yksin synnyttäneet!
onkos täällä muita jotka on synnyttänyt "yksin"? siis, ettei synnytykseen ole ketään läheistä tullut mukaan tai doulaakaan. kokemuksia kaipailisin nyt kun rv 38 pamahti päälle ja alkaa jo vähän jänskättää :) oma päätös mennä yksin, moni läheinen yrittänyt hinkua mukaan mutta olen kieltäytynyt, en tahdo ketään katsomaan kun puserran siellä hikisenä ja naama punaisena. ja eikös se niin ole, ettei nainen, joka ei ole itse synnyttänyt, ei saa olla mukana ettei saa traumoja? jos jonkun olisin mukaan ottanut niin sitten vanhimman siskoni, ja olisi kovasti ollut halukaskin tulemaan, muttei ole koskaan itse synnyttänyt.. ja meinaako tuo sääntö ettei saa olla ollenkaan mukana, vai voisiko siskoni esim. tulla seuraksi avautumisvaiheessa, mutta ponnistusvaiheesta jäädä sitten pois?
Kommentit (30)
Olen itsekin miettinyt aihetta viime aikoina, kun raskaus alkaa olla puolivälissä.. Onko jollakulle ollut oikeasti jotain hyötyä siitä, että mies on mukana synnytyksessä? Siis muuta hyötyä kuin, että miehestä on seuraa tms.? Itsestäni on alkanut tuntua, ettei miestä siellä synnytyssalissa tarvita, vaan vasta sen jälkeen..? Ovathan naiset synnyttäneet ilman miehiä kautta aikain.
Kaikki 3 lasta olen synnyttänyt "yksin", enkä todellakaan ole kaivannut ketään tuttuja sinne. Olen sellainen, että kun minulla on kipua ja tuskaa, en siedä oikein ihmisiä ympärilläni, en varsinkaan läheisiä, joiden jaksamisesta pitäisi huolehtia. Mies onneksi itsekin sanoi, että voisi vaikka pyörtyä, ja oli helpottunut kun sanoin etten haluaisi häntä synnytykseen. Keskityn mieluummin vain itse synnyttämisen prosessiin kuin keneenkään ihmiseen. Enkä koe että saisin keneltäkään tukea siinä, paitsi ammattimaiset kätilön ohjeet tietysti.
Mä tykkäsin, että mies oli mukana jakamassa kokemusta ja näkipähän mihin me naiset pystytään! ;)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:56"]
Kysyin neuvolassa että voiko ystäväni tulla äitini lisäksi synnytykseen terkka sanoi että tottakai.
80-luvulla piti synnytykseen mukana tulleen käydä odottavan äidin kanssa synnytysvalmennus jotta pääsi mukaan, mutta nykyisin ei tarvitse.
Et kysy enään keneltäkään lupaa vaan sisko tulee mukaasi. Voit sanoa että tuleva täti tuli mukanani :)
Eihän yksikään mies ole synnyttänyt ja silti pääsevät mukaan.
Ainakin omalla kohdallani koin paremmaksi että naispuolinen "tukihenkilö" oli kanssani. Kätilöt hoitavat ne lääketieteelliset hommat mutta "tukihenkilö" on varta vasten synnyttäjän henkisenä tukena.
-3-
[/quote]
Niin koska synnytysvalmennuksia ei ole :(. Meillä ei pääse edes joukkokäynnille tutustumaan synnytysosastolle.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:56"]
Kysyin neuvolassa että voiko ystäväni tulla äitini lisäksi synnytykseen terkka sanoi että tottakai.
80-luvulla piti synnytykseen mukana tulleen käydä odottavan äidin kanssa synnytysvalmennus jotta pääsi mukaan, mutta nykyisin ei tarvitse.
Et kysy enään keneltäkään lupaa vaan sisko tulee mukaasi. Voit sanoa että tuleva täti tuli mukanani :)
Eihän yksikään mies ole synnyttänyt ja silti pääsevät mukaan.
Ainakin omalla kohdallani koin paremmaksi että naispuolinen "tukihenkilö" oli kanssani. Kätilöt hoitavat ne lääketieteelliset hommat mutta "tukihenkilö" on varta vasten synnyttäjän henkisenä tukena.
-3-
[/quote]
Niin koska synnytysvalmennuksia ei ole :(. Meillä ei pääse edes joukkokäynnille tutustumaan synnytysosastolle.
[/quote]
Onko synnytyssairaalasi SEKS?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 11:23"]
onkos täällä muita jotka on synnyttänyt "yksin"? siis, ettei synnytykseen ole ketään läheistä tullut mukaan tai doulaakaan. kokemuksia kaipailisin nyt kun rv 38 pamahti päälle ja alkaa jo vähän jänskättää :) oma päätös mennä yksin, moni läheinen yrittänyt hinkua mukaan mutta olen kieltäytynyt, en tahdo ketään katsomaan kun puserran siellä hikisenä ja naama punaisena. ja eikös se niin ole, ettei nainen, joka ei ole itse synnyttänyt, ei saa olla mukana ettei saa traumoja? jos jonkun olisin mukaan ottanut niin sitten vanhimman siskoni, ja olisi kovasti ollut halukaskin tulemaan, muttei ole koskaan itse synnyttänyt.. ja meinaako tuo sääntö ettei saa olla ollenkaan mukana, vai voisiko siskoni esim. tulla seuraksi avautumisvaiheessa, mutta ponnistusvaiheesta jäädä sitten pois?
[/quote]
Olen synnyttänyt yksin sekä koko synnytyksen ajan on ollut seurana kaverini, jolla ei ole lapsia. Ei hän siitä mitään traumoja saanut, ottipahan pari kuvaa, kun pyysin.
Yksin synnyttäm inenkin sujui ihan hyvin, koska synnytys eteni nopeasti. Ai niin, taisikin mennä niin, etten ehtinyt olla yksin kuin pari minuuttia kun sydänkäyrää otettiin kun olin jo piippaamassa hoitajaa paikalle. SInuna suosittelisin ehdottomasti, että otat siskosi mukaan, on meinaan ensikertalaisella ja miksei muillakin aika orpo olo, jos joutuu yksin kärvistelemään. Hoitajahan käy vaan välillä moikkaamassa.
minusta miehestä ei ollut mitään hyötyä. MUTTA: se että mies oli mukana lähensi meitä, ja sai hänet valtavasti arvostamaan sitä työtä minkä tein. Ymmärsi hyvin että olin synnytyksen jälkeen kuukauden verran kipeä ym, ei olettanut että olen heti ennallani jne... Kannattaa ottaa mies mukaan!
Ajattelin myös,että jos vauva oliskin joutunut vaikka teholle tai minä leikkaussaliin, niin mies voisi seurata vauvaa ja huolehtia hänestö, jos on mukana. Muutenhan vauva menis sinne teholle yksin tai odottelisi minua leikkaussalista siinä muovilaatikossa...
Älä kysele, otat vaan siskon mukaan jos hän haluaa, pääsee varmasti!
Ei ne enää siinä synnytyksen alettua sinulta tukihenkilöä pihalle heitä sillä perusteella ettei hän oo synnyttänyt!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:07"]
mulle ihan neuvolassa sanottiin että mukana olevan on oltava joko miespuolinen tai sitten synnyttänyt nainen :o ja pari kuukautta sitten synnyttänyt tuttava sanoi samaa, ettei oltu päästetty synnyttämätöntä naista seuraksi.. kuulema syynä se ettei synnyttämätön nainen saa traumoja, itse kyllä pidän tuota vähän hassuna.. onko mulle neuvolantätikin sitten puhunut puppua, vai onko tää joku päijät-hämeen keskussairaalan oma juttu, kun siellä tuntuu muutenkin henkilökunta olevan tosi koppavaa ja ilmapiiri kylmä? siellä käydessä tuntuu kuin liukuhihnalla menisi.
-ap
[/quote]
Kuten näistä ketjun tarinoista huomaat, synnyttämättömät ovat hyvin kelvanneet seuraksi. Jos siellä joku pipipää on keksinyt tällaisen säännön, ettei muka pääse, niin sitten vaan jo etukäteen sovitte, mitä sanotte, kun joku kysyy asiasta eli ihan pokkana vaan kerrotte, että seuralaisesi on synnyttynänyt. Eivät ne siellä varmasti mitään lisäkysymyksiä tarvi.
28, tuossa jo aiemmin sanoin miehen livistäneen 3.lla raskauskuulla kun ei halunnut vastuuta ottaa. ei siis onnistu miehen mukaan ottaminen, ei vaikka haluaisikin. enkä kyllä häntä sinne haluaisi mistään hinnasta, silloinkin kun vielä tekemisissä oltiin niin jatkuvasti oli vaan mua arvostelemassa ja vertaamassa toisen lapsensa äitiin ja valitti kaikesta. tein kuulema jo siinäkin väärin, jos joku satunnainen ilta (kerran viikossa) söin yhden palasen suklaata kun hänen mielestään sekin oli haitaksi vauvalle.
no, on kyllä tullut ainakin hyvin selväksi, että nuo kuulemani jutut siitä ettei saa olla sellainen nainen mukana, joka ei ole synnyttänyt, on ihan puppua. oudoltahan se kyllä vähän kuulostikin, mutta kun neuvolan tätikin siitä minulle sanoi niin en sitten osannut asiaa epäilläkkään. kyllä se taitaa se sisko sitten lähteä mukaan, jos vielä on halukas :)
-ap