Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voitko tähän kirjata teidän joulumenyyn ja siihen kuuluvat alkoholit?

Vierailija
15.12.2013 |

Kiitti :)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroranskalaiset

Mikropizzaviipaleet

kananugetit

Valmislihapyörykät

olut

Siideri

Viinasnapsit

Vierailija
22/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapuoli on vielä suurimmaksi osaksi auki, mutta kinkkua ei ainakaan tule pöytään, ei myöskään lipeäkalaa ja laatikoita. Toisin sanoen kaloja lukuun ottamatta ei-perinteisiä jouluruokia on tarkoitus laittaa. Jälkiruoka on joka tapauksessa tiramisu. Alkoholit: Stroh 80 % (jägerteetä glögin sijaan), aperolia aperitiiviksi, Russian Standard Platinum snapsiksi, muutamaa sorttia olutta ja Limoncelloa. Viineistä ilmeisesti vain valkoviini aperolia varten. Alkoholittomista kivennäisvesi ja limsat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:43"]Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Limesilakat
Kalaterriini
Lohimousse

Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Joulumakkara

Savunmakuinen poronfilee

Karjalanpaisti
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko

Mallaslimppua

Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini, munatoti, mehu

Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku

Aamu alkaa riisipuurolla ja kahveineen. Leipää ja mitä kukin haluaa ottaa. Porosta tehtiin tänään päätös. Muutoin listani on sama minkä jo aamupäivällä tänne laitoin. Tosin tuossa on lisänä jälkkärit, juomat ja poronfilee.

[/quote]

Mä voisin tulla teille syömään :)

Vierailija
24/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavilohta

Kylmäsavulohta

Sienisalaatti

Vihreä salaatti

Rosolli + kastike

Kinkkua

Kalkkunaa

Porkkanalaatikko

Bataattilaatikko

Perunalaatikko

Lanttulaatikko

Punajuurilaatikko

Koko perunat

Kastike

Suklaajäätelökakkua

Suklaata

Sitruunarahkaa

Pipareja

Torttuja

Kahvia

Glögiä

Limuja

Kivennäisvettä

Maitoa

Ei alkoholia.

Vierailija
25/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:12"]

Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Limesilakat
Kalaterriini
Lohimousse

Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Joulumakkara

Savunmakuinen poronfilee

Karjalanpaisti
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko

Mallaslimppua

Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini, munatoti, mehu

Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku

Aamu alkaa riisipuurolla ja kahveineen. Leipää ja mitä kukin haluaa ottaa. Porosta tehtiin tänään päätös. Muutoin listani on sama minkä jo aamupäivällä tänne laitoin. Tosin tuossa on lisänä jälkkärit, juomat ja poronfilee.

[/quote]

[/quote]

Kiitos, mutta vieraat on jo kutsuttu ja paikkoja ei enää vapaana :)

t. menun kirjoittaja ja tekijä.

Vierailija
26/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomukinkku

Peruna-, lanttu-, maksa-, porkkanalaatikot

Punajuuria, maustekurkkuja

Salaatti

Lihapullia

Kylmäsavulohta

Kotijuustoa

Unohtuikohan joku... Aika vähän mitään, mutta syödään vaan näitä mistä tykätään.

Juomana punaviini, vesi maito... Ei muuta alkoholia koko jouluna (ei käytetä ollenkaan)

Vierailija
27/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 unohti itse tehdyn juuston sekä herneet!

Vierailija
28/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:00"]

..No eipä tarvi enää ihmetellä miks alko myy niin paljon jouluksi. Mun mielestä alkoholi plus lapset ei kuulu yhteen, ja vielä vähemmän jouluna. Enkä ole ees mikään tiukkapiponen ihminen.

[/quote]

Kyllä mun lapset juo jouluaterian yhteydessä olutta, viinejä ja mitä sattuu olemaan alkoholia ja muuta.  Kukaan ei ole humalassa ja ei edes hiprakassa. Jokainen ottaa kohtuudella aterialla sen muutamat lasilliset ja illalla hömssyt jotain.  Ai niin, mutta mun lapset on jo aikuisia. Juu oli aivan pakko.

Vierailija
29/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:00"]

..No eipä tarvi enää ihmetellä miks alko myy niin paljon jouluksi. Mun mielestä alkoholi plus lapset ei kuulu yhteen, ja vielä vähemmän jouluna. Enkä ole ees mikään tiukkapiponen ihminen.

[/quote]

Kyllä mun lapset juo jouluaterian yhteydessä olutta, viinejä ja mitä sattuu olemaan alkoholia ja muuta.  Kukaan ei ole humalassa ja ei edes hiprakassa. Jokainen ottaa kohtuudella aterialla sen muutamat lasilliset ja illalla hömssyt jotain.  Ai niin, mutta mun lapset on jo aikuisia. Juu oli aivan pakko.

[/quote]

Joo niin minunkin lapset on aikuisia. Ymmärsit ehkä pointin kuitenkin? En tajua juomista jouluna, en. Yhen kaks viinilasillista joo, mutta täällä lueteltu vaikka mitä määriä. ps. ei ne mun aikuiset lapsetkaan juo, vaikka muulloin kyllä viihteellä ollessaan.

Vierailija
30/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja jatkaa vielä. tällä palstalla tuomitaan alko aina lasten kanssa, mutta jouluna ok???

Vierailija
31/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussettiä.

Nämä ainakin: kinkku, (& kastike ja hyvä sinappi) perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, rosolli, graavilohi, graavisiika, saaristolaisleipä, karjalanpiirakat, vihersalaatti.

Ehkä myös: keitetyt perunat, karjalanpaisti (miehen suvun tapa), sienisalaatti, marinoidut silakat, kotijuusto (kiitos ideasta! :) ).

Hauskaa ois myös kokeilla kasarisuosikkia eli katkarapukimaraa. Sille on täällä kovasti naureskeltu joskus mutta mä en ole koskaan maistanut! Ohjeiden perusteella vaikuttaa hyvältä.

Jos jälkiruokaa mahtuu niin sitten joulutorttuja tai konvehteja. Joulupuuro kuuluu aattoon tietty myös, se syödään meillä lounaaksi.

Alkoholeista ei ole mitään päätetty mutta jos joku sitä jouluna juo, se olen minä ja juomana tumma ykkösolut. Viinit ja suomalainen jouluruoka ei mun makuuni oikein toimi yhdessä. Kalojen kanssa joku valkoviini tai kuohari saattaisi mennäkin. Mies ei halua alkoholia joulupöydässä nauttia, illalla saattaa ottaa oluen tai lasin punaviiniä.

Vierailija
32/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poroa, paisti, lanttu-, imelletty peruna- ja porkkanalaatikko, kylmäsavulohi, silliä, sienisalaatti, rosolli, keitetyt perunat, ruskea kastike. Jälkiruokana karpalojuustokakku ja joulukahvi, lapsille ehkä joku muu jälkkäri lisäksi tai sitten konvehteja.

Ei alkoholia kun seurueessa yksi a-ongelmainen. Vähän harmittaa kun olisin halunnut nauttia lasin punaviiniä, mutta pystyn elämään tämän asian kanssa ;) Ruokajuomana vesi, maito, piimä, mehu.

Vierailija
33/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on karsittu menu, kun syömme vain yhden päivän kotona.

Sienisalaatti

Rosolli

Herneet

savusiika (vain minulle)

Italiansalaatti

maksapasteijaa

Kinkku

Imellytetty perunalaatikko

lanttulaatikko

poroa

punajuurilaatikko

Ruokajuomana punaviini 16cl, vettä ja maitoa

Illalla glögiä, ei terästetty, joulutorttuja ja pipareita.

Juustotarjotin, punaviiniä, minä otan toiset 16 cl ja mies juo pullon loppuun.

Vierailija
34/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varsin perinteinen ja rakas vanhanaikainen Karjalan menu. Ja siis todellakin joka päivä varsin sama,niitä muita juttuja syödään sitten muulloin. ;)

Aattona

Riisipuuro,luumukiisseli.

Karjalanpiirakat ja kinkku.

Juomana vesi, kotikalja tai piimä.

Iltapalalla glögiä, suklaata, joulutorttuja,piparkakkuja,juustoja. Mandariineja ja omenoita.

Karjalanpiirakat, graavilohi,sienisalaatti, kinkkua. Rosolli. Silliä.

Keitetyt perunat,karjalanpaisti.

Lanttu-, porkkana-, maksa-, ja bataattilaatikko

Luumurahka

Ruokajuomana vesi,kotikalja tai piimä. 

Iltapalalla glögiä, suklaata, joulutorttuja,piparkakkuja,juustoja. Mandariineja ja omenoita.

Tapaninpäivänä sama menu, paitsi jälkkärinä rommi-rusina-juustokakku.

Vaikka alkoholista muuten tykätään niin ihan periaatteesta pyhitetään joulu olemalla ilman sitä.

Vierailija
35/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varsin perinteinen ja rakas vanhanaikainen Karjalan menu. Ja siis todellakin joka päivä varsin sama,niitä muita juttuja syödään sitten muulloin. ;)

Aattona

Riisipuuro,luumukiisseli.

Karjalanpiirakat ja kinkku.

Juomana vesi, kotikalja tai piimä.

Karjalanpiirakat, graavilohi,sienisalaatti, kinkkua. Rosolli. Silliä.

Keitetyt perunat,karjalanpaisti.

Lanttu-, porkkana-, maksa-, ja bataattilaatikko

Luumurahka

Ruokajuomana vesi,kotikalja tai piimä. 

Tapaninpäivänä sama menu, paitsi jälkkärinä rommi-rusina-juustokakku.

Vaikka alkoholista muuten tykätään niin ihan periaatteesta pyhitetään joulu olemalla ilman sitä.

Vierailija
36/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

fetasalaatti

vuohenjuustosalaatti

sipulifetapiirakka

tacoja, luomuliha ja kasvistäytteillä

valkkari

punkku

pari erilaista glögiä

juustoja

hedelmiä

joulutorttuja

piparia

glögijuustokakku

Vierailija
37/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näissä missään menuissa ole mainittu määriä. Jos päivän tai puolikkaankin päivän aikana juo 4-5 alkoholia, niin ei siitä nyt tolkuttomasti humallu, ellei ole aivan kokematon. Ja tuo määrähän tulee siitä, jos juo alkumaljan, snapsin, ruuan kanssa lasin tai kaksi viiniä ja sitten vielä vaikka vähän glögiä. Tottakai silloin, kun lapset ovat aivan pieniä, pidetään huolta siitä, että kukaan seurueen aikuisista ei ole humalassa. Myöhemmin lasten kasvaessa voi viiniä ehkä ottaa vähän vapaammin, mutta silloinkin ollaan pidetty huolta siitä että aina on vähintään yksi ajokuntoinen, yleensä useampi. Nyt lapset on jo isoja joten voi oikeastaan juoda sen verran kuin haluaa, mutta kyllä se aina pysyy ihan inhimillisissä määrissä. Tällä hetkellä asutaan Helsingissä (julkista liikennettä ja takseja aina saatavilla) eikä meillä itse asiassa nyt ole autoa edes, joten sen puoleen kenenkään ei tarvitse olla edes ajokuntoinen. 

Vierailija
38/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:12"]

Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Limesilakat
Kalaterriini
Lohimousse

Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Joulumakkara

Savunmakuinen poronfilee

Karjalanpaisti
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko

Mallaslimppua

Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku

[/quote]

[/quote]

Kiitos, mutta vieraat on jo kutsuttu ja paikkoja ei enää vapaana :)

t. menun kirjoittaja ja tekijä.

Mistä sä saat uusia perunoita tähän aikaan vuodesta?

[/quote]

Vierailija
39/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia perunoita voi pakastaa kesällä.

Mutta meidän aattomenyy: blinejä ja lisukkeita, savukalkkunaa, appelsiinikastiketta, hunajapalsternakkoja, sinappiomenoita, sellerisalaattia, inkivääripäärynöitä ja kermavaahtoa.

Jos jotakin alkoholia tarjotaan niin samppanjaa, mutta tuskinpa. Alle 50-vuotiaita ei ole paikalla, edes kotieläimiä. Pelastuslaitos ambulansseneen on viereisessä talossa, joten tarvetta autolla ajamiseen ei ole. Ai niin, eihän meillä edes ole autoa.

Vierailija
40/53 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni pala kinkkua, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko, rosolli, olivier-salaatti, täytetyt kananmunat, valkosipuli-juusto-majoneesi-lohirullat, kermasinappikastike ja joululimppua. Emme juo alkoholia.