Teini pyyhkii kätensä aina housuihinsa, enkä saa rasvatahroja millään irti, mikä avuksi?
Olen liottanut, käyttänyt sappisaippuaa, pessyt kuudessakympissä, kokeillut vanishia ja valinnut koneesta lisähuuhtelun ja likaisen pyykin pesuohjelman, turhaan. Tytöllä on siis tapana lähmiä housujaan, pyyhkiä likaiset kädet siihen. Tämä on mysteeri, miksi näin tekee, kun on autistinen, ei ihan tavallinen opastus ja neuvonta auta. Housut ovat puuvilla/akryylisekoitetta 70% puuvillaa, 30%akryylia. Ostaisin uudet paremmat housut, jos tyttö ne vaan hyväksyisi, mutta uusien vaatteiden hyväksyminen ei ole helppoa, joten näillä nyt mennään ja yritän sinnikkäästi poistaa tahroja. Auttaako mikään? Väri on kulunut mustasta jo haaleaksi, auttaisiko esim dylonilla värjääminen? Tarttuuko väri jos materiaali on sekoitetta? Entä kestävätkö printit värjääntymättä?
Kiitos kaikille pyykkiguruille, jotka vaivauduitte jakamaan vinkkinne!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena,
Siis peseekö teillä tosiaan jo 14 - vuotiaat omat vaatteensa pesukoneessa? Meillä ei. Ja siis ymmärsin että aapeen lapsi on autistinen, tiesittekö edes mitä se tarkoittaa?! Se tarkoittaa monelle sitä, että yksinäinen asuminen saattaa tuottaa ongelmia ja tarvitsee esim tuettua asumista, koska ei selviydy päivittäisistä asioista. Hävetkää tylyttäjät!Huvittaa kyl tuo 'jo 14 vuotiaana' :D normaalisti 14 vuotias osais jo nii paljo muutaki ku pyykätä. Mun 5v jo osallistuu pyyklihommiim, ite aloin pyykkään omat vaatteet 7 vuotiaana.
Minä taas en ymmärrä miksi teinin tai yhdenkään ihmisen perheessäni pitäisi pyykätä itse omat vaatteensa jos ne menee samassa koneellisessa muiden perheenjäsenten vaatteiden kanssa. Nytkin on välillä tietyn värisiä koneellisia hankala saada täyteen nelihenkisessä perheessä, jossa teini ja paljon liikkuva esiteini, saati sitten jos jokainen pyykkäisi pelkästään omat vaatteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena,
Siis peseekö teillä tosiaan jo 14 - vuotiaat omat vaatteensa pesukoneessa? Meillä ei. Ja siis ymmärsin että aapeen lapsi on autistinen, tiesittekö edes mitä se tarkoittaa?! Se tarkoittaa monelle sitä, että yksinäinen asuminen saattaa tuottaa ongelmia ja tarvitsee esim tuettua asumista, koska ei selviydy päivittäisistä asioista. Hävetkää tylyttäjät!Huvittaa kyl tuo 'jo 14 vuotiaana' :D normaalisti 14 vuotias osais jo nii paljo muutaki ku pyykätä. Mun 5v jo osallistuu pyyklihommiim, ite aloin pyykkään omat vaatteet 7 vuotiaana.
Minä ostan teinien vaatteet, enkä todellakaan anna heidän pilata niitä pesemällä ne miten sattuu!
Pyykkihuolto on minun, yksin minun!1. Saatki nauttia siitä vielä vuosia ku ei se opi mtn. Tuo pois muutettuaanki vaatteet sulle pestäväksi
2. Kui tyhmänä pidät häntä ku et voi opettaa oikea oppista pyykkäystä?
1. Ei haittaisi minua, mutta tuskin tuo pyykkejä kotiin jos kone on itsellään, koska pyykkien ees-taas kuskaamisesta olisi enemmän vaivaa.
2. En pessyt omiakaan pyykkejäni esiteininä itse, mutta opin säännöllisen pyykinpesun muuttaessani omilleni. Ei se ole rakettitiedettä.
En pessyt ikinä vessaakaan kotona asuessani, vanhemmat tekivät sen. Ei ollut niin vaikea omille muutettaessa kuurata omaa vessaa että sitä olisi vuosi tolkulla täytynyt oikein kotona harjoitella. Ehkä lahjattomilla sitten toisin.
11-vuotiaalle opetin. Hän on ainoa jolla on vaaleita 40 asteen pesua vaativia pyykkejä, joten kori ei tule koskaan täyteen. Tietää itse milloin on viimeiset rintsikat kaapista ja pesee ne muut. Tai jos on pyykit huoneessa eikä pyykkikorissa, niin en mä niitä sieltä lähde hakemaan, pesköön itse jos ei viitsi yhteispesuun tuoda. Tai jos pitää tietty paita saada puhtaaksi just heti, niin pesee sen koko korillisen samalla. Teini ei siis pese "omia pyykkejään" vaan osallistuu koko perheen pyykkihuoltoon, varsinkin silloin kun hänellä on erityisvaatimuksia.
Ihan sama kaikessa muussakin, en tee puolestaan asioita jotka hän kykenee ja ehtii tekemään itse eikä minulla ole samaan aikaan tarvetta itsellä kyseiselle toiminnalle (esim välipala itse ja päivällinen yhdessä).
No meni vähän off topic, mutt ärsyttää tuo uusavuttomien kermapeppujen kasvattaminen.