Vesirokkopotilas tulossa synttäreille, neuvoja!!
Lapsellani on tulevana lauantaina 1v synttärit.
Miehen sisko soitti viime viikon sunnuntaina ja sanoi että heidän pojallaan on vesirokko ja eivät vielä tiedä pääsevätkö tulemaan.
Synttäreille tulossa ystäväni 4kk vauvan kanssa.
Tänään mieheni sisko ilmoitti että ovat lauantaina nyt tulossa kun poika on parantunut.
Pelkään että vesirokko tarttuu poikaani ja ystäväni vauvaan.
Onko huoleni turha, kauan tartuntavaara kestää?
Kertokaa ketkä tiedätte, kamala stressi tästä :(
Kommentit (65)
No jenkeissähä ne järjestää iha vesirokko bailuja että kaikki lapset sairastais nuorena, joku syyki miks ei sais tarttua?
Mulla ei ole koskaan ollut vesirokkoa eikä mun lapsilla, ei edes tartu ja tutkittu on että ei ole koskaan ollutkaan kun ei ole vasta-aineita. Kaikkiin kun ei tartu kaikki taudit. Ei vesirokko nyt kuitenkaan ihan vaaraton ole ja ruusu siitä yleensä tulee vanhemmiten kun se jää elimistöön.
Sehän on melko vaarallista jos alle 1v tarttuu. Ja joulukin tulossa niin siksi ei kiitos!
Kyllä saat ja voit ihan kauniisti sanoa heille että jospa tulette joku toinen kerta.
Soittakaa miehen siskolle ja varmistakaa onko kaikki rakkulat jo varmasti kuivuneet. Ei tohon voi mitään aikarajaa sanoa kauanko tarttuu vaan tarttuu niin kauan, kun on vesikelloja. Meillä ainakin isommalla oli tosi paljon vesikelloja ja niitä tuli monena päivänä lisää. Pienempi sai vähemmän rakkuloita ja niitä tuli vaan parina päivänä. Pienempi parani siis nopeammin. Lueskelin jostain, että jos on sairastanut vesirokon alle1v. ei välttämättä saa siihen edes suojaa vaan se voi tulla uudestaan. En sitten tiedä pitääkö paikkaansa. Mut siis olis aika kurjaa, jos se 4kk vauva sais rokon. Tarttuu äärinmäisen herkästi.
Ei se miehen siskon puolelta ihan vaan ilmoitusasia ole, vaan olisi kohteliasta kysyä, arveluttaako mahdollinen tarttuminen. itse sanoisin, että tulevat joskus myöhemmin. Alle vuoden vanhalle ei tuon sairastamisesta tule edes immuniteettia, joten vaikka vauva sairastuisi, siitä ei olisi "hyötyä."
Jotenkin on sellainen kieroutunut ajatttelutapa jollain, että on hyvä kun tartutetaan tauteja.... jotkut ihmiset kun saattaa vaikka sairastaa syöpää ja tuollainen tartunta vie sitten hengen. Vähän miettimistä nyt.
vesirokko on aikuisena vaarallisempi kuin lapsena, mutta siis joo 1 vuotiaalle en sitä vielä haluais.
Suomessakin kuolee vauvoja vesirokon jälkitauteihin. Anna edes vauva, vanhemmille tietoa, että tajuavat jäädä pois juhlista!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:33"]No jenkeissähä ne järjestää iha vesirokko bailuja että kaikki lapset sairastais nuorena, joku syyki miks ei sais tarttua?
[/quote]
Ei kun jenkeissa kaikki rokotetaan. Meidan lapset oli kouluterkan mielesta kummajaisia kun ovat sairastaneet vesirokon. Vuosi sitten USA:an muuttanut
14, itseasiassa ne vauvat (äärettömän harvat) eivät kuole itse vesirokkoon vaan siihen, kun heidän elimistö ei ole niin puolustuskyvykäs kuin muiden, siksi he saavat niitä jälkitauteja kuolevat niihin. Luonnossakin heikot yksilöt karsiutuu pois, näin myös meissä ihmisissä, tosin ihminen koittaa aina luontoa ohjailla, mutta heikot kuolee.
Ystävälle tästä kerroin ja selvisi että hänkään ei ole sitä rokkoa koskaan sairastanut. Miten sanoa ystävälliseen sävyyn että lapsi ei nyt voi tulla?
Harmi juttu kun teillä on sitä vesirokkoa, meille tulee kuitenkin ihmisiä, jotka eivät ole sitä sairastaneet ja eivät halua tarttuvaa tautia juuri jouluksi. Noin, ei vaikeaa.
Tietääkö miehesi sisko että juhliin on tulossa 4kk vauva? Luulisi että ymmärtäisi itse silloin jäädä pois kerta on pienikin mahdollisuus tartuttaa rokko. Kuitenkin terveys ennenkaikkea.
Ja uskoisinpa ettei myöhemmässä vaiheessa olisi kiva olla se "tartuttanut" osapuoli (=osapuolen äiti, joka on antanut pojalle luvan lähteä juhliin).
Tietääkö miehesi sisko että juhliin on tulossa 4kk vauva? Luulisi että ymmärtäisi itse silloin jäädä pois kerta on pienikin mahdollisuus tartuttaa rokko. Kuitenkin terveys ennenkaikkea.
Ja uskoisinpa ettei myöhemmässä vaiheessa olisi kiva olla se "tartuttanut" osapuoli (=osapuolen äiti, joka on antanut pojalle luvan lähteä juhliin).
Mikäli miehesi sisko on tulossa tartuttamaan mahdollisesti KOLME ihmistä (oletan ettei 1v lapsesikaan ole tautia sairastanut) rokkoon saadessaan palan kakkua, voisi kuvitella että kyseessä on bileet joihin tahdon itsekkin osallistua! Missä maankuulu maalaisjärki?
Ei siinä rokossa saa tarhaankaan mennä siitä on selvät säännöt. Miksi sinun siis pitäisi antaa heidän tulla synttäreille tartuttamaan mahdollisesti 3muuta juuri jouluksi?
Sanot asiallisesti että et ota riskiä että teillä, ystävälläsi ja hänen vauvallaan (+mahdollisesti myös muilla vierailla ketkä eivät ole sairastaneet) kuluisi joulu näppylöitä rasvaten.
Juhlat kun pitää jättää välistä VAIN pojalta joka on tällähetkellä rokossa. Luulisi vanhempana olevan ymmärrystä ettei edes olisi tulossa juhliin vaan tapaisitte jonain toisena päivänä.
Kysy missä vaiheessa vesirokko oikeasti on eli onko vielä tarttuvassa vaiheessa vai ei. Vesirokko ei ole leikin asia riskiryhmille ja aikuisille! Lapsille tauti on usein helppo, nopea ja vaaraton, mutta aikuinen, joka sitä ei ole sairastunut voipi hyvin joutua kuukauden sairaslomalle tai pahimmassa tapauksessa kuolla.
Vieläkin suututtaa kun vuosi sitten eräässä kauppakeskuksen vessassa näin jonossa lapsen, joka sairasti vesirokkoa ja vielä selvästi tarttuvassa vaiheessa. Sen verran vain kysyin hänen äidiltään, että onko lapsellasi vesirokko ja kun sain vahvistuksen siitä säntäsin vessasta ylös varsinkin kun lapsi rupesi köhimään minua päin. Itse en ole sitä siis sairastanut (oli tullut juuri ilmi) ja tarkoitus oli ottaa rokotus - no tapaus aiheutti sen, että rokotuksen ottaminen nopeutui ja säntäsin siltä seisomalta ottamaan rokotteen.
Vieläkin harmittaa, että en jäänyt sanomaan lapsen äidille, mitä mieltä olin hänen toiminnastaan - todella vastuutonta ja ajattelematonta tuoda kauppakeskukseen vesirokkoista lasta kun aina on riskiryhmiä ja ihan aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole tautia sairastaneet (tietämättä sitä jopa itse eivätkä osaa varoa). Ei ole kiva olla sairaslomalla kuukausi sen jälkeen tai jopa menettää henkensä!
Tosiaan lapsenahan on hyvä sairastaa tuo tauti pois, mutta synttäreille tartuttavaa rokkoa kantavaa lasta ei missään nimessä saisi tuoda - todella vastuutonta sillä paikalla saattaa olla riskiryhmän edustajia ja aikuisia, jotka eivät tautia ole sairastaneet.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 00:24"]
Ystävälle tästä kerroin ja selvisi että hänkään ei ole sitä rokkoa koskaan sairastanut. Miten sanoa ystävälliseen sävyyn että lapsi ei nyt voi tulla?
[/quote]
No sanot juuri niin, että tässä tapauksessa paikalla on riskiryhmän ihmisiä (aikuisia ja vastasyntyneitä, jotka eivät ole tautia sairastaneet) eikä tästä johtuen voida ottaa riskiä vesirokon tarttumisesta kun kyse ei ole pikkujutusta esim. aikuiselle. Sinun vastuusi on olla napakka ja sanot, että toivottavasti tämä kutsuttava ymmärtää tilanteen. Et sille voi mitään jos loukkaantuu, mutta silloin loukkaantuu ilman syytä tai tietämättömyyttään vesirokon vaaroista aikuisille.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:33"]No jenkeissähä ne järjestää iha vesirokko bailuja että kaikki lapset sairastais nuorena, joku syyki miks ei sais tarttua?
[/quote]
Vesirokko on kuitenkin vaarallinen tauti joten ehdoin tahdoin en lähtisi tartuttamaan sitä.
No jenkeissähä ne järjestää iha vesirokko bailuja että kaikki lapset sairastais nuorena, joku syyki miks ei sais tarttua?