Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bruttopalkkani 5000 e/ kk ja joululahjat, joita annan

Vierailija
16.12.2013 |

Suhteellisuudentajua ihmisille:

Oma lapseni 7 -v saa 15 euron lahjan (jota toivoi ja sitten myös muilta jotain lahjoja, mm. sukulaisilta ja kummeilta)

Oma toinen lapseni 2-v saa 17 euron lahjan (ei osaa vielä toivoa, saa myös muita lahjoja)

Sukulaislapset: eli alle 10-vuotiaat serkut ( 7 kpl) saavat kukin n 15-25 euron lahjan, riippuen siitä, mitä olen heille keksinyt, yritän valita sopivaa (pelejä/ puuhaa tms.).

Kummityttö 4-v saa 20 euron lahjan, jota hänen äitinsä on hänelle toivonut.

Kummityttö 17-v saa 100 euroa lahjana.

Omalle puolisolleni en osta mitään, ei ole tapana, enkä keksi mitään, hän ei tarvitse mitään. Lupaan pusia ja halia.

Omat vanhempani saavat 3 lahjaa (hinnat vaihdellen 15-50 euroa).

Meillä tulee olemaan lämminhenkinen sukulaisjoulu, jolloin rauhoitutaan, pelataan pelejä ja kuunnellaan hyvää musaa. lapset "riehuu" ja leikkivät keskenään.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

J aunohtui se asia, että osatn myös aina Pelastusaremijan joulukeräykseen samat lahjat kuin omille lapsilleni annan. Lisäksi vien sinne jotain "aikuiselle" ihmiselle, tyyliin villasukat, villapaidan (huom ei -käytettyjä), suklaata tms.

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:16"]

Suhteellisuudentajua ihmisille:

Oma lapseni 7 -v saa 15 euron lahjan (jota toivoi ja sitten myös muilta jotain lahjoja, mm. sukulaisilta ja kummeilta)

Oma toinen lapseni 2-v saa 17 euron lahjan (ei osaa vielä toivoa, saa myös muita lahjoja)

Sukulaislapset: eli alle 10-vuotiaat serkut ( 7 kpl) saavat kukin n 15-25 euron lahjan, riippuen siitä, mitä olen heille keksinyt, yritän valita sopivaa (pelejä/ puuhaa tms.).

Kummityttö 4-v saa 20 euron lahjan, jota hänen äitinsä on hänelle toivonut.

Kummityttö 17-v saa 100 euroa lahjana.

Omalle puolisolleni en osta mitään, ei ole tapana, enkä keksi mitään, hän ei tarvitse mitään. Lupaan pusia ja halia.

Omat vanhempani saavat 3 lahjaa (hinnat vaihdellen 15-50 euroa).

Meillä tulee olemaan lämminhenkinen sukulaisjoulu, jolloin rauhoitutaan, pelataan pelejä ja kuunnellaan hyvää musaa. lapset "riehuu" ja leikkivät keskenään.

[/quote]

Vierailija
2/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah ihanaa rakastaa enemmän omaa kukkaroaan kuin lapsiaan. Minulla oli hyvä tuloiset vanhemmat (etenkin isä) mutta sain euron maksaneen valokuvakansion Tiimarin alelaarista lapsuudesta ainoana joululahjana. Koska isäni rakasti enemmän rahojaan kuin minua. Enkä tosiaankaan tällä tarkoita, että pitää mennä siihen toiseen äärilaitaan eli lahjoja ostetaan ihan hulluna, vaan hyvä joulu koostuu kohtuudesta (myös säästämisinnossa, ellei ole pakotettu siihen). En todellakaan kannata ääripäitä KUMMASSAKAAN suhteessa.

Myönnä vain AP, että olet itsekäs, pihi vanhempi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjasi ovat oikein hyviä. 

Vierailija
4/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää humblebraging olevan muotia tänä jouluna...

Vierailija
5/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hieman vähävaraisempi tuttava, jolle on tärkeää valtava tavaravuori jouluna. Pakettiin kääritään mm. tyttärelle hiustenhoitoainetta (ei mitään kampaamosarjaa vaan päivittäistavarakaupasta saatavaa), miehelle lahjakortti sille parturille jossa muutenkin käy (parilla on yhteiset rahat), jokaiselle sukkia ja alusvaatteita, lapsille talviurheiluvälineitä jne. Lisäksi sitten vielä niitä toivelahjoja, jotka voivat suhteessa olla kalliitakin. Jos on vaikka tv:n osto edessä, se ostetaan jouluksi jotta on joululahja. 

Varakkaammat ihmiset hankkivat kaikkea tuollaista tavallista muutenkin. Lapsilla on jo paljon muutakin, eikä lahjat ole niin iso juttu. Lisäksi ap:n lapsilla on ilmeisesti useita setiä, tätejä tai enoja, joilta tulee myös lahjoja.

Vierailija
6/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kommentoija!

Kiitos kommentistasi! Mikä olisi Sinun mielestäsi kohtuullinen lahja esim. 7-vuotiaalle lapselleni, joka toivoi muutamaa lahjaa, jotak eivät mitkään olleet hinnaltaan suuria ja joista osa toteutuu (yhden ostan siis itse)?

Lapseni eivät missään nimessä elä puutteessa vaan koen enemmän, että he eivät osaa vielä samalla tavalla vaatia kuin esim. teini-ikäiset. Enkä aio heitä siihen opettakaan.

Koetko, että olen esim. vanhemman kummilapseni suhteen pihi?

Mielestäni alle 7-vuotiaat eivät vielä ymmärrä rahan arvoa tai haluamiensa tavaroiden arvoa, monet lapset toivovat varsin yksinkertaisia asioita. Jos ei heitä muuhun esim."ostoskierroksilla" opeteta.

Mieheni on kuin Solsidanin Fredde, hänellä on kaikki pelit ja vehkeet, joita ei ehdi edes käyttämään. Menemme sitten vaikka yhdessä syömään joskus.

En joulun apyöritä kansantaloutta, mutta muuna aikana sitten enemmänkin.

Ostan harvoin, mutta laatua ja usein kotimiasta, myös työtä. Oma valintani.

Olen jo 40-vuotias. Suurin kuluttamishysteriani osui n. 30 vuoden ikään, nyt en enää koe sille tarvetta. Silloin osatmat vaatteenikin mahtuvat hyvin päälle ja ovat edelleen erinomaisessa kunnossa.

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:20"]

Ah ihanaa rakastaa enemmän omaa kukkaroaan kuin lapsiaan. Minulla oli hyvä tuloiset vanhemmat (etenkin isä) mutta sain euron maksaneen valokuvakansion Tiimarin alelaarista lapsuudesta ainoana joululahjana. Koska isäni rakasti enemmän rahojaan kuin minua. Enkä tosiaankaan tällä tarkoita, että pitää mennä siihen toiseen äärilaitaan eli lahjoja ostetaan ihan hulluna, vaan hyvä joulu koostuu kohtuudesta (myös säästämisinnossa, ellei ole pakotettu siihen). En todellakaan kannata ääripäitä KUMMASSAKAAN suhteessa.

Myönnä vain AP, että olet itsekäs, pihi vanhempi!

[/quote]

Vierailija
7/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No myönnä, että et osta siksi, kun lapsesi saavat sukulaisilta ne joululahjat. Ja pihi ihminenhän ei myönnä, että miten vaikeaa se antaminen on. Se pitää aina verhoilla se syy, kaikenlaisilla tekosyillä että miksi juuri tänäjouluna ei sitten osteta joululahjoja.

Vierailija
8/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ostaa lahjansa ajatuksella ja toiveiden mukaan. Mihin katosi se entinen ajatus, että ajatus on tärkeintä? Ei ihme että maailma on mitä on, koska kaikkea arvostetaan vain rahassa. Minä en muuten osta kellekään mitään. Lapsuudenkotiini,  käyn tekemässä joulusiivouksen ja -leivonnaiset, mutta joulua en siellä ole, kun ei sinne kaikki edes sovi. 

Vierailija
9/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samantyyppinen joulu kuin ap:llä ja tulot samaa luokkaa. Mielestäni on tyhmää  ostaa kaikenlaista tavaraa, josta toinen ei pidä, vain siksi että joulu. Lisäksi kauhea ryysis kaupoissa! Itse tykkäämme shoppailla joko silloin kun valikoimat ovat kaupoissa parhaimmillaan talvivaatteiden suhteen tai sitten alennusmyyntiaikaan.

Jouluksi ostetaan vain suklaata ja jotain pientä lapsille.

Ei ole tarkoitus padota koko vuoden hankintoja joululle vain siksi, että voisi leuhkia lahjojen määrällä. Suuri osa lahjaostoksista on huteja!

Vierailija
10/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuo pitää paikkansa, että jos lapseni eivät saisi sukulaisilta ja kummeilta lahjoja, niin toki silloin ostaisin enemmän, etteivät saisi vain "yhtä lahjaa".

Saatan olla silmissäsi pihi, mutta toteutan samantyyppistä kasvatusmentelmää kuin omat vanhempani ja mieheni vanhemmat. En itse kärsinyt koskaan (sain mm. 9-vuotiaana hartaasti toivomani pianon, se oli onneni täyttymys) vaan koen, että saan elämänsisällön muusta kuin ostamisesta (esim. musiikki, elokuvat, urheilu, ystävät (jotka muuten pitävät minua vieraanvaraisena jostain syystä)).

Jos olet se, joka kertoi isänsä olleen tosi pihi, oliko hänessä myös muita huonoja puolia. Entä niitä hyviä?

Ap

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:39"]

No myönnä, että et osta siksi, kun lapsesi saavat sukulaisilta ne joululahjat. Ja pihi ihminenhän ei myönnä, että miten vaikeaa se antaminen on. Se pitää aina verhoilla se syy, kaikenlaisilla tekosyillä että miksi juuri tänäjouluna ei sitten osteta joululahjoja.

[/quote]

Vierailija
11/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tällä aloituksella tekee? Ap ei kerro miten paljon hänen lapsensa saavat lahjoja, ainoastaan sen että hän itse käyttää niihin todella vähän rahaa mutta muut ihmiset enemmän.

Peräänkuulutat suhteellisuudentajua, mutta mihin tässä nyt sitten pitäisi omien lastensa lahjoja suhteuttaa? Onko sinulla antaa meille jokin ohjeistus, mikä on suhteellisuudentajuisessa suvussa lahjojen lukumäärä per lapsi tai maksimihinta per lahja?

Vierailija
12/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:48"]

Saatan olla silmissäsi pihi, mutta toteutan samantyyppistä kasvatusmentelmää kuin omat vanhempani ja mieheni vanhemmat. En itse kärsinyt koskaan (sain mm. 9-vuotiaana hartaasti toivomani pianon, se oli onneni täyttymys)

[/quote]

Wow, siinä on kyllä niin valtavan kallis lahja että vanhempiasi ei tosiaan voi pihiksi soimata.

Vierailija
13/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:29"]

Minulla on hieman vähävaraisempi tuttava, jolle on tärkeää valtava tavaravuori jouluna. Pakettiin kääritään mm. tyttärelle hiustenhoitoainetta (ei mitään kampaamosarjaa vaan päivittäistavarakaupasta saatavaa), miehelle lahjakortti sille parturille jossa muutenkin käy (parilla on yhteiset rahat), jokaiselle sukkia ja alusvaatteita, lapsille talviurheiluvälineitä jne. Lisäksi sitten vielä niitä toivelahjoja, jotka voivat suhteessa olla kalliitakin. Jos on vaikka tv:n osto edessä, se ostetaan jouluksi jotta on joululahja. 

Varakkaammat ihmiset hankkivat kaikkea tuollaista tavallista muutenkin. Lapsilla on jo paljon muutakin, eikä lahjat ole niin iso juttu. Lisäksi ap:n lapsilla on ilmeisesti useita setiä, tätejä tai enoja, joilta tulee myös lahjoja.

[/quote]

mä en käsitä, mitä se sulle kuuluu, miten toinen haluaa viettää joulunsa?

Vierailija
14/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa! Mitä paatosta! Kuka hullu nyt jouluostoksille menee keskellä pahimpien ruuhkien? Minä rakastan joulua ja lahjojen antamista, ja ennen kaikkea sitä, että mietin tosi tarkkaan mikä lahja kullekin sopii tarpeen ja kiinnostuksen kohteen mukaan! Lahjat kuulkaas pitää antaa ajatuksella ja sydämen lämmöllä. Mitään turhaa ei kannata antaa. Meillä lapset ainakin osaavat miettiä ja harkita tarkkaan mitä pyytävät, koska niistä lahjatoiveista keskustellaan aikuisten kanssa. Mikä lahjatoive on suhteettoman kallis, mikä turha (ja perustellaan oma kantamme, lapsi perustelee oman kantansa). Ja itse ainakin ympäri vuotta ostelen esim. Stockmannin Hulluiltä Päiviltä esim. ison legopaketin (sain halvemmalla edellenkin kuin mistään muualta) sitä legosarjaa mitä poika tykkää rakennella ja joka puuttuu häneltä. Samoin ostin perheelle Hulluiltä Päiviltä I Pad 3:n ja siinäkin oli tosi hyvä tarjous (odottaa jo jouluaattoa, on ladattuna ja päivitettynä ja muutamia kivoja juttujakin ladattu sisään, eli käyttökunnossa on aattona).. Miehelle olen ostanut mielenkiintoisia kirjoja pari, ja mummolle iki-ihanan ultrapehmeän aamutakin tarjouksesta sekin (aamutakki tulee mummolle tarpeeseen, kun edellinen oli jo ihan kulahtanut, ja menettänyt osin muotoaan).

Pienenä vinkkinä siis teille tiedoksi, että parhaimmat joululahjat ostetaan pitkin vuotta, eikä kaksi viikkoa ennen Joulua.

Vierailija
15/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:44"]

Meillä samantyyppinen joulu kuin ap:llä ja tulot samaa luokkaa. Mielestäni on tyhmää  ostaa kaikenlaista tavaraa, josta toinen ei pidä, vain siksi että joulu. Lisäksi kauhea ryysis kaupoissa! Itse tykkäämme shoppailla joko silloin kun valikoimat ovat kaupoissa parhaimmillaan talvivaatteiden suhteen tai sitten alennusmyyntiaikaan.

Jouluksi ostetaan vain suklaata ja jotain pientä lapsille.

Ei ole tarkoitus padota koko vuoden hankintoja joululle vain siksi, että voisi leuhkia lahjojen määrällä. Suuri osa lahjaostoksista on huteja!

[/quote]

No juu, alennusmyyntiaikaan kaupoissa ei tunnetusti ole ryysistä! Voi jessus mikä...

Vierailija
16/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vähän näin. Mulla ihan hyvät tulot myös, mutta meillä ostetaan tarpeen mukaan ja hemmotellaankin lapsia pitkin vuotta, ei heillä ihan kauheita toiveita ole.

Tänävuonna saavat yhteiseen meiltä PS3:n ja pari peliä siihen, näitä pelivekottimia ollaan jouluksi osteltu aiemminkin. Lisäksi jotain kohtuullista sukulaisilta.

Olen itse kutonut villasukkia lahjaksi aikuisille, joita lahjon. Pienempi kummilapsi saa ompelemani vaatekerran ja isompi 20 euron lahjakortin.

Kaikista suurimman stressin joulusta repii perseaukinen anoppini, jolla on sisäinen tarve ostaa PALJON, ISOA ja SUURTA. KAIKILLE. Ja rahaa ei tosiaan ole joten tuhlaa viimeiset roposensa ihmeelliseen krääsään. Eikä usko vaikka kielletään.

Vierailija
17/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään muut sukulaisemme tai kummit eivät käytä paljon rahaa lapsiemme lahjoihin. Lahjat ovat tyyppiä kirja, peli, paita, Schleich-heppa tms.

Ehkä halusin tehdä tämän aloituksen sen vuoksi, että lueskellessani noita muita joululahjaviestejä halusin esittää tällaisenkin, meidän vaihtoehdon. Jokainen elää ainutkertaista elämäänsä tavallaan. Stressiä voi välttää myös omilla valinnoillaan.

Ehkä joku pienen (1-2-vuotiaan lapsen) vanhempi lukee tämän ja ymmärtää, että lapsi ei sisäsyntyisesti osaa vaatia lahjaröykkiötä, ehkä maksimi kolme lahjaa jaksaa availla ja tutkailla.

Ap

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:49"]

Mitä ihmettä tällä aloituksella tekee? Ap ei kerro miten paljon hänen lapsensa saavat lahjoja, ainoastaan sen että hän itse käyttää niihin todella vähän rahaa mutta muut ihmiset enemmän.

Peräänkuulutat suhteellisuudentajua, mutta mihin tässä nyt sitten pitäisi omien lastensa lahjoja suhteuttaa? Onko sinulla antaa meille jokin ohjeistus, mikä on suhteellisuudentajuisessa suvussa lahjojen lukumäärä per lapsi tai maksimihinta per lahja?

[/quote]

Vierailija
18/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään muut sukulaisemme tai kummit eivät käytä paljon rahaa lapsiemme lahjoihin. Lahjat ovat tyyppiä kirja, peli, paita, Schleich-heppa tms.

Ehkä halusin tehdä tämän aloituksen sen vuoksi, että lueskellessani noita muita joululahjaviestejä halusin esittää tällaisenkin, meidän vaihtoehdon. Jokainen elää ainutkertaista elämäänsä tavallaan. Stressiä voi välttää myös omilla valinnoillaan.

Ehkä joku pienen (1-2-vuotiaan lapsen) vanhempi lukee tämän ja ymmärtää, että lapsi ei sisäsyntyisesti osaa vaatia lahjaröykkiötä, ehkä maksimi kolme lahjaa jaksaa availla ja tutkailla.

Ap

[/quote]

Vierailija
19/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

[/quote]

Vierailija
20/50 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:29"]

[/quote]

mä en käsitä, mitä se sulle kuuluu, miten toinen haluaa viettää joulunsa?

[/quote]

No eihän se kuulukaan, ja rinnastukseni jäi näköjään epäselväksi. Hypoteesini on, että hyvin toimeentulevat eivät keskitä hankintoja jouluun vaan lapsille hankitaan kaikenlaista ympäri vuoden aina kun tarve tulee. Hieman huonommassa asemassa olevat hankkivat ehkä sitä joulurahaa veronpalautustenkin avulla, ja heille on tärkeämpi kokemus, että jouluna saa kokea sellaista tietynlaista yltäkylläisyyttä, jota varakkaat voivat kokea jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi