Hyytävä tieto e-pillereistä: ”Uhka ihmiskunnan tulevaisuudelle”
TIEDE JA YMPÄRISTÖ
E-PILLEREIDEN TURVALLISUUS
Turun yliopiston evoluutiobiologian dosentti Markus J. Rantala on huolissaan ehkäisypillereiden ympäristövaikutuksista. Pillereiden lääkejäämiä päätyy ihmisen kautta veteen aiheuttaen merkittävää haittaa ihmisille ja kaloille.
Elinympäristön kemikalisoituminen on Rantalan mukaan tällä hetkellä ”yksi suurimpia ongelmia, mitä ihmiskunnalla on tulossa”.
– Yleensä ihmiset puhuvat vain kasvihuoneilmiöstä ja muista uhista, mutta karu fakta on se, että ympäristö myrkyttyy koko ajan ja vaikuttaa siten meidän hormonitoimintaamme, Rantala kertoo Uudelle Suomelle.
Joidenkin ehkäisypillereiden teho perustuu Rantalan mukaan estrogeeninmatkijoihin, jotka voivat aiheuttaa ongelmia ihmisille.
Hormonit kulkeutuvat juomaveteen
Ehkäisypillereissä olevat hormonit kulkevat Rantalan mukaan pillereitä käyttävästä naisesta virtsan kautta vesistöön.
– Jos vesistön yläjuoksulla nainen pissaa omaan vessanpönttöönsä, se menee puhdistuslaitokselle puhdistettavaksi. Nykyiset puhdistusmenetelmät eivät kuitenkaan poista lääkejäämiä ja osa siitä päätyy lopulta jonkun juomaveteen, Rantala kertoo.
Ihmiset saavat Rantalan mukaan juomaveden mukana ehkäisypillereissä olevia estrogeeninmatkijoita elimistöönsä.
– Se mikä vedetään vessanpöntöstä jossain Päijänteen yläjuoksulla, päätyy ennemmin tai myöhemmin helsinkiläisten vesijakeluun, Rantala kertoo.
“Karu fakta on se, että ympäristö myrkyttyy koko ajan ja vaikuttaa siten meidän hormonitoimintaamme”
Rantala korostaa, että lääkejäämät ja niiden vaikutukset ovat tietysti vähäisempiä juomaveden kautta, kuin suoraan otetussa ehkäisypillerissä, mutta vaikutuksia kuitenkin on.
– Ihmiset ovat tarkkoja siitä, tuleeko estrogeeninmatkijoita ruuan mukana, mutta niitä tulee myös juomaveden mukana, Rantala sanoo.
– Estrogeeninmatkijat saavat aivot luulemaan, että veressä on hirveä määrä estrogeeniä. Tällöin keho laskee oman estrogeenintuotantonsa alas, mikä estää ovulaatiota tapahtumasta, Rantala kertoo.
Ehkäisypillereistä on Rantalan mukaan ympäristövaikutusten lisäksi muitakin merkittäviä haittavaikutuksia muun muassa hormonitoimintaan ja parinvalintaan. Lue lisää ehkäisypillereiden haittavaikutuksista täältä.
Koiraat muuttuva naarasmaisiksi ja naaraat koirasmaisiksi
Lääkejäämät vaikuttavat Rantalan mukaan myös kaloihin, etenkin niihin jotka ovat isojen kaupunkien vesistöjen lähellä.
Ehkäisypillereistä vesistöön pääsevät estrogeeninmatkijat vähentävät Rantalan mukaan naaraiden estrogeenitasoa ja koiraiden testosteronitasoa eli naaraat muuttuvat koirasmaisemmiksi ja koiraat naarasmaisemmiksi.
– Se laskee niiden hedelmällisyyden ja aiheuttaa muita terveysongelmia.
Muutoksen voi Rantalan mukaan nähdä selvästi.
– Esimerkiksi siika-kalojen sukupuolen pystyi ennen tunnistamaan siitä, että koiraalla oli kutukyhmyt mutta naaraat olivat sileitä. Nykyään kutukyhmyjä on jo naaraillakin.
Lontoon läpi virtaavassa Thamesjoessa joen vesi on Rantalan mukaan puhdistunut ja kirkastunut jätevesien puhdistuksen seurauksena niin merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana, että lohet nousevat jokeen kutemaan.
– Valitettavasti uudeksi ongelmaksi on tullut se, että joessa estrogeeninmatkijat sotkevat joessa elävien kalojen lisääntumiskyvyn, jolloin koiraista tulee naarasmaisia ja naaraista koirasmaisia.
Ihmisetkään eivät Rantalan mukaan ole suojassa elinympäristön kemikalisoitumiselta.
Kommentit (87)
Mikä tahansa muu ei-sairaudenhoitoon tarkoitettu lääke olisi myyntikiellossa vastaavin haittavaikutuksin. Mutta tosiaan, noitahan käyttää vain naiset ja miehet puolestaan hyötyvät niiden käytöstä. Ei syytä kiellolle.
On ollut jo pidempään tiedossa, ja juuri siksi (+ sivuvaikutusten vuoksi) lopetin e-pillerit. Enkä enää suostu käyttämään hormonaalista ehkäisyä. Kummasti sitä vaan aina yritetään lääkärissä tuputtaa. Toisen lapsen jälkeen kun sanoin, että nyt mennään kumilla ja mies on jonossa vasektomiaan, niin lääkäri yritti silti suostutella hormonaalisen ehkäisyn käyttäjäksi: "Kondomi ei ole kovin varma ehkäisykeino, ja mitäs jos mieli vielä muuttuukin lapsiluvun suhteen..?" No, eivätpä ne pilleritkään mitään 100% varmoja ole.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:15"]
Mikä tahansa muu ei-sairaudenhoitoon tarkoitettu lääke olisi myyntikiellossa vastaavin haittavaikutuksin. Mutta tosiaan, noitahan käyttää vain naiset ja miehet puolestaan hyötyvät niiden käytöstä. Ei syytä kiellolle.
[/quote]
Asia muuttuisi, jos naiset päättäisivät olla käyttämättä e-pillereitä.
[/quote]
Huoh, lukisitko ystävällisesti alkuperäisen artikkelin tuon keuhkoamisen sijaan.
E-pillereistä on merkittävää haittaa miehillekin; esim. sperman laatu laskee kuin lehmän häntä. Miehet muuttuvat naismaisiksi naisten muuttuessa miesmäisiksi.
Aivan typerää laittaa tätäkin miesten syyksi, etenkin kun nainen tekee sen päätöksen syödä niitä pillereitä täysin itse niissä maissa, joissa moisia on saatavilla.
Olen kyllä ollut jo pitkään tästä tietoinen, ja ei, en käytä, enkä ole koskaan käyttänyt, e-pillereitä. Kamalia myrkkyjä.
Hormooneita syön kun on vaihdevuodet. Sopii mulle, ei tule kuumia aaltoja, mieliala on yleensä ok.
Olen tietoinen tästä, ja siksi en käytäkään lääkkeitä kuin äärimmäisessä hädässä. En myöskään käytä hormonaalista ehkäisyä. Yksi iso syy sen käyttämättömyyteen on juuri ympäristökuormitus.
Minulle olisi melkein sama onko vaikutuksia ja haittaa ihmisille mutta luonnosta olen erityisen huolissani. :( kaikesta ihmisen toiminnasta joka aiheuttaa luonnolle haittaa olen erityisen huolissani.
Sana melkein, koska itsellänikin lapsia.
Jos kehiteltäisi ehkäisymenetelmä jolla ei olisi vaikutuksia luontoon niin erityisesti intiassa siitä olisi hyötyä väestön räjähdysmäisen kasvun hillitsemiseen. En siis tarkoita että ei kukaan saisi lisääntyä vaan ettei jokainen tekisi 10 lasta.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:19"]
[/quote]
Huoh, lukisitko ystävällisesti alkuperäisen artikkelin tuon keuhkoamisen sijaan.
E-pillereistä on merkittävää haittaa miehillekin; esim. sperman laatu laskee kuin lehmän häntä. Miehet muuttuvat naismaisiksi naisten muuttuessa miesmäisiksi.
Aivan typerää laittaa tätäkin miesten syyksi, etenkin kun nainen tekee sen päätöksen syödä niitä pillereitä täysin itse niissä maissa, joissa moisia on saatavilla.
[/quote]
Ihan yhtä tyhmää vierittää syy pelkästään naisen harteille niin kauan kuin mies ei tee joka kerta päätöstä vetää kondomia päälleen. Kyllä se pillerien käyttö on usein miehellekin mieluisa ratkaisu.
Itse en onneksi käytä hormonaalista ehkäisyä, koska kondomi sopii meille ihan hyvin ja on ollut tähän asti sataprosenttisen toimiva. Minusta tässä on kuitenkin kyse vähän laajemmasta ongelmasta kuin siitä, mitä yksittäinen nainen valitsee. Toivottavasti tuo aiemmin mainittu geeliruiskutus osoittautuisi tomivaksi ja tulisi laajasti käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:23"]
Hormooneita syön kun on vaihdevuodet. Sopii mulle, ei tule kuumia aaltoja, mieliala on yleensä ok.
[/quote]
Sopii sulle, mutta sopiiko luonnolle, entäs jälkipolville? Millaisen perinnön heille jätät? :/
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:23"]
[/quote]
Oletko testannut tuota? Paljon parempi vaihtoehto, niin omalle keholle kun luonnolle.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 20:06"]
Huomaa, että eletään miesten maailmassa. Jos olisi kehitetty miesten e-pilleri, jonka sivuvaikutuksena olisi kohonnut kivessyöpä riski, niin ne olisivat laissa kielletty.
Naisille sen sijaan on ok syöttää veritulppa riskillä varustettuja pillereitä. Nami nami.
Kohtalokas e-pilleri
Otetaanko uusien ehkäisypillerien kohonnut veritulppariski tarpeeksi vakavasti? Kerrotaanko siitä nuorille naisille riittävästi? Sveitsiläinen raportti kohutuista e-pillereistä.
http://yle.fi/uutiset/kohtalokas_e-pilleri/6786195
[/quote]
Komppaan!
No en kyllä ymmärrä miksi naiset suostuu syömään e-pillereitä, itse en ikinä suostuis. En myöskään ota mitään jatkuvan tulehduksen aiheuttavaa kierukkaa sisälleni. Ainoa haitaton ehkäisymenetelmä on kondomi, jos ei se miehelle kelpaa, olkoon ilman. Hyvinhän tuo on kelvannut.
Hiuksia en värjää, ihonhoitotuotteina käytän vaan luomutuotteita, samoin meikkeinä ja niitäkin käytän vain harvoin. Vaatteita ostan mahdollisimman vähän ja käytän pitkään ja pyrin valitsemaan mahdollisimman myrkyttömiä. Ruoka on itsetehtyä luomua.
Lääkkeitä ei juurikaan tarvitse käyttää, kun syö hyvin, nukkuu riittävästi, harrastaa sopivasti liikuntaa ja puuttuu heti sairauden alkuvaiheessa oireisiin luonnonmukaisilla lääkkeillä ja vaihtoehtohoidoilla. Kukaan meidän lapsista ei ole ikinä syönyt yhtään ab-kuuria ja itsekin viimeksi v. 2000. (vanhin lapsi 17 v).
Ai niin, nämä kaikkihan on todettu tällä(kin) palstalla naurettavaksi huuhailuksi :D
ihminen on kyllä tyhmin elukka ikinä. Paskoo omaan pesäänsä *facepalm*
:(
Ap:n tekstiin: Totta, Stakesin tutkijalääkäri puhui asiasta eräässä tilaisuudessa jo 10 vuotta aikaisemmin. Estrogeenipartikkeli on kuulemma niin pienikokoinen, että se menee ympäristössä ja vesistössä tavallaan kaiken läpi. Estrogeeninmatkija lienee samankokoinen. Me naiset pissaamme vesistöön elämämme aikana uskomattoman määrän näitä partikkeleita. Raha näköjään ratkaisee, lääketehtaille yhdentekevää mitä tapahtuu. Hormonit, tuottoisa bisnes.
Toivottavasti e-pillerin käyttäminen olisi edes naisen oma päätös, eikä kukaan mies painostaisi naisystäväänsä työntämään sisäänsä keinotekoisia hormooneja.
No mites ne minipillerit? Joku jo kysyikin, mutta ei saatu vastausta... Niissähän ei siis ole estrogeenia, ja sen takia niitä itsekin syön.
Tai sitten hormonikierukka? Erittyykö siitäkin hormoneja virtsaan?
Joku sanoi, että miehille on helpompaa, kun naiset syövät pillereitä (verrattuna kondomiin). Itse kyllä sanoisin, että on pilleri naisellekin mukavampi, ei tarvitse aina sählätä kortsun kanssa. Se vie spontaaniuuden seksistä ja aina pitää muistaa olla kortsu mukana. Mutta toki olen huolissani noista ympäristö-, hedelmällisyys- ja terveysvaikutuksista ja siksi pitäisikin löytää jokin uusi ehkäisytapa, esim. se geeli miehelle.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 23:13"]
Toivottavasti e-pillerin käyttäminen olisi edes naisen oma päätös, eikä kukaan mies painostaisi naisystäväänsä työntämään sisäänsä keinotekoisia hormooneja.
[/quote]
Tuo olisi se ihanne tilanne. Valitettavasti omalla kohdallani ei mennyt näin. Olin 17-vuotias kun aloin suhteeseen vanhemman miehen kanssa joka sanoi, että minun tulee ottaa pillerin käyttöön. Mitään kyseenalaistamatta naivina tein tietenkin kuten hän sanoi. 23-vuotiaana töissä tutustuin vanhempaan naiseen joka valisti e-pillereistä, sekä näistä veritulpista, että ympäristön kuormituksesta. Aloin ottamaan asiasta selvää ja oli se aika järkyttävää. Lopetin pillerit siihen, ja siitäkös mies suuttui. Syttyi kolmas maailmansota! Pidin puoleni, ja en aloittanut e-pillereitä uudestaan, onneksi, huh. Nyt olen 30-vuotias.
Ainii, ja ero tuli tuon kyseisen herran kanssa.
Huomaa, että eletään miesten maailmassa. Jos olisi kehitetty miesten e-pilleri, jonka sivuvaikutuksena olisi kohonnut kivessyöpä riski, niin ne olisivat laissa kielletty.
Naisille sen sijaan on ok syöttää veritulppa riskillä varustettuja pillereitä. Nami nami.
Kohtalokas e-pilleri
Otetaanko uusien ehkäisypillerien kohonnut veritulppariski tarpeeksi vakavasti? Kerrotaanko siitä nuorille naisille riittävästi? Sveitsiläinen raportti kohutuista e-pillereistä.
http://yle.fi/uutiset/kohtalokas_e-pilleri/6786195
http://www.dailymotion.com/video/x14da5q_silminnakija-kohtalokas-e-pilleri-to-29-8-2013-klo-20-00-yle-tv2_news