Paljonkohan J-M saa rahaa kirjasta? Selviääkö rahoilla veromätkyistä?
Itse luulen että rahan hankinta on syynä kirjan kirjoittamiseen.
Kommentit (7)
Samaa ajattelen, on rahat loppu, niin piti kirjoittaa turhanpäiväinen kirja. Muutenkin tämä Jari-Matti vaikuttaa jä lke enj ään eeltä ja reppanalta. Hei mä osaan ajaa ralliautoa, wau.
Monet huiput ovat huippuja just omassa lajissaan, mutta elämä muuten ei suju. Heidän pitäisi saada vain keskittyä lajiinsa, eikä vetää heitä julkisuuteen reposteltavaksi. Onhan noita mm nykänen, nortug, niemelä ym. Koko lapsuus ja nuoruus on vaan vedetty tähtäimenä mm kultapalli, ei siinä ole muuta elämäntaitoja edhitty hankkia tai opiskella.
Kirjasta saa rahaa juuri sen verran, kuin kirjaa myydään.
Yksikään Suomessa asuva kirjailija ei ole rikas.
Jotta kirjasta nettoaa todella hyvin, on sitä myytävä mieletön määrä.
Ja huomatkaa miten kirjan hinta muodostuu, ei se kaikki mene kirjailijalle.
Siinä on painatuskulut, kannet, markkinointi, alv, kustantajan osuus ja kirjakaupan voitto.
Ja eihän J-M ole kirjaa kirjoittanut itse, miten hän siitä voisi rahaa saada?
Tämä ei ole mikään Räikkösen tai Loirin elämäkerta. Veikkaisin että kirja löytyy alelaarista todella pian, häviäjien tarinat eivät juuri ketään kiinnosta. Kustantaja ja kirjoittaja vievät oman siivunsa pienistä tuotoista, veikkaan että jalimatin taskuun jäävillä rahoilla saa ostettua historic-ralliautoon lähes uuden rengassarjan.
Toki eniten myyvät kirjat ihan hyvin tuottaa, esimerkkinä vaikkapa Kimi-kirja, joka oli sekä Hotakaiselle että pienelle Siltala-kustantamolle lottovoitto. Ja suosituimmat kirjailijat Suomessakin tienaa reippaasti yli satatuhatta vuodessa. Mutta mitä tulee Latvalasta kertovaan kirjaan, niin ei se mikään rahasampo ole kenellekään osalliselle. Ihan karkkirahoja Latvalalle itselleen. Jari-Mattihan on osakkaana perheyrityksessä ja ties missä muussa ja tienaa niistäkin enemmän vuodessa kuin tuosta kirjasta. Mätkyt Latvala hoitaisi pois helposti, mutta eihän kukaan rahojaan verottajalle tuosta noin vaan viskele ilman perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Monet huiput ovat huippuja just omassa lajissaan, mutta elämä muuten ei suju. Heidän pitäisi saada vain keskittyä lajiinsa, eikä vetää heitä julkisuuteen reposteltavaksi. Onhan noita mm nykänen, nortug, niemelä ym. Koko lapsuus ja nuoruus on vaan vedetty tähtäimenä mm kultapalli, ei siinä ole muuta elämäntaitoja edhitty hankkia tai opiskella.
Toisaalta ymmärrän, mitä tarkoitat, mutta toisaalta taas en. Miksi pitäisi saada vain olla rauhassa, jos on valinnut tuollaisen lajin/ammatin? Katsojia varten sitä kilpaa ajetaan, ja mainostajia varten.
Jos haluaa olla rauhassa, niin voi valita työpaikakseen vaikka varaston. Sieltä harvemmin tullaan rivityöntekijältä pyytämään haastattelua. Aika moni muukin joutuu työssään tekemään ei-niin-kivoja asioita. Jos haluat olla ralli- tai formulakuski ja tienata hyvät rahat, niin sitten saat hyväksyä sen, että olet julkisuudessa ja sinua riepotellaan, jos käyttäydyt naurettavasti.
Cuckala maksaa sillä rahalla Maisalle ja tämän miehelle uudet lemmenlomat :D