Ruokaa tehtiin yhdellä kattilalla ja lautasia oli 4 syvää. Kaverim isän firmasta oltiin viemässä sohvaa kaatopaikalle, saatiin se (oli ehjä, vaan vanhanaikainen).
10 000 markkaa. Vuosi oli 1986 ja omakotitalon yläkerran vuokra 1 200 markkaa kuukaudessa.
0€ vanhemmat potkivat ulos, kun täytin 18 v