Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksestä: Miksi joillain ei maito riitä?

Vierailija
11.12.2013 |

Ihmettelen otsikon kysymystä oman kokemukseni takia. Kuinka paljon esim. äidin yksilöllinen hormonitasapaino tai geenit voivat vaikuttaa?

Esikoiseni on nyt 3 kuukautta ja tässä ollaan menty osittaisimetyksellä. Korviketta menee päivässä puolisen litraa. Ennen raskautta en tullut edes ajatelleeksi, etteikö täysimetys onnistuisi. Olin kuullut, että täysimetyksen onnistuminen on itsestä kiinni, ellei nyt jotain ylitsepääsemättömän suuria lääketieteellisiä vaikeuksia ole. Olen nähnyt paljon vaivaa imetyksen onnistumisen eteen, mutta neljännellä imetyspolikäynnillä ei keksitty enää mitään, mitä voisi kokeilla. Kokeilin olla täysimetykselläkin 2 viikkoa, mutta tässäkään ajassa vauva ei saanut tilattua itselleen sopivia maitomääriä, vaikka käytännössä asui rinnalla. Täysimetyksen seurauksena laihtui siis vaarallisen alipainoiseksi, vaikka joka ikiseen pieneenkin kitinään tarjosin heti rintaa.

Tässä kaikki, mitä olen kokeillut (suurinta osaa näistä olen tehnyt yhtä aikaa joka päivä):

- Pumppaus (vartti kummastakin rinnasta) aina kun ehtii, eli 2-8 kertaa vuorokaudessa.
- Rinnan vaihto usein imetyksen aikana.
- Mahdollisimman suuri ihokontakti imetyksen aikana.
- Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit).

- Ruokaa aivan varmasti tarpeeksi ja vettä vähintään 3 litraa vuorokaudessa
- Alkoholitonta olutta lähes joka päivä 0,5 l
- Imetysteetä joka päivä 1 l
- 7 päivän Primperan-kuuri, jonka aikana mahdollisimman paljon pumppausta ja imetystä
- Unta 8-10 tuntia vuorokaudessa
- Joogaa, hierontaa, pitkiä kuumia suihkuja, positiivista ajattelua ja meditointia rentoutumisen edistämiseksi. Stressin välttämistä viimeiseen asti.

Ainoa tietämäni keino, jota en ole kokeillut, on imetysapulaite, mutta siitä tuskin on apua, koska vauvan imuotteen on tarkastanut useampikin ammattilainen, eikä siinä mitään vikaa ole.

Miten siis voi olla mahdollista, ettei ole noussut lähellekään vauvan tarvitsemaa tasoa, vaikka olen käyttänyt lähes kaiken aikani ja energiani maitomäärän lisäämisen? Synnytyksessä ei siis ollut mitään ihmeellistä ja vauva on terve ja täysiaikainen. Joillakin taas on ilman mitään ponnisteluja ongelmia aivan liiallisen maitomäärän kanssa, vaikka on ollut sektio, lapsi on ollut keskonen tms. Minulla on ns. imetysuskovainen kaveri, joka on minun ponnisteluja seuratessani joutunut toteamaan, ettei hän enää usko, imetyksen onnistumisen olevan aina äidin omasta tahdosta ja vaivannäöstä kiinni.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:55"]"Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit)."

Kiitos ap päivän nauruista :DD

Vakavasti puhuen: tällaistako yleinen imetysfanatismi oikeasti tuottaa?

[/quote]

Mikähän tuossa oli niin hauskaa? Sekö, ettei ap tehnyt muuta kuin imettänyt, vaiko se, että ap ja vauva olivat puolialastomina?

Vierailija
42/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:55"]"Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit)."

[/quote]

Joo tosi omituista käytöstä lapsivuodeaikana. Bilettämässäkö pitäis olla? hohhoijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ammattilaisetkaan osaa sanoa miksi maitosi ei riitä, niin tuskin täälläkään kenelläkään on siihen vastausta. 

Mutta osaimetä ihan hyvin mielin vain. Olet kaikkesi ja enemmänkin jo tehnyt, nyt vaan nautit vauvasta ja elämästä!

Vierailija
44/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jokaisen naisen keho on erilainen. On aika yleistä, ettei naisella riitä lapselle maitoa, ja siksipä kautta ihmiskunnan historian ihmisen paras ystävä on ollut toinen nisäkäs, joka sitä maitoa on tuottanut, on se sitten ollut lehmä, vuohi, kameli tai jakki. Ei näitä paljon työtä vaativia kotieläimiä ole pidetty pelkästään isompien lapsien ja aikuisten maidontuottajana, vaan ne ovat aidosti pelastaneet monen esi-isämme hengen vauva-aikana.

Naisilla on eri määrä rauhaskudosta, ja se on sijoittunut eri osiin rintaa. Tubulaarisissa rinnoissa rauhaskudosta voi olla vähän, ja se on sijoittunut aivan rinnan päähän. Netistä löydät kuvia voimakkaasti tubulaarisista rinnoista, joista näkee etteivät ne ole normaaleja, mutta lievästi tubulaarinen rinta voi näyttää aivan normaalilta ulospäin ja silti maitoa ei vaan tule.

Joillakin voi olla myös ongelmia prolaktiinin tuotannossa, ja se ei ole imetyksestä riippuvainen. Aivolisäke ei tuota prolaktiinia riittävästi, että maito saataisiin nousemaan, ja siksi esimerkiksi Primperan- kuuri tuo vain väliaikaisen avun, koska kun lääkitys loppuu, maidontulokin loppuu...

Tsemppiä sinulle. :)

Vierailija
45/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap kun kirjoitit tämän. Olen samassa tilanteessa kanssasi 1kk ikäisen vauvani kanssa. En siis osaa tarjota neuvoja. Mutta siis minuakin vaivaa se, että kaikkien ohjeiden mukaan maitoa pitäisi varmasti tulla tarpeeksi kun vaan imettää eikä tarjoa lisämaitoa.. Minultakin alkaa siis usko loppua siihen teoriaan.

Vierailija
46/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeat kortisolitasot (mm. ahdistuneisuus, stressaantuneisuus) vaikuttavat ja toisaalta heikko oksitosiinitaso. Kummankin seuraukset näkyvät myös kaikessa muussa arjessa ja reaktioissa jos sellasista olisi kyse. Oksitosiinin määrää voi halutessaan yrittää lisätä ihan luomumenetelmin joita on erilaisia ainakin puoli tusinaa, jos kiinnostusta on. Kannattaa googlailla tuleeko osumia.

Vierailija
47/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vaan että hellitä jo. Vauva saa siitä osittaisimetyksestä ne rintamaidon hyvät vaikutukset. Olet yrittänyt tarpeeksi, voit jo ottaa rennommin.

Vierailija
48/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon riittämiseen voi mennä yli 2kk, ei kannata luovuttaa ja lisämaitoa siihen asti.

Vierailija
49/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:13"]

[/quote]

Joo tosi omituista käytöstä lapsivuodeaikana. Bilettämässäkö pitäis olla? hohhoijaa.

[/quote]

Just, tulihan se biletyskorttikin jo :)!

Ei kai nyt kukaan terve ja muutenkin normaali ihminen makaa sängyssä 4 päivää vauvan kanssa!

Vierailija
50/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:55"]

"Vauvan kanssa pesiminen 4 päivää putkeen pelkästään imettämällä ja sängystä poistumatta muuten kuin vessaan ja hakemaan syötävää (vauvalla vain vaippa ja minulla vain alkkarit)."

[/quote]

Pelkkä ajatuskin tuollaisesta omalle kohdalle kauhistuttaa :D

Ei toimisi minulla, ei mitenkään. Mitä enemmän fussaa, sitä vaikeammaksi homma menisi.

Vierailija
51/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesiminen! Ei jeesus, onko tuollainen yleistäkin? Maata päiväkausia peseytymättä ja pukeutumatta sängyssä? On varmaan muhevat tuoksut makkarissa. Ei ole ihan tervettä mielestäni tuollainen fanaattisuus. Ihan kun se lapsi siihen kuolisi että saa lisämaitoa.

Vierailija
52/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla täyshihhuli vai onko aloitus provo? Varmaan helvetisti auttaakin maidontuloon joku meditointi tai kaljan kittaaminen.

Vierailija
53/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, sen kun tietäisi.

Minä olen yrittänyt täysimettää kaikkia neljää lastani. Yhdenkään kanssa en ole onnistunut. Etenkin esikoisen vauva-aikaan neuvolaa myöten toitotettiin, että KAIKILLA äideillä riittää maito, kunhan vaan osaa imettää oikein ja lapsentahtisesti ja on kärsivällinen ja rento... No, meillä parkui lapsi nälkäänsä ja äiti epäonnistumistaan ennen kuin isä tajusi ottaa ohjat käsiinsä ja lämmittää lapselle Tuttelia.

Onneksi noista ajoista on tultu eteenpäin, eikä imettämiseen enää suhtauduta niin fanaattisesti. Pääasia, että lapsi saa ruokaa.

Vierailija
54/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin imettää kaikkia kolmea mutta viimeistään 3kk:n kohdalla se tyssäsi. Kun ei tule niin ei tule maitoa enää. Kuukausi meni aina loistavasti, sitten väheni kuin taika-iskusta.

Yritin kyllä kaikkeni ja vähän enemmänkin...

Myöhemmin multa mitattiin prolaktiini ja sen määrä oli ihan olematon (15). Mietin vain että oisko syy sitten siinä.

Vierailija
55/55 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kolme lasta, jotka kaikki joutuivat lisäruokinnalle jo sairaalasta alkaen. Omaa lääkitystäni (joka ei tiettävästi (tutkimusten mukaan) vaikuta imetykseen) vaihdettiin joka kerta, mikään ei auttanut. Mulla oli vuokralla samanlainen lypsykone kuin sairaalassa oli pumppasin ja imetin, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi.

Siinä sitten ystävän kanssa (jolla samoja ongelmia) todettiin, että rinnat on suuret ja komeat, mutta töitään ne ei hoida :)

Ja samalla A-kuppinen ystävä tuskaili, minne tän kaiken maidon kanssa joutuukaan!

Eli kaikki ei aina elämässä mene niinkuin suunnitellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme