Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku turhauttaa!

Vierailija
04.03.2014 |

Kyllä on oikeasti turhauttavaa, pakko päästää höyryjä! Olen hakenut useita opettajan virkoja, mutta en pääse edes haastatteluun :( Joko yksikään paikka ei ole aidosti auki tai sitten hakemuksissani on jotain pahasti vialla. Koulutus on kuitenkin kohdallaan ja työkokemusta on >10 vuotta. Harmittaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kysynyt jostain paikasta mistä on tullut kielteinen vastaus, että oliko sun hakemuksessasi jotain oikeasti vialla?

Mä olen kerran sen tehnyt ja hyödynsin saamiani vinkkejä -> seuraavalla pääsin haastatteluun ja 3 "parhaan" joukkoon vaikken paikkaa saanutkaan.  

Vierailija
2/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:59"]

Oletko koskaan kysynyt jostain paikasta mistä on tullut kielteinen vastaus, että oliko sun hakemuksessasi jotain oikeasti vialla?

Mä olen kerran sen tehnyt ja hyödynsin saamiani vinkkejä -> seuraavalla pääsin haastatteluun ja 3 "parhaan" joukkoon vaikken paikkaa saanutkaan.  

[/quote]

En ole. Kiitos vinkistä, laitan harkintaan. Mä olen kuitenkin aikanaan paikkoja saanut eli ainakin silloin olen hakemuksenkin osannut tehdä. Nyt olen ollut 10 vuotta virassa eli en ole nyt vuosiin hakemuksia tehnyt. Tai ehkä olen jo liian vanha ;) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään virkoja anneta kun jo kunnassa pitkään sijaisuuksia tehneille. Hölömö.

Vierailija
4/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:55"]Kyllä on oikeasti turhauttavaa, pakko päästää höyryjä! Olen hakenut useita opettajan virkoja, mutta en pääse edes haastatteluun :( Joko yksikään paikka ei ole aidosti auki tai sitten hakemuksissani on jotain pahasti vialla. Koulutus on kuitenkin kohdallaan ja työkokemusta on >10 vuotta. Harmittaa.

[/quote]

Tämän hetkinen tilanne on se että juuri kukaan työtön ei saa töitä mistään, vaikka on kouluja käynyt ja vaikka olisi työskennellyt alalla 10 vuotta. Lähinnä suhteilla saa nykyään duunia, jos edes saa. Näin menee alalla kuin alalla. Katsoppas huviksesi paljonko on työttömiä ja moniko firma potkii tällä hetkellä väkeä pihalle.

Vierailija
5/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:55"]Kyllä on oikeasti turhauttavaa, pakko päästää höyryjä! Olen hakenut useita opettajan virkoja, mutta en pääse edes haastatteluun :( Joko yksikään paikka ei ole aidosti auki tai sitten hakemuksissani on jotain pahasti vialla. Koulutus on kuitenkin kohdallaan ja työkokemusta on >10 vuotta. Harmittaa.

[/quote]

Tämän hetkinen tilanne on se että juuri kukaan työtön ei saa töitä mistään, vaikka on kouluja käynyt ja vaikka olisi työskennellyt alalla 10 vuotta. Lähinnä suhteilla saa nykyään duunia, jos edes saa. Näin menee alalla kuin alalla. Katsoppas huviksesi paljonko on työttömiä ja moniko firma potkii tällä hetkellä väkeä pihalle.

[/quote]

No joku noihin virkoihin tietysti aina valitaan. Mutta ehkä ne on jo etukäteen päätettyjä tai sitten en vain osaa. Mulla nyt ei sinänsä ole asiat huonosti, kun vakipaikka on. Ei vaan voida muuttaa miehen työn perässä. 

Vierailija
6/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla ne työt nykyään saadaan. Ei väliä onko 10v kokemusta ja osaamista, pitää vaan tuntea oikeat ihmiset.

Vierailija
7/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:20"]

Suhteilla ne työt nykyään saadaan. Ei väliä onko 10v kokemusta ja osaamista, pitää vaan tuntea oikeat ihmiset.

[/quote]

Onko oikeasti näin kouluissakin? Kyllä meillä on virat olleet aidosti auki, ei niitä ole suhteilla jaettu. Mutta meillä on kyllä kaikin puolin reilu pomo muutenkin. Ehkäpä hän tosiaan on poikkeus. 

Vierailija
8/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sellaisessa asemassa, että rekrytoin opettajia. Meillä katsotaan hakupapereista ensimmäisenä, onko pätevyys ja onko kokemusta siltä asteelta, jolle on hakemassa. Esim. jos hakee lukioon opettajaksi, pitää olla lukiokokemusta. En kyllä allekirjoita väitettä, että pitää olla suhteita, jotta saa töitä opettajana. Soveltuvimmat valitaan. Miksi ketjun aloittajaa ei ole kutsuttu edes haastatteluun, siihen on vaikea ottaa kantaa tietämättä yksityiskohtia. 

Vierailija
9/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja kesätöiden ja osa-aikatöiden saaminen turruttaa. Olen ollut kouluhistoriani aikana jo kaksi kesää ilman töitä, vaikka töitä olen tiuhaan tahtiin etsinyt, mutta minnekkään en vaan pääse ja jos pääsen, niin kyseessä on ollut viimeisimpiä paikkoja minne olen tahtonut. En näe itsessäni mitään suurta vikaa miksi mua ei valittaisi ja CV:ni olen tarkistuttanut muutamalla ihmisellä, että varmasti on hyvä, mutta töitä ei irtoa. Olisin saanut edelliskesän töitä jatkaa osa-aikaisena, mutta pää hajosi jo sen parin kuukauden aikana siihen yksitoikkoiseen tylsään duuniin, että kuvittelin saavani muita töitä. No en saanut. Nyt olen taas kesätöitä hakemassa ja sähköpostiin tulee vaan ilmoituksia siitä ettei mua valittu. Tosin, sitkun näkee ne lukemat, kuinka paljon on hakenut samaa paikkaa, niin en yhtään ihmettele. Luvut ovat 1000-2000 paikkeilla aina, ellei ole selkeästi pienempi yritys.

Vierailija
10/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 19:20"]

[/quote]

Onko oikeasti näin kouluissakin? Kyllä meillä on virat olleet aidosti auki, ei niitä ole suhteilla jaettu. Mutta meillä on kyllä kaikin puolin reilu pomo muutenkin. Ehkäpä hän tosiaan on poikkeus. 

[/quote]

On kouluissakin noin. Meidän kaupungissa esimerkiksi sellaiselle henkilölle, joka ei tullut toimeen työyhteisössään, järjestettiin ja annettiin ihan omanlaisensa tehtävät viran puitteissa. Minä tietty olin se, jolla oli tuohon tehtävään täsmällisesti sopiva koulutus, mutta minä en voinut edes hakea sitä tehtävää, koska se ei ollut edes sisäisessä haussa! Oli ihan täysin herrojen keskenään järjestämä juttu.

Ja siitäkin minulla on kokemusta, kuinka virka oli julkisessa haussa, mutta oikeasti sitä ei täytetty, vaan entinen työntekijä jatkoi viran hoitamista. Piti vain laittaa julkinen haku, jotta pykälät täyttyi. Kyllä taas suututti, että olin turhaan väsännyt hakemukset, että ihmisillä kehdataan teettää turhaa hakutyötä ilman mitään aikomusta oikeasti palkata ketään uutta.

Nämä mun kokemukset siis ovat koulumaailmasta, tosin 10 vuotta sitten, nyt olen ollut jo kauan muissa töissä.

Vierailija
11/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama fiilis täälläkin, turhauttaa todella. Olen kylläkin päässyt aika hyvin haastatteluihin, mutta jäänyt jo viisi kertaa kahden haastattelukierroksen jälkeen mitalisijoille, jotka eivät nyt näin työnhaussa ilahduta. Ei jaksaisi samaa prosessia uudelleen ja uudelleen, vaikkakin haastattelukutsu on aina ilahduttanut. Itse olen päässyt noihin haastatteluihin ihan ilman suhteita.

Tsemppiä työnhakuusi! :)

Vierailija
12/15 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:16"]

Olen itse sellaisessa asemassa, että rekrytoin opettajia. Meillä katsotaan hakupapereista ensimmäisenä, onko pätevyys ja onko kokemusta siltä asteelta, jolle on hakemassa. Esim. jos hakee lukioon opettajaksi, pitää olla lukiokokemusta. En kyllä allekirjoita väitettä, että pitää olla suhteita, jotta saa töitä opettajana. Soveltuvimmat valitaan. Miksi ketjun aloittajaa ei ole kutsuttu edes haastatteluun, siihen on vaikea ottaa kantaa tietämättä yksityiskohtia. 

[/quote]

Vähän OT, mutta eikö ole vähän kapea-alaista raakata heti pois ne, joilla ei ole tismalleen samanlaista työkokemusta esim. samalta asteelta? Eikö työssä kehittymiselle ole hyväksi välillä muutos ja uudet tilanteet? Sen toki ymmrrän, että pätevyys pitää olla, mutta eikö välllä ole hyväksi kaikille osapuolille, jos pääsee uusiin, haastaviin tilanteisiin? Soveltuva (pätevyys kunnossa, näytöt ja ajatukset aiemmista työkokemuksista) ja sopiva (ammatilliset toiveet, tehtävään sopiva persoona, erityisosaamiset, realistiset odotukset, työyhteisöön sopiva jne) ovat molemmat tärkeitä asioita, ehkä niitä kannattaisi arvioida kokonaisuutena?

Mutta mukava kuulla, että tehtäviä täytetään ihan oikeasti.

Vierailija
13/15 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli tulla nyt hehkuttamaan, että ketjun aloittamisen jälkeen mulle on tullut kutsu haastatteluun kahdestakin paikasta :) Olin ilmeisesti vain liian hätäinen, hakemuksia on tosiaan tullut niin paljon, että niiden lukemisessa on vaan kestänyt kauemmin kuin olisin voinut kuvitella (nyt on mennyt parisen viikkoa hakuaikojen umpeutumisesta). Ehkä mut haastatellaan nyt sitten vain näön vuoksi, mutta haastatteluun pääseminen kannustaa silti :)

Kiitos kannustuksesta ja tärppionnea myös teille muille saman asian kanssa tuskaileville!

Vierailija
14/15 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia-yhteiskuntaoppi on kyllä pahin yhdistelmä tässä mielessä, olen huomannut. Se on monesti tuuripeliä, satutko olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Itse olen kieltenopettaja ja kieltenopettajilla hakijamäärät kai vaihtelee (paikkoja on auki kohtuullisen paljon kuitenkin), mutta ilmeisesti nyt näihin hakemiini paikkoihin on ollut (ehkä poikkeuksellisen) paljon hakijoita. Enkä edelleenkään tiedä, ovatko paikat aidosti auki ja haastatellaanko muut vain muodon vuoksi. 

Vierailija
15/15 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko sinäkin historian-yhteiskuntaopin opettajan paikkoja? Niihin on pilvin pimein päteviä hakijoita jos mihin Hevonperään.

Laitoinpa juuri hakemuksen paikkaan, josta tuli samana päivänä päätös: virka oli ollut jo aiemmin haussa, 19 hakijaa joista oli osa haastateltu ja joku jo valittu, mutta muotovirheen vuoksi koko prosessi on aloitettava alusta. Että semmoisia paikkoja me haemme.

Sijaisiksi kyllä otetaan uusiakin, mutta he ovat sitten yleensä niitä kouluavustajan hommia tekeviä viime kevään ylioppilaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä