Miten se kiusaaminen oikein kitketään?
Kun aina valitetaan että opettajat eivät tee mitään kiusaamisen kitkemiseksi, mutta ei ainakaan meillä aineenopettajilla ole minkäänlaista koulutusta sen kitkemiseen. Minullakin on satoja oppilaita, joiden nimiä en edes muista saati että tietäisin heistä yhtään mitään (muuta kuin muutamasta harvasta "tapauksesta"). Millä hitsillä kitketään just toi "sosiaalisesti kömpelöitten" kiusaaminen? Esim pari tapausta menneiltä vuosilta:
- outo poika, joka piti tunnilla aina omaa showta, äänteli naksutteli, istui luokassa tuijotellen luokkakavereitaan. Muut inhosivat häntä, haukkuivat hulluksi.
- Yksi iloinen, puhelias ja lapsellinen/yksinkertainen tyttö luokassa jossa muut olivat "pissiksiä". Muut tuhauttelivat nenäänsä kaikelle hänen sanomalleen, häntä ei otettu ryhmätöihin tai ainakaan huomioon ryhmätöissä. Tilanne kärjistyi siihen että hän ei enää itsekään suostunut olemaan missään tekemisissä kenenkään luokkakaverinsa kanssa ja istui tuppisuuna tekemättä mitään.
Miten te kaikkitietävät mammat tällaiset hoitaisitte?
Kommentit (25)
En tiedä, mutta olis tärkeää että kaikilla olis edes joitain kavereita. Alakouluikäisillä olis ainakin homman kärjistyessä vielä helppo antaa asennekasvatusta, herätellä miettimään miltä toisesta tuntuu, ottamaan vastuuta omasta käytöksestä jne., isommat sitten alkavat olla jo menetettyjä tapauksia.
Mitä sinä opettajana teit näissä kuvaamissasi tapauksissa? Hyväksyit hiljaisesti?
Siis pointtihan on siinä että vastuu siirretään jollekin muulle jotta itse voi keskittyä ulisemaan että mitä ettekö te nyt jumalauta saa sitä kiusaamista kitkettyä. Lapset siirtävät vastuun vanhemmille, vanhemmat opettajille, opettajat esimiehilleen jotka puolestaan syyttävät puutteellista koulutusta ja kouluttajat taasen kyselevät vanhempien kasvatusvastuun perään ja kehä on valmis!
Siis pointtihan on siinä että vastuu siirretään jollekin muulle jotta itse voi keskittyä ulisemaan että mitä ettekö te nyt jumalauta saa sitä kiusaamista kitkettyä. Lapset siirtävät vastuun vanhemmille, vanhemmat opettajille, opettajat esimiehilleen jotka puolestaan syyttävät puutteellista koulutusta ja kouluttajat taasen kyselevät vanhempien kasvatusvastuun perään ja kehä on valmis!
Täällä toinen opettaja ihmettelee, että oikeastiko sinä tulet tänne palstalle vinkumaan aiheesta sen sijaan, että käyttäisit tämänkin ajan vaikka KiVa koulu -oppaan ajatuksella lukemiseen.
outo poika ilmeisesti asperger. olisin puhunut koko luokalle etta hanella on tammoinen ongelma ja etta tekee naita aania. jos on asperger han on todennakoisesti tosi lahjakas esim tietokonepeleissa ja olisin jarjestanyt jonkun jutun missa han olisi paassyt loistamaan taidoillaan. poikani luokalla on juuri tuollainen poika. aantelee ja tuijottaa. ollaan puhuttu siita ja sanottu etta 'benilla' on erityispiirteita. kaikki lapset ovat ymmartaneet ja ovat ok. nyt puhun 11v.
puheliaan tyton tapauksessa olisin jarjestanyt ryhmatyon missa han on sen ryhman johtaja. han olisi paassyt tekemaan kaikki paatokset vaikka ryhmatyo olikin.
Aineenopettajilla on käytettävissään 1-4 viikkotuntia ryhmää kohti. Se, että hän opetuksen lisäksi alkaisia käyttää aikaa tuollaiseen tunneillaan, ei ole järkevää, eikä tehokasta.
Olisi hyvä, jos yläasteelle siirryttäessä ryhmät voitaisiin muodostaa niin, että jokaisella olisi kavereita (ala-asteen luokkien ja opettajien kanssa luokkien muodostus). Myös opetusryhmiä voisi vielä tarvittaessa vaihtaa.
Huoli lapsesta kannattaa nostaa esiin luokanvalvojan, kuraattorin ja koulupsykologin kanssa. Lapselta voi kysyä kuulumisia esim. tunnin jälkeen tai muuten sopivassa tilanteessa.
Ryhmätöissä ryhmiä voi sekoittaa niin, että "pissikset" (ok nimittelyä?) eivät ole ryhmässä enemmistönä. Myös istumajärjestystä kannattaa miettiä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:44"]
outo poika ilmeisesti asperger. olisin puhunut koko luokalle etta hanella on tammoinen ongelma ja etta tekee naita aania. jos on asperger han on todennakoisesti tosi lahjakas esim tietokonepeleissa ja olisin jarjestanyt jonkun jutun missa han olisi paassyt loistamaan taidoillaan. poikani luokalla on juuri tuollainen poika. aantelee ja tuijottaa. ollaan puhuttu siita ja sanottu etta 'benilla' on erityispiirteita. kaikki lapset ovat ymmartaneet ja ovat ok. nyt puhun 11v.
puheliaan tyton tapauksessa olisin jarjestanyt ryhmatyon missa han on sen ryhman johtaja. han olisi paassyt tekemaan kaikki paatokset vaikka ryhmatyo olikin.
[/quote]
Oudolla pojalla ei ollut diagnoosia koska vanhemmat eivät suostuneet mihinkään tutkimuksiin. Poikaa kiusattiin rankasti sanallisesti, ja hän alkoi olla väkivaltainen muita kohtaan. Huostaanottoa harkittiin koko ajan, mutta kukaan ei saanut mitään aikaiseksi ainakaan niin kauan kuin minä olin siinä koulussa. Itse en voinut tehdä muuta kuin jatkuvasti käskeä häntä katsomaan minua muiden oppilaitten sijaan ja puuttumaan pahimpiin haukkumisiin. Mutta onhan se ymmärrettävää että oppilaat hermostuvat jos joku tuijottaa heitä koko tunnin, valuttaa tahallaan kuolaa suustaan ja metelöi vielä.
Tyttö lähetettiin psykiatriseen hoitoon. Ei hän ollut "hullu" ennestään, mutta murtui kun hänen jokaista sanaan sa ja elettään halveksittiin. Hän oli vaan tietyllä tavalla "kehittymättömämpi". Toisille luokan tytöille siis elämä oli meikki, hiukset, biletys ja pojat ja tämä yksi oli lähinnä sellainen iloinen ja eläväinen, jatkuvasti pulputtava ja ihmisiin luottava leikki-ikäinen. Mikään "ole ryhmän johtaja" ei olisi todellakaan toiminut :D En osannut tehdä muuta kuin kertoa eteenpäin että huonosti menee, mutta senhän tiesivät kaikki jo muutenkin. Poikien ilkeisiin huuteluihin saattoi jotenkin puuttua, mutta mites tyttöjen kiusaamiseen: älä näytä tuollaista naamaa jos xx tulee ryhmääsi. Puhu hänelle jotakin. Puhu hänelle ystävällisemmin.??
ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 20:58"]
Täällä toinen opettaja ihmettelee, että oikeastiko sinä tulet tänne palstalle vinkumaan aiheesta sen sijaan, että käyttäisit tämänkin ajan vaikka KiVa koulu -oppaan ajatuksella lukemiseen.
[/quote]
No, en ole ikinä nähnyt KiVa koulu-opasta, mutta veikkaan että siellä perätään tämmöistä yleistä ryhmäytymistä. Milläs minä ketään ryhmäytän kun näen heitä kerran viikossa 45 min, ja sinä aikana pitäisi asiakin käydä läpi. Ja pitää aisoissa ne hulabaloo-heput. Minä olen itse pätkätyöläinen, joten ei minulla ole koskaan ollut mitään tekemistä koulujen kiva-projektien kanssa, jos semmoista nyt edes kaikissa koulussa järjestetään. En tosiaan tunne oppilaita eikä minulla ole aikaakaan, kun kaikki elämä menee muutenkin sen oman opetustyön hoitamiseen.
ap
Opettaja ei missään tapauksessa saa kertoa muille oppilaille, että jollain toisella oppilaalla on ongelma! Se on salassa pidettävän tiedon levittämistä ja potkujen paikka.
Meillä pojan luokalla on tic-häiriöinen mutta on kaveri siinä missä muutkin. Edistyneemmät oppilaat saavat auttaa häntä tehtävissä ja hän saa valita aina jonkun luokasta mukaansa erityisopettajalle ja oma poikakin on innoissaan kun hän pääsee sille.
Tuolle luokalle jossa yhtä kiusataan järjestäisin ulkopuolisen asiantuntijan puhumaan asiasta ja pitämään vaikka koko koululle yhteisen tilaisuuden. Järjestäisin vaikka ylimääräisen vanhempainillan että kaikki vanhemmatkin olisivat tietoisia asiasta tai vähintään wilman kautta tiedottaisin. Pienimuotoinen kiusaamisen vastainen kampanja johon ottaisin muutkin aineenopettajat mukaan. Esim kuvistunnilla tehtäisiin kiusaamisen vastainen juliste, terveystiedossa keskusteltaisiin sen henkisistä vaikutuksista ja yleensäkin pistäisin ne oppilaat ITSE ajattelemaan mitä sille voisi tehdä ja onko heidän käytöksensä järkevää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:44"]
[/quote]
Ei opettajalla ole lupa kertoa toisten diagnooseja luokassa, ellei nimenomaan oppilaan ja vanhempien lupaa.
Miten opettaja voisi muuttaa ihmisluonnon? Kokonaan ei voi kitj´keä kiusaamista, mutta voi luoda ilmapiiriä, tehdä pieniä valintoja työtavoissa. Puuttua tilanteisiin. Kitkeä tai kokonaan estää ei voi.
Kiusaamiseen tulee tarttua heti kotona, päiväkodissa, kotona, ala-asteella, kotona. Heti kun kiusaamista ilmenee. Helpoiten sen saa loppumaan puuttumalla siihen. Jos kukaan ei ole puuttunut kiusaajan käytökseen ja sitten ope jossain viidennellä luokalla, saatikka ylakoulussa alkaa puuttumaan, onkin se jo vaikeampaa kun lapsen on annettu mellestää pienestä pitäen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 07:58"]
Kiusaamiseen tulee tarttua heti kotona, päiväkodissa, kotona, ala-asteella, kotona. Heti kun kiusaamista ilmenee. Helpoiten sen saa loppumaan puuttumalla siihen. Jos kukaan ei ole puuttunut kiusaajan käytökseen ja sitten ope jossain viidennellä luokalla, saatikka ylakoulussa alkaa puuttumaan, onkin se jo vaikeampaa kun lapsen on annettu mellestää pienestä pitäen.
[/quote]
Kiusaaminenhan on ryhmäilmiö. En mitenkään usko että noitten luokkien kaikki oppilaat olisivat olleet kiusaajia jo päiväkodista asti. Koko porukan viha vain kohdistui uudessa luokassa näihin tiettyihin yksilöihin. Kyse oli kummassakin tapauksessa seiskaluokkalaisista. Ainakaan tyttö ei luullakseni ollut aikaisemmin kiusattu, sen verran iloinen ja luottavainen tapaus hän oli vielä kouluun tullessaan. Romahdus tapahtui alle puolessa vuodessa.
En ole ollut koskaan luokanvalvoja/ryhmänohjaaja eikä minulla ole valtuuksia kutsua asiantuntijoita saati vanhempia selvittelemään mitään mikä ei ole yksinomaan minun tunneillani sattunutta. Joskus on käynyt niin että olen tietämättäni järjestänyt piikokiusaajille tilaisuuden jonkun oppilaan nöyrryyttämiseen, silloin olen toki juuri sen asian käsitellyt itse.
ap
Osoittaisin tietäväni kiusaamisesta vaikka oppilaat luulevatkin että se on huomaamatonta. Kysyisin koko luokalta onko luokassa heidän mielestään kiusaamista, oletan että käsiä nousee. Kysyisin kuka on mielestään kiusaaja tai kuka on joskus kiusannut jotakuta. Antaisin kotitehtäväksi pohtia mikä olisi kiusaamisen pahin mahdollinen seuraus ja miten oppilaan mielestä kiusaamiseen voisi puuttua ja miten sen lopettaa. Laittaisin oppilaat kertomaan tuloksensa suullisesti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:11"]
Osoittaisin tietäväni kiusaamisesta vaikka oppilaat luulevatkin että se on huomaamatonta. Kysyisin koko luokalta onko luokassa heidän mielestään kiusaamista, oletan että käsiä nousee. Kysyisin kuka on mielestään kiusaaja tai kuka on joskus kiusannut jotakuta. Antaisin kotitehtäväksi pohtia mikä olisi kiusaamisen pahin mahdollinen seuraus ja miten oppilaan mielestä kiusaamiseen voisi puuttua ja miten sen lopettaa. Laittaisin oppilaat kertomaan tuloksensa suullisesti.
[/quote]
Millä perusteella arvelet että tästä olisi apua? Jos joku vihaa jotakuta, niin ei kai hän muuta mieltään tuollaisia tehtäviä tekemällä?
Se pistää ajattelemaan tekojensa seurauksia ja omaa vastuuta. En usko että kyse on vihasta -eihän tuo kiusattu ole tehnyt heille mitään pahaa-, vaan ryhmän huvista, ajattelemattomuudesta ja pelosta että jos et osallistu kiusaamiseen niin ryhmä hylkää sinut.
Ihan maalaisjärjellä en lähtisikään ratkaisemaan. Kuitenkin kiusaamisen vähentämisestä on olemassa empiiristä tutkimusta, tutustuisin siihen. Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta aina on jotain, mitä voi tehdä.