Suomen aikainen elämänrytmi
Miksi me täällä pimeässä Pohjolassa herätään aikaisin ja aloitetaan päivät jo 8:lta? Tunti lisää unta niin ihmiset jaksaa illalla liikkua, ovat ilosempia ja virkeempiä ja tuottavampia töissä. Kokoajan saa lukea tutkimuksia jossa ihmiset nukkuvat liian vähän, sairastelevat jne. Miksi aurinkoisissa etelä-euroopan maissa ymmärretään tämä. Espanjassa paljon järkevämpi rytmi, tosin en ymmärrä sielläkään sitä todella myöhään valvomista. Mutta aikainen rytmi on karmea ja ei, ei onnistu unirytmin kääntäminen niin että olisi 10 jo unessa. Se ei ole luontaista eikä ole koskaan onnistunut vaikka kuinka säännöllistä tapaa olen yrittänyt. Kumpa joku puolue alkaisi ajamaan tätä asiaa niin ääneni antaisin.
Kommentit (25)
Ainakin minä haluan joskus päästä pois töistä niin että arki-iltaisinkin ehtii tehdä jotain. Vai olisko kiva olla 18-19 asti töissä? Ei ehtisi arkena tehdä paljon mitään.
Ihmisen luontainen unirytmi on klo 22.00 nukkumaan ja klo 6.00 herätys. Ja tähän +/- tunti suuntaansa yksilöiden välillä.
Se että sinä et saa itseäsi aamulla ylös kunnolla ei muuta ihmisen luontaista unirytmiä.
Mä oon aamun virkku ja illan torkku, olen ollut sitä jo lapsesta asti. Mä lähden töihin jo aamuyöllä ja pääsen kotiin aamupäivällä. Tämä rytmi sopii mulle. Olin aikoinaan töissä hotellissa ja kaupassa ja molemmissa iltavuorot oli mulle yhtä tuskaa ja siksi vaihdoin alaa. Ei me kaikki haluta syödä illallista ravintolassa 21.00-23.00 ja mennä nukkumaan puolenyön jälkeen. Sori, Välimerellinen elämänrytmi ei sovi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen luontainen unirytmi on klo 22.00 nukkumaan ja klo 6.00 herätys. Ja tähän +/- tunti suuntaansa yksilöiden välillä.
Se että sinä et saa itseäsi aamulla ylös kunnolla ei muuta ihmisen luontaista unirytmiä.
Olen tehnyt vuosia töitä kotoa käsin täysin ja voin pitää oman luontaisen vuorokausirytmini. Pimeään vuodenaikaan tarvitsen enemmän unta, ja rytmi on 00-09. Kesällä pärjään vähemmällä ja rytmi on noin 01-08.
Mene töihin sellaiseen paikkaan missä alkaa työt vasta iltapäivällä, tai on liukuva työaika. Harva työ on enää nykyään 8-16, vaan työajat vaihtelee suurestikkin. Tosin tuolla ulosannilla taidat olla vielä teini-ikäinen. Joten kouluttaudu hyvin niin saat tehdä töitä silloin kun sinulle sopii.
AP taitaa olla se peitonjatkaja Hölmölästä.
Jos työt alkavat tunnin myöhemmin, ne myös loppuvat tunnin myöhemmin. Silloin illalla on yksi tunti vähemmän aikaa ennen nukkumaanmenoa. Ja sen kompensoimiseksi valvotaan taas tunti pidempään, ja jälleen aamulla väsyttää, koska ei olla nukuttu riittävästi.
Onneksi on etätyö. Voi hyvin nukkua klo 8:30 asti ja hilppasta sitten klo 9 alkavaan aamupalaveriin Teamsillä. Normaalisti on pitänyt herätä 6:45, että on ehtinyt tehdä kaikki aamuvalmistelut ja työmatkat. Ihan helkkarin paljon helpompaa yhdistää työ ja arki, kuin että joka päivä pitää periaatteen takia raahautua toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä haluan joskus päästä pois töistä niin että arki-iltaisinkin ehtii tehdä jotain. Vai olisko kiva olla 18-19 asti töissä? Ei ehtisi arkena tehdä paljon mitään.
Toisaalta jos koko yhteiskunnan rytmi olisi vaikka tunnin myöhäisempi, sitä aikaa olisi samalla tavalla, se vain siirtyisi eri aikaan. Toki tämä ei miellyttäisi aamuvirkkuja, mutta olen joskus lukenut että noin 60 % kokee olevansa ennemmin illanvirkkuja.
Tässä ajat 06.30 ylös ja nukkumaan viimeistään 22.30 niin loppuu vinkunat!
Vierailija kirjoitti:
AP taitaa olla se peitonjatkaja Hölmölästä.
Jos työt alkavat tunnin myöhemmin, ne myös loppuvat tunnin myöhemmin. Silloin illalla on yksi tunti vähemmän aikaa ennen nukkumaanmenoa. Ja sen kompensoimiseksi valvotaan taas tunti pidempään, ja jälleen aamulla väsyttää, koska ei olla nukuttu riittävästi.
Ei välttämättä. Itselle aamuheräämiset ennen seitsemää ovat tuskaa, koska uni ei vaan tule tarpeeksi ajoissa. Varsinkin talvella olisi tarvetta pidemmille unille, mutta ei se uni iltaisin väkisin tule. On kyllä yritetty, mutta ei se hyödytä jos makaa sängyssä hereillä, pikemminkin uni tulee entistä huonommin jos petiin menee liian aikaisin. Jos aamulla saisi nukkua tunnin pidempään, olisin virkeämpi, unen määrä ei vähenisi vaan lisääntyisi (eli jos uni ei tule ennen klo 23 mutta pitää herätä klo 06 niin tottakai on virkeämpi jos sinne aamuun saa yhden tunnin unta lisää).
Ja jos kaikki siirtyisi tuntia myöhemmäksi, illalla ehtisi tehdä yhtä paljon koska paikat olisivat tunnin pidempään auki / tapahtumat, harrastukset jne tuntia myöhemmin jne.
Ei tuu uni aikaisin, vaikka miten aikaisin olisi herätys. Univelkaa kyllä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin viime vuonna työssäoppimassa ja pääsin kotiin kahdeksalta illalla. Siis palkattomasta työstä. Eikä työssäoppimisessa todellakaan tarvitsisi olla niin myöhään saakka. Rytmi sopi minulle vallan mainiosti, olin kerran aamuvuorossa ja aivot aivan jumissa, v...tti kyllä ankarasti.
En ymmärrä mitä erityistä pitäisi ehtiä tekemään. En kuitenkaan jaksaisi enää töiden jälkeen mitään ihmeellisiä suorituksia. Illalla kerkeää siivoamaan, syömään ja chillailemaan ennen nukkumista.
Tuo työssäoppimispaikka oli kauppakeskuksessa, joten töiden jälkeen kävin kaupan kautta ja sitten kotiin. Ei ongelmaa.
20v kolmivuorotyötä takana.
Viikonpäivillä ja kellonajoilla ei ole ollut merkitystä ainakaan viimeiseen 15 vuoteen.
Mutta töitä on riittänyt.
M48
Olen huomannut että varsinkin nämä mukamas iltavirkut ovat sitten kaikkein laiskimpia ihmisiä töissä juuri iltavuoroissa ja yövuoroissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että varsinkin nämä mukamas iltavirkut ovat sitten kaikkein laiskimpia ihmisiä töissä juuri iltavuoroissa ja yövuoroissa.
Meillä on liukuva työaika, ja pari tyyppiä tulee 07 ja valittaa kun ei voi tulla aiemmin. Jossain vaiheesa menin tavallista aikaisemmin töihin kun oli projekti saatava valmiiksi ja tein ylityöt mieluummin aamulla kuin illalla lastenhoidon takia, ja näin kuinka nämä työn sankarit viettivät kahdestaan rauhassa lähes tunnin mittaisen aamukahvituokion joka ikinen aamu kun kukaan tärkeä ei ollut näkemässä. Työt lopetellaan mieluiten puoli tuntia ennen työajan päättymistä, loppuaika jotain muodollista säätämistä jonka voisi tehdä paljon lyhyemmässäkin ajassa jos haluaisi.
Haluan, että mulla on muutakin elämää kuin työnteko. Mieluummin välillä klo 6 töihin kuin aina 10-18.
Koululaiset ja varsinkin teinit tarvitsevat paljon unta, joten klo 22 ei todellakaan ole liian aikainen nukkumaanmenoaika. Jos niin tekee koko perhe, kesät, talvet, lomat, viikonloput, niin kaikki nukkuvat riittävästi. Nykyään televisio-ohjelmatkin voi nauhoittaa, ei ole sitäkään syytä valvoa.
Suomessa työt on aikoinaan täytynyt tehdä päivänvalon aikaan, ei siis ole voitu eteenkään syys-talvikaudella uhrata vähää valoisaa aikaan pitkiin taukoihin, saati siestaan, vaan töitä tehtiin koko valoisa aika. Sillä ei ole nykyäänkään merkitystä, milloin nukkuu, kunhan päivärytmi on koko ajan sama ja nukkuma-aikaa riittävästi. Tottumiskysymys.
Klo 21 nukkumaan ja klo 06 herätys. Ei ole univajetta.
Mörönperseenpimeys alkaa jo illalla viideltä ihan pian