Ammattitutkinnolla haku amk:hon?
Onko mahdollista? Olen käsittänyt että ei, vaan sen tutkinnon pitää olla ammatillinen perustutkinto...
Kommentit (37)
Miten ammattitutkinto ja ammatillinen perustutkinto eroaa toisistaan? Onko amm. perustutkinto se kolmevuotinen ja esim. laitoshoitajan tutkinto ammattitutkinto, kun se kestää kai alle 3 vuotta. 3 vuotisella ammattikoulun tutkinnolla ainakin voi hakea, mutta ovat kai sitten niitä ammatillisia perustutkintoja. Mutta jos tutkinto on alle 3 vuoden, niin eiköhän sen voi käydä täydentämässä jossain.
Ammattikoululaisilla on paremmat edellytykset menestyä amkissa kun lukiolaisilla.
t. kokoemusta on.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:49"]
Voi esim. näyttötutkinnon suorittanut hakea ammattikorkeaan. Ei ole estettä.
[/quote]
Niin siis jos suoritat ammatillisen perustutkinnon näyttöinä, niin tottakai voit hakea ammattikorkeaan...
Mutta jos yrittää hakea pelkällä ammattitutkinnolla?
Mikä on pelkkä ammattitutkinto? Esimerkki tutkintonimikkeestä?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:44"]
Ammattikorkeakouluhon?
[/quote]
[aaämkoohon]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:42"]
Mikä on pelkkä ammattitutkinto? Esimerkki tutkintonimikkeestä?
[/quote]Mä olen ainakin suorittanut myynnin ammattitutkinnon. Ihan näin ohiksena, on kyllä yo-tutkintoakin yms päälle.
Näyttötutkintona tai ammatillisissa oppilaitoksissa suoritettu laajuudeltaan vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto antaa yleisen kelpoisuuden hakea ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opintoihin. Tätä suppeampi ammatillinen perustutkinto antaa kelpoisuuden hakea vastaavan alan ammattikorkeakouluopintoihin. Ammattitutkinto antaa kelpoisuuden vastaavan alan ammattikorkeakouluopintoihin.
Ammattikorkeakouluhon?
[/quote]
No siellä on niin paha amis, että ole kiltti äläkä opiskele enää mitään... Sulla menee vaan ajatukset solmuun.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 14:17"]
Ammattikoululaisilla on paremmat edellytykset menestyä amkissa kun lukiolaisilla.
t. kokoemusta on.
[/quote]
Totta, ammattikoulussa opetetaan kirjoittamaan esseitä ja tekemään tiedonhakuja ja ymmärtämään suuria kokonaisuuksia. Laskit siis varmaan leikkiä, ammattikoulusta ammattikorkeaan tulleet on ekan vuoden ihan ulkona kaikesta.
Pystyy hakea, itse pääsin opiskelemaan amk:hon elintarvike-alan ammattitutkinnolla.
Se on niin sanottu erikoistapausvalinta.
Eli pääsykokeen täytyy mennä keskimääräistä paremmin.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:55"]
t. kokoemusta on.
[/quote]
Totta, ammattikoulussa opetetaan kirjoittamaan esseitä ja tekemään tiedonhakuja ja ymmärtämään suuria kokonaisuuksia. Laskit siis varmaan leikkiä, ammattikoulusta ammattikorkeaan tulleet on ekan vuoden ihan ulkona kaikesta.
[/quote]
Tämä änkytys olikin keskusteluni tarkoitus, "kiitoksia" paljon. Mikähän järki tuossa on väitellä, kuka selviytyy parhaiten. Eikö se nyt ole tärkein että menee sitä kohti mitä haluaa elämässä tehdä?
Kiitos muille jotka vastasivat asiallisesti, numero 10 selvensi paljon.
Terveisin ap.
AMK:ssa ei opeteta kirjoittamaan esseitä, tekemään tiedonhakuja tai ymmärtämään oikeastaan yhtään mitään puhumattakaan suurista kokonaisuuksista.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:55"]
t. kokoemusta on.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:45"]
Ammattikorkeakouluhon?
[/quote]
[aaämkoohon]
[/quote] Mikä se on? Amk:n tai Amkin tiedän.
Mä olen hakenut amk:iin vaan ammatti tutkinnolla, mutten päässyt kun alan pääsykokeissa oli minulle liian hankalat matemaattiset tehtävät mutta muutoin ei ollut hankalia ne tehtävät. Eli ei ole este mielestäni. Voi tietenkin riippua alasta. Mitä koulutuksen tiedoissa esim. lukee koulun sivuilla? Pohjakoulutuksesta siis.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 15:45"]
Ammattikorkeakouluhon?
[/quote]
[aaämkoohon]
[/quote] Mikä se on? Amk:n tai Amkin tiedän.
[/quote]
Taidat olla jonkin sortin kehitysvammainen, tai muuten vaan jälkeenjäänyt? Mitään korkeakoulututkintoa tuskin on, ei varmaan edes sitä amista.
Jos tuota otsikkoa haluaa muuttaa, niin oikea tapa on ilmeisesti sinusta: "Ammattitutkinnolla haku amk:n"
Voi esim. näyttötutkinnon suorittanut hakea ammattikorkeaan. Ei ole estettä.