Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjoisessa kasvanut nainen yritti saada ystäviä pääkaupunkiseudulta, edelleen yksin, tässä asia jota hän ihmettelee!

Vierailija
01.10.2020 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000006655007.html

”Kun minä kävin ensimmäisiä kertoja Helsingissä, kiinnitin huomiota jatkuvaan kiireeseen ja siihen että ihmiset mennä porskuttavat eteenpäin”, kertoo maaseudulta kaupunkiin tullut."

Miksi helsinkiläiset ovat niin kiireisiä? Vaatiiko kaupunkielämä ihmiseltä jo liikaakin?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia onkin keksitty sunnuntaikävely. Ennen kun liikkeet eivät olleet auki sunnuntaisin, hidastui tahti ja kaduilla voi vaeltaa rauhaisammin.

Mä nautin sunnuntai-aukioloista. Jos on asioita, hoiden ne mieluiten sunnuntaisin koska silloin ei yleensä ole ruuhkaa ja tunnelma on rauhallisempi. Itselläkään ei ole kiire, kun on vapaapäivä.

Vierailija
22/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi maalaiset on niin lihavia? Kun ne vaan lyllertää ja välillä lepäilee. Järkikin niillä taitaa olla vähän hitaanpuoleinen niin täytyy pysähtyä tuumailemaan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metakeskustelua vauvapalstan keskustelusta. 

Linkki vie ilta-sanomien uutiseen keskustelusta tästä asiasta Vauvapalstalla. Loputon kierre.

Vierailija
24/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen mäkin panin ihan heti merkille, että ihmiset kävelevät tosi rivakasti ainakin Helsingin keskustassa. Olin tottunut verkkaisempaan etenemiseen. :D

Ja tämä siis jo muinaisella 80-luvulla, kun muutin sinne opiskelemaan.

Toinen seikka, minkä huomasin myös: Helsingissiä tuulee aina. Aina.

Jälkimmäinen seikka taitaa riittää selittämään ensimmäisen. On aina kiire jonnekin sisälle, koska tuuli vinkuu jo korvienvälissäkin ja sormista alkaa lähteä tunto.

Vierailija
25/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, että miten ollaan kiireettömästi. Jos tosiaan ollaan menossa aamulla töihin, niin pitäisikö jäädä hetkeksi rupattelemaan kanssamatkustajien kanssa? Sitä kyllä tapahtuu toisinaan pääkaupunkiseudullakin, että bussia odottavat alkavat jutella keskenään tai kaupan kassajonossa jutellaan tai mrtromatkalla. Mutta osa haluaa olla noissa tilanteissa rauhassa omissa ajatuksissaan.

Tarkoittaa sitä, että mummeli jää juttelemaan kassan kanssa niitä näitä eikä siirry maksamaan ostoksiaan ja minä kiemurtelen jonossa seuraavana, kunnes mainitsen että myöhästyn kohta kotimatkalta ja saan paheksuvia pitkiä katseita. Tosi juttu, poikkesin ihan vaan nopeasti hakemaan aseman lähellä olleesta kaupasta junaeväitä ja kaduin heti.

Helsingin rytmi ja sujuvuus best.

Vierailija
26/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kiire työmatkoilla, koska en halua käyttää niihin yhtään enempää aikaa kuin pakko. Sama ruokakaupassa, haluan hoitaa sen mahdollisimman nopeasti. Kiire loppuu heti kun olen kotona, voin ihan hyvin istuskella partsilla tunnin mehua siemaillen tekemättä mitään muuta kuin ihailemalla pihan puissa touhuavia harakoita tai sohvannurkassa kirjaa lukien. En todellakaan ole mikään hätä päässä koo ajan tohottaja, mutta en näe mitään syytä miksi noihin tiettyihin arkirutiineihin pitäisi kuluttaa paljon aikaa kun saman voi hoitaa rivakammin ja sitten tehdä niitä kiinnostavampia juttuja. Vappapäivinä voi sitten ottaa rennommin kun aikaa on enemmän, silloin esim. ruokakaupassa tuleekin tutkittua enemmän kaikkia uutuuksia jne.

Vierailija
27/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kiire työmatkoilla, koska en halua käyttää niihin yhtään enempää aikaa kuin pakko. Sama ruokakaupassa, haluan hoitaa sen mahdollisimman nopeasti. Kiire loppuu heti kun olen kotona, voin ihan hyvin istuskella partsilla tunnin mehua siemaillen tekemättä mitään muuta kuin ihailemalla pihan puissa touhuavia harakoita tai sohvannurkassa kirjaa lukien. En todellakaan ole mikään hätä päässä koo ajan tohottaja, mutta en näe mitään syytä miksi noihin tiettyihin arkirutiineihin pitäisi kuluttaa paljon aikaa kun saman voi hoitaa rivakammin ja sitten tehdä niitä kiinnostavampia juttuja. Vappapäivinä voi sitten ottaa rennommin kun aikaa on enemmän, silloin esim. ruokakaupassa tuleekin tutkittua enemmän kaikkia uutuuksia jne.

Kun sinulla on kiire niin ne harakat tuijottelee ja väistelee kun singahtelet ja sitten katselet niitä kun ne touhuilee. Olet osa luontoa.

Vierailija
28/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen mäkin panin ihan heti merkille, että ihmiset kävelevät tosi rivakasti ainakin Helsingin keskustassa. Olin tottunut verkkaisempaan etenemiseen. :D

Ja tämä siis jo muinaisella 80-luvulla, kun muutin sinne opiskelemaan.

Toinen seikka, minkä huomasin myös: Helsingissiä tuulee aina. Aina.

Jälkimmäinen seikka taitaa riittää selittämään ensimmäisen. On aina kiire jonnekin sisälle, koska tuuli vinkuu jo korvienvälissäkin ja sormista alkaa lähteä tunto.

Etenkin talvisin. Jos pukeudut niin että voit istua vaikka tunnin siinä viimaisessa -15 säässä, kuolet lämpöhalvaukseen ruhhkabussissa jossa olet kuin silli purkissa. Jos pukeudut niin että bussissa ei paistu, jäädyt ulkona bussia odottaessa. Kompromissi on joku välimuoto, jossa ulkona pakko kiiruhtaa pysyäkseen lämpimänä ja bussissa on vaan epämukavan kuuma, ei sellainen että tuntuu että pyörtyy koska tahansa.

Vierailija
29/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinulla on kiire niin ne harakat tuijottelee ja väistelee kun singahtelet ja sitten katselet niitä kun ne touhuilee. Olet osa luontoa.

Näinhän se menee. Mökillä sen tuntee erityisen hyvin, on nimittäin alkeellisempaa mallia eli sähköt on mutta ulkovessa ja kantovesi. Siellä ollessa ei ole kiire edes ruokakaupassa :)

30/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puutut asioihin jotka eivät sinulle kuulu?

Vierailija
31/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki liikkuisivat Helsingissä verkkaisesti, jäisivät juttelemaan kaupan kassan kanssa jne niin ruuhkat olisivat vielä pahemmat ja kestäisivät kauemmin. Ihmisiä nyt vaan on niin paljon, että tietty rivakkuus on ihan oikeasti tarpeen jotta hommat edes jotenkin sujuisivat. Ei tietenkään jokaisen yksilön kohdalla, mutta ison osan. 

Vierailija
32/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kiireettömyyden vaan aistii. Olen jo pari vuotta haaveillut muuttavani pois ratikan varrelta. Nyt tulin väliaikaisesti asumaan Kuopioon. Ai että kun on lepposaa :)

Vierailija
33/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laahustelee hitaasti, niin jo kohta takinlieppeissä roikkuu vähintään kolme kerjäläistä ja kaksi feissaria, paras kulkea puolijuoksua niin ei jää noiden kynsiin.

Vierailija
34/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki liikkuisivat Helsingissä verkkaisesti, jäisivät juttelemaan kaupan kassan kanssa jne niin ruuhkat olisivat vielä pahemmat ja kestäisivät kauemmin. Ihmisiä nyt vaan on niin paljon, että tietty rivakkuus on ihan oikeasti tarpeen jotta hommat edes jotenkin sujuisivat. Ei tietenkään jokaisen yksilön kohdalla, mutta ison osan. 

Eräänlainen laumakiire suojaa ihmisiä myöhästymisiltä. Lauman kiireisyyteen luottaen voi tehdä aikataulut. Jos ei ole kiire niin liikenteen sujuvuudesta voi nauttia, se sujuvuus on laumakiireen tulos.

Samantyyppinen asia kuin laumasuoja, laumakiire suojaa myöhästymisiltä.

Vierailija
35/35 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvapillu 🤭