Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en jaksa

Vierailija
30.09.2020 |

Miten te muut masentuneet jaksatte? Ei mitään syytä herätä, ei ketään ihmistä joka välittää. Nyt pitäisi jaksaa suihkuun kahden päivän tauon jälkeen ja tehdä kotitöitä. Saisi edes jotain tehtyä. Millä voimilla?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syrjäytynyt? Olisiko mahdollista mennä paikkakuntasi kunnan järjestämään päivätoimintaan, en tarkoita velvoittavaa kuntouttavaa, vaan vapaampaa kuntoutusta jossa voisi tavata ja sosialisoida muiden ihmisten kanssa.

Kävisit kävelylenkillä metsässä?  Siitä voisi tulla parempi mieli, suihkuun ehkä sen jälkeen?  

Vierailija
2/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepät se, kun masentuneella ei ole voimia.

Mikä juttu tuottaa sinulle edes yhtään iloa? Tykkäätkö kahvin tuoksusta, istua veden äärellä? Joku pieni juttu joka tuo, tai aikanaan toi hyvää mieltä, niin palaa sen ääreen. Tee sitä.

Kotityöt odotta kyllä! Älä niistä stressaa. Masentuneena ottaa niistä ihan tajuttoman ressin, vaikka sitten kun mieli alkaa parantua ne hoituu kyllä. Se on osa tautia, ettei jaksa ja hommat kotona on rempallaan. Anna niiden olla, ei maailma siihen kaadu. Tee jotain, millä saat mieltä ylös, niin sitten jaksaa muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepät se, kun masentuneella ei ole voimia.

Mikä juttu tuottaa sinulle edes yhtään iloa? Tykkäätkö kahvin tuoksusta, istua veden äärellä? Joku pieni juttu joka tuo, tai aikanaan toi hyvää mieltä, niin palaa sen ääreen. Tee sitä.

Kotityöt odotta kyllä! Älä niistä stressaa. Masentuneena ottaa niistä ihan tajuttoman ressin, vaikka sitten kun mieli alkaa parantua ne hoituu kyllä. Se on osa tautia, ettei jaksa ja hommat kotona on rempallaan. Anna niiden olla, ei maailma siihen kaadu. Tee jotain, millä saat mieltä ylös, niin sitten jaksaa muutakin.

Ei ole voimia ei. Kiitos neuvoista.

Vierailija
4/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki, elokuvat, ohjelmat? 

Oletko kokeillut ASMR-videoita? Hiustenharjaamis-videoista ruokailuun? Tai muita taustaäänivideoita kuten veden liplatusta, linnun laulua yms?

Vierailija
5/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päivää?! Hyi helvetti sä varmaan haiset. Ei ihme et sul ei oo ketään 🤣

Vierailija
6/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musiikki, elokuvat, ohjelmat? 

Oletko kokeillut ASMR-videoita? Hiustenharjaamis-videoista ruokailuun? Tai muita taustaäänivideoita kuten veden liplatusta, linnun laulua yms?

Olen kokeillut ruoan mässytysvideoita esim. hampaaton läski mutta nukahdin.

Vierailija
7/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tarvii voimia kävellä suihkuun? Sängyssäkö te makaatte koko päivän ja kusettekin sinne? 

Vierailija
8/12 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kokeile tätä. Sano aina 3-4 kertaa pävässä: minä jaksan. Aivosi alkavat vähitellen uskoa mitä sanot.

Vierailija
9/12 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kokeile tätä. Sano aina 3-4 kertaa pävässä: minä jaksan. Aivosi alkavat vähitellen uskoa mitä sanot.

Tässä on pointtia, mutta on kaksipiippuinen juttu.

Moni masentunut on ( en sano, että kaikki) tunnollinen suorittaja. Silloin, kun on se masennuksen pahin vaihe, jota kyllä silloin ei välttämättä itse tajua, on syytä a itselleen lupa vain olla ja levätä. Ei tarvitse jaksaa, saa vain kerätä voimia. Sitten kun on vähän levännyt voi alkaa ja kyllä jo levätessäkin voi ajatella, että tulee olemaan jaksava, nyt vaan on hetki, kun tarvii hengähtää.

Pikku pikku rutiinit, ei liian isoa askelta.

Aamupuuro, kahvi

Pikku lenkki

Vettä

Muodostaa yksitellen pikku rutiineita päivään hitaasti, niin ne ehtii muodostua tavaksi ja sitten lisätäkin uusi.

Kun jaksaa hiukan liikahtaa ulkona, se avaa mieltä ja ajatuksia, sitä masentuneen aivo kehää.

Luonto tekee ihmettä.

Vierailija
10/12 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet siihen suihkuun liittyen jonkin kivan rutiinin, vaikka lempi biisi soimaan suihkun ajaksi, tai otat lasin viiniä tai palan suklaata palkaksi kun suihkussa on käyty.

Siivoa vähän kerrallaan.

Tee yksi asia päivässä. Ma: pyyhi pölyt

Ti: tiski

Ke: roskat ulos

To: pese pyykit ja ripusta kuivuu

Pe: petivaatteet

La: lattian pesu tai imurointi

Su: kuivat pyykit kaappiin

Anna aina palkka kun oot tehny päivän kotityön, katsot vaikka leffan ja rentoudut.

Vierailija
11/12 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkään miettinyt samaa asiaa. Minulla onkin jo viikko viimeisestä suihkussa käynnistä.

Aiempi vastaaja listasi monta askaretta. Omalla kohdalla pelkkä listan katsominen jo ahdistaa. Tiedän, että joitain asioita on pakko tehdä. Tänään vein roskat ja tiskasin. Saman teen viikon päästä. Ei millään pölyillä ole mitään merkitystä. Ei millään ole.

Masentuneen mieli ei toimi niin kuin pitäisi. Mitään ei jaksa. Tänään on ollut taas erityisen huono päivä. Hampaat pitäisi joku päivä pestä.

Vierailija
12/12 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitkään miettinyt samaa asiaa. Minulla onkin jo viikko viimeisestä suihkussa käynnistä.

Aiempi vastaaja listasi monta askaretta. Omalla kohdalla pelkkä listan katsominen jo ahdistaa. Tiedän, että joitain asioita on pakko tehdä. Tänään vein roskat ja tiskasin. Saman teen viikon päästä. Ei millään pölyillä ole mitään merkitystä. Ei millään ole.

Masentuneen mieli ei toimi niin kuin pitäisi. Mitään ei jaksa. Tänään on ollut taas erityisen huono päivä. Hampaat pitäisi joku päivä pestä.

Juu tuollainen lista on terveelle hyvä, masentunut on niin väsynyt, ettei sitä taida tajuta ulkopuolinen, ihan yksinkertainen juttu on kauhean iso mörkö, koska se mieli on väsynyt.

Ehkä jos sen rinnastaisi fyysiseen maailmaan, huono esimerkki tietysti, mutta jos on tehnyt jotakin, että kroppa on ihan puhki, ei silloin te muuta, kun koittaa palautua ja levätä. Siis joku kunnon rääkki tai kamppailu jonkun sairauden kanssa vaikkapa.

Mieli kun on väsynyt, se ei näy ulkopuoliselle ja saa vielä selitellä, mikä vie myös energiaa ja jatkuva lyttääminen ja se ettei tajuta.

Jos ihmisellä on käsi ja jalka paketissa, kukaan ei odota, että alkaa tekemään suursiivouksen. Masentuneella kukaan ei tajua, parhaassa tapauksessa saa haukut.