Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini kysyi ettenkö ole saanut kotoa mitään perinnöksi, kun ei pitänyt laittamastani ruoasta

Vierailija
02.10.2020 |

On kuulema liian erikoista, eikä siinä ole mitään perinteistä jota on kotona opetettu.

Tuumasin, että jo lapsena inhotti se paakkuinen jauhokastike palaneine sipuleineen, harmaaksi keitetyt vihannekset ja se iänikuinen paistettu kananmuna ja aina koko viikonloppu sitä karjalanpaistia. Enkä ole näitä ruokia kotonani laittanut. Nyt oli tarjolla lasagnea nautaraguulla, jossa juureksia ja punaviiniä. Isäsi ei olisi syönyt tällaista - äitini mokotti...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti moitti mua, kun olin 12-vuotias enkä osannut makaronilaatikkoa tehdä. Eipä ollut koskaan opettanut ruoanlaittoa taikka leipomista meille lapsille. Varmaan olisi pitänyt ihan biologian tehdä tytöistä kokkeja.

Opettelin itse tekemään ruokia kotoa muutettuani.

Vierailija
2/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi oli mukava ja tulimme hyvin toimeen kaikin puolin muuten, välillä tuntui että olen hänelle mieluisampi jopa kuin omat tyttäret. Ruoka oli kuitenkin asia, mistä emme koskaan päässeet yksimielisyyteen. Mun mielestä anopin ruuat olivat liian suolaisia ja rasvaisia, anopoin mielestä minun ruuista puuttui nuo. Mutta tämä on makuasia, itse en ole koskaan pitänyt rasvan mausta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee sille seuraavalla kerralla paakkukastiketta.

Minä muistan kun nuorena, 18-vuotiaana, kyselin mummolta vinkkejä ruskean kastikkeen tekoon, naureskeli ja ilkkui sitten pitkin kyliä etten osaa edes kastiketta tehdä. No kyllähän minä osasin mutta kun koetin ihan vaan jutellakseni kysellä onko jotain erityistä vinkkiä...

Vierailija
4/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oli siis lasagnea JA lihakastiketta?

No onhan se vähän erikoinen yhdistelmä. Ei lasagne normaalisti tarvi enää kastiketta. Jotain vihannejsia sen kanssa ois kiva saada.

Vierailija
5/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei ollut mikään ruokaintoilija. Suurin ruoanlaittoyritys taisi olla keitetyt nakit ja perunat ja sitäkin vain pari kertaa lapsuuteni aikana. Ei siinä mitään. Elossa ollaan.

En itsekään pidä ruoanlaitosta. Yleensä yritän päästä helpolla. Olen kaikkiruokainen, eli en juurikaan välitä ruoan mausta. Ruoka on polttoainetta nimeltä ravinto. Sen tarkoitus on pitää nälkä poissa ja kroppa ja mieli terveenä. Siksi mun on vaikea kokata muille ihmisille. Laitan ruokaa 2-4 kertaa viikossa. Muuten tilataan kotiin, syödään kyläpaikassa tai lämmitetään pussikeittoa tms.

Kun tässä yksi kertoi kokemuksistaan anopin kanssa, niin kerron minäkin. Tullaan anopin kanssa hyvin toimeen. Vietetään paljon aikaa yhdessä, ja viihdyn hänen seurassaan. Anoppi opetteli itse laittamaan ruokaa lapsena, koska vanhemmilla ei ollut aikaa. Hän laittaa ruokaa joka päivä ja kutsuu usein sukulaisia päivälliselle. Ruokaa on aina reilusti yli tarpeiden. Hänellä onkin varsinainen kodin emännän leima. Mielestäni hänen ruokansa on kuitenkin aika keskinkertaista. Mautonta ja samalla kaavalla. Minulle se kelpaa mainiosti, mutta ihmetyttää miksi häntä pidetään niin hyvänä kotikokkina. Anoppi yrittää leipoa minusta myös ruokaintoilijaa. Joskus laitetaan ruokaa yhdessä, mikä on ihan ok. Siitä voi oppia jotain. Mutta mielestäni syömme ihan hyvin. Ei minun tarvitse laittaa ruokaa joka päivä.

Vierailija
6/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetty liikaa perusruuassa.

Vierailija
7/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis äitini yleensä tykkää ruoastani, vaikka voi pitää sitä outona. Hänelle kasvisten käyttö on ihan uusi juttu. Ei myöskään ole tottunut perusmausteisiin, kuten valkosipuliin, inkivääriin ja chiliin.

5

Vierailija
8/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikäviä kokemuksia teillä. Kyllä meillä otettiin lapset mukaan ruoanlaittoon, että opittiin siinä samalla. Sitten myös kun muutama vuosi sitten äitini toipui leikkauksesta niin mut muutin kotiin pariksi viikoksi (olin työttömänä silloin) pääasiassa tekemään ruokaa.

M31

Vierailija
9/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis äitini yleensä tykkää ruoastani, vaikka voi pitää sitä outona. Hänelle kasvisten käyttö on ihan uusi juttu. Ei myöskään ole tottunut perusmausteisiin, kuten valkosipuliin, inkivääriin ja chiliin.

5

Sinä olet hyvä kokki ja äitisi paska kokki.

Keskustelun pointti?

Vierailija
10/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli siis lasagnea JA lihakastiketta?

No onhan se vähän erikoinen yhdistelmä. Ei lasagne normaalisti tarvi enää kastiketta. Jotain vihannejsia sen kanssa ois kiva saada.

Itse käsitin, että se lihakastike lasagnessa oli nautaraguuta.

Vierailija
11/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Keskustelun pointti?

Minä olen paska kokki ja äitini vielä paskempi.

Vierailija
12/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Keskustelun pointti?

Ja silti hifistelet liiallisella erikoisuuksilla kun voisit keskittyä hiomaan perusruokia. Kokeilla toki kannattaa, mutta vasta sitten kun perusruuat ovat hallussa.

Vierailija
13/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Keskustelun pointti?

Ja silti hifistelet liiallisella erikoisuuksilla kun voisit keskittyä hiomaan perusruokia. Kokeilla toki kannattaa, mutta vasta sitten kun perusruuat ovat hallussa.

Lol

Vierailija
14/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Keskustelun pointti?

Lol

Lmao

Vierailija
15/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Keskustelun pointti?

No todella omituinen ajatus, ettei kannattaisi laittaa juuri itselle mieluisia ruokia. Mitkä ne sinun perusruokasi ovat, joita ilmeisesti kaikkien pitäisi laittaa?

Vierailija
16/16 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5

Sama juttu täällä. Minua huvittaa äitini suhtautuminen ruokiini kirjahyllyni kautta, sillä hyllyssäni on lukuisia ruokaa sivuavia, tarinallisia kirjoja. Äiti jaksaa aina muistuttaa, että hän on niin taitava kokki ettei ole koskaan tarvinnut minkäänlaisia ohjeita ja siihenpä on turha sitten sanoa, että siinä Lehmusoksan kirjassa kerrotaan ruokakulttuurista, enkä ole piiruntarkasta reseptiikasta edes tekemässäkään.

N 38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi