Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksestä: Miksi joillain ei maito riitä?

Vierailija
11.12.2013 |

Ihmettelen otsikon kysymystä oman kokemukseni takia. Kuinka paljon esim. äidin yksilöllinen hormonitasapaino tai geenit voivat vaikuttaa?

Esikoiseni on nyt 3 kuukautta ja tässä ollaan menty osittaisimetyksellä. Korviketta menee päivässä puolisen litraa. Ennen raskautta en tullut edes ajatelleeksi, etteikö täysimetys onnistuisi. Olin kuullut, että täysimetyksen onnistuminen on itsestä kiinni, ellei nyt jotain ylitsepääsemättömän suuria lääketieteellisiä vaikeuksia ole. Olen nähnyt paljon vaivaa imetyksen onnistumisen eteen, mutta neljännellä imetyspolikäynnillä ei keksitty enää mitään, mitä voisi kokeilla. Kokeilin olla täysimetykselläkin 2 viikkoa, mutta tässäkään ajassa vauva ei saanut tilattua itselleen sopivia maitomääriä, vaikka käytännössä asui rinnalla. Täysimetyksen seurauksena laihtui siis vaarallisen alipainoiseksi, vaikka joka ikiseen pieneenkin kitinään tarjosin heti rintaa.

Tässä kaikki, mitä olen kokeillut (suurinta osaa näistä olen tehnyt yhtä aikaa joka päivä):

- Pumppaus (vartti kummastakin rinnasta) aina kun ehtii, eli 2-8 kertaa vuorokaudessa.
- Rinnan vaihto usein imetyksen aikana.
- Mahdollisimman suuri ihokontakti imetyksen aikana.
- Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit).

- Ruokaa aivan varmasti tarpeeksi ja vettä vähintään 3 litraa vuorokaudessa
- Alkoholitonta olutta lähes joka päivä 0,5 l
- Imetysteetä joka päivä 1 l
- 7 päivän Primperan-kuuri, jonka aikana mahdollisimman paljon pumppausta ja imetystä
- Unta 8-10 tuntia vuorokaudessa
- Joogaa, hierontaa, pitkiä kuumia suihkuja, positiivista ajattelua ja meditointia rentoutumisen edistämiseksi. Stressin välttämistä viimeiseen asti.

Ainoa tietämäni keino, jota en ole kokeillut, on imetysapulaite, mutta siitä tuskin on apua, koska vauvan imuotteen on tarkastanut useampikin ammattilainen, eikä siinä mitään vikaa ole.

Miten siis voi olla mahdollista, ettei ole noussut lähellekään vauvan tarvitsemaa tasoa, vaikka olen käyttänyt lähes kaiken aikani ja energiani maitomäärän lisäämisen? Synnytyksessä ei siis ollut mitään ihmeellistä ja vauva on terve ja täysiaikainen. Joillakin taas on ilman mitään ponnisteluja ongelmia aivan liiallisen maitomäärän kanssa, vaikka on ollut sektio, lapsi on ollut keskonen tms. Minulla on ns. imetysuskovainen kaveri, joka on minun ponnisteluja seuratessani joutunut toteamaan, ettei hän enää usko, imetyksen onnistumisen olevan aina äidin omasta tahdosta ja vaivannäöstä kiinni.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaappas mieheltäsi itelles kunnon orgasmit niin alkaa sitä maitoa tulemaan. Itsellä ainakin auttoi! :) pari kertaa päivässä kun kikkelin nokan päällä pomppi niin maito alkoivaan suihkuamaan. :)

Vierailija
22/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata. Minullekin mysteerinen kysymys. Seitsemästä lapsesta viittä olen imettänyt täysimetyksellä neljään viiteen kuukauteen ja osaimetyksellä yli vuotiaaksi. Kahden lapsen kohdalla on tullut stoppi aiemmin eli kahden kolmen kuukauden ikäisenä. Itse ajattelen, että kyse voi olla esimerkiksi hormoonitasapainosta tms. itsellä kilpirauhasarvot saattaa heittää, sairastan vajaatoimintaa. Ei se imetys elinehto ole. Ymmärrän tuskan, mutta jossain kohti pakko antaa periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs kätilö arveli, että saatan olla jo sen verran iäkäs, ettei maitoa tule hyvin. Näitäkin asioita voisi joku tutkia.

Vierailija
24/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä osaa sanoa miksi ei tule.

Luulen kyllä että ne joilla maitoa tulee niin ei tee mitään ihmeellisiä poppaskonsteja.

Itse olen imettänyt viittä lastani. Osaa reippaasti päälle vuoden ja osaa alle.

Maitoa on tullut aina riittävästi. Ehkä viidentenä päivänä on alkanut nousta.

Maito kyllä nousee jos on noustakseen. Jos ei tule niin sitten pulloa kehiin.

Älkää hyvät äidit ressatko.

Itse en käyttänyt mitään kikkakolmosia. Söin aivan normaalisti ja join myös vettä.

Mulla ei kertakaikkiaan ois ollut aikaa maata sängyllä vauva vieressä 24/7 :)

Imetin vain vauvan tahtisesti.

Tämä nyt ei liity mitenkään imettämiseen, mutta vähän sama asia kun loppumetreillä olevalle raskaanaolijalle kerrotaan mikä voi käynnistää synnytyksen. Teet sitä, tätä ja tota. Aivan bullshittiä. Vauva syntyy kunhan sen aika on.

Vierailija
25/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu. Kaksi ekaa täysimetin yksi vuotiaaksi, eivät suostuneet syömään muuta. Kolmannelle ei jostain syystä maito riittänyt. yritin pelkkää imetystä kunnes neuvolasta olivat huolissaan kun paino vaan laski niin oli pakko antaa lisämaitoa. Kolme viikkoa mistin pelkälle imetykselle, eli vauva oli koko ajan rinnalla mutta maitoa ei lähtenyt tulemaan riittävästi kuten aiemmin. Osittaisimetys jatkui kuitenkin 1,5 v asti.

Vierailija
26/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkään ei täysimetys ole onnistunut. 3 lasta, joista kaikki tarvinneet lisämaitoa. Maito ei vain ole riittänyt, vaikka yrittänyt olen. Esikoinen sai myös rintaraivareita. Kaksi muuta söivät rintaa hyvin,mutta eivät kasvaneet tarpeeksi,pieniä olivat

lähtöpainoltaan, joten painoa piti saada. Osittaisim

Vierailija
27/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sano muuta kuin, että lopeta pumppaaminen. Ärsyttävää hommaa. Keskity vauvaan. Sulla on vielä paljon aikaa imettää. Onnea vauvasta!

Vierailija
28/55 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36: Kiitos viestistäsi!

38: Odotusaikana maitoa tuli satunnaisesti muutamia tippoja raskauden puolivälistä alkaen. Rinnat muuttuivat myös hieman täyteläisemmiksi kuin ennen, mutta ei todellakaan tarvinnut ostaa uusia liivejä. Monillahan kuppikoko kasvaa raskausaikana ja muutokset rinnoissa ovat selkeitä, joten voi olla, että minulla ehkä rinnat eivät sitten valmistautuneet tarpeeksi imetykseen syystä X.

42: Niin, yksi imetysfanaatikko oli sitä mieltä, että -20 oli ihan normaali notkahdus painokäyrällä, enkä olisi saanut luovuttaa ja ottaa korvikkeita uudestaan käyttöön. Maitomäärä olisi kuulemma varmasti kasvanut, jos olisin vain sitkeästi yrittänyt kauemmin. Ei neuvolassa kuulemma näistä hommista tiedetä tarpeeksi. Siihen ei osannut enää vastata, kun kysyin, että kuinkakohan monta viikkoa minun vielä pitäisi pitää vauvaani nälässä, että nämä vauvan ahkerasti tilaamat maitomäärät alkaisivat näkyä jotenkin, kun 2 viikkoa ei riittänyt maitomäärän nostamiseen.

43: Toki minullekin tuli mieleen, että jos olisi jo entuudestaan lapsia, en olisi varmasti yrittänyt puoliksikaan noin paljoa. Nyt pystyin yrittämään noin paljon, kun ainoa velvollisuuteni on ollut vauvasta huolehtiminen.

47: Olen nyt alkanut ajatella, että eiköhän sitä maitoa olisi jo vähemmälläkin yrittämisellä tullut, jos sitä olisi ollut tullakseen. Koin kalvavaa syyllisyyttä siitä, että en ole yrittänyt tarpeeksi ja murehdin sitä, että olen varmasti tehnyt väärin. Sitten tajusin, että monet eivät yritä lainkaan, mutta silti täysimetys onnistuu. Olin vain lukenut ja kuullut liikaa juttuja siitä, että kyllä se täysimetys onnistuu kun vain yrittää ja kaikki on kiinni äidin asenteesta.

52:  Ehkä tämä vastaus oli provo, mutta vastaan varmuuden vuoksi. Oikeasti olen kaiken tuon tehnyt, joten en kerjää sääliä, vaan kiinnostaisi tietää, onko kenties vielä jotain, mitä en ole yrittänyt.

53: Kiinnostava vastaus. :)

54: Iäkäs en ole, vaan parikymppinen.

Kerron vielä, että nyt alan nähdä tilanteeni jotenkin järjellisemmin, kun kirjoitin kaiken ylös ja olen ihmisten kanssa puhunut. Voihan olla, että minulla on jokin fyysinen vaje, joka aiheuttaa sen, ettei maitoa tule. Kuten aiemmin sanoin, olen alkanut ajatella, että eiköhän maitomäärä olisi tuolla yrittämisen määrällä edes jonkin verran, jos jokin ei olisi vialla. Aina hoetaan, että kyllä vauva ne maidot tilaa, mutta kun mitään ei ole tapahtunut, niin jokin tässä hommassa mättää. Ehkä imetyksestä tiedetään vielä joskus enemmän ja tällaisille tapauksille löydetään jokin tieteellinen selitys.

Vierailija
29/55 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä hyvä ystävä huoli! Jos osittaisimetys onnistuu niin vauva saa kaikki imetyksen hyvät puolet siinä ja sitten pullosta vaan lisäravintoa :)

Vierailija
30/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:55"]

"Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit)."

Kiitos ap päivän nauruista :DD

Vakavasti puhuen: tällaistako yleinen imetysfanatismi oikeasti tuottaa?

[/quote]

No näköjään. Törkeää, itse kävin tuossa vaiheessa aamupäivällä neljän tunnin vaunukävelyllä ja iltapäivällä salilla. Ja illalla tietty pilettämässä, vauva oli isovanhemmilla hoidossa.

Niin asiaan. Aloittajan kysymykseen en osaa vastata, mutta ilmiselvästi sinulla tosiaan sitä maitoa ei vain muodostu tarpeeksi. Hienoa miten olet jaksanut yrittää, mutta tärkeintähän on, että vauva ylipäätään saa myös äidinmaitoa. 

Yleensä "maito ei riitä" koska vauva pumpataan täyteen korviketta. Tai "maito ei ikinä noussut", kun kukaan ei kertonut että on ihan normaalia että maito ei nouse heti kun vauva on syntynyt, eikä välttämättä edes seuraavana tai vielä sitäkään seuraavana päivänä. Ihmeellistä miten pihalla moni voi näistä asioista yhäkin vain olla. Itsellä esim. maito on noussut aina vasta neljäntenä päivänä ja silti olen kaikkia lapsia pystynyt ongelmitta täysimettämään 6kk.

Vierailija
31/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei vaan imetys onnistu, mutta JOS olisit tuon tehnyt niin kyllä onnistuisi. Mautonta valehdella täällä. Monet tuoreet äidit lukevat muiden kokemuksia ja stressaavat turhaan. Olet kuin "mitään ei ole tehtävissä" ja kerjäät sille tukea. Olet pesinyt 5vrk (?), nukkunut 8-10h vuorokaudessa, syönyt VARMASTI tarpeeksi ja juonut VÄHINTÄÄN 3l vettä plus alkoholittomat oluet yms... :D Rauhoitu, älä liioittele, kerro mistä OIKEASTI on kyse niin ehkä voit saada apua...

Vierailija
32/55 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei oikein vielä vastannut aloittajan kysymykseen, miksi maito ei vain riitä, koetan vähän valottaa asiaa eri kantilta. 

Teen työni lypsämiseen erikoistuneiden eläinten eli lehmien kanssa. Ne on toki jalostettu tuottamaan enemmän maitoa eli kaikki ei ole suoraan sovellettavissa ihmiseen, mutta:

- Ehkä jalostuksen tuotetta mutta maitomäärä on erittäin periytyvä ominaisuus. Ihmisillä tätä tuskin on samassa määrin edes tutkittu. Mutta lehmällä maitomäärä periytyy enemmän kuin vaikkapa jalkojen asento tai joku muu ulkonäöllinen piirre. 

- Kipu ja sairaudet vähentävät maidontuotantoa, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Alkukaudella eli juuri synnyttämisen jälkeen sattuessaan jokin lieväkin tauti voi viedä maidontuotannon kokonaan ja tarvitaan seuraava vasikka jotta eläin alkaa tuottaa uudelleen. 

- Stressi ja kipu aiheuttavat adrenaliinin eritystä joka vähentää oksitosiinin määrää, eli maito ei laske kunnolla. Jos maito ei laske, tai laskee vain osittain, eritys vähenee. Oksitosiini auttaa tähän jos sitä käyttää säännöllisesti siihen saakka että stressi poistuu. 

- Ennenaikainen synnytys saattaa jättää maitomäärän pieneksi, tai sitten ei. Riippuu ihan yksilöstä. 

- Jos lehmä on lihava nuorena kun utarekudos muodostuu, maitorauhanen ei kehity kunnolla ja määrät jäävät pieniksi vaikka utare on iso. (Voiskohan tämä selittää miksi isot rinnat eivät tuota maitoa yhtä hyvin kuin pienet koska isoissa on enemmän rasvaa ja "omistaja" on usein lehmän mittapuulla liikalihava ;)

- Toisilla maitoa tulee alkuun tosi vähän, ei edes jälkeläiselle tarpeeksi mutta tilanne korjaantuu ekojen viikkojen aikana. Toisilla taas tulee heti paljon mutta loppuu liian lyhyeen. Ja taas joku lypsää vaikka kolme vuotta putkeen kun toisella loppuu jo 10 kk kohdalla. Jos maidontuotantoon jalostetut eläimet ovat tälläisiä yksilöitä niin samoin ovat äiditkin. 

- Liian harva lypsäminen/imettäminen vähentää maidontuotantoa. Mutta niin tekee liian tiheäkin ekojen viikkojen jälkeen. Siksi suositellaan että lypsettäisiin vain muutama päivä tiheään, sen jälkeen haitat ovat suuremmat kuin hyödyt ja maidon laskeutuminen alkaa vaikeutua sekä maidon vapaiden rasvahappojen määrä nousee. 

- Sitten noissa lehmissäkin on tapauksia joilla poikiminen on mennyt hyvin, mitään näkyvää vikaa ei ole ja eivät ainakaan näytä stressaantuneilta mutta maitoa tulee alle vasikan tarvitsema määrä / vrk. Ja kun normaali eläin ruokkii helposti 3-5 vasikkaa. Useimmiten seuraavalla kerralla onnistuu paremmin. Yhden tapauksen muistan jolla kävi 2 kertaa niin ettei mitään syytä löytynyt, maitoa vain ei tullut kuin ihan vähän. Kolmatta kertaa ei enää kokeiltu. 

Vierailija
33/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa auttaa mutta haluan sanoa että olet ihanan omistautunut asialle! Ja et vieläkään aio lopettaa, ihailen sinua ja olen ylpeä sinusta! Ja jos ei onnistu niin ei sitten vaan onnistu :)

Vierailija
34/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos vaan nyt nauttisit kun edes se osaimetys onnistuu!

Esikoisen kanssa minulla ei onnistunut imetys ollenkaan kun maito ei yksinkertaisesti noussut rintoihin.

Kuopuksen kanssa sitten menikin vähän paremmin ja viikko synnytyksen jälkeen maito nousi ja vaikka nelikikoiselle vauvalle ei ihan tisumaito riittänyt niin olin taivaallisen onnellinen osaimetyksestä.

Vierailija
35/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä tehnyt kaikkesi!

Äidilläni on 3 lasta. 2vanhinta hän täysimetti 6kk (vaikka toisella oli alkuun "laiska" ja huono imuote). Kolmannen lapsen ollessa n. 5vk maito vain alkoi ehtymään. 

Siihenkin etsittiin syytä.

Se oli todella hassua sillä kuitenkin äiti oli konkari imettämisessä,aika itsevarma koska edellisten vauvojen kohdalla maitoa tuli reippaasti yli tarpeiden.

Koskaan ei maidon ehtymiseen "keksitty" mitään kunnollista syytä.

Eli joskus voi vaan käydä niin että maitoa ei vaan tule tarpeeksi. Älä missään nimessä syyllistä itseäsi! Ihanaa että olet kaikesta huolimatta jatkanut imetystä.

Vierailija
36/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aivan varma, ettet kaiken tuon jälkeen stressaa? Nostan hattua, en ikinä jaksaisi olla 24/7 imetystä. Minulle päin vastoin sopivat parhaiten max 20 min imetyskerrat ja sitten parin tunnin väli, siten vauvat olivat tarpeeksi nälkäisiä imeäkseen tehokkaasti. Oletko kokeillut erilaisia imetysasentoja? Minulla toimi lisäksi se, että imetin omassa rauhassa ja luin samalla kirjaa, niin että sain ajatukset pois herumisesta. Sain myös kuopuksen tapauksessa herumista edistävää nenäsuihketta. Niin, ja reipas liikunta edisti myös maidontuloa. Runsasmaitounen en ollut koskaan, mutta imetys sujui hyvin kahdella nuorimmaisella näillä konsteilla.

Vierailija
37/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksesi on kummallinen. Miksi ihmiset kehot toimii eri tavoin? Miksi joku sairastuu syöpään? Miksi toisen haima ei tuota insuliinia? Miksi sinulla on pälvikaljua ja minulla ei?

Vierailija
38/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sulla tubulaariset rinnat? Laitapa googleen.

Sitkeästi olet joka tapauksessa jaksanut yrittää, hienoa!

Vierailija
39/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vika maidontuotannossa vai herumisessa? Itse muistan nimittäin imetysajasta, että kerran esim. näin jossain näyttelyssä kipsivaloksen jossa oli vauvan kuva, niin heruminen alkoi välittömästi... kiva kun vauvoja ja vauvankuvia tuli toisinaan vastaan, ja aina alkoi maitoa suihkuta niin, että paita oli märkänä.

Kuulostaa, että olet kyllä kaikkea yrittänyt, mutta tosiaan itselläni tuo heruminen tuntui ihan voimakkaana kipuna rinnoissa kun se alkoi.

Vierailija
40/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit)."

Kiitos ap päivän nauruista :DD

Vakavasti puhuen: tällaistako yleinen imetysfanatismi oikeasti tuottaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme