Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Nyt on hätä. Koiranpentu ollut talossa puolitoista viikkoa ja nyt kutisee ja ihottumaa tulee (olen kyllä atoopikko). Onko kellään kokemusta, voiko tässä tilanteessa siedättyä koiralle. Paljonko aikaa sille pitäisi antaa?

Apua, kamala tilanne.

Sivut

Kommentit (30)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen allerginen koirille mutta vain lievästi allerginen. Meille tuli koira taloon (pitkä tarina) ja mulla puhkes oireet. Silmät kutisi, aivastelua, näppylää. Pesin käsiä koko ajan, makuuhuoneeseen ei karvaturrilla asiaa, vaatteet jätin makuuhuoneen ulkopuolelle, puhtaat siellä päälle ja tuuletin + imuroin paljon. Noin sain omat oireet lievennettyä ja kuukauden kuluttua ne häviskin. Ei ollut rahaa apteekin troppeihin mutta edellis kesän heinänuha tabletit autto

Meillä lapsi voi silitellä naapurin koiraa ongelmitta mutta kun koira nuolaisi poskelle niin tuli kunnon ihottumat.

Jos aiot yrittää niin vältä kaikkia eritteitä iholle vastattuna. Älä anna pennun nuolla sinua, kuolata päällesi ja siivoa jätökset hanskat kädessä jos vaikka joudut pesemään mattoa jolle koira pissannut.

Imuroi ja pyyhi pölyjä ahkeraan. Pidä makuuhuone mahdollisimman puhtaana koirasta eli älä päästä koiraa makkariin ja menkää sänkyyn vain puhtaana eli mielellään suihkun kautta. Koirasilla vaatteilla ei loikoilla edes sängynpeitolla. Näin elimistösi pääsisi vähän helpommalla yöaikaan kun makkari olisi mahdollisimman koiraton.

Jos koira on hommattu nimenomaan sinulle ja vain sinulle niin saattaisin luopua. Jos muut perheenjäsenet hellittelevät ja hoitavat sitä myös voisin koittaa jatkaa noilla kuvailemillani lisätöillä.

Oi ihana, kiitos tuosta viestistä! Meillä onkin siivottu ja siivottu nyt koko viikonlopun.

Aikaisemmin on ollut koiria, mutta nyt 8 vuoden tauko takana. Itsekin olen lievästi allerginen koirille, mutta aikaisempiin koiriin helposti siedättynyt. Silloin tosin pelkästään aivastelua yms. Tämä kutina taas on sitä luokkaa, että tekee ihmisen melko pian hulluksi. Naamakin on äkkiä aika pahan näköinen.

Valittiin kyllä tarkkaan rotu, mahdollisimman vähän allergisoiva, mutta silti nyt ollaan tässä tilanteessa. Tiedän kyllä, että riskipeliä koiran ottaminen aina on, mutten ehkä ihan osannut odottaa tällaista..

ap

Vierailija

itse olen allerginen kissoille. testeissä 7. reilun vuoden olen asunut kolmen kissan kanssa ilman mitään sen suurempaa ongelmaa. välilläpunaisia kutisevia näppylöitä mutta ei hengenahdistukia eikä silmien vuotamista. 

Ja vastaaja nro 5:lle. Mitä tarkoitat tuolla?

Jos sitä riskiä ei koskaan saisi ottaa, että allergisoituu koiralle, koirien pito loppuu kaikilta saman tien. Riski se on AINA.

ap

Minulla allergiaoireet loppuivat n. vuoden jälkeen koiran hankkimisesta. Tästä on 8 vuotta.

Nro 5:lle tiedoksi, "siedättyä" voi ilman lääketieteellistä siedätyshoitoakin.

Vierailija

Nyt on hätä. Koiranpentu ollut talossa puolitoista viikkoa ja nyt kutisee ja ihottumaa tulee (olen kyllä atoopikko). Onko kellään kokemusta, voiko tässä tilanteessa siedättyä koiralle. Paljonko aikaa sille pitäisi antaa?

Apua, kamala tilanne.

Kyllä sinä eittäin todennäköisesti siedätyt sille koiralle, kunhan a) vältät lääkkeitä ja b) annat itsesi altistua koiralle oikein kunnolla. Ei siis yletöntä siivoamista, eri tiloissa oleskelua jne. 

Itse olen testatusti koira-allerginen, ja koirankasvattaja. Saan aina uusista pennuista oireita, jopa iho turpoaa kun pentu nuolee, ja silmät vuotaa, nenä vuotaa, mutta muutamassa kuukaudessa menee ohi.

Kiitos teille ymmärtäväiset ihanat ihmiset!

Arvasin, että haukkumistakin saan, mutta suurin osa vastauksista ovat olleet todella asiallisia ja kannustavia. Yritän rauhoittua nyt ja antaa ajan kulua. Ehkä kuukauden päähän voisi laittaa itselleen "välitavoitteen" ja katsoa sitten vointi, onko mennyt paremmaksi vai pahemmaksi.

ap

Vierailija

Siedätyshoidot annetaan sairaalaolosuhteissa eikä niin, että hankitaan koira kotiin!

Että en tajua tällaisia puupäitä....

Höpö höpö. Siedättymistä erilaisille allergeeneille tapahtuu altistuksen myötä usein. Esim. tiedetään, että eteläsuomalaiset saavat hyttysistä pahempia oireita kuin pohjoisen ihmiset keskimäärin, koska pohjoisessa puremia saa niin paljon, että alkaa jo siedättyä. Etelässä ei riitä siedättymiseen oikein useimmille puremien määrä. 

Vierailija
Vierailija

Apua, kamala tilanne.

Kyllä sinä eittäin todennäköisesti siedätyt sille koiralle, kunhan a) vältät lääkkeitä ja b) annat itsesi altistua koiralle oikein kunnolla. Ei siis yletöntä siivoamista, eri tiloissa oleskelua jne. 

Itse olen testatusti koira-allerginen, ja koirankasvattaja. Saan aina uusista pennuista oireita, jopa iho turpoaa kun pentu nuolee, ja silmät vuotaa, nenä vuotaa, mutta muutamassa kuukaudessa menee ohi.

Mun oli kyllä pakko nukkua karvattomassa ja siistissä huoneessa. Ei siitä unesta olis muuten tullut mitään. Muuten olin normaalisti. No, alussa harjasin koiran ulkona mutta muuten olin normaalisti

T: 4

Mullekin tuli pennusta allergista näppylää. Käsittelin koiraa puuvillahanskat kädessä pentuaikana niin kauan kunnes näppylöitä ei enää tullut. Muita oireita ei juurikaan ollut. Siedätyin siis.

Kiitos vielä näistäkin viesteistä!

Yritän muistaa käydä kertomassa myöhemmin miten menee.

Tämä on kyllä yllättävän rankka paikka. Koko perhe on niin ihastunut tähän pieneen karvapalloon, ettei oikein haluaisi edes ajatella, että tässä voi käydä huonostikin. Tosin, jos ei mitään uskalla, niin ei mitään saakaan. Positiivista ajattelua siis tarvitaan ja yritän uskoa siedättymiseen kutinan ja ihottumien keskellä ;)

ap

Se piti vielä sanoa, että jos sinulle tulee minkäänlaisia hengitystie oireita niin silloin heti koirasta eroon! Astma puhkeaa siinä tapauksessa erittäin varmasti. Pieni ihottuma yksinään ei vielä aiheuta mitään vakavaa, mutta yhdistettynä hengitysoireisiin (varsinkin vakaviin hengenahdistuksiin) niin silloin melkein kannattaa mennä päivystykseen.

Munkin mies on kissoille allerginen, mutta n. kuukauden sisällä molempiin mun kissoihin "tottui" eikä enää saa oireita. Vieraista kissoista taas saa edelleen oireita. Luultavasti siis siihen omaan totut jos oireet ovat lieviä :) toivotaan parasta!

Kannattaa seurailla tilannetta tarkkaan. Kutina ym. voi laantua, mutta jos tulee hengitysoireita, niin kannattaa miettiä koiran poisantamista ihan oman terveyden takia. Nuo sairaaloissa tms. tehtävät siedätyshoidot ovat todella rankkoja ja kestävät monta vuotta (miehellä tehty ennen seurusteluamme ja hänellä hoidot kesti viisi vuotta, siedätys siitepölylle). Koiria vastaan siedätyshoitoa ei kuulemani mukaan edes tehdä, ellei koira ole "pakollinen" omistajalle, esim. opaskoiran takia. Lisäksi kannattaa huomioida siedätyshoitoon suolainen hinta, sillä yksityiselle olisi tuossa tilanteessa mentävä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat