OUTOA ihottumaa? (KUVA)
Onko tämä ihottumaa vai mitä? Pitäisikö huolestua tai käydä lääkärissä?
Kommentit (13)
Nokkosihottumalta näyttää. Mulla tuohon tehoaa parhaiten Xyzal.
onko sulla ollut kumihanskat kädessä? jos on, niin kumiallergia. laita kortisonia ja ota allergialääkettä esim. cetiretsin
Näyttää hieman nokkosihottumalle. Uusi pesuaine? Onko allergioita?
Näyttää nokkosihottumalta?? se ainaki vaaratonta ja hävii itekseen
Kutiaako, kuumottaako, kirveleekö? Tuliko ykskaks? Joku uusi vaate, jonka viimeistysaineet aiheuttaneet punoituksen? Nokkoihottumalta tuo näyttäisi. Mutta jotta mielesi rauhoituu, niin käy näyttämässä lääkärille. Ja saat luultavasti kortosonipitoista voidetta.
Kuumottaa vähän ja kutisee. Juu tuli yhtäkkiä. Uudesta vaatteesta tuski koska olen käyttänyt vain t-paitaa.
Kosketusekseemaa? Ihottuma näyttää nousseen rapisjälkien suuntaisesti. Voit kokeilla ottaa cetiritsiniä/xyrteciä ja odotella josko laskisi. Mikäli kutina jatkuu/lisääntyy/ ei helpota niin voisit suunnata lääkäriin, joka luultavasti määrää vahvempia lääkkeitä/kortisonihoitokokeilun ja pyytää seuraamaan tilannetta. Ihottumat on usein aika vaikeita selvittää heti.
Mulla oli nokkosihottumaa vuosi sitten; tuollainen kuumottava ihottuma ryöhähti iholle kun vähänki raapi..meni vasta 10vrk kortisonikuurilla ohi. Lääkäri määräs ensin viikoks iholle laitettavaa kortisoni liuosta, mutta siitä ei ollu mitään hyötyä..kun tämä ihottuma alkoi niskasta, kulki kasvojen läpi rintaa pitkin molempiin käsiin ja takaisin. Sitten meni tasaisesti alakroppaa pitkin aina jalkapohjiin ja hävis.
Kortisonikuurin sain vasta, kun ihottuma oli pahimmillaan yhtenä iltana..keskivartalo oli sen näkönen, niinkun olis justiinki nokkosilla rätkitty! Vetäsin huiviin kyypakkauksen kortisoonitabletit..seur.päivänä terveyskeskukseen ja vartavaste pyysin tabletti kuurin. Resepti irtos, kun näytin edellisillalta ottamani kuvan ihottumasta.
..et kantsii kuvata kyl tota, et jos se laajenee.
Nokkosrokolle oli jotain parisataa eri aiheuttajaa, et se syy tuskin selviää.
Mulle tuli tuota lapsena vaikka kuinka usein. Syytä ei löydetty, mutta lääkäri epäili stressiä. Lisäksi oli epäily pölyallergiasta. Minulla oli sellaista linimenttiä, jota siveltiin iholle ja lisäksi kortisonirasvaa.
Mulle tulee joskus kanssa tollasia mystisiä ihottumia mutta ne yleensä häviää itsekseen. Yleensä vaihdan sillon kyllä kaikki lakanat jne ettei ainakaan johdu mistään sienestä / epähygieniasta
Mulla tulee keväällä/alkukesästä aurinkoihottumaa, se on just tuollaista. Kuumottaa ja kutisee.
Olen saanut vastaavan reaktion uudesta huuhteluaineesta, säilöntäainetta tai hajusteita sisältävästä kosmetiikasta sekä Lidlistä ostamastani B-vitamiinista (ko. tuote poistettiin myynnistä, oireita oli tullut muillekin). Ei siis vakavaa kunhan selvittää aiheuttajan syyn.