Lapsen kanssa kahden lomalle ulkomaille.
Suunnittelen 10 päivän kaukolomaa 2v 4kk lapsen kanssa.
Toivottavasti tästä ketjusta ei tule tyypillinen av-väittely!
Onko paikalla ketään joka olisi reissannut lapsen kanssa kahden? Isoin huoli on minulla jos sairastun itse, mitäs sitten tapahtuu. Matkavinkkejä kiitos :)
Kommentit (11)
Itse olen matkaillut lapsen kanssa. Muu perhe kotona. Ihan noin pieniä ei kukaan ollut, paitsi kerran, kun mukana oli 1,5-vuotias ja sellainen ihminen lisäksi, josta ei kyllä ollut apua. Hätätilassa varmaan olisi kyllä ollut. Me olemme matkailleet Euroopassa nämä reissut. Lyhyet lennot jne. Pienelle oli silloin ruuat kaikki mukana, kohde ei silloin ollut ihan Euroopassa. ihan lapsen ehdoillahan näillä reissuilla on menty, täysin.
Olen matkaillut yksin pienten lasten kanssa.
Yhden kerra pamahti korvatulehdus, mutta paikalliseen lääkäriin vain ja antibioottia hakemaan.
Jos lapsella on jotain perussairautta,lääkeaine allergioita jne kannattaa niistä tehdä lista sellaisella kielellä jota maassa osataan, samoin omistasi.
ripulilääkkeet ja särky lääkkeet mukaan. ICE numero kännykkään.
Hyvin se menee! hauskaa matkaa :)
miten tuo ICE suositellaan tallennettavan kännyyn?
Olen laittanut ihan normaalisti yhteystietoihin ICE sen henkilön nimen eteen johon haluan tarvittaessa otettavan yhteyttä (minulla on 2 ihmistä). ap
Matkaan vaan! Lapsi on jo iso, ja itse parhaiten tunnet hänen tempperamenttinsa. Esim. juuri lapsesi ikäisen sukulaispojan vanhemmat totesivat minulle viime viikonloppuna lapsen kanssa matkustelusta puhuessa, että pojan ollessa vauvaiässä se oli helppoa, mutta pojan opittua kävelemään hommasta tuli sellaista, ettei siitä nauttinut enää kukaan. Melko vilkkaasta kaverista kyllä kieltämättä olikin kyse.
Mutta siis mielestäni onnettomuuksia sinänsä on turha pelätä, samalla tavallahan se hätä voisi tulla, jos olisit kotona kahdestaan lapsen kanssa. Usein unohdetaan, kuinka vaarallinen paikka koti loppujen lopuksi on.
Itse en ole vielä vauvan kanssa matkustanut, mutta mieheni on se klassinen pitkää päivää tekevä ja välillä työmatkallekin joutuva. Totta kai häntä kuitenkin kiinnostaa meidän hyvinvointimme, joten hän lähettää kyselyitä voinnista pitkin päivää. Hyvä siis olisi etukäteen sopia vaikka kotiväen kanssa, että lähettävät tekstarin aina tiettyyn aikaan. Jos et vastaa tietyn ajan kuluessa, voivat olla yhteydessä hotellin respaan, jotka voivat yrittää sitten katsoa, onko huoneessa kaikki OK.
Telealan ammattilaisena antaisin pari vinkkiä tuohon tavoitettavuuteen. Ihan ensiksi, varmista, ettei liittymälläsi ole ulkomaansoittoestoja. Nykyään operaattorit eivät noita automaattisesti liittymille enää laita, mutta vanhemmilla liittymillä sellainen voi olla. Varmista, että operaattorillasi on kattavat roaming-sopimukset maassa, johon matkustat (suoraan sanoen, Elisan/Saunalahden ja Soneran/TeleFinlandin liittymillä on edelleen parempi tilanne ulkomailla kuin DNA:lla, vaikka DNA:kin on petrannut).
Mietin, että jos sinulla on älypuhelin (suurimmalla osalla ihmisistähän nykyään on), ja olet siihen laittanut pääsykoodin tai -kuvion (ehdottomasti kannattaa, koska jo esim. ihan Espanjassa isoissa kaupungeissa nuo lähtevät melko helposti ihan kädestä, ja niillä soitellaan sitten pahimmassa tapauksessa kymmenien tuhansien eurojen laskut liittymän omistajan piikkiin, ennenkuin katoaminen huomataan, ja tuo nyt ainakin pikkuisen hidastaa puhelimen "kräkkäämistä"), ICE lyhenteestä puhelinmuistiossa ei ole hyötyä. Ajattelen, että vaikkapa siisti tarra puhelimen takakuoressa ajaa tuossa tilanteessa sen asian.
Muuten suosittelisin tarkistamaan, että hotellissa on ainakin aulassa wifi-yhteys. Kaukomailla tuossa säästää selvää rahaa, kun ne viestit voi lähettää netissä viestipalvelujen kautta puhelinverkon sijaan. Kaikissa kaukomaissa ei myöskään ole taattua, että Suomesta ostettu puhelin toimii vanhemmissa verkoissa, ja esim. Dominikaanisesta tasavallasta, jonne myydään pakettimatkojakin, olen kuullut useita outoja juttuja 3G-verkon maksullisuudesta.
Telealan ammattilaiselle ilmeisesti tavoitettavuus on lomalla tärkeimmässä asiassa. No joo, tapansa kullakin. Itselleni lomalla on tärkeää nimenomaan se, ettei minun tarvitse olla tavoitettavissa, ihan sama onko lapsia mukana tai ei.
Riippuu minne olet menossa (kehitysmaa / länsimaa?) ja miten (omatoimi / pakettimatka?).
Omatoimireissu ja tarkoitus kiertää Thaimaata. ap
tai ei kai sitä kiertämiseksi voi sanoa, käydään parissa paikassa. ap
Mä olen matkannut lapsen kanssa paljon kahdestaan, suosittelen muillekin. :)
Mulla on ollut muksulla inforanneke, jossa lapsen nimi, minun nimi ja puhelinnumero, sekä ICE yhteystietoja kaksin kappalein (lapsen isä ja oma äitini).
Matkaan vaan. Varaudut hyvin jo etukäteen Suomessa, pidät puhelimesi ICE tyyppinä sellaista ihmistä, joka tietää matkanne suunnitelmat, tuntee teidät hyvin ja joka osaa englantia hyvin. Kaikkeen ei voi varautua, mutta moneen asiaan voi, joten huolehdi, että ne asiat ovat kunnossa.