Ainoa paikka missä lapselleni huudetaa ja raivotaan
Kommentit (22)
Minä kritisioin kovasti sitä miten kovasti valmentaja tuntuu puhuvan teineille treeneissä ja peleissä, meillä kotona ei huudeta, enkä ikinä huuda töissäni lapsille.
Mutta teini itse sanoi, että hyvä vaan.
Lällyt vanhemmat. Miltä te suojelette lasta? Mitä toi huutaminen treeneissä muka tekee? Lapsi vielä ite sanoo että hyvä vaan. Viimestään intissä siihen saa tottua. Kelpo miehiä (ja naisia) on aiemminkin kasvatettu vaikka huudettiin. Just tollasia curling vanhempia tekin ootte jos meette soittelee valmentajalle että "älkää huutako MEIDÄN lapselle".
Suurin huutaja on joukkueenjohtaja, keski-ikäinen alakouloun opettaja. Huutaa kaikille ja saa ihmeellisiä raivareita, kiukuttelee ja kiusaa.
Lapsi haluaa silti pelata. Mutta kyllä tuon naisen antama esimerkki aikuisten toiminnasta on ala-arvoinen
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:04"]
Lällyt vanhemmat. Miltä te suojelette lasta? Mitä toi huutaminen treeneissä muka tekee? Lapsi vielä ite sanoo että hyvä vaan. Viimestään intissä siihen saa tottua. Kelpo miehiä (ja naisia) on aiemminkin kasvatettu vaikka huudettiin. Just tollasia curling vanhempia tekin ootte jos meette soittelee valmentajalle että "älkää huutako MEIDÄN lapselle".
[/quote]
Mun kaveri on jalkapallovalmentaja, ja hän ainakin pitää huutamista täysin turhana, ts. ei keksi sille mitään syytä. Asiat voi ilmaista muutenkin.
" Josko olisitte nyt kilttejä, ja koittaisitte saada ne syötöt sinne kaverille päin"
" jos jaksat niin voit yrittää juosta maalia kohden"
" Ja jos mitenkään nyt ehdit niin vilkaisehan vasemmalle se pallo olisi ehkä sieltä tulossa"
Miten se kaverivalmentaja peleissään toimii? Miten ohjaa peliä kentän laidalta?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:04"]
[/quote]
Mun kaveri on jalkapallovalmentaja, ja hän ainakin pitää huutamista täysin turhana, ts. ei keksi sille mitään syytä. Asiat voi ilmaista muutenkin.
[/quote]
Joo kyllä minäkin uskon että saa huutamattakin asian perille. Mutta kyllä se tietty käytös ja puhe siihen valmentamiseen kuuluu, tai ei nyt ainakaan mitään järkyttävää ja poikkeuksellista oo. Enemmän itseäni ärsytti tää ap:n ja parin kommentoijan mielipide, että "hui kauheeta apua". Ei lasta ihan kaikelta tarvii suojella.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:10"]
Miten se kaverivalmentaja peleissään toimii? Miten ohjaa peliä kentän laidalta?
[/quote]
Mä en oikeastaan osaa vastata tähän, koska en ymmärrä jalkapallosta juurikaan, ja oon ollut vain kerran katsomassa tämän kaverini joukkueen peliä. Hän on kuitenkin puhunut paljon valmentamisesta (on tosi kiinnostunut siitä) ja ihmetellyt välillä muiden valmentajien toimintaa (just sitä huutamista ja räyhäämistä). Joukkue on kehittynyt kovasti sen jälkeen, kun hän on lähtenyt mukaan ja vanhemmat tykkäävät hänen otteestaan tosi paljon.
Hän pitää periaatteenaan, että lapsille selitetään asiat kunnolla ja tehdään mielekkäitä harjoituksia. Huutaminen vetää monen lapsen lukkoon.
Kysäisehän, kun näet ystävääsi. Kuitenkin valmentajan kommunikointi pelin aikana on tosi tärkeää, ja kun keskittyvät intensiivisesti peliin, niin olisi mielenkiintoista tietää kuinka sinne kentälle viestii .
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:21"]
Kysäisehän, kun näet ystävääsi. Kuitenkin valmentajan kommunikointi pelin aikana on tosi tärkeää, ja kun keskittyvät intensiivisesti peliin, niin olisi mielenkiintoista tietää kuinka sinne kentälle viestii .
[/quote]
Mitä sä tarkoitat tuolla "millä tavalla"?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
Että käyttääkö esim. jotain viittomia tms. mistä pelaajat tietävät mitä tehdä sellaisella hetkellä, jolloin valmentajan ohjaus on pelin kannalta oleellista. Yleenä, kun valmentaja joutuu sitä ääntä vähän käyttämään, vaikka ei rumia huutelisikaan :)
Yleensä pelissä ei niitä ohjeita anneta ihan rauhassa ja silmiin katsoen vaan siinä korotetaan ääntä, jotta pelin tiimellyksessä ohjeet menevät perille. Tietenkään en ymmärrä valmentajaa, joka huutaa ja karjuu, kun lapsi seisoo ihan vieressä mutta täytyyhän valmentajan kyetä antamaan selkeitä ohjeita pelin aikana pelaajille, ja silloim se äänenkäyttö on aika oleellista.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
Että käyttääkö esim. jotain viittomia tms. mistä pelaajat tietävät mitä tehdä sellaisella hetkellä, jolloin valmentajan ohjaus on pelin kannalta oleellista. Yleenä, kun valmentaja joutuu sitä ääntä vähän käyttämään, vaikka ei rumia huutelisikaan :)
[/quote]
Ai, tässä oli kyse saivartelusta, kuten vähän ajattelinkin, ja siksi kysyin jatkokysymyksen. Mä en usko, että ap teki aloituksensa siitä, että valmentaja korottaa ääntään sen takia, että pelaajat kentällä kuulevat, vaan siitä, että lapsille räyhätään ja meuhkataan ja siihen minäkin kommentoin.
Minä taas tarkoitin juuri sitä, että huutaminen voi olla muutakin kuin räyhäämistä ja ala-arvoista. Jos se on saivartelua, niin olkoon niin :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:42"]
Minä taas tarkoitin juuri sitä, että huutaminen voi olla muutakin kuin räyhäämistä ja ala-arvoista. Jos se on saivartelua, niin olkoon niin :)
[/quote]
Olisi ehkä kannattanut selittää, mitä tarkoitat. Avauksensa otsikossa ap kirjoittaa: "Ainoa paikka, missä lapselleni huudetaan ja raivotaan" - minusta se on ensisijaisesti tulkittavissa niin, että ap kritisoi valmentajien/valmentajan aggressiivista käytöstä, ei sitä, että ääni korotetaan, jotta se kuuluu kauemmas :)
Sitä koitin selittää, kun kirjoitin, että ääntä joutuu korottamaan, vaikka ei rumia huutelisikaan. Mutta anteeksi, huomaan täällä liian usein kirjoittavani liian vähän vääntämättä juurta jaksain. Koitan parantaa tapani :)
Ja jos olisin oikein asiaan perehtynyt, niin ap.han kirjoittikin aloituksessaan vain harjoituksista :)
18 ja monen muun viestin kirjoittaja
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:51"]
Sitä koitin selittää, kun kirjoitin, että ääntä joutuu korottamaan, vaikka ei rumia huutelisikaan. Mutta anteeksi, huomaan täällä liian usein kirjoittavani liian vähän vääntämättä juurta jaksain. Koitan parantaa tapani :)
[/quote]
Kannattaa pyrkiä selkeyteen. En tiennyt, että tuo kommentti oli osa sitä keskustelua, jota kävin sinun kanssasi. Huomasin sen vasta, kun nyt erikseen siitä mainitsit. Se, että selittää, mitä tarkoittaa, ei ole juurta jaksain vääntämistä, vaan kunnioitusta toista keskustelijaa kohtaan :)
juu, enpä ole tarkoittanut epäkohtelias olla, vaikka täällä olen itse saanut tappouhkauksiakin.
Onko seuran vaihtaminen mahdollista? On olemassa sellaisiakin valmentajia, jotka osaavat!