Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuotta aiemmin eskariin/kouluun? Kokemuksia kaipaan.

Vierailija
12.12.2013 |

Olen lukenut jo kasoittain mielipiteitä siitä, miksi lasta ei tulisi laittaa vuotta aiemmin eskarin/kouluun, joten niitä en kaipaa, ellei ole kokemusta oman lapsen laittamisesta aiemmin eskariin tai kouluun (enkä tarkoita pidennettyä oppivelvollisuutta). 

Mielelläni kuulisin miten teillä, joiden lapset ovat menneet kouluun / eskariin aiemmin, on mennyt. Miksi lapsi aloitti aiemmin ja miten on sujunut? Kaikista mieluiten kuulisin vähän tuoreempia kokemuksia, kun asiat on varmasti 70-luvusta muuttuneet jonkin verran.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä millä perusteella ajattelisit että lapsen olisi hyvä mennä vuotta aiemmin kouluun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot ja fyysinen koko eivät aina kulje käsikädessä älyllisen kehityksen kanssa. Älä ajattele pelkästään tätä hetkeä, vaan esim. seiskaluokalle menoa. Jos lapsi on alkuvuodesta syntynyt ja hyvän itsetunnon omaava, isokokoinen ja suvussa murrosikä tullut aikaisin, niin siitä vaan.

Vierailija
4/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama lapsi mennyt eskarista vuotta aiemmin kouluun. Heillä on olleet hyvät oppimisvalmiudet ja lisäksi tärkeänä pointtina loistavat sosiaaliset taidot.

Muutama lapsi taas on ollut selkeästi edellä akateemisissa taidoissa, mutta taas sosiaalisissa taidoissa on ollut vaikeuksia. He ovat menneet sitten normaaliin aikaan kouluun.

Myös sitä, että murrosikä saattaa sitten tulla pitkän aikaa luokkakavereita myöhemmin, ovat vanhemmat joskus miettineet.

Vierailija
5/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, kiitos mielipiteestäsi, vaikka kerroinkin, että juuri kirjoittamiasi mielipiteitä olen lukenut kasapäin ja kokemuksia kaipaan.

Lapseni ei ole syntynyt alkuvuodesta, vaan toukokuussa. Päiväkodissa ja sukulaisissa valitsee ikäistään vanhemmat leikkikaverit, ja odottaa jo nyt kovasti eskaria, vaikka täyttää vasta 5. Myös tiedollisesti on taitava, vaikkei se kai olekaan keskeisin tekijä. On siis rohkea, itsenäinen ja näppärä, toiset huomioiva jne. Osaa odottaa vuoroaan, selittää tarinoita, wc-asioida, ruokailla, pukea yms täysin itsenäisesti. Oppinut ekaluokkalaisen kanssa lukemaan, kirjoittamaan. Päiväkodissa leikkii nyt eskarissa olevien kanssa, ja haluaisi kovasti osallistua, mutta oikean eskarin alkuun olisi vielä 1,5 vuotta. 

Ap

Vierailija
6/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:14"]

Minulla on muutama lapsi mennyt eskarista vuotta aiemmin kouluun. Heillä on olleet hyvät oppimisvalmiudet ja lisäksi tärkeänä pointtina loistavat sosiaaliset taidot.

Muutama lapsi taas on ollut selkeästi edellä akateemisissa taidoissa, mutta taas sosiaalisissa taidoissa on ollut vaikeuksia. He ovat menneet sitten normaaliin aikaan kouluun.

Myös sitä, että murrosikä saattaa sitten tulla pitkän aikaa luokkakavereita myöhemmin, ovat vanhemmat joskus miettineet.

[/quote]

Miten noilla aiemmin aloittaneilla lapsillasi on sujunut?

Vierailija
7/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:20"]

3, kiitos mielipiteestäsi, vaikka kerroinkin, että juuri kirjoittamiasi mielipiteitä olen lukenut kasapäin ja kokemuksia kaipaan.

Lapseni ei ole syntynyt alkuvuodesta, vaan toukokuussa. Päiväkodissa ja sukulaisissa valitsee ikäistään vanhemmat leikkikaverit, ja odottaa jo nyt kovasti eskaria, vaikka täyttää vasta 5. Myös tiedollisesti on taitava, vaikkei se kai olekaan keskeisin tekijä. On siis rohkea, itsenäinen ja näppärä, toiset huomioiva jne. Osaa odottaa vuoroaan, selittää tarinoita, wc-asioida, ruokailla, pukea yms täysin itsenäisesti. Oppinut ekaluokkalaisen kanssa lukemaan, kirjoittamaan. Päiväkodissa leikkii nyt eskarissa olevien kanssa, ja haluaisi kovasti osallistua, mutta oikean eskarin alkuun olisi vielä 1,5 vuotta. 

Ap

[/quote]

Noilla kuvauksilla, laita ihmeessä. Olin itse lapsena varhaiskypsä, testien mukaan kaikin puolin monta vuotta ikäisiäni edellä. Rehtori ja psykologi olivat kuitenkin periaatteellisesti sitä mieltä, että lapselta ei saisi viedä lapsuutta ja että kyse vuotta aikaisemmin kouluun laittamisessa on vanhempien kunnianhimosta. Niinpä  minut laitettiin turhautumaan kouluun omalta kannalta katsottuna aivan liian myöhään. Tuntui siltä, kun olisi ollut jossain apukoulussa. Arvaat varmaan, että sain maksaa moisesta idioottimaisuudesta kovan hinnan.

Vierailija
8/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:29"]

Ap

[/quote]

Noilla kuvauksilla, laita ihmeessä. Olin itse lapsena varhaiskypsä, testien mukaan kaikin puolin monta vuotta ikäisiäni edellä. Rehtori ja psykologi olivat kuitenkin periaatteellisesti sitä mieltä, että lapselta ei saisi viedä lapsuutta ja että kyse vuotta aikaisemmin kouluun laittamisessa on vanhempien kunnianhimosta. Niinpä  minut laitettiin turhautumaan kouluun omalta kannalta katsottuna aivan liian myöhään. Tuntui siltä, kun olisi ollut jossain apukoulussa. Arvaat varmaan, että sain maksaa moisesta idioottimaisuudesta kovan hinnan.

[/quote]

Mä en kyllä oikein usko tuohon kovaan hintaan. Tuskin sä nyt ihan kaikessa olit niitä muita edellä ja vielä koko kouluajan. Minäkin olin psykologien ym. mukaan koulukypsä jo 6v. enkä kyllä kärsinyt yhtään siitä että menin kouluun vasta 7v. Oikeastaan oli aika kivaa olla luokan parhaimmistoa, tosin kyllähän se kehitys aika pian tasaantui ja minusta tuli tavis :)

Vierailija
9/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vain positiivisia kokemuksia siitä että sain aloittaa eskarin ja koulun vuotta aiemmin (tapahtui siis 90-luvulla). Perusteluina olivat juuri samankaltaiset asiat mitä lapsesi kohdalla kuvailit, tärkeimpinä tekijöinä kaverit ja mielekäs tekeminen. Päiväkodissa oli turhauttavaa ja ahdistavaa kun taas koulussa sai oppia uusia jännittäviä asioita. Varsinkin jos lapsi on rauhallisempaa laatua voi aikaisempi koulun aloitus olla parempi vaihtoehto kuin "tarhaaminen" :)

Joku mainitsi murrosiän myöhemmän alkamisen negatiiviseksi asiaksi, mutta enpä sanoisi että sitä voidaan pitää syynä koulun aloituksen myöhäistämiseen jos lapsi nyt jo on innoissaan koulusta/eskarista. Omalla kohdallani oli yksi parhaista asioista lapsuudessa juuri koulun aikaisempi aloitus. Nämä ovat varmasti hyvin yksilöllisiä juttuja mutta toivottavasti löydät parhaan ratkaisun lapsellesi :)

Vierailija
10/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariin ei välttämättä oteta vuotta aikaisemmin. Voi olla että lapselta jäis silloin eskarivuosi välistä ja menis kouluun 6v. Minusta eskarivuosi oli ainakin omille lapsille tärkeä. Se vuosi jolloin opeteltiin koululaisena oloa, käytiin tutustumassa kouluun jne. Oltiin isoja, mutta kuitenkin pieniä. Ja eskaria on muisteltu kaiholla jälkeenpäin.

Vierailija
11/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut laitettiin vuotta aikaisemmin kouluun 90-luvun loppupuolella (olen tammikuun puolivälissä syntynyt). Pärjäsin koulussa hyvin ja yli ysin oli päättötodistus myös lukiosta valmistuessa. Itse pidin välivuoden lukion ja yliopiston välissä, joten koen, että sain ylimääräisen vuoden itselleni siinä vaiheessa :)

Ainut negatiivisuus tuli siinä vaiheessa kun kaverit menivät rippikouluun ja itsellä se olisi ollut vuotta myöhemmin, joten jäi sitten kokonaan käymättä. Toinen "kriisi" tuli sitten lukiossa on kaverit pääsivät vuotta aikaisemmin baariin :D Jonkun verran tuli kuittailua siitä kun on "niin nuori", mutta ei mitään kiusaamista kuitenkaan :) 

Vierailija
12/18 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun 5v iässä (USA). Ensimmäiset ja ainoat ongelmat lukiossa Suomessa ollessani 17v - muut juhlivat ylioppilaslakkejaan ravintoloissa. Itse en päässyt alaikäisenä sisään.

Vierailija
13/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä! Taidankin seuraavana kysyä päiväkodin ihmisen mielipidettä asiasta, hehän lapseni jo tuntevatkin... Ap

Vierailija
14/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli samanlainen kuin ap:n lapsi, mutta emme tajunneet yrittää eskarin ja koulun aloituksen varhentamista. Lapsemme meni kouluun 7-vuotiaana, mutta siirtyi sitten joulun jälkeen 2. luokalle, koska oli kokeneen opettajan mukaan valmis kakkosluokalle. Nyt menossa on 9. luokka, emmekä ole katuneet tätä ratkaisua kertaakaan. Lapsemmekin on ollut todella tyytyväinen, että on saanut opiskella taitoihinsa ja kognitiivisiin kykyihinsä nähden oikealla luokalla. Tosin koulunkäynti on ollut hänelle edelleen liian helppoa.

Vierailija
15/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:29"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Mä en kyllä oikein usko tuohon kovaan hintaan. Tuskin sä nyt ihan kaikessa olit niitä muita edellä ja vielä koko kouluajan. Minäkin olin psykologien ym. mukaan koulukypsä jo 6v. enkä kyllä kärsinyt yhtään siitä että menin kouluun vasta 7v. Oikeastaan oli aika kivaa olla luokan parhaimmistoa, tosin kyllähän se kehitys aika pian tasaantui ja minusta tuli tavis :)

[/quote]

Olin testien mukaan 6-vuotiaana 9-vuotiaan tasolla. Pääsin kouluun testituloksista ja omista hartaista toiveistani huolimatta vasta 7-vuotiaana. Kahtena ensimmäisenä vuotena koululla ei ollut minulle todellakaan mitään annettavaa, päinvastoin. Vaadittiin passivoitumaan ja alisuorittamaan, kehittymään siismaivam väärään suuntaan. Ikätovereiden kanssa kuilu oli järkyttävä. Vähän sama, kuin jonkun normaalijärkisen laittaisi ekalle luokalle vasta 9-10 vuotiaana. Melkoista henkistä väkivaltaa.

Vierailija
16/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin aloitin koulun vuotta aiemmin, vuonna 1997. Meillä aloite tähän tuli tarhasta, jossa asiaa ehdotettiin vanhemmille. Kannattaa siis varmasti kysyä päiväkotihenkilökunnan mielipidettä myös :) Mä en ihan ehtinyt eskarin alkuun mukaan, mut aloitin eskarin kuitenkin, ehkä noin kuukauden muista jäljessä.

En oo ikinä kokenut, että tästä ois ollu mitään haittaa. Keskiarvo on aina ollut reilusti päälle 9 ja nyt opiskelen yliopistossa. Riparinkin voi nykyään käydä vuotta aiemmin, anomalla lupas seurakunnalta, eli riparin pääsin käymään samaan aikaan kavereiden kanssa. Lukion jälkeen pidin välivuoden töitä tehden ja otin siinä tavallaan takaisin tuon yhden vuoden :)

Vierailija
17/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heinäkuussa syntynyt -90 ja aloitin kouluni elokuussa kun olin juuri täyttänyt 6vuotta.

Jouduin käymään soveltuvuustesteissä ennenkuin sain luvan aloittaa koulun (en tiedä onko käytäntö enää voimassa).

Menin pieneen kyläkouluun (luokallani vain 3 minun lisäksi ja luokat oli yhdistettynä 1-2-3 & 4-5-6, koko koulussa oppilaita 20).

Minä pärjäsin ja tykkäsin todella.

Isoin kriisi oli juurikin se etten päässyt rippikouluun saman ikäisten kanssa (ei oteta-kysyin) ja se että lukiossa muut lähtivät vanhojen tansseissa jatkoille baariin - minä kotiin.

Pienet traumat siis, mutta suuri ihmettely miyen voin olla jo käynyt niin monta koulua!

Vierailija
18/18 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli minun kohdallani (olen syntynyt vuonna 1990) sellainen juttu, että neuvolassa lääkäri suositteli "ehdottomasti" (tämä sana on ihan papereissa :D) koulun aikaistamista. Olin jotenkin muka kypsempi kuin samanikäiset ja kehittyneempi kouluvalmiuksien osalta. Äiti ei millään tahtonut pistää minua vielä kouluun 7-vuotiaiden joukkoon, joten teki kompromissin ja laittoi minut esikouluun. Mun mielestä tää oli ihan hyvä päätös. Vaikka osasinkin lukea jo eskariin mennessä, niin muistan että siellä oli todella hauskaa. Esikouluni sijaitsi samassa pihassa kuin ala-aste, elikkä olin "oikea koululainen". Bussilla kulkeminen kouluun oli jännää ja oli kivaa omistaa koulureppu jossa pari kirjaakin. Suoraan ala-asteelle hyppääminen olisi varmasti ollut minunlaiselleni ujolle ja hiljaiselle tytölle kauhistus. Tiedän että nuoremmat jäävät heti silmätikuksi alusta saakka (meidän luokalla oli yksi muita vuoden nuorempi tyttö). En olisi varmaankaan selvinnyt edes joululomaan saakka. Toki vanhemmiten olisi tullut lisäksi kaikki pienet mutta niin ärsyttävät asiat eteen. Muut menee baariin -minä olen liian nuori. Muut ajaa ajokortin -minä olen liian nuori. Tässä jotain lätinää... Jos pitäisi päättää niin en pistäisi lapsiani kouluun aikaisemmin kuin muutkaan menee. Mielummin tekisin jonkun samankaltaisen ratkaisun kuin äitini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi