Ylen toimittaja Marja Sannikka Marinin vastauksesta välikysymykseen: "Olipa erikoinen vastaus pääministeriltä, hän ei vastannut ollenkaan välikysymykseen, vaan puheli ihan muuta. Ehkäpä ensi vastauksessa sitten."
"Olipa erikoinen vastaus pääministeriltä, hän ei vastannut ollenkaan välikysymykseen, vaan puheli ihan muuta. Ehkäpä ensi vastauksessa sitten."
https://twitter.com/marjasannikka/status/1311286904931987457
**
Tästä hesarin uutisen videosta pääsette itse ihmettelmään miten pääministeri käyttäytyy:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006653141.html
Kommentit (120)
Sanna Marin: Ehkä pääministeri on ylitsepääsemätön ongelma kokoomukselle
----
[Orpo:]– Me halusimme kysyä teiltä tällä välikysymyksellä, että mitä te teette näiden ihmisten auttamiseksi? Millaisia työllisyystoimia teette?
– Ja te vastaatte jotain aivan käsittämätöntä! Minusta tämä ei ole eduskunnan keskustelulle sopiva tapa. Täällä piti puhua välikysymyksestä ja me olisimme halunneet teidän vastauksenne tähän välikysymyksen kysymyksiin, Orpo arvosteli.
Sanna Marin palasi asiaan myöhemmässä puheenvuorossaan.
– Edustaja Orpo, te kysyitte miksi vastasin kuten vastasin. Kuvasin niitä keinoja joilla kokoomus on valinnut tehdä oppositiopolitiikkaa. Yhtä lailla ensimmäinen kysymyksenne, jonka te esititte, ei ollut suinkaan se että millä tavalla hallitus tekee työllisyys- ja talouspolitiikkaa, josta tämä välikysymys kuitenkin on tehty, vaan se ensimmäinen kysymys oli että minkä takia tähän välikysymykseen ei vastannut pääministeri, Sanna Marin sanoi.
Hänen mukaansa ”hallitus on vastannut tähän välikysymykseen. Aivan kuten yhtä lailla viimekin vuonna niin tähän väikysymykseen vastasi valtiovarainministeri (Matti) Vanhanen, sen takia että tämä koskee mitä suurimmassa määrin myös budjettia”.
– Miksi se ei ollut ongelma vuosi sitten mutta se on nyt ongelma? Todella toivon että me pääsemme tässä salissa keskustelemaan myös sisällöistä ja oppositiopolitiikka, joka perustuu kalentereiden perkaamiseen tai kysymykseen siitä, että kelpaako valtiovarainministeri välikysymyksen vastaajaksi koko hallituksen puolesta, niin tämän kaltainen oppositiopolitiikka jätettäisiin vähemmälle. Keskitytään mieluummin asioihin, Marin jatkoi.
Kolmannessa puheenvuorossaan Sanna Marin jatkoi aiheesta edelleen. Hän vastasi asiaa ihmetelleille kansanedustajille
– Niin arvoisa puhemies, minä vastasin siihen kysymykseen, jonka täällä edustaja Orpo minulle esitti. Eli siihen että miksi pääministeri ei vastannut tähän kysymykseen. Se oli edustaja Orpon kysymys, ja siihen minä vastasin. Minä oletan näin, että kun salissa opposition edustaja kysyy, niin nimenomaisesti siihen kysymykseen vastataan, ja näin minä juuri tein.
----
Tämä sai Sanna Marinin vastaamaan näin:
– Minä ajattelen niin, että kun kokoomuksen puheenjohtaja kansanedustaja Orpo täällä esittää suoran kysymyksen pääministerille, niin minä siihen suoraan kysymykseen suorasti vastaan. Valtiovarainministeri Vanhanen vastasi koko hallituksen puolesta tähän välikysymykseen, aivan kuten myös vuosi sitten valtiovarainministeri vastasi taloutta ja työllisyyttä koskevaan välikysymykseen.
– Kun täällä edustaja Orpo minulta tätä kysyi, niin tähän kysymykseen vastasin. Jos kokoomus sitten olettaa, ja odottaa että minä vastaan johonkin muuhun kysymykseen kuin siihen mitä täällä salissa kysytään, niin kenties meillä on sitten erilainen käsitys siitä millä tavalla on kohteliasta vastata. Minä vastaan siihen mitä kysytään. Ja kun tätä kysyttiin, niin siihen minä vastasin, Marin totesi välillä selvästi kiihtyen.
----
https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-ehka-paaministeri-on-ylitsepaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marin vain räksyttää vastaamatta Suomen kannalta erittäin olennaisiin kysymyksiin. Toistelee hallituksen idioottimaisia linjauksia ja hankkeita. Ihan kuin jollain oppivelvollisuuden pidentämisellä, kehitysavun lisäämisellä, rahan lapioimisella muille EU-maille tai turveveron tuplaamisella tämä maa saataisiin jaloilleen. Pikemminkin päin vastoin.
Hyökkäys on paras puolustus.
Eihän tuo hallitus osaa kuin länkyttää.
En nyt ole ihan samoilla linjoilla opposition kanssa, mutta hallituksen touhu vain tuhoaa tätä maata ja toivon että oppositio saisi heivattua hallituksen mäelle.
Vasemmisto voi olla ylpeä käyttäessään tasan samoja metodeja kuin trumppikin. Eli vastaamisen sijaan syytä vastapuolta vaikka täysin järjettömillä perusteilla kuten eilen sanna syytti kokoomusta vastaamisen sijaan. Samoin jatkuva uhriutuminen jos joku puolella sanallakaan ihmettelee että mitäs se pääministeri selittää. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sannikka oli aikaisemmin standarditurbosuvakki kuten kaikki muutkin toimittajat, mutta nyt hänestä on kuoriutunut toimittaja joka uskaltaa kritisoida jopa pyhää Marinia! Hienoa!
No hah, Sannikka ei ole ole ollut koskaan suakkipuolella. Kyllä hän on ollut hyvin persumainen. En väitä että persu, vaan sen oloinen.
Eli et muista esimerkiksi sitä kun Sannikka vaati itku kurkussa Wastarin taliikkeen kieltämistä
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Älä Sanna Marin anna periksi, johda omalla persoonallisella tyylilläsi. Et ole vastauksia velkaa kenellekään, et oppositiolle etkä äänestäjillesi. Leuka rintaan ja kohti seuraavia vaikeuksia, niitä tulee riittämään EU-lahjuksista yritysten jatkuviin YT-neuvotteluihin. Domino-efekti on vasta alussa.
Timo Haapala iltasanomat.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä eniten äänessä olevat oppositiopoliitikot (Orpo ja etenkin eräät perusnaiset) ovat oppineet ruikuttavan puhetyylinsä? Koko ajan saa pelätä, että puhkeavat vielä itkemään kuunnellessaan omia puheitaan.
Asiaa on tutkittu molempien puolueiden ajatushautomoissa ja huomattu että itkeskelevä ja aggressiivinen uhriutuminen vetoavat kyseisten puolueiden kannattajiin.
Vierailija kirjoitti:
Sannikka oli aikaisemmin standarditurbosuvakki kuten kaikki muutkin toimittajat, mutta nyt hänestä on kuoriutunut toimittaja joka uskaltaa kritisoida jopa pyhää Marinia! Hienoa!
Ja pah. Sannikka vaikuttaa olevan aina joko vihainen tai hirveän vihainen eikä pysty oikein pysymään käsittelemiensä asioitten ulkopuolella. Haastattelut ovat kiusallista seurattavaa. Kun Sannikka hermostuu, hänen äänensä nousee ja muuttuu kimakaksi. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mirja Sannikka, Ulla Appelsiini ja Timo Haapala eivät aloita yhteistä keskusteluohjelmaa joka olisi toimitettu isämmaallisesti ja johon kutsuttaisiin vain isämmaallisia vieraita kuten Petteri Orpo, Toimi Kankaanniemi, Jussi Halla-aho, Jethro Rostedt, Laura Huhtasaari ja Teuvo Hakkarainen? Se voitaisiin järjestää yökerhossa.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin: Ehkä pääministeri on ylitsepääsemätön ongelma kokoomukselle
----[Orpo:]– Me halusimme kysyä teiltä tällä välikysymyksellä, että mitä te teette näiden ihmisten auttamiseksi? Millaisia työllisyystoimia teette?
– Ja te vastaatte jotain aivan käsittämätöntä! Minusta tämä ei ole eduskunnan keskustelulle sopiva tapa. Täällä piti puhua välikysymyksestä ja me olisimme halunneet teidän vastauksenne tähän välikysymyksen kysymyksiin, Orpo arvosteli.
Sanna Marin palasi asiaan myöhemmässä puheenvuorossaan.
– Edustaja Orpo, te kysyitte miksi vastasin kuten vastasin. Kuvasin niitä keinoja joilla kokoomus on valinnut tehdä oppositiopolitiikkaa. Yhtä lailla ensimmäinen kysymyksenne, jonka te esititte, ei ollut suinkaan se että millä tavalla hallitus tekee työllisyys- ja talouspolitiikkaa, josta tämä välikysymys kuitenkin on tehty, vaan se ensimmäinen kysymys oli että minkä takia tähän välikysymykseen ei vastannut pääministeri, Sanna Marin sanoi.
Hänen mukaansa ”hallitus on vastannut tähän välikysymykseen. Aivan kuten yhtä lailla viimekin vuonna niin tähän väikysymykseen vastasi valtiovarainministeri (Matti) Vanhanen, sen takia että tämä koskee mitä suurimmassa määrin myös budjettia”.
– Miksi se ei ollut ongelma vuosi sitten mutta se on nyt ongelma? Todella toivon että me pääsemme tässä salissa keskustelemaan myös sisällöistä ja oppositiopolitiikka, joka perustuu kalentereiden perkaamiseen tai kysymykseen siitä, että kelpaako valtiovarainministeri välikysymyksen vastaajaksi koko hallituksen puolesta, niin tämän kaltainen oppositiopolitiikka jätettäisiin vähemmälle. Keskitytään mieluummin asioihin, Marin jatkoi.
Kolmannessa puheenvuorossaan Sanna Marin jatkoi aiheesta edelleen. Hän vastasi asiaa ihmetelleille kansanedustajille
– Niin arvoisa puhemies, minä vastasin siihen kysymykseen, jonka täällä edustaja Orpo minulle esitti. Eli siihen että miksi pääministeri ei vastannut tähän kysymykseen. Se oli edustaja Orpon kysymys, ja siihen minä vastasin. Minä oletan näin, että kun salissa opposition edustaja kysyy, niin nimenomaisesti siihen kysymykseen vastataan, ja näin minä juuri tein.
----Tämä sai Sanna Marinin vastaamaan näin:
– Minä ajattelen niin, että kun kokoomuksen puheenjohtaja kansanedustaja Orpo täällä esittää suoran kysymyksen pääministerille, niin minä siihen suoraan kysymykseen suorasti vastaan. Valtiovarainministeri Vanhanen vastasi koko hallituksen puolesta tähän välikysymykseen, aivan kuten myös vuosi sitten valtiovarainministeri vastasi taloutta ja työllisyyttä koskevaan välikysymykseen.
– Kun täällä edustaja Orpo minulta tätä kysyi, niin tähän kysymykseen vastasin. Jos kokoomus sitten olettaa, ja odottaa että minä vastaan johonkin muuhun kysymykseen kuin siihen mitä täällä salissa kysytään, niin kenties meillä on sitten erilainen käsitys siitä millä tavalla on kohteliasta vastata. Minä vastaan siihen mitä kysytään. Ja kun tätä kysyttiin, niin siihen minä vastasin, Marin totesi välillä selvästi kiihtyen.
----https://www.verkkouutiset.fi/sanna-marin-ehka-paaministeri-on-ylitsepaa…
Ihmeellistä metakeskustelua. Marin vain jankuttaa moneen kertaan kuinka hän muka vastasi siihen mitä kysyttiin ensin johdettuaan itse keskustelun aivan sivuraiteelle.
Hallitukselta ei eilen kuultu mitään järkevää liittyen työttömyyden ja taloustilanteen hoitamiseen. Ei mitään. Oppositiolta tuli valtavasti konkreettisia ideoita mutta ainakin Vanhanen tuntui nukkuvan täysin, koska kyseli monta kertaa mitä ne ideat ovat vaikka ne oli hänelle juuri lueteltu. Sleepy Joe-syndrooma Matillakin?
Oi, Söpö-Sannalla ja Petkuttaja-Petterillä on salasuhde... Sanna ei vain voi lopettaa Petteri Orposta puhumista edes kesken tärkeän virallisen tehtävän.
Paras oli se hallituspuolueen puupää (joku nainen), joka keuli sillä että hallitus aikoo tuoda maahan 80 000 "työperäistä" "osaajaa". No mistäs niille saadaan töitä kun on yli 400 000 työtöntä ja ennestään?
Vierailija kirjoitti:
Paras oli se hallituspuolueen puupää (joku nainen), joka keuli sillä että hallitus aikoo tuoda maahan 80 000 "työperäistä" "osaajaa". No mistäs niille saadaan töitä kun on yli 400 000 työtöntä ja ennestään?
Ohisalo is as Ohisalo does.
Äänestäjänä olen tosi iloinen, että hallitus keskittyy tärkeisiin asioihin kuten sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin, sukupuolineutraaliin henkilötunnukseen, kehitysavun lisäämiseen, uusien sosiaalishoppareiden ja ISIS-taistelijoiden tuomiseen ulkomailta, verotuksen koventamiseen, kuuden tunnin työpäivistä puhumiseen, oppivelvollisuuden pidentämiseen, suomalaisten rahojen lahjoittamiseen miljarditolkulla muille valtioille ja intersektionaaliseen feminismiin.
Nuo ovat kaikkein tärkeimpiä teemoja ja niillä Suomi saadaan taatusti nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mirja Sannikka, Ulla Appelsiini ja Timo Haapala eivät aloita yhteistä keskusteluohjelmaa joka olisi toimitettu isämmaallisesti ja johon kutsuttaisiin vain isämmaallisia vieraita kuten Petteri Orpo, Toimi Kankaanniemi, Jussi Halla-aho, Jethro Rostedt, Laura Huhtasaari ja Teuvo Hakkarainen? Se voitaisiin järjestää yökerhossa.
Koska hallituksen touhujen ihmettelystä ääneen on aika pitkä matka persuiluun eli loputtomaan länkytykseen maa**nmuu**sta.
Tuollainen passiivis-aggressiivisuus tältä toimittajalta, niinkuin nyt koko oppositiolta on lähinnä säälittävää. Ihan kuin "kritiikki" pitäisi ottaa todesta vain siksi että joku avaa suunsa.
Sanna määrää, äänestäkää nurin jos pystytte, muuten pitäkää turpanne kiinni.
Ensinnäkin positiivinen palaute - kiva että Marin jaksoi tulla eduskuntaan paikalle. Olin itse aivan varma, että korona (kyselytunti) vilkku välähtää ja jäädäänkin kotiin. Pisteet siis tästä.
Mutta nuo "vastaukset", ei mitään järkeä noissa Marinin puheenvuoroissa. Ei mitään oikeaa vastausta.
Monet asiantuntijat ovat pyytäneet perumaan nuo idioottimaisimmat päätökset kuten oppivelvollisuuden laajentaminen, joka ei tuo mitään muuta kuin valtiolle lisämenoja kun ostetaan surkeat läppärit ja materiaalit lukioihin ja amiksiin ja keskiluokkaisille vanhemmille samoin, jotka kuitenkin ostavat ne kunnolliset läppärit ja (lisä)materiaalit lapsilleen... Lähes kaikki asiantuntijat sanovat, että syrjäytyminen estetään lapsena, panostukset pitäisi laittaa alakouluun. Mutta eihän Li usko OAJ:ta, rehtoreita, ei ketään. Tähän halutaan laittaa rahat!
Samoin hetu-uudistus jäihin heti, IT-järjestelmäpäivitykset tulevat maksamaan miljardeja pankeille, vakuutusyhtiöille ja muille hetua käyttäville. Ja asiakkaathan tuonkin maksavat omissa laskuissaan.
Eikö isämmaalliset puolueet voisi järjestää kansalaisaloitetta hallituksen kaatamiseksi? Ja miekkari jossa koko kansa lähtisi barrikaadeille!
Vierailija kirjoitti:
No onhan se parempi saada 80 000 työntekijää lisää, ei se pahaa ainakaan tee. He tulevat työpaikkoihin jotka ovat jo olemassa heille.
Onko Petteri jo ”jyrähtänyt”?