Talopaketeilla rakentaneet?
Mitä tuli loppujen lopuksi maksamaan? Paljonko teitte itse? Minkä firman talopaketti? Minkäkokoinen talo?
Harkitsemme rakentamaan aloittamista ja kartoittelemme hintoja. Kiitos avustasi!
Kommentit (31)
mutta jos puhutaan kertoimista, jolla on saatu talopaketti valmiiksi, niin ei silloin voi puhua samassa yhteydessä valmistalosta.
Talopaketti ja valmistalo on aivan eri asia.
Apuna ainoastaan laatoittaja ja sähkäri. Muuten mies ja hänen isänsä joka päivä 7kk. Oma isäni viikonloppuisin apuna. Nopeasti tuli ja tontteineen päivineen n. 170 000. Talo pirkanmaalla ja tontin osuus tuosta oli 25 000.
Talopakettejakin on hyvin erilaisia. Kyllä meidän Kastelli-talopaketti ainakin rakennettiin ja hyvä talo tulikin!
Suosittelen harkitsemaan ulkopuolisen työvoiman käyttöä, jos esim. joutuu asumaan kalliisti vuokralla rakentamisajan ja lyhentämään uutta asuntolainaa (korkoja) jo rakennusaikana. Tai jos mies on rakennustaitoinen, nopeuttaa mikäli mahdollista pitää töistä vapaata (palkatontakin) ja keskittyä päätoimisesti muutaman kuukauden ajan rakentamiseen.
Mitä nopeammin talo valmistuu, sitä vähemmän kenenkään hermo menee projektin aikana.
Lattiat, katot ja seinät pystytettiin/laitettiin itse... Saimme tosiaan kastellin paketin pihaan lautaläjänä joka siitä sitten koottiin!!
Tonttiasia on vireillä ja ollaan katseltu sopivaksi yhtä Jukkatalojen 150-neliöistä taloa. Paketin hinta n. 80 000 e. Mies osaa ja pystyy tekemään pohjatyöt itse ja suurimman osan rakennustöistäkin, erikoishommiin ja vastaavaksi mestariksi pitää palkata muita. Mies jää ehkä töistä vuorotteluvapaalle kiireimmäksi rakennusajaksi.
Arvelisimme että 200 000 riittäis meidän hankkeeseen koska niin paljon pystytään tekemään itse eikä laiteta kalliita materiaaleja. Lattiat laattaa ja laminaattia, keittiö keskitasoa.
Ei viitsi satsata mihinkään kalliiseen parkettiin tms kun lapset on pieniä ja sitten sydän vuotaa verta kun tulee leikeissä naarmuja arvolattiaan.. laminaatti hyväksi koettu.
tontti meillä on, muttei vielä olla päätetty mitään keltä otetaan paketti. Ehkä paikalliselta firmalta otetaan elementit.
Ainakin se opittiin kun ollaan rempattu tätä kämppää, että keittiönkalusteet saa tosiaankin halvemmalla (ja samaa laatua!) esim. paikalliselta puusepältä, ei mitään Puustellia ainakaan. Puustellissa meidän keittiölle hinnaksi olisi tullut 8 000 ¿, saatiin puusepältä 5000 ¿:lla sisältäen astianpesukoneen (hänen kauttaan sai koneen halvemmalla). Siinä heti 3000 ¿ säästöä.
Toinen on tosiaan sauna... Mies teki itse kaiken, osti kaikki laudat alusta loppuun ja vertaili hintoja. En nyt muista enää hintaa mutta jälkeenpäin näimme Starkissa saunan, jonka hinta oli monin moninkertainen meidän saunaamme verrattuna. Muistaakseni hinta oli siis jopa kymmenkertainen mitä meidän saunamme tuli maksamaan??? Meidän sauna ei edes ole pieni, taitaa neliöitä olla ainakin 10, joten lauteita riittää.
Että kai se on sitten joka asiassa tuolla tavoin kun rakentaakin. Jos jaksaa itse tehdä ja vertailla hintoja niin säästää tosi paljon.
Onko kukaan hakenut LVI-tuotteita Saksasta? Kuulemma siellä on halpoja rakennustarvikkeita!
Me pystytettiin itse 135 m2 omatalon-talopaketti, joka sisälsi autokatoksen ja pienen varaston. Sisämateriaalit keskitasoa, lattiat laminaattia ja laattaa. Keittiö Parman.. Tämä maksoi 100 000, tehtiin itse paljon ja naapuri auttoi lähes ilmaiseksi, sähkömies oli tuttu. Tontista maksettiin vain perintövero. Kaiken kaikkiaan talo+ lämmin 60m2 autotalli+tontti+vesiliittymät+porakaivo+tieperille maksoi 130 000-140 000. Valmista tuli 2004 ja Uudellamaalla asutaan.
...laatoittajan palkkioihin+laattoihin?
...sähkötöihin?
....putkitöihin?
Elettiin siis vielä markka aikaa ja juuri ennen hintojen nousua rakennettiin. 120m2 ja Budjetti oli 660 000mk ja se piti (ei sis tonttia).
Ollaan oltu tosi tyytyväisiä talomme!
Ammattilaisten apua käytetään melko paljon, ehkä 70-75% koko projektista. Kustannusarvío on noin 250 000e ja kokoa 188m2. Tontin kulut eivät mukana.
80000 euroa, tontti 20000 ja kokonaishinta noin 200 000 euroa.
Kokoa 150-170 neliötä, itse tehtiin levyulkoseinistä eteenpäin, eli sisäseinien rungot, muuraukset, yms.
Kaksi vuotta meni omien töiden ohella ja oli tosi rankkaa...
Meille tulee vastaava ja 5kk pitäisi päästä muuttamaan?
Vierailija:
80000 euroa, tontti 20000 ja kokonaishinta noin 200 000 euroa.
Kokoa 150-170 neliötä, itse tehtiin levyulkoseinistä eteenpäin, eli sisäseinien rungot, muuraukset, yms.
Kaksi vuotta meni omien töiden ohella ja oli tosi rankkaa...
hinta n.150 000e. Tontti oli ennestään, joten ei kustannuksia siitä. Tuon hinnan lisäksi tuli vielä tontinraivaus,paalutus, maansiirrot, vastaava mestari, liittymät ym maksuja. Joista kertyi n. 40 000e. Ja yläkerta saatiin nyt itse tehtyä, siihen meni n. 10 000. Siellä olilattalämmitys ja lattialevyt valmiina kun alotettiin. Eli eristettiin ja laitettiin pinnat.
Meillä tohon talon hintaan kuului siis sitten kaikki sisämateriaalit alas ja niiden laitto. Ja ihan laadukkaat materiaalit on. Keittö on puustellin jne. Vaihdettiin vaan aikapaljon pintoja ja keittiötä verrattuna muurametalon mallistoon. Takkakin kuuluu hintaan. Ja vesikiertoinen lattialämmitys.
Hurjalta tuntuu, että melkein nelinkertaistui. Mikä talopakettifirma kyseessä? Tuliko teille hinta yllätyksenä? Kuinka suuren rakensitte?
ap
Täysin normaalia on että talopaketin hinta kertaantuu kolmella tai neljällä.
Me rakensimme omien piirrustusteni mukaan Kastellin. Neliöitä 124, 1.5 kerrosta, paketin hinta oli lämmitysvalmiina 42 000e. Lopullinen hinta 120 000. Meillä on parvekkeita, erkkeri, kuisti ja kattolyhtyjä. Eli mikään laatikkotalo ei ole kyseessä.
Kun Kastellin asennusporukka sai talon lämmitysvalmiiksi, niin työtä jatkoi kaksi meidän palkkaamaa työntekijää. Itse teimme kaikki aputyöt ja tavaroiden hankinnan.
Asumme maalla. Sisustusmaterioaaleista tingimme, menevät kuitenkin pian vaihtoon.. (2pientä lasta).
Alitimme budjetin. Näin halvalla harva pääsee. Pankissakin ihmeteltiin ja myös Kastellin myyjä ihmetteli . Mutta kyllä kilpailutinkin ja juoksin kauppoja.
Ihana tuli. :-)
Ps. säästövinkkiä; paikalliset keittiö-/porrasfirmat yms tekevät laadukasta työtä huomattavasti huokeammin kuin puustellit yms firmat.
Ja vaikka tarkan euron ihminen on niin esim. kylppärin laatat täytyy olla mieleiset, niden kun palveltava kymmeniä vuosia. Ja hyväksi saunan tekee kunnollinen ilmanvaihto ja hyvä kiuas. Muotolauteet ja tähtitaivaat ovat epäoleellisia.
Kukin tietysti tavallaan. :-)
T:nro 6
Talopaketti oli jättiJukka laajimmalla pystytyksellä. Budjetoitiin talopaketti kertaa reilun kolme. Matkan varrella tulikin ylimääräistä rahaa ja valittiin laattoja ym ym sitten ihan mauan mukaan, eikä niinkään tuijotettu minkään hintaa. Mutta neljällä kertominen lienee muutenkin viisasta jos itse tekee vaan avustavia töitä. Teimme itse melko vähän, mutta ei kyllä työmiehet mitään kalliita olleet. Jotenkin se raha vaan hupeni.. No jos joskus rakennetaan uudestaan, ni tiedetäänpä olla tarkempia.
Olisin edelleen TODELLA kiinnostunut kuulemaan aiheesta teiltä kokeneemmilta!
Yleensä tällä palstalla lähes kaikki mammat asuvat juuri rakennetussa omakotitalossa meren tai järven rannassa, mutta nyt näyttää tältä osin olevan hiljaista?
ap
ihan eri asia