Lounasseteli uudistus??
Hyvin se verottaja taas vetää, firmat lopettavat seteleiden tilauksia ja ravintolat menettävät aisakkaita ja valtio veroja. Ei mitään järkeä taaskaan noiden touhuissa, miten ne voi olla niin kateellisia?
Mitä väliä sillä on kuka lounaria käyttää kunhan ne tulevat käytetyksi.
Tulee mieleen valtion autoveronkorotukset.
Nim. Meidän työpaikalle ei enää tilata lounareita ensi vuonna.
Kommentit (59)
Ei kai moni firma kuitenkaan ensi vuonna jätä lounareita ottamatta. Ap:n työpaikan lisäksi ei tiedossamme ole muita.
Näköjään lounasetu on niin pieni etu ettei sen poistuminen siis haittaa.
Ihmiset ovat tottuneet käyttämään lounareita kukin tapansa mukaan. Se, mitä merkitystä sillä on syökö myös muu perhe välillä näillä lapuilla on yhdentekevää kaikille muille paitsi verottajalle. Lounarien suosio romahtaa ja tästä johtuen ne kallistuvat. Veikkaan että yhden vuoden jälkeen palataan vanhaan systeemiin. Samaa vitun ränkläämistä pilkulla kuin tämän vuotinen eipäs juupas siitä miten ajokortin saa ajaa ja millä hinnalla.
Onko kukaan jo kokeillut käyttää uusittuja lounareita?Kovisteltiinko henkkareita?Oliko Securitas-vahdit paikalla valvomassa kuka syö mitäkin?:)Ei kyllä huvita enää käyttää seteleitä, jos joutuu "rikollisen" asemaan yrittäessään ruokailla ravintolassa:)Meillä lounarit ovat osa palkkaa, joten näin ne ovat olleet myös osa perheemme ruoka"rahasta".Jos en ottaisi lounareita, palkkani de facto alenisi tuolla summalla.Työssäni en ehdi käyttää kaikkia seteleitä, joten hukkaan menevät ja palkka alenee käytännössä.Ja entä ravintolaparat, kuinkakohan moni menee konkurssiin..outo tämä uudistus, en hyvällä tahdollakaan ymmärrä kenen etu tämä on?Puuttuisi verottaja mieluummin todella miljoonaluokan talousrikollisuuteen, veronkiertoon ym.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 16:28"]
Ei kai moni firma kuitenkaan ensi vuonna jätä lounareita ottamatta. Ap:n työpaikan lisäksi ei tiedossamme ole muita.
[/quote]
Minä olen osakkaan 13 hengen firmassa ja me päätimme lopettaa lounareiden käytön tämän uudistuksen myötä. Uskon että maassamme on monta muutakin pientä yritystä, joka teki samoin. Itse asiassa tiedän vastaavia tapauksia yhteistyökumppaniemme joukossa.
Joo, taidanpa tästä lähtien ottaa lounarit vaan pari kertaa vuodessa. Jos niitä enää tästä lähtien meidän firmassa jaetaan. Suomi on kyllä yksi pölhö-landia, pitäis varmaan muuttaa johonkin Saksaan.
Siis mikä tässä on ongelma? Jos lounareita jää välillä yli, niin jättäkää kerran vuodessa yhdellä kuukaudella lounarit ottamatta ja käyttäkää ne ylijääneet. Ja kyllä niillä voi edelleen myös viikonloppuna maksaa ruokia, mutta vain omiaan. Samoin jos arki-iltana käy kahvilla, niin kyllä siihen voi lounarin käyttää vaikka päivällä olisi syönyt lounarilla töissä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 16:28"]
[/quote]
Minä olen osakkaan 13 hengen firmassa ja me päätimme lopettaa lounareiden käytön tämän uudistuksen myötä. Uskon että maassamme on monta muutakin pientä yritystä, joka teki samoin. Itse asiassa tiedän vastaavia tapauksia yhteistyökumppaniemme joukossa.
[/quote]
Samoin täällä!
Työntekijöitä 9. Ei vaan enää kannata..
Joltain ihmiseltä oli kerran tippunut nippu lounareita maahan. Joku ehti poimia ne matkaansa. Toivottavasti oli nipun omistaja.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:53"]
Joltain ihmiseltä oli kerran tippunut nippu lounareita maahan. Joku ehti poimia ne matkaansa. Toivottavasti oli nipun omistaja.
[/quote]
Me oltiin eilen luistelemassa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:08"]
Huoh, on ollut niin ihanaa kun lauantaisin tai sunnuntaisin ei oo tarvinnut miettiä ruoka- ja tiskirumbaa kotona vaan on päässyt valmiiseen pöytään ravintolaan.
[/quote]
Kivaahan se varmasti on, mutta miksi ihmeessä meidän muiden veronmaksajien pitäisi (osittain) kustantaa se sinulle?
Aataminaikuinen asenne tuo ettei kehtaa maksaa lounareilla ravintolassa...mun veli on johtajahommissa eikä sitä yhtään nolota maksaa ruokiaan lounareilla yhtään missään. Eihän tuo uudistus tällä hetkellä ole muuta kuin että nimi kirjoittaa, eikä sitä tosiaan tiedä kuka noutoruokaa syö. Kyllähän raavas mies vetää esim. kolme hampurilaista yksinkin. Nähty on. Itse asiassa yksi hoikka mies osti kerran edessäni viisi tarjousjuustohampurilaista ja söi ne paikalla.
Mun miehellä jäi lounareita yli, kun monesti otti salaattilounaan, mikä jäi alle lounassetelin arvon. Samoin moni hampurilaisateria tai pizza jää alle, jos käy työpäivän aikana sellaisen syömässä.
Jos minulla on lounasseteli ravintoetu niin en taida saada mitään tilalle jos jätän ne ottamatta? Palkka kai pysyy samana? Mietin vaan mihin ylimääräiset käytän?
Siis työnantajahan sen kustantaa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:08"]
Huoh, on ollut niin ihanaa kun lauantaisin tai sunnuntaisin ei oo tarvinnut miettiä ruoka- ja tiskirumbaa kotona vaan on päässyt valmiiseen pöytään ravintolaan.
[/quote]
Kivaahan se varmasti on, mutta miksi ihmeessä meidän muiden veronmaksajien pitäisi (osittain) kustantaa se sinulle?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:03"]
Jos minulla on lounasseteli ravintoetu niin en taida saada mitään tilalle jos jätän ne ottamatta? Palkka kai pysyy samana? Mietin vaan mihin ylimääräiset käytän?
[/quote]
Ei ne ilmaisia ole, vaan vähennetään palkasta. Jos et ota, sitten ei vähennetä. Vähennettävä arvo vain ei ole niiden ostoarvo.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 15:15"]Mitä tapahtuu sitten ylijääneille lounareille, verot niistä on kuitenkin maksettava.
Meillä lounarit kuuluu palkkaan.
[/quote]No syöt edelleen ravintoloissa niillä lounareilla mutta työnantajasi ei enää tarjoa perheellesi halvempia aterioita. Lounasruokailu on osa työterveyttä, ei ole tarkoitus että työpaikkasi subventoi perneenjäseniäsi. Meidän firmassa on henkilöstöravintola ja subventio on ruoan hinnassa. Jos vien lapseni sinne syömään, maksan hänen annoksestaan korkeamman hinnan tietysti.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 16:23"]
Kiitti vaan niille, jotka väärinkäyttivät lounareita. Onko aina pakko pilata kaikki?
[/quote]
Hehheh, eihän se ole sua koskenut ennenkään eikä siis sen enempää jatkossakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:40"]Onko kukaan jo kokeillut käyttää uusittuja lounareita?Kovisteltiinko henkkareita?Oliko Securitas-vahdit paikalla valvomassa kuka syö mitäkin?:)Ei kyllä huvita enää käyttää seteleitä, jos joutuu "rikollisen" asemaan yrittäessään ruokailla ravintolassa:)Meillä lounarit ovat osa palkkaa, joten näin ne ovat olleet myös osa perheemme ruoka"rahasta".Jos en ottaisi lounareita, palkkani de facto alenisi tuolla summalla.Työssäni en ehdi käyttää kaikkia seteleitä, joten hukkaan menevät ja palkka alenee käytännössä.Ja entä ravintolaparat, kuinkakohan moni menee konkurssiin..outo tämä uudistus, en hyvällä tahdollakaan ymmärrä kenen etu tämä on?Puuttuisi verottaja mieluummin todella miljoonaluokan talousrikollisuuteen, veronkiertoon ym.
[/quote]
No kyllä verottaja puuttuu talousrikollisuuteen ja verenkiertoon. Ei tää lounarijuttu sentään ainoa kohde ole ;)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:04"]
Siis työnantajahan sen kustantaa?
[/quote]
Osittain sen kustantaa verottaja (ja sitä kautta me muut veronmaksajat). Siis niin, että verottaja ei peri veroa lounassetelin arvon ja verotusarvon välisestä erotuksesta. Tavallaan siis työnantaja voi maksaa sinulle ylimääräistä palkanlisää ilman veroja.
Kiitti vaan niille, jotka väärinkäyttivät lounareita. Onko aina pakko pilata kaikki?