"Synnytys pilaa vartalon" - kerro oma kokemuksesi
Yleinen väite. Usein jaetaan ne kauhutarinat miten alapää on tuusannuuskana pysyvästi, tai vastaavasti mitään vaurioita ei tullut. Kerro miten vartalosi muuttui raskauden ja synnytyksen myötä? Arvet, raskauskilot, alapää ja seksielämä. Mihin vaikutti, ja oletko synnyttänyt monta kertaa?
Kommentit (71)
Synnyttänyt 2 kertaa, eka 27-vuotiaana ja toinen 1 v 9 kk päästä esikoisesta.
Alapää: Välilihaan tuli pieni repeämä ekassa synnytyksessä. Toipuminen oli muutaman viikon kipeää, mutta mitään pysyviä haittoja ei jäänyt, ei sitä repeämäjälkeä edes näy. Mulla oli ennen synnytystä immenkalvo vielä jäljellä sellaisena renkaana emättimen aukon ympärilllä joten olin siitä kohtaa supertiukka. Tämä toki repesi synnytyksessä joten siinä mielessä olin väljempi. Mutta itse emätin ei väljentynyt synnytyksistä ja toisaalta sain ekat emätinorgasmit vasta synnytyksen jälkeen. Eikä yhdyntä enää satu.
Arvet: Rinnoissa ja mahassa kunnon raskausarvet. Oli sinipunaisia alkuun, nykyään muuta ihoa vaaleampia kuopalla olevia "vauhtiraitoja".
Rinnat: Oli B-kupin pienet ketunnokkatissit ennen ekaa odotusta. Niistä tuli G-kupin riippumaan taipuvaiset pehmeät jättilollot imetyksen loputtua. Eihän ne ilman liivejä nätit ole, mutta liiveillä varsin kivan näköiset.
Paino nousi molemmissa raskauksissa noin 30 kg ja niistä on jäänyt 10 kg pysyvästi eli painan 20 kg enemmän kuin ennen synnytyksiä (70 kg, olen 165 pitkä). Jos ulkonäkö olisi kovin tärkeää, kyllä nuo varmaan pois saisi laihdutettuakin, mutta ei kiinnosta.
Täysin samanlainen kroppa kuin viisitoistavuotiaana. Raskaana ollessa eteen tuli vain iso pallo. Painoa tuli raskauden alusta yhteensä 10 kg vauvoineen. Raskauskilot lähtivät imetyksen myötä.
Raskauskiloja mulla ei ole ollut enää vuosiin, mutta vatsassa on hieman ylimääräistä nahkaa. Ei paljon, mutta kumartuessa (ilman vaatteita) sen huomaa, lähinnä siis häiritsee korkeintaan minua. Rinnat mulla oli pienet ja sievät ennen raskauksia, raskauksien (ja imetyksien) jälkeen enää pienet, mutta ne mä korjautin ja nyt ne on tosi nätit. Alapäähän raskaudet ei vaikuttaneet, seksielämä on koko ajan parempaa, mutta johtuneeko sitten raskauksista vai ennemminkin vain iästä ja kokemuksesta.
Enemmän mussa on varmaan ihan iän tuomia muutoksia kuin raskauksien myötä tulleita.
Kolme lasta. Ei voi kehua lopputulosta. Paino ennen esikoista 62,5kg, nyt 69,5kg. Rinnoissa kolmen raskauden ja imetyksen jälkeen raskausarpia ja ne riippuu, kuppikoko C->D. Alamaha pömpöttää ja on raskausarpinen. Ja alapää on sitten pahin. Kolmas synnytys teki massiivista tuhoa (iso vauva väärässä asennossa) plus auenneet tilit. Löysä toosa, olematon repsottava väliliha plus virtsa- ja peräsuolen lievät laskeumat. Tämän seuraksena seksi ei kiinnosta yhtään, koska en pidä itseäni haluttavana eikä seksi tunnu entiseen verrattuna miltään.
Ei jäänyt kuin sektioarpi bikinirajalle, eli ei edes näy jos en ole täysin ilman alaosaa.
Ei tullut raskausarpia, eikä löysää ihoa. Olen samapainoinen kuin ennen raskautta, synnytys oli siis liki 5 vuotta sitten.
Siskollani sama, 2 lasta hänellä.
3 lasta synnyttänyt, eikä mitään tietoa, että näin olisi. Mitään riippuvaa nahkaa, kiloja, arpia, virtsan karkailuja tms ei jäänyt. Rinnatkin palautui imetyksien jälkeen.
Nämä on kuitenkin hyvin yksilöllisiä asioita, eikä näille paljon mitään itse voi.
Sektio 7 kk sitten ja imetys käynnissä, eli varmaan keho tästä vielä muuttuu. Tällä hetkellä siis ihan siisti sektioarpi alavatsassa. Tässä vaiheessa arpi on toki vielä aika näkyvä, mutta eiköhän se tuosta haalistu. Arven ympärillä jonkin verran raskausarpia.
Raskausarpia aika paljon myös rinnoissa. Rinnat tällä hetkellä täysin eriparia, toinen on varmaan 2 kuppikokoa toista isompi. Toivon tilanteen tästä tasoittuvan, kun lopetan imetyksen. Raskauskiloja jäljellä 2-3 kg. Luulen onnistuvani karistamaan nämä piakkoin. Alavatsa on vähän pehmeä ja pömppis verrattuna entiseen.
Ei minusta mitään kovin karmeaa muutosta huonompaan suuntaan. Keho on toipunut hyvin ja vatsalihaksetkin kunnossa.
Ennen raskautta kyttäsin painoani ja kuviteltuja läskejäni tarkkaan ja pidin itseäni ihan plösönä ja rumana, mutta nyt peilistä katsoo useimmiten kaunis ja naisellinen nainen.
Kiloja ei jäänyt yhtään, mutta erkauman takia vatsa helposti pömpöttää ja raskausarpia on vatsalla jonkun verran. Synnytyksestä nyt 1,5 vuotta. Alapää on mielestäni ennallaan eikä vaikutusta sen suhteen seksiin ole. Rinnatkaan ei oo muuttuneet niin voimakkaasti kuin kuvittelin etukäteen - eivät vieläkään ole mitkään tyhjät nahkapussit, vaikka hiukan siihen suuntaan toki menneet. Kaikenkaikkiaan ei dramaattisia muutoksia - saati sellasiai jotka eivät olisi lapsen arvoisia.
Mulla oli ekoina viikkoina synnytyksen jälkeen kamalaa virtsankarkailua, siis ilman että huomasin edes mitään oli tullut reippaasti märkää housuihin. Tästä ei kukaan antanut minkäänlaista ennakkovaroitusta ja tosiaan pelkäsin että onko tämä nyt pysyvä vaiva - no ei ollut, vaan pikkuhiljaa parani ja loppui kokonaan muutaman kuukauden aikana.
Yksi lapsi, syntynyt kiireellisellä sektiolla. Alapää jäi normaaliksi, ei tullut siis repeämiä koska synnytys päättyi sektioon. Raskausarpia ei tullut yhtään mutta iho venyi vatsasta ja rinnoista aika paljon ja tuntuu ”edelleen ohuemmalta”. Rinnat roikkuvat ja vatsamakkara roikkuu sektioarven yläpuolella vaikka en ole yhtään ylipainoinen. Ja peräpukamat välillä vaivaa. Jalan koko kasvoi numerolla joten piti uusia kenkäkaappi kokonaan.
Minulla 2 lasta. Mulla ei ole raskausarpia. Tissit samanlaiset kun ennen raskautta. Alapäässä ei mitään ongelmaa.
Paino 58kg.
Raskaudet /synnytykset eivät siis pilanneet mitään.
Esikoisen synnytin 19-vuotiaana. Ei jäänyt mitään mistä huomaisi että olisin joskus ollut raskaana. En saanut yhden yhtä arpeakaan edes. Alapää oli synnytyksen jälkeen n.kuukauden sellainen että ihan kuin lantionpohjalihaksia ei olisi koskaan ollut olemassakaan. Se oli ihan kamalaa!:D Ja en siis todellakaan sen ekan kuukauden aikana halunnut mitään seksiin liittyvääkään. Meni ehkä 2 kk kun tuntui normaalilta.
Sanoisin että meni n.8-9 kk ennen kuin alapää oli yhtä tiukka kuin ennen raskautta.
Toinen syntyi vuosi sitten, kun olin 27-vuotias. Ero ensimmäiseen oli se että vatsapa ei palautunutkaan täysin litteäksi heti kun lapsi ulos tuli. Meni pari päivää että pieneni.
Rinnat kasvoivat imettäessä (imetin 4 kk) ihan jätäävän suuriksi ja niihin tuli raskausarpia jotka ovat nyt hävinneet. Muualle raskausarpia ei tullut tälläkään kertaa.
Rinnat ovat taas hyvät ja kiinteät. Minulla on b-kuppi, eikä imetyskään niitä pilannut vaikka pelkäsin sitä kamalasti! Nännipihat vaan ei palautuneet, ovat suuremmat kuin ennen.
Alapää on normaali ja vatsa myös.
Aika helpolla olen päässyt!
Alavatsassa iho pehmyttä, kuin pullataikinaa. Rinnat olen nostattanut leikkauksella entiselleen (ei täytteitä). Alapää ihan ok, mitä nyt pientä virtsankarkailua. 4 lasta ja ikää 29
Kolme lasta alle 4 vuoden sisään. Lopputulos ainakin tällä hetkellä: löysä pullataikinamainen alavatsa, jossa jonkin verran raskausarpia, vähän aiempaa isommat lollomaiset tissit, jossa nännit roikkuu surkeasti alaspäin, hieman rujon näköinen alapää, joka kuitenkin toimii ihan ok. Paino muutamaa kiloa vaille sama kuin ennen lapsia.
Ei kovin isoja muutoksia. Rinnat pehmeämmät, mutta eivät riipu. Ei raskausarpia. Joku tuossa kuvasi, että vatsanahka roikkuu kumartuessa, mulla sama. Alapäähän tuli jotain muutoksia, mutta enemmän positiivisia kuin negatiivisia (tuntoherkkyys parani). Jalat kasvoivat numerolla. Toisen raskauden jälkeen oli nivelkremppoja ja refluksia, mutta niveljutut ovat parantuneet ja refluksi pysyy tällä hetkellä kurissa ilman lääkitystä. Suhteeni kehooni on parempi kuin ennen raskauksia.
Jos teidän kehot edelleen toimii eikä esim. raajoja ole tippunut, teidän kehoissa ei mikään ole pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin isoja muutoksia. Rinnat pehmeämmät, mutta eivät riipu. Ei raskausarpia. Joku tuossa kuvasi, että vatsanahka roikkuu kumartuessa, mulla sama. Alapäähän tuli jotain muutoksia, mutta enemmän positiivisia kuin negatiivisia (tuntoherkkyys parani). Jalat kasvoivat numerolla. Toisen raskauden jälkeen oli nivelkremppoja ja refluksia, mutta niveljutut ovat parantuneet ja refluksi pysyy tällä hetkellä kurissa ilman lääkitystä. Suhteeni kehooni on parempi kuin ennen raskauksia.
Ai niin, 2 lasta, ikä 40.
Sain lapset 23- ja 28-vuotiaana. Ensimmäisestä raskaudesta ei jäänyt juuri mitään jälkiä, toisen jälkeen suurin ongelmani on persreikää muistuttava napa. Vaatteet päällä näytän ihan hyvältä, olen 171/63 - kuten ennen ensimmäistä raskautta, ikää nyt 30.
Mulla synnytys ei muuttanut vartaloa, mutta raskaus kyllä. Minulla oli ennen raskautta urheilullinen vartalo, hyvässä kunnossa olevat lihakset jne. Raskaus oli hyperemeesiraskaus. Oksensin koko 9kk, olin vähän väliä sairaalassa tiputuksessa enkä saanut syötyä juuri mitään. Raskauskiloja ei todellakaan tullut, vaan kaikki lähti, lihakset myös. Kunto meni todella huonoksi, koska makasin sängyssä 9 kuukautta. Tokihan tämän kaiken sai treenamalla takaisin. Mitään pysyvää ei jäänyt muuta kuin herkkyys pahoinvointiin ja järkyttävät traumat.
Mullakin kasvoi TOINEN jalka vähän isommaksi. Ihan outoa, ennen käytin kenkiä koossa 38, mutta nyt on pakko käyttää numeroa isompia tuon toisen jalan takia.
Kaksosraskaudesta jäi valitettavasti pömpöttävä vatsa, mutta kai se oli sen arvoistakin :)