"Synnytys pilaa vartalon" - kerro oma kokemuksesi
Yleinen väite. Usein jaetaan ne kauhutarinat miten alapää on tuusannuuskana pysyvästi, tai vastaavasti mitään vaurioita ei tullut. Kerro miten vartalosi muuttui raskauden ja synnytyksen myötä? Arvet, raskauskilot, alapää ja seksielämä. Mihin vaikutti, ja oletko synnyttänyt monta kertaa?
Kommentit (71)
Yksi sektiosynnytys, alapaa ennallaan, vatsa löystynyt ja painoa jäi plus tullut pikkulapsiarjessa lisää. Yritetään toista, vielä ei ole tärpännyt. Esikoinen 4v.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sektiosynnytys, alapaa ennallaan, vatsa löystynyt ja painoa jäi plus tullut pikkulapsiarjessa lisää. Yritetään toista, vielä ei ole tärpännyt. Esikoinen 4v.
Lisäys: Sen vuoksi en vielä yritä kunnolla laihduttaa koska toisen raskauden jälkeen voi kunnolla tykittää kuntoon itsensä
Mulla ei juurikaan jäänyt mitään häiritsevää. Imetin enemmän toisesta rinnasta, niin se oli välillä paljon suurempi ja nyt huomaan, että jos vaikka menkkaturpoaa niin on vähän vieläkin. Vatsassa on pieni pussi ja lantio leveni vähän, mikä ei haittaa, kun olen muuten aika pötkön mallinen. Paino ja iho pysyi kunnossa. Kaksi nelikiloista vauvaa alle 30v ja nyt ikää 50.
Alatiesynnytys rv30. Vauva oli tosi pieni, ei edes pientä nirhaumaa tai mitään muutosta alapäässä. Ei vaikutuksia vulvodyniaani, jonka pelkäsin pahentuvan.
Kiloja tuli 15kg, joista 10 jäi synnärille. Toisaalta olen muista syistä lihonut jo tuonkin painon ohi, että raskaus on ollut pieni tekijä kehoni ulkomuodossa.
Raskausarpia tuli vähän, mutta koska lapsi syntyi niin aikaisin, ei mitenkään merkittävästi. Ja painon noustua myöhemmin uusia tuli huomattavasti enemmän.
Tubulaariset (alikehittyneet) rinnat kehittyi normaalimman näköiseksi, en tiedä miksi. Hormonit kai. Uusi, parempi muoto jäi ja lakkasin haaveilemasta rintojen korjauksesta.Kuppi AA:sta B:hen. Tää oli yllättävä ja tosi positiivinen asia, mun rinnat oli aikaisemmin aika kaameet.
Toisessa kainalossa alkli hiki haista vanhalle miehelle raskauden loppupuolella. Haju oli tosi outo, hävisi pari vuotta imetyksen loppumisen jälkeen. Vain toisessa kainalossa ja heti suihkun jälkeenkin.
Kengänkoko kasvoi yhdellä, se harmittaa edelleen.
Vanha välilevyn pullistuma riehaantui raskausaikana ja lopulta leikattiin vauvavuonna, kun jalka lakkasi kantamasta kokonaan. Se oli ehkä pahin juttu ja aiheutti paljon kipuja ja pelkoja. Ja kun ei ole enää kuin se rusto siellä, selkää pitää miettiä aina.
Rinnat kasvoivat pysyvästi yhden kuppikoon ja lantio leveni, lisäksi toisen jalkan kaari laskeutui sen verran ettei vanhat kengät enää sopineet. Muuten ei ongelmia.
3 lasta melkein nelikymppisenä, yksi luomusti ja kaksi sektiolla
Mullakin kuppikoko ja jalat kasvoivat ja sektioarven yläpuolella on pieni pussi, muuten ei oikein mitään eroa entiseen.
1 lapsi kiireellisellä sektiolla viikolla 34, painoa tuli viitisen kiloa jotka kaikki jäivät laitokselle muutaman ekstran kera.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli raskausarvet rintoihin jo teini-iässä 14-vuotiaana, kun ne kasvoivat (en lihonut, olen vain isorintainen). Eli aina on olleet, nyt jo haalistuneina.
Mulla sama. Rinnat kehittyivät todella nopeasti ja isoiksi, joten heti teininä tuli raskausarvet tisseihin. Eipä sellaisestakaan kukaan ollut varoittanut ja olin turhaan epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli raskausarvet rintoihin jo teini-iässä 14-vuotiaana, kun ne kasvoivat (en lihonut, olen vain isorintainen). Eli aina on olleet, nyt jo haalistuneina.
Mulla kanssa tuli teininä raskausarvet tisseihin ja reisiin. Tosin minä myös lihoin silloin aika nopeasti. Enimmillään paino oli 85kg, siitä laihdui n puolivahingossa 70 kiloon ta vattuani mieheni (olin niin onnellinen etten enää turvautunut herkkuihin entiseen malliin). Raskauden aikana lihoin 70-81kg, kaikki paitsi yksi kilo lähti jo synnärillä viiden päivän aikana. Arpia ei tullut lisää ja mahan löysyys ei ole lisääntynyt huomattavasti kun ennen jo venynyt lihomisen takia. Raskauden aikana tulleet järkyt suonikohjut katosivat kuin taikaiskusta myös onneksi. Nyt vuoden päästä (esikoinen on siis nyt vuoden) ainoa jäljellä oleva ongelma on peräpukamat tai joku haavauma tai joku siellä on, oireilee pari kertaa viikossa. En tiedä onko joku laskeuma aiheuttanut sen että mun kakkapökäleet on ihan valtavia nykyään, vaikka ihan sa malla lailla syön, eli pukamat ei ehdi palautua kun aina repeää kunnon jöötistä. Seksielämään ei onneksi ole vaikuttanut vaikka miehelle on täytynyt takoa kalloon ettei niitä sormia laiteta per äaukon lähellekään...
Yksi lapsi, 34-vuotiaana. Paino 50 - 64 - 50. Ei muuta muutosta kuin sektioarpi.
Sain ekan lapsen 23-vuotiaana ja toisen nelikymppisenä. Molemmista merkittävin ulkonäöllinen muutos on ollut alavatsan plömpsähtäminen enemmän näkyville. Toisen raskauden jälkeen meni virtsanpidätyskyky ja ylipäänsä kyky tuntea, milloin on pissahätä. Pitäisi varmaan hakea apuja... olen tosin oppinut käymään pissalla aina varmuuden vuoksi, niin ettei keljuja vahinkoja ole käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa tuli teininä raskausarvet tisseihin ja reisiin. Tosin minä myös lihoin silloin aika nopeasti. Enimmillään paino oli 85kg, siitä laihdui n puolivahingossa 70 kiloon ta vattuani mieheni (olin niin onnellinen etten enää turvautunut herkkuihin entiseen malliin). Raskauden aikana lihoin 70-81kg, kaikki paitsi yksi kilo lähti jo synnärillä viiden päivän aikana. Arpia ei tullut lisää ja mahan löysyys ei ole lisääntynyt huomattavasti kun ennen jo venynyt lihomisen takia. Raskauden aikana tulleet järkyt suonikohjut katosivat kuin taikaiskusta myös onneksi. Nyt vuoden päästä (esikoinen on siis nyt vuoden) ainoa jäljellä oleva ongelma on peräpukamat tai joku haavauma tai joku siellä on, oireilee pari kertaa viikossa. En tiedä onko joku laskeuma aiheuttanut sen että mun kakkapökäleet on ihan valtavia nykyään, vaikka ihan sa malla lailla syön, eli pukamat ei ehdi palautua kun aina repeää kunnon jöötistä. Seksielämään ei onneksi ole vaikuttanut vaikka miehelle on täytynyt takoa kalloon ettei niitä sormia laiteta per äaukon lähellekään...
Niin ja lapsi oli siis syntyessään 4,4 kg ja päänympärys 54cm ja mulle tehtiin kaksi epparia jotka on nyt ihan parantuneet, meni ehkä puol vuotta kun pystyi vielä tuntemaan arvet.
Väli-lihaan jäi arpi toisen raskauden jälkeen, koska leikattiin.
Odotin paljon pahempaa mutta kuusi viikkoa synnytyksestä ja näytän samalta kun ennen raskautta.
Raskauden aikana tuli 9kg ja kaikki lähti melkein heti, viimeiset kaksi kahden viikon kuluessa synnytyksestä. Maha palautui noin kolmessa viikossa. Lantio leveni pikkasen mutta nyt mahtuu taas vanhat farkut.
Ei tullut arpia vaikka ajattelin että tulee. Ei turvotusta. Ei isompaa kengännumeroa.
Alapäähän tuli pari tikkiä. Puolison mielestä yhtä tiukka ja kiva kun ennen. Pissat pysyy rakossa eikä valu housuihin. Samoin muut kehon eritteet.
Loppujen lopuksi oli hyvä raskaus. Hyvä synnytys ja hyvä palautuminen.
Taidankin olla täällä ainoa, jonka kroppa on mennyt pilalle raskaudesta/synnytyksestä. Raskauksista on jäänyt pysyvästi n 10 kg ylimääräistä, josta en tunnu pääsevän millään eroon. Ennen raskauksia painoin 52 kg, nykyään 64kg. Raskauden seurauksena vyötärö on jäänyt paksummaksi ja vatsa on muodottoman oloinen. Napa on surullisen näköinen viiva ja sektioarpi muodostaa kumpumaisen pussukan. Raskausarpia ei onneksi tullut, mutta vatsan alue näyttää niin ikävälle, etten mielelläni katso sitä peilistä. Vatsa ja vyötärö olivat ennen raskauksia minun ulkonäössäni positiivisimmat asiat ja nyt niitä ei enää ole. Ensimmäisessä synnytyksessä , joka siis tapahtui alateitse, meni alakertani pilalle. Eppariarpi ei häiritse, mutta emättimen aukko jäi pysyvästi ammottavaksi messuhalliksi, kun aikaisemmin aukko oli jopa liiankin tiukka. Asialla on ollut negatiivista vaikutusta seksielämääni, sitä ei käytännössä ole. Ainoa positiivinen muutos on kuppikoon kasvu 70 b:stä 70 d: hen, mutta jos saisin valita, ottaisin vanhan vartaloni ja alapään takaisin ennemmin kuin hiukan isommat rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Taidankin olla täällä ainoa, jonka kroppa on mennyt pilalle raskaudesta/synnytyksestä. Raskauksista on jäänyt pysyvästi n 10 kg ylimääräistä, josta en tunnu pääsevän millään eroon. Ennen raskauksia painoin 52 kg, nykyään 64kg. Raskauden seurauksena vyötärö on jäänyt paksummaksi ja vatsa on muodottoman oloinen. Napa on surullisen näköinen viiva ja sektioarpi muodostaa kumpumaisen pussukan. Raskausarpia ei onneksi tullut, mutta vatsan alue näyttää niin ikävälle, etten mielelläni katso sitä peilistä. Vatsa ja vyötärö olivat ennen raskauksia minun ulkonäössäni positiivisimmat asiat ja nyt niitä ei enää ole. Ensimmäisessä synnytyksessä , joka siis tapahtui alateitse, meni alakertani pilalle. Eppariarpi ei häiritse, mutta emättimen aukko jäi pysyvästi ammottavaksi messuhalliksi, kun aikaisemmin aukko oli jopa liiankin tiukka. Asialla on ollut negatiivista vaikutusta seksielämääni, sitä ei käytännössä ole. Ainoa positiivinen muutos on kuppikoon kasvu 70 b:stä 70 d: hen, mutta jos saisin valita, ottaisin vanhan vartaloni ja alapään takaisin ennemmin kuin hiukan isommat rinnat.
Et ole ainoa. T. Vastaaja nro 5.
Raskaudesta aikaa nyt kolme vuotta. Painan saman verran kuin ennen raskautta (bmi 23), mutta ennen maha oli sileä ja litteä, nyt se on iso löllöpehmeä roikkuva pussi. Kertakaikkiaan ruma mielestäni. Johtuu kai sidekudostyypistä, että iho venyi niin pahasti eikä koskaan palautunut.
Kolme lasta lyhyen ajan sisällä. Ulkoisia muutoksia ei jäänyt, mutta virtsankarkailu... :( Enää ei tarvitse aivastaessa jännittää, mutta juokseminen, ryhmäliikuntatunnit ja vaikkapa trampoliinilla pomppiminen aiheuttavat jatkuvaa lirahtelua. Suututtaa miten vähän tähän asiaan kiinnitetään huomiota synnytyksen jälkeen ja äidit jätetään yksin ongelman kanssa. Itsellä lykkääntyi liikunnan harrastamisen aloittaminen monella vuodella kun odotin ongelman katoavan, enkä oikein osaa tähän apua hakea vieläkään.
4 alatiesynnytystä. 3 ensimmäistä painoin ennen ja jälkeen 52-55 kg, 4. sain yli 40v ja paino oli normalisoitunut 60 kiloon. Ei jäänyt ylimääräistä, mulla oli laihanakin alavatsalla pieni kaari. Alapää tietty kuin räjähdyksen jäljiltä ulkoisesti mutta tiukkuus ei kärsinyt.
Mulla on ollut se onni että nahka on vetäytynyt heti, laitokselta kotiin normaalifarkuissa ja kuukauden kuluttua ei mitään näkyvissä. Imettämään en ole juurikaan pystynyt mutta en usko että se olisi rintoihin vaikuttanut. Mun rinnat on (4. jälkeen) B ja kumimaisen kiinteä puolipallot.
Nyt 60v vatsassa näkyy litteä päärynänmuotoinen alue mistä raskausvatsa on venynyt, sivuilta kuultaa vatsalihakset.
Miten niin? Kyllä oman vartalon muutokset voivat vaivata ihan kaikenlaisia ihmisiä. Se että oma mieheni on empaattinen, liberaali, kehuu ja rakastaa minua tälläisenä, ei poista sitä, että synnytyksen jälkeiset muutokset eivät miellytä omaa esteettistä silmääni. Meillä on säännöllisesti seksiä ja hellyyttä, mies ei ole ikinä heittänyt mitään "isän tikki" läppää. Mutta minua harmittaa löysähköksi jäänyt vatsanahka, ohentuneet hiukset ja erkaantuneet vatsalihakset.