Teini pyyhkii kätensä aina housuihinsa, enkä saa rasvatahroja millään irti, mikä avuksi?
Olen liottanut, käyttänyt sappisaippuaa, pessyt kuudessakympissä, kokeillut vanishia ja valinnut koneesta lisähuuhtelun ja likaisen pyykin pesuohjelman, turhaan. Tytöllä on siis tapana lähmiä housujaan, pyyhkiä likaiset kädet siihen. Tämä on mysteeri, miksi näin tekee, kun on autistinen, ei ihan tavallinen opastus ja neuvonta auta. Housut ovat puuvilla/akryylisekoitetta 70% puuvillaa, 30%akryylia. Ostaisin uudet paremmat housut, jos tyttö ne vaan hyväksyisi, mutta uusien vaatteiden hyväksyminen ei ole helppoa, joten näillä nyt mennään ja yritän sinnikkäästi poistaa tahroja. Auttaako mikään? Väri on kulunut mustasta jo haaleaksi, auttaisiko esim dylonilla värjääminen? Tarttuuko väri jos materiaali on sekoitetta? Entä kestävätkö printit värjääntymättä?
Kiitos kaikille pyykkiguruille, jotka vaivauduitte jakamaan vinkkinne!
Kommentit (24)
PIstä teini pesemään omat housunsa.
Laita pesemään omat vaatteensa niin oppii olemaan likaamatta vaatteitaan. Teinin pitäisi jo osata.
Onko teillä kotivaatteet erikseen? Omat kotilökärit saakin olla vähän epäsiistimmät. Ihmisten ilmoille mentäessä sitten paremmat vaatteet päälle
Teinille päälle ne housujen päälle puettavat cowboychapsit. Jii-haa!
Vanha kikka, hiero käsitiskiainetta tahran päälle, sitten normipesuun. Kokeile ensin piilossa olevaan paikkaan, ettei irrota väriä. Minulta ei ole koskaan väri lähtenyt, rasvatahrat kyllä. Olen käyttänyt tätä keinoa n 20 v ajan.
Anna olla tahraisissa housuissa, jos kerran häntä itseään ei haittaa. Jos alkaa haitata, niin sitten huomautat, ettei kannata pyyhkiä käsiä housuihin, vaan pyyhkeeseen tai nenäliinaan.
Kokeile astianpesuainetta tai mäntysuopaa(meikinpoistoainettakin vois kokeilla) suoraan läntteihin ja anna liota pitkään, sen jälkeen pesu. Jatkossa osta aina parit kolmet samanlaiset housut.
Olen saanut rasva- ja öljytahrat pois Svartvegalla.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile astianpesuainetta tai mäntysuopaa(meikinpoistoainettakin vois kokeilla) suoraan läntteihin ja anna liota pitkään, sen jälkeen pesu. Jatkossa osta aina parit kolmet samanlaiset housut.
Voi hyvänen aika, monet housut sotkettavaksi?
1. Kasvattakaa ne kapsukaisenne siisteiksi.
2. Teini huolehtii jo itse pyykeistään, poislukien alusvaatteet, pyyhkeet ja lakanat jotka tietysti menee samaan pyykkiin muitten kanssa.
3. Anna kulkea tahraisissa, omahan on valintansa.
Ei olisi tullut mieleenikään teininä pesettää vaatteitani äidilläni. Jotain kunnioitusta pitää olla. Milloin ajattelit sen teinin oppivan huolehtimaan itsestään jollei nyt!?
Ohiksena,
Siis peseekö teillä tosiaan jo 14 - vuotiaat omat vaatteensa pesukoneessa? Meillä ei. Ja siis ymmärsin että aapeen lapsi on autistinen, tiesittekö edes mitä se tarkoittaa?! Se tarkoittaa monelle sitä, että yksinäinen asuminen saattaa tuottaa ongelmia ja tarvitsee esim tuettua asumista, koska ei selviydy päivittäisistä asioista. Hävetkää tylyttäjät!
Kiitos asiallisista vastauksista! Kokeilen tuota fairya seuraavaksi. :)
Ap
Millä tavoin rasvatahrat näkyvät mustissa housuissa, etenkään pesun jälkeen? Joku värillinen rasva?
No niin, siis kyseessä autistinen lapsi? On aika lailla itsestään selvää miksi hän tekee noin: aistiyliherkkänä klähmyiset kädet ruokailun jälkeen tuntuvat pahalta ja hän ei osaa autisminsa vuoksi miettiä pidemmälle (kädet klähmyiset -> menen pesemään kädet vessaan) vaan haluaa hoitaa hänestä inhottavalta tuntuvan asian heti kuntoon pyyhkimällä kädet housuihin.
Mitä tehdä tulevaisuudessa? Otat rutiiniksi että ruokailun jälkeen teinillä on saatavilla samantien käsipyyhe (mikä lienee pampers baby wipes) johon voi pyyhkiä kätensä heti ruokailun jälkeen. Kestää hetken ennen kuin siitä tulee rutiini mutta oppii sen kyllä. Vaihtoehtoisesti teet käsien pesusta vessassa ruokailun jälkeen rutiinin. Se kestää hieman pitempään koska sisältää useampia vaiheita (nouse pöydästä, älä koske housuihin, kävele vessan luo, avaa vessan ovi, älä vieläkään koske housuihin, avaa hana, ota saippuaa, pese kädet, kuivaa kädet pyyhkeeseen) mutta voinee toimia myös. Tämä käsien pyyhkiminen pöydässä sen sijaan on helppo kun ei sisällä kuin muutaman vaiheen (ota käsipyyhe, hiero käsiä siihen, jätä pyyhe lautaselle/pöydälle/anna se äidille).
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin rasvatahrat näkyvät mustissa housuissa, etenkään pesun jälkeen? Joku värillinen rasva?
Voit kokeilla itse. Ota musta paita ja rkl keijua. Hiero keijua paitaan ja anna ”levähtää”. Jos mitään ei näy, varaa aika optikolta.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena,
Siis peseekö teillä tosiaan jo 14 - vuotiaat omat vaatteensa pesukoneessa? Meillä ei. Ja siis ymmärsin että aapeen lapsi on autistinen, tiesittekö edes mitä se tarkoittaa?! Se tarkoittaa monelle sitä, että yksinäinen asuminen saattaa tuottaa ongelmia ja tarvitsee esim tuettua asumista, koska ei selviydy päivittäisistä asioista. Hävetkää tylyttäjät!
Huvittaa kyl tuo 'jo 14 vuotiaana' :D normaalisti 14 vuotias osais jo nii paljo muutaki ku pyykätä. Mun 5v jo osallistuu pyyklihommiim, ite aloin pyykkään omat vaatteet 7 vuotiaana.
Mutta kyllä, apn tilanteessa tilanne on eri ja ihmettelen itekki nuita huutelijoita. Eivät ilmeisesti todellakaa tiä mitä autistinen tarkoittaa. Ehkä nää huutelijat on vaa pudotettu vauvana liian monta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kokeilla itse. Ota musta paita ja rkl keijua. Hiero keijua paitaan ja anna ”levähtää”. Jos mitään ei näy, varaa aika optikolta.
Housut ilmeisesti mustat farkut, ei niissä kyllä näy mikään... paitsi tietenkin, kun ne pestään vaaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena,
Siis peseekö teillä tosiaan jo 14 - vuotiaat omat vaatteensa pesukoneessa? Meillä ei. Ja siis ymmärsin että aapeen lapsi on autistinen, tiesittekö edes mitä se tarkoittaa?! Se tarkoittaa monelle sitä, että yksinäinen asuminen saattaa tuottaa ongelmia ja tarvitsee esim tuettua asumista, koska ei selviydy päivittäisistä asioista. Hävetkää tylyttäjät!Huvittaa kyl tuo 'jo 14 vuotiaana' :D normaalisti 14 vuotias osais jo nii paljo muutaki ku pyykätä. Mun 5v jo osallistuu pyyklihommiim, ite aloin pyykkään omat vaatteet 7 vuotiaana.
Minä ostan teinien vaatteet, enkä todellakaan anna heidän pilata niitä pesemällä ne miten sattuu!
Pyykkihuolto on minun, yksin minun!
Yksi vaihtoehto on vielä käsittelemättä, eli sadehousujen käyttäminen arkivaatetuksena.
Kunnollinen kurahaalari on helppo ruokailun jälkeen ruiskuttaa puhtaaksi rasvasta, eikä teini kastu operaation aikana.
Erilaisia liuottimia, tärpätti, asetoni ym. voidaan käyttää myös rasvatahrojen poistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena,
Siis peseekö teillä tosiaan jo 14 - vuotiaat omat vaatteensa pesukoneessa? Meillä ei. Ja siis ymmärsin että aapeen lapsi on autistinen, tiesittekö edes mitä se tarkoittaa?! Se tarkoittaa monelle sitä, että yksinäinen asuminen saattaa tuottaa ongelmia ja tarvitsee esim tuettua asumista, koska ei selviydy päivittäisistä asioista. Hävetkää tylyttäjät!Huvittaa kyl tuo 'jo 14 vuotiaana' :D normaalisti 14 vuotias osais jo nii paljo muutaki ku pyykätä. Mun 5v jo osallistuu pyyklihommiim, ite aloin pyykkään omat vaatteet 7 vuotiaana.
Minä ostan teinien vaatteet, enkä todellakaan anna heidän pilata niitä pesemällä ne miten sattuu!
Pyykkihuolto on minun, yksin minun!
1. Saatki nauttia siitä vielä vuosia ku ei se opi mtn. Tuo pois muutettuaanki vaatteet sulle pestäväksi
2. Kui tyhmänä pidät häntä ku et voi opettaa oikea oppista pyykkäystä?
Pesulaan.