Voitko tähän kirjata teidän joulumenyyn ja siihen kuuluvat alkoholit?
Kommentit (53)
Ruokapuoli on vielä suurimmaksi osaksi auki, mutta kinkkua ei ainakaan tule pöytään, ei myöskään lipeäkalaa ja laatikoita. Toisin sanoen kaloja lukuun ottamatta ei-perinteisiä jouluruokia on tarkoitus laittaa. Jälkiruoka on joka tapauksessa tiramisu. Alkoholit: Stroh 80 % (jägerteetä glögin sijaan), aperolia aperitiiviksi, Russian Standard Platinum snapsiksi, muutamaa sorttia olutta ja Limoncelloa. Viineistä ilmeisesti vain valkoviini aperolia varten. Alkoholittomista kivennäisvesi ja limsat.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:43"]Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Limesilakat
Kalaterriini
Lohimousse
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Joulumakkara
Savunmakuinen poronfilee
Karjalanpaisti
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Mallaslimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini, munatoti, mehu
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Aamu alkaa riisipuurolla ja kahveineen. Leipää ja mitä kukin haluaa ottaa. Porosta tehtiin tänään päätös. Muutoin listani on sama minkä jo aamupäivällä tänne laitoin. Tosin tuossa on lisänä jälkkärit, juomat ja poronfilee.
[/quote]
Mä voisin tulla teille syömään :)
Graavilohta
Kylmäsavulohta
Sienisalaatti
Vihreä salaatti
Rosolli + kastike
Kinkkua
Kalkkunaa
Porkkanalaatikko
Bataattilaatikko
Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Punajuurilaatikko
Koko perunat
Kastike
Suklaajäätelökakkua
Suklaata
Sitruunarahkaa
Pipareja
Torttuja
Kahvia
Glögiä
Limuja
Kivennäisvettä
Maitoa
Ei alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:12"]
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Limesilakat
Kalaterriini
Lohimousse
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Joulumakkara
Savunmakuinen poronfilee
Karjalanpaisti
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Mallaslimppua
Punaviini, valkoviini, kuohuviini, limu, vesi, olut, maito, kotikalja, portviini, munatoti, mehu
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
Aamu alkaa riisipuurolla ja kahveineen. Leipää ja mitä kukin haluaa ottaa. Porosta tehtiin tänään päätös. Muutoin listani on sama minkä jo aamupäivällä tänne laitoin. Tosin tuossa on lisänä jälkkärit, juomat ja poronfilee.
[/quote]
[/quote]
Kiitos, mutta vieraat on jo kutsuttu ja paikkoja ei enää vapaana :)
t. menun kirjoittaja ja tekijä.
Luomukinkku
Peruna-, lanttu-, maksa-, porkkanalaatikot
Punajuuria, maustekurkkuja
Salaatti
Lihapullia
Kylmäsavulohta
Kotijuustoa
Unohtuikohan joku... Aika vähän mitään, mutta syödään vaan näitä mistä tykätään.
Juomana punaviini, vesi maito... Ei muuta alkoholia koko jouluna (ei käytetä ollenkaan)
25 unohti itse tehdyn juuston sekä herneet!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:00"]
..No eipä tarvi enää ihmetellä miks alko myy niin paljon jouluksi. Mun mielestä alkoholi plus lapset ei kuulu yhteen, ja vielä vähemmän jouluna. Enkä ole ees mikään tiukkapiponen ihminen.
[/quote]
Kyllä mun lapset juo jouluaterian yhteydessä olutta, viinejä ja mitä sattuu olemaan alkoholia ja muuta. Kukaan ei ole humalassa ja ei edes hiprakassa. Jokainen ottaa kohtuudella aterialla sen muutamat lasilliset ja illalla hömssyt jotain. Ai niin, mutta mun lapset on jo aikuisia. Juu oli aivan pakko.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:00"]
..No eipä tarvi enää ihmetellä miks alko myy niin paljon jouluksi. Mun mielestä alkoholi plus lapset ei kuulu yhteen, ja vielä vähemmän jouluna. Enkä ole ees mikään tiukkapiponen ihminen.
[/quote]
Kyllä mun lapset juo jouluaterian yhteydessä olutta, viinejä ja mitä sattuu olemaan alkoholia ja muuta. Kukaan ei ole humalassa ja ei edes hiprakassa. Jokainen ottaa kohtuudella aterialla sen muutamat lasilliset ja illalla hömssyt jotain. Ai niin, mutta mun lapset on jo aikuisia. Juu oli aivan pakko.
[/quote]
Joo niin minunkin lapset on aikuisia. Ymmärsit ehkä pointin kuitenkin? En tajua juomista jouluna, en. Yhen kaks viinilasillista joo, mutta täällä lueteltu vaikka mitä määriä. ps. ei ne mun aikuiset lapsetkaan juo, vaikka muulloin kyllä viihteellä ollessaan.
..ja jatkaa vielä. tällä palstalla tuomitaan alko aina lasten kanssa, mutta jouluna ok???
Perussettiä.
Nämä ainakin: kinkku, (& kastike ja hyvä sinappi) perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, rosolli, graavilohi, graavisiika, saaristolaisleipä, karjalanpiirakat, vihersalaatti.
Ehkä myös: keitetyt perunat, karjalanpaisti (miehen suvun tapa), sienisalaatti, marinoidut silakat, kotijuusto (kiitos ideasta! :) ).
Hauskaa ois myös kokeilla kasarisuosikkia eli katkarapukimaraa. Sille on täällä kovasti naureskeltu joskus mutta mä en ole koskaan maistanut! Ohjeiden perusteella vaikuttaa hyvältä.
Jos jälkiruokaa mahtuu niin sitten joulutorttuja tai konvehteja. Joulupuuro kuuluu aattoon tietty myös, se syödään meillä lounaaksi.
Alkoholeista ei ole mitään päätetty mutta jos joku sitä jouluna juo, se olen minä ja juomana tumma ykkösolut. Viinit ja suomalainen jouluruoka ei mun makuuni oikein toimi yhdessä. Kalojen kanssa joku valkoviini tai kuohari saattaisi mennäkin. Mies ei halua alkoholia joulupöydässä nauttia, illalla saattaa ottaa oluen tai lasin punaviiniä.
Poroa, paisti, lanttu-, imelletty peruna- ja porkkanalaatikko, kylmäsavulohi, silliä, sienisalaatti, rosolli, keitetyt perunat, ruskea kastike. Jälkiruokana karpalojuustokakku ja joulukahvi, lapsille ehkä joku muu jälkkäri lisäksi tai sitten konvehteja.
Ei alkoholia kun seurueessa yksi a-ongelmainen. Vähän harmittaa kun olisin halunnut nauttia lasin punaviiniä, mutta pystyn elämään tämän asian kanssa ;) Ruokajuomana vesi, maito, piimä, mehu.
Meillä on karsittu menu, kun syömme vain yhden päivän kotona.
Sienisalaatti
Rosolli
Herneet
savusiika (vain minulle)
Italiansalaatti
maksapasteijaa
Kinkku
Imellytetty perunalaatikko
lanttulaatikko
poroa
punajuurilaatikko
Ruokajuomana punaviini 16cl, vettä ja maitoa
Illalla glögiä, ei terästetty, joulutorttuja ja pipareita.
Juustotarjotin, punaviiniä, minä otan toiset 16 cl ja mies juo pullon loppuun.
Meillä varsin perinteinen ja rakas vanhanaikainen Karjalan menu. Ja siis todellakin joka päivä varsin sama,niitä muita juttuja syödään sitten muulloin. ;)
Aattona
Riisipuuro,luumukiisseli.
Karjalanpiirakat ja kinkku.
Juomana vesi, kotikalja tai piimä.
Iltapalalla glögiä, suklaata, joulutorttuja,piparkakkuja,juustoja. Mandariineja ja omenoita.
Karjalanpiirakat, graavilohi,sienisalaatti, kinkkua. Rosolli. Silliä.
Keitetyt perunat,karjalanpaisti.
Lanttu-, porkkana-, maksa-, ja bataattilaatikko
Luumurahka
Ruokajuomana vesi,kotikalja tai piimä.
Iltapalalla glögiä, suklaata, joulutorttuja,piparkakkuja,juustoja. Mandariineja ja omenoita.
Tapaninpäivänä sama menu, paitsi jälkkärinä rommi-rusina-juustokakku.
Vaikka alkoholista muuten tykätään niin ihan periaatteesta pyhitetään joulu olemalla ilman sitä.
Meillä varsin perinteinen ja rakas vanhanaikainen Karjalan menu. Ja siis todellakin joka päivä varsin sama,niitä muita juttuja syödään sitten muulloin. ;)
Aattona
Riisipuuro,luumukiisseli.
Karjalanpiirakat ja kinkku.
Juomana vesi, kotikalja tai piimä.
Karjalanpiirakat, graavilohi,sienisalaatti, kinkkua. Rosolli. Silliä.
Keitetyt perunat,karjalanpaisti.
Lanttu-, porkkana-, maksa-, ja bataattilaatikko
Luumurahka
Ruokajuomana vesi,kotikalja tai piimä.
Tapaninpäivänä sama menu, paitsi jälkkärinä rommi-rusina-juustokakku.
Vaikka alkoholista muuten tykätään niin ihan periaatteesta pyhitetään joulu olemalla ilman sitä.
fetasalaatti
vuohenjuustosalaatti
sipulifetapiirakka
tacoja, luomuliha ja kasvistäytteillä
valkkari
punkku
pari erilaista glögiä
juustoja
hedelmiä
joulutorttuja
piparia
glögijuustokakku
Eihän näissä missään menuissa ole mainittu määriä. Jos päivän tai puolikkaankin päivän aikana juo 4-5 alkoholia, niin ei siitä nyt tolkuttomasti humallu, ellei ole aivan kokematon. Ja tuo määrähän tulee siitä, jos juo alkumaljan, snapsin, ruuan kanssa lasin tai kaksi viiniä ja sitten vielä vaikka vähän glögiä. Tottakai silloin, kun lapset ovat aivan pieniä, pidetään huolta siitä, että kukaan seurueen aikuisista ei ole humalassa. Myöhemmin lasten kasvaessa voi viiniä ehkä ottaa vähän vapaammin, mutta silloinkin ollaan pidetty huolta siitä että aina on vähintään yksi ajokuntoinen, yleensä useampi. Nyt lapset on jo isoja joten voi oikeastaan juoda sen verran kuin haluaa, mutta kyllä se aina pysyy ihan inhimillisissä määrissä. Tällä hetkellä asutaan Helsingissä (julkista liikennettä ja takseja aina saatavilla) eikä meillä itse asiassa nyt ole autoa edes, joten sen puoleen kenenkään ei tarvitse olla edes ajokuntoinen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:12"]
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Limesilakat
Kalaterriini
Lohimousse
Pekonikalkkuna
Kinkku
Paistikastike
Joulumakkara
Savunmakuinen poronfilee
Karjalanpaisti
Brassihärän filettä
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Mallaslimppua
Glögitorttu
Pannacotta
Täytekakku
[/quote]
[/quote]
Kiitos, mutta vieraat on jo kutsuttu ja paikkoja ei enää vapaana :)
t. menun kirjoittaja ja tekijä.
Mistä sä saat uusia perunoita tähän aikaan vuodesta?
[/quote]
Uusia perunoita voi pakastaa kesällä.
Mutta meidän aattomenyy: blinejä ja lisukkeita, savukalkkunaa, appelsiinikastiketta, hunajapalsternakkoja, sinappiomenoita, sellerisalaattia, inkivääripäärynöitä ja kermavaahtoa.
Jos jotakin alkoholia tarjotaan niin samppanjaa, mutta tuskinpa. Alle 50-vuotiaita ei ole paikalla, edes kotieläimiä. Pelastuslaitos ambulansseneen on viereisessä talossa, joten tarvetta autolla ajamiseen ei ole. Ai niin, eihän meillä edes ole autoa.
Pieni pala kinkkua, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko, rosolli, olivier-salaatti, täytetyt kananmunat, valkosipuli-juusto-majoneesi-lohirullat, kermasinappikastike ja joululimppua. Emme juo alkoholia.
Mikroranskalaiset
Mikropizzaviipaleet
kananugetit
Valmislihapyörykät
olut
Siideri
Viinasnapsit