Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit, kuka hoitaa lapsia kun menette asioille?

Vierailija
15.12.2013 |

Olen itse kolme-vuotiaan kanssa kotona. Asumme paikkakunnalla jossa meillä ei ole lainkaan tukiverkostoa, ja aina joskus tulee menoja mihin ei kertakaikkiaan voi ottaa lasta mukaan. Miehen kanssa pystymme jonkin verran järjestelemään niin että hän tekee etätöitä niinä päivinä kun on jotain (esim. palaveri isomman lapsen open kanssa) menoa, ja on sitten lapsen kanssa sen ajan kun olen poissa.

Mutta aina ei sekään onnistu, ja nytkin on tilanne edessä että pitäisi meidän molempien olla läsnä keskellä päivää tilaisuudessa jossa pikkulapsi ei voi olla mukana.

Meidän kunnassa MML, Hoivanet ym. ei tarjoa lastenhoitopalveluita, olen turhautunut kun en tiedä miten löytäisi luotettavaa lastenhoitoapua kun tarve on hyvin satunnainen. Yksi meidän naapuri on kotona päivisin mutten millään kehtaisi vaivata häntä, mielummin maksaisin korvausta jollekin joka oikeasti haluaa tehdä lastenhoitokeikkoja.

Just nyt olen niin turhautunut että jo pelkästään tänne asiasta kirjoittaminenkin helpottaa oloa. Onko kukaan samassa tilanteessa? Miten olette ratkaisseet tälläisiä tilanteita?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun on pitänyt ottaa lapset aina mukaan. Oli aika jolloin raahasin kolme pientä aina joka paikkaan mukaan. Thank God, lapset kasvaa.

Vierailija
2/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on au pair. Itse teen töitä kotoa käsin ja omille asioilleni pääsen koska tahansa.

Laita ilmoitus jonkun oppilaitoksen seinälle. Varmasti joku opiskelija haluaisi mielellään satunnaisia lisätienestejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys on juuri takana, mutta ei mullakaan ollut juurikaan lastenvahteja, yleensä lapsi oli mukana joka paikassa. En keksimälläkään keksi tuollaista tilaisuutta, johon lasta ei voinut ottaa? Ei mulla sellaisia ollut. No okei, kampaajalla ja hammaslääkärissä kävin ja tosiaan sain lapset äidilleni silloin. Hän pystyi vahtimaan pari tuntia päivässä lapsia, jos tarvitsin apua. Muuta verkostoa ei ollut, vaan ei tarvinnutkaan.

Vierailija
4/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös olleet lapset mukana käytännöllisesti katsoen ihan joka paikassa, viihdykettä heille mukaan vaan... Tuo opiskelijatytön palkkaaminen on myös hyvä idea, hänen avullaan voitte irrottautua miehen kanssa vaikka leffaan joku ilta.

Vierailija
5/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli taapero mukana, kun teimme asuntokaupat tai kun olimme neuvottelemassa lainaa.. Lääkärireissut ym meni lapsi matkassa. Ei ole tukiverkostoja siis meilläkään. Nyt helpottanut kummasti, kun 3-vuotiaana aloitti hoidossa. Isommat sisarukset alakoululaisia. Niissäkin keskusteluissa useimmiten ollut mukana silloin, kun olin vielä kotona.

Vierailija
6/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä iso ammattikoulu, ehkäpä voisinkin viedä sinne ilmoituksen.

4, meillä siis toivotaan molempia vanhempia kouluun oppilashuoltoryhmän kokoukseen ja erikseen on ilmoitettu että ilman lasta pitäisi tulla. Lapsi on siis ollut aikaisemmin mukana ja katsellut kuulokkeilla ohjelmaa tabletilta sen ajan kun on kokoustettu mutta nyt siis se ei jostakin syystä käy. Niinhän tässä taitaa käydä että joudun menemään yksin :/.

Vierailija
7/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset kysyisi siltä naapurilta hoitaisiko hän lasta korvausta vastaan? Mistä tiedät jos hän vaikka mielellään hoitaisi joskus lapsia?

Vierailija
8/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy rohkeasti siltä naapurilta, tiedä vaikka mielellään auttaisi! Osaa varmaan kieltäytyä jos ei sovi.

Vierailija
9/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin on ollut tämä lapsi taaperona mukana pankissa asuntokauppoja tehdessä, olen käynyt lukuisat kerrat lääkärissä lapsi mukana ym. yleensä aina on mukana kun en muutakaan voi, mutta siis nyt tosiaan erikseen toivottiin ettei lasta mukaan.

ap.

Vierailija
10/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ottaa töistä palkatonta virkavapaata, jos on sellainen meno, johon ei vain voi lapsia ottaa mukaan (kuten vaikka seulontaultrat tms. joihin ei tosiaan saa viedä lasta). Tosi kypsää kieltämättä, mutta eipä ole mitään muuta vaihtoehtoa keksitty. Yritän kaikki mahdolliset tuollaiset menot järjestää miehen työaikojen mukaan, mutta aina se ei tosiaan onnistu.

Vierailija
11/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:05"]Täällä on kyllä iso ammattikoulu, ehkäpä voisinkin viedä sinne ilmoituksen.

4, meillä siis toivotaan molempia vanhempia kouluun oppilashuoltoryhmän kokoukseen ja erikseen on ilmoitettu että ilman lasta pitäisi tulla. Lapsi on siis ollut aikaisemmin mukana ja katsellut kuulokkeilla ohjelmaa tabletilta sen ajan kun on kokoustettu mutta nyt siis se ei jostakin syystä käy. Niinhän tässä taitaa käydä että joudun menemään yksin :/.

[/quote]

Kysy koululta tarkoitettiinko viestissä lasta, jonka asioita palaverissa käsitellään, vai pikkusisarusta. Minä nimittäin tulkitsen tuon niin, että koululaista ei saa ottaa mukaan.

Vierailija
12/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan tätä pikkulasta tarkoitettiin, viesti tuli vieläpä tämän koululaisen kautta. Eli ope ei edes kehdannut (?) sanoa sitä minulle suoraan...

Vierailija
13/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko koulukavereita tai kerhotuttuja lainkaan? onko teillä yhtään aikuista tuttua koko kylässä?

Vierailija
14/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lastenhoitajana abikevään eräälle perheelle, joka muutti pk-seudulta itä-suomeen. Perheen äiti teki väikkäriä niin tarvitsivat lastenhoitajaa n. 15h/vk. He laittoivat ilmoituksen nettiin sivulle jossa etsittiin ladtenhoitajia ja au-paireja. Sivusto oli pääosin pk-seudulle, mutta siskoni joka asui helsingissä luki näitä ja vinkkas mulle. Aika tuurista oli siis kiinni. Mutta ollessani siinä perheessä alkoi naapuritalojen äidit kyselee kans heille. Eli vinkkinä netti ja asuinalueen tutut perheet, jospa heillä ois joku luotettava lastenhoitaja. :)

Vierailija
15/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh.Jos ei lapsi sovi mukaan niin sitten molemmat vanhemmat ei vaan pääse. Se oli kai vaan toive että kaikki pääsis,mutta opetan jo lapsillenikin että kaikki toiveet ei toteudu.

Pakolliset jutut,kuten juuri asuntokaupat ja lainanhakemiset, vakuutukset jne on hoidettu lapset mukana(kummasti ne kitisevät lapset jopa ripeyttää sitä jaarittelua ja keskittään vain olennaiseen..). Tai sitten on käyty vuorotellen allekirjoittamassa jotain. Ja suht hyvin onnistuu myös omat labra ja lääkärireissut,jopa hammaslääkäri kun mukana 5v,3v ja 1v - iphonesta vaan isoin näyttää pikkukakkosen ohjelmia pienemmille.. En oikeastaan keksi mitään paikkaa mihin lapset ei saisi tulla- paitsi rakenneultra,mutta sinne ei sit isi tule kun hoitaa lapsia. Joku vanhempainilta jos rajoitetaan niin on kyllä niin typerää ettei varmana molemmat mentäis!

Vierailija
16/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ainakin pystyy ostamaan päiväkodista yksittäisiä päiviä. Muutama vuosi sitten kun mun lapset oli pk-ikäisiä, maksu oli 10e/pvä/lapsi. Näitä päiviä sai muistaakseni ostaa max. 5kpl/kk. Mä nyt en kyllä tarvinnut kun muutaman vuodessa, mutta se oli totaaliyh:n pelastus. Kolme pientä lasta, eikä oikeastaan mitään tukiverkkoa, joka olisi voinut keskellä päivää auttaa...

Vierailija
17/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:15"]

onko koulukavereita tai kerhotuttuja lainkaan? onko teillä yhtään aikuista tuttua koko kylässä?

[/quote]

No onhan noita muutamia, muttakun tuppaavat olemaan päivätöissä. En tunne muita kotiäitejä. Muutamalla koululaisten kavereilla on kyllä kuulemma äiti kotona, ehkä pitäisi jotenkin koittaa tutustua heihin.

Olenko epänormaali, vai onko se ihan yleistä, että tuntuu vaikealta pyytää apua? Ihan hölmöltähän tämä tuntuu kun tarkemmin ajattelee, ettei oikein kehtaisi sanoa hyvänpäivän tutulle, että "hei, voisitko auttaa".  Kun ei kuitenkaan tunne niin hyvin, että tietäisi ennakoida että onko henkilö edes sen tyyppinen, että mielellään auttaa toisia tai ei. Äh. Taidan tehdä itse elämästäni hankalampaa kuin se on?

ap

Vierailija
18/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä ikäinen se teidän koululainen on? Onko jo sen ikäinen, että hän voisi katsoa pienemmän perään? Vaikka siellä kokouspaikan käytävällä jos ei kotona.

Vierailija
19/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:28"]

Siis minkä ikäinen se teidän koululainen on? Onko jo sen ikäinen, että hän voisi katsoa pienemmän perään? Vaikka siellä kokouspaikan käytävällä jos ei kotona.

[/quote]

Alakoululaisia ovat nämä isommat. Ja ovat tietenkin oppitunneillaan tämän kokouksen ajan. Siitä olen kyllä tosi onnellinen, että nämä isommat sisarukset osaavat monissa tilanteissa tosi hienosti vahtia pienempää sisarustaan lyhyitä aikoja, ja tykkäävät vieläpä viettää aikaa hänen kanssaan. Harmi ettei se toimi ratkaisuna juuri tähän. 

Yksinhän minä tuonne kokoukseen joudun lähtemään, mutta tulevaisuuden varalle olisi kyllä tosi kiva löytää jostain joku opiskelija tai varamummi joka pystyisi silloin tällöin sen tunnnin-pari katsomaan tuota pienintä, kun se ongelmallisin hoidon tarve on justiin päivisin virastoaikaan kun kaikki mahdolliset auttajat ovat itse töissä.

Vierailija
20/21 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 22:20"]

Meidän kunnassa ainakin pystyy ostamaan päiväkodista yksittäisiä päiviä. Muutama vuosi sitten kun mun lapset oli pk-ikäisiä, maksu oli 10e/pvä/lapsi. Näitä päiviä sai muistaakseni ostaa max. 5kpl/kk. Mä nyt en kyllä tarvinnut kun muutaman vuodessa, mutta se oli totaaliyh:n pelastus. Kolme pientä lasta, eikä oikeastaan mitään tukiverkkoa, joka olisi voinut keskellä päivää auttaa...

[/quote]

Espoossa sama, kokopäivä 26€ ja osapäivä hieman halvempi, en muista hintaa. Päiviä juuri tuo max 5/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme