Mies ei pääse eroon edesmenneestä exästään
Olen seurustelut vajaan vuoden verran mukavan miehen kanssa, joka joutui sinkuksi, kun hänen entinen avovaimonsa kuoli rintasyöpään reilu kolmekymppisenä. Traagista sinänsä, toki sen ymmärrän. Silti minua aina hieman kaivelee, kun hän käy esim tämän edesmenneen avovaimon haudalla. Kun tiedän hänen käyneen haudalla, niin jotenkin minä aina olen sen jälkeen kireänä ja minulla kestää aikaa palautua. Mökötän ja en ole normaali oma itseni. En tiedä teenkö sen aiheesta vai olenko pikkumainen, mutta ei sitä oikein voi tuntemuksiaan kieltääkään. Minulla tulee aina tunne, että olen joku vanhan korvike ja hän ei halua aloittaa uutta elämää ja päästää irti menneestä.
Kommentit (73)
Kyllä tällaisia kuolleille mustasukkaisia ihmisiä on oikeasti olemassa... Puistattavaa. Ihan lähipiirissäkin tällainen tapaus, kun mies oli mustis ja vihainen, kun nainen kävi edesmenneen miehensä haudalla. Kyse kuitenkin vähän varttuneemmasta pariskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin naurettavana ajatuksena, että joku voi olla mustasukkainen vainajalle, kunnes aloin seurustella sellaisen ihmisen kanssa. Olin 10 vuotta, koko aikuisikäni, parisuhteessa, asuimme yhdessä ja olimme kihloissa, emme ehtineet naimisiin asti kun kumppani kuoli. Nykyinen kumppani viittaa ap:n tavoin vainajaan "exänä", joka pitäisi täysin unohtaa. Mielestäni se on loukkaavaa ja typerää. Exä on ihminen, josta on erottu, kuollut kumppani on viety minulta vaikka kumpikaan ei halunnut suhteen loppuvan ja rakkautta riitti, en voi tai edes halua pyyhkiä pois ihmistä joka oli pitkään minulle koko maailma. En käy hautausmaalla(varsinaista hautaa ei ole, vain tuhkat muistolehdossa), mutta haluiaisin pystyä suremaan avoimesti rakasta ihmistä.
Jos suruaika on vielä menossa niin ei kannata alkaa uuteen suhteeseen ennenkuin on saanut ns rauhan asian kanssa. Varmasti kuluttavaa uudelle kumppanillekin.
Ei se, että edelleen suree tarkoita, että olisi joku suruaika meneillään. Onneksi oma puolisoni on niin vahva, että tajuaa ettei rakkauteni kuollutta puolisoani kohtaan ole häneltä pois. Ei suru koskaan lopu, se muuttaa muotoaan. Jos puolisoni ei olisi kuollut, en olisi saanut nykyistä onnea. Olen onnekas, minulle on elämä on suonut kaksi hyvää kumppania, toisen sain pitää kymmenen vuotta, toisen kanssa olemme taivaltaneet käsikädessä 15 vuotta. Ja käymme yhdessä myös ensimmäisen puolisoni haudalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä häh? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tämä irtipäästäminen sun mielestä sit pitäisi tehdä?
Oletko itse unohtanut kaikki exäsi?No jos sinä olet onnellisessa parisuhteessa, niin käytkö viemässä exille ruusuja?
En. Mutta vien itsensä hirttäneen exän haudalle kynttilän aina kun voin ja kumppanini on kyllä täysin tietoinen asiasta.
Tuommoinen nainen kun on, niin en ihmettele, jos kohta on kaulakiikussa nykyinenkin ukko.
Onko näin myrkyllisiä ihmisiä olemassa oikeasti 😲
Itsemurhan tehneen läheiselle ei yksikään trolli kykene ikinä sanomaan mitään mikä jättäisi edes naarmua. Tuska on aivan liian hirveä, että joku anonyymi mätä pelle virtuaalikermakakkuineen kykenisi jotenkin satuttamaan. Mulla myös puoliso lähti oman käden kautta ja voin kertoa, että kun yksi k***pää tuli mulle siitä ihan naamakkain avautumaan tunsin pelkästään helpotusta ja sanoinkin sen suoraan: "Kiitos tästä, mutta sano vaan ihan suoraan, että tapoin sen koska olen itsekin sitä mieltä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuull
ut kuolleesta puolisosta käytettävän sanaa ex. Jaaha, edesmennyt ukkini on siis mummini ex???!! Mummikin käy exänsä haudalla.... huh huh.Eihän sitä käytäkään kuin ne äääliöt, jotka ovat mustasukkaisia vainajalle. Meilläkin nykyinen puolisoni puhuu kuolleesta puolisostani "exänä", todella epäkunnioittavaa.
Onko termi "kuollut puoliso" sit parempi?
Musta toi on ihan ok, en osaisi loukkaantua.
No onhan se nyt ihan eri asia. Kuollut puoliso=puoliso, jonka kanssa oltiin yhdessä kunnes kuolema erotti. Kuollut exä=puoliso, josta on erottu ja sen jälkeen hän on kuollut. Se että nimittää toisen kuollutta puolisoa exäksi on mustasukkaisen ihmisen tapa vähätellä kumppanin suurta menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin naurettavana ajatuksena, että joku voi olla mustasukkainen vainajalle, kunnes aloin seurustella sellaisen ihmisen kanssa. Olin 10 vuotta, koko aikuisikäni, parisuhteessa, asuimme yhdessä ja olimme kihloissa, emme ehtineet naimisiin asti kun kumppani kuoli. Nykyinen kumppani viittaa ap:n tavoin vainajaan "exänä", joka pitäisi täysin unohtaa. Mielestäni se on loukkaavaa ja typerää. Exä on ihminen, josta on erottu, kuollut kumppani on viety minulta vaikka kumpikaan ei halunnut suhteen loppuvan ja rakkautta riitti, en voi tai edes halua pyyhkiä pois ihmistä joka oli pitkään minulle koko maailma. En käy hautausmaalla(varsinaista hautaa ei ole, vain tuhkat muistolehdossa), mutta haluiaisin pystyä suremaan avoimesti rakasta ihmistä.
Jos suruaika on vielä menossa niin ei kannata alkaa uuteen suhteeseen ennenkuin on saanut ns rauhan asian kanssa. Varmasti kuluttavaa uudelle kumppanillekin.
Se "suruaika" voi kestää vaikka loppuelämän, ei se silti tarkoita että pitäisi itsekin lakata elämästä. Esimerkiksi ap:n mies käy haudalla viemässä kukkia, ihan normaalia elämää, ei mitään surussa vellomista. Itse muistelen joskus kuollutta kumppania esimerkiksi katselemalla valokuvia, kirjeitä jne. ollessani yksin kotona. Muuten normaalia elämää uuden ihmisen kanssa.
Esimerkiksi isäni kuoli 10 vuotta sitten, ja yhä on ikävä. Ei läheisten menettäminen ole juttu joka vain käsitellään siististi pakettiin ja unohdetaan sitten tyystin.
Kuollut puoliso ei ole Ex.
Ex on sellainen josta on erottu.
Mun miehen avokki tappoi itsensä 10 vuotta sitten. Tiedän että tämä nainen oli mieheni elämän rakkaus, eikä kukaan nainen ikinä tule tätä päihittämään. Mies puhuu välillä edelleen tästä naisesta, eipä se minua haittaa. Oli minunkin ensirakkauteni minun elämäni rakkaus, eikä kukaan mies sitä ikinä päihitä. Ja se on sentään vielä elossa. Kummankohan tässä pitäisikään olla mustasukkainen.
Ihan hirveän raskasta, jos aina läheisen poistuttua pitäisi pyyhkiä kaikki mennyt pois ja "aloittaa uusi elämä". Oma elämäni on ainakin kuin tiilitalo, jota on muurattu kerros kerrokselta läpi elämän. Jos jotain häiritsee joku alempi kerrostuma, se on hänen ongelmansa. Minä kuitenkin olen tämän hetken minä juuri sen kerrostuman vuoksi ja jos sitä ei olisi, olisin toisenlainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuull
ut kuolleesta puolisosta käytettävän sanaa ex. Jaaha, edesmennyt ukkini on siis mummini ex???!! Mummikin käy exänsä haudalla.... huh huh.Eihän sitä käytäkään kuin ne äääliöt, jotka ovat mustasukkaisia vainajalle. Meilläkin nykyinen puolisoni puhuu kuolleesta puolisostani "exänä", todella epäkunnioittavaa.
Onko termi "kuollut puoliso" sit parempi?
Musta toi on ihan ok, en osaisi loukkaantua.No onhan se nyt ihan eri asia. Kuollut puoliso=puoliso, jonka kanssa oltiin yhdessä kunnes kuolema erotti. Kuollut exä=puoliso, josta on erottu ja sen jälkeen hän on kuollut. Se että nimittää toisen kuollutta puolisoa exäksi on mustasukkaisen ihmisen tapa vähätellä kumppanin suurta menetystä.
Isäni on käynyt äitini haudalla, vaikka olivat eronneet 20 vuotta ennen kuolemaa. Minusta siinä ei ole sinänsä mitään outoa.
Se on kuollut puoliso eikä exä... Kattelepa nyt hetken aikaa oikein tarkasti peiliin ja mieti mitä sieltä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen avokki tappoi itsensä 10 vuotta sitten. Tiedän että tämä nainen oli mieheni elämän rakkaus, eikä kukaan nainen ikinä tule tätä päihittämään. Mies puhuu välillä edelleen tästä naisesta, eipä se minua haittaa. Oli minunkin ensirakkauteni minun elämäni rakkaus, eikä kukaan mies sitä ikinä päihitä. Ja se on sentään vielä elossa. Kummankohan tässä pitäisikään olla mustasukkainen.
Ilmeisesti nämä kuolleille mustasukkaiset eivät ole kokeneet sellaista rakkautta, kun kuvittelevat että menneisyyden voi vain unohtaa. Aika empatiakyvytön
ajattelutapa.
Mielenkiintoinen geissi. Ehkä miehellä oli jotain tekemistä kuoleman kanssa ja asia on nyt alkanut vaivaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Veikkaanpa jopa että samalta joka toisessa ketjussa runoilee kuinka mies ei halua sitoutua. Molemmissa tekee avauksen (se toinen vähemmän provosoiva) ja sitten saman tien katoaa ketjusta.
Tämä saattaa olla provo, mutta kyllä ap:n kaltaisia ihmisiä on olemassa, en kyllä ymmärrä miksi he ovat parisuhteessa ihmisten kanssa, joilla on aikaisempi suhde päättynyt kuolemaan, on kai sitä sinkkuja ja eronneitakin vaihtoehtoina.
Luulisi kyllä, että mustasukkaiselle toisen osapuolen kuollut kumppani on vähemmän uhka kuin oikeasti exä, jonka kanssa voi alkaa vanha suola janottaa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Kuoliko exä oman käden kautta?
Jos viittaat ap:n miehen kuolleeseen puolisoon, avauksessa sanottiin hänen kuolleen rintasyöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Veikkaanpa jopa että samalta joka toisessa ketjussa runoilee kuinka mies ei halua sitoutua. Molemmissa tekee avauksen (se toinen vähemmän provosoiva) ja sitten saman tien katoaa ketjusta.
Tämä saattaa olla provo, mutta kyllä ap:n kaltaisia ihmisiä on olemassa, en kyllä ymmärrä miksi he ovat parisuhteessa ihmisten kanssa, joilla on aikaisempi suhde päättynyt kuolemaan, on kai sitä sinkkuja ja eronneitakin vaihtoehtoina.
Luulisi kyllä, että mustasukkaiselle toisen osapuolen kuollut kumppani on vähemmän uhka kuin oikeasti exä, jonka kanssa voi alkaa vanha suola janottaa 🤔
Kysehän ei ole pettämisuhkasta vaan siitä, että kokee jäävänsä aina kakkoseksi. Kuolluthan on helppo myös ihanteellistaa.
Suomessa on aika vähän rakkauspuhetta. Jos ei kerro kumppanilleen rakastavansa ja mistä hänessä pitää, voi helposti vain nähdä, että vainajalle viedään kukkia ja selkeästi kaivataan häntä, mutta jää epäselväksi, mitä tästä elosssaolevasta ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen geissi. Ehkä miehellä oli jotain tekemistä kuoleman kanssa ja asia on nyt alkanut vaivaamaan.
Meinaat, että miesjotenkin onnistuis aiheuttamaan vaimon rintasyöpään sairastumisen?
Tuosta avovaimosta ei koskaan tullut ex, vaan mies menetti hänet kauhealla tavalla ja syystäkin vielä muistelee häntä. Sinusta tosin saattaa tulla ex.
Ap stalkkeroimassa hautakiveä kuulostaa kyllä normaalille jos ap on kyseessä. Varmasti syyttelee hautakiven tapaamisesta kun täällä valittaa kukkienkin viemisestä, ai kauheeta kun ex saa lahjojakin! 😱