Ruotsinkielisille on oma TV-kavana FEM, miksi silti
ruotsinkielistä ohjelmaa pitää tuputtaa muillekin kanaville?
"Ruotsinkieliset uutiset tulevat mukaan suomenkieliseen Aamu-tv:hen."
http://yle.fi/uutiset/yle_pyrkii_nayttamaan_kaikki_tv-kanavansa_hdna_helmikuussa/6978553
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:53"]
En yhtään, koska ei niitä asu täällä. Jostain syystä he kuitenkin pakottavat minut opiskelemaan ruotsia äänestämällä RKP:tä. Ja RKP:n mielestä suomenkielisten pitää opiskella ruotsia voidakseen palvella ruotsinkielisiä, mutta ahvenanmaalaisten ei tarvitse opiskella suomea.
[/quote] HUoh... Ruotsinkieliset ja RKP ei ole sama asia... Mutta jo se että teet sen yleistyksen tekee susta suomalaisen juntin... Just sellaisen mitä "me" ruotsinkieliset kuvittelemme että "te" suomenkieliset olette.
[/quote]
No RKP:n kannatus on suunnilleen yhtä suuri kuin on suomenruotsalaisten osuus Suomessa ja aika harva suomenkielinen heitä varmaan äänestää. Minua ei myöskään kiinnosta pätkääkään, mitä "te" ajattelette minusta. Silloin kun jotain kuulee, niin se liittyy yleensä siihen, että "teidän" mielestänne on sivistymätöntä, jos joku ei osaa ruotsia, eikä suomenkielinen Suomi kuulemma kuulu edes pohjoismaihin. Jos olisitte järkeviä, niin ajaisitte joukolla pakkoruotsin poistoa Suomesta, mutta koska olette ylimielisiä, niin haluatte pakottaa kaikki opiskelemaan kieltänne. Joten joo, sitä saa, mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 21:52"]
En ymmärrä miten ruotsinkieliset uutiset aamu-tv:ssä olisivat jotenkin pois keneltäkään, voihan katsoa mainosrahoitteisen kanavan aamuohjelmia jos ei sitä hetkeä kestä :D tuleehan suomenkielisissä uutisissakin ties minkä kielistä haastattelua, eikä niitä onneksi ole puhuttu suomeksi päälle!
[/quote]
Taas tällainen ketju. Erehdyin jo tuolla yhdessä toisessa otsikossa lähtemään tälle valitsemallesi linjalle, mutta voin kertoa, että ei kannata. Kuraa tulee niskaan aivan tolkuttomasti. RKP, pakkoruotsi, venäjänkielen ja vapaavalintaisuuden ihanuus, jadajadajada. Joillekin ihmisille tällä sivustolla tulee suurinpiirtein ihottumaa kun ne kuuleekaan ruotsinkieltä puhuttavan. Kaikki mitä toiseen kotimaiseen tulee nähdään vain pakottamisena. Älä siis haaskaa täällä aikaasi. Anna ihmisten valittaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 03:33"]
Taas tällainen ketju. Erehdyin jo tuolla yhdessä toisessa otsikossa lähtemään tälle valitsemallesi linjalle, mutta voin kertoa, että ei kannata. Kuraa tulee niskaan aivan tolkuttomasti. RKP, pakkoruotsi, venäjänkielen ja vapaavalintaisuuden ihanuus, jadajadajada. Joillekin ihmisille tällä sivustolla tulee suurinpiirtein ihottumaa kun ne kuuleekaan ruotsinkieltä puhuttavan. Kaikki mitä toiseen kotimaiseen tulee nähdään vain pakottamisena. Älä siis haaskaa täällä aikaasi. Anna ihmisten valittaa.
[/quote]
Minulle tulee ihottumaa sinunkaltaisista "hyödyllisistä idiooteista", jotka nielevät kaiken propagandan "toisesta kotimaisesta" lähtien. Tästä on nyt jo yli 20 vuotta jo valitettu, mutta edelleen mitään ei ole tapahtunut. Ehkä kannattaisi lopettaa pakottaminen, niin ehkä kieliryhmien välitkin paranisivat.
"HS 18.12.1992: Rehtorit vastustavat pakollista ruotsia
Peruskoulujen, lukioiden ja iltakoulujen rehtorit vaativat hallitusta päättämään nopeasti koulujen uudesta tuntijaosta. Rehtorit kannattavat keväällä valmistunutta opetusministeriön alkuperäistä tuntijakoesitystä, jossa ruotsi esitetään valinnaiseksi peruskouluihin."
Hups, mitenhän sillekin esitykselle kävi? Eikö kelvannut RKP:lle?
Ruotsinkielisiä uutisia toivottiin takaisin aamuihin. Mahtaakohan kaikki toivoa. Riittääkö kaksi ruotsinkielistä toivoajaa vai tarvitaanko useampia.
Toivoisin että fst muuttuisi suomenkieliseksi.
Kuinkahan monta tarvittaisiin?
Rahaahan siinä säästetään, kun lopetetaan Min Morgon jokapäiväisenä ohjelmana ja siirretään uutiset Aamu-tv:n puolelle. Eikös täällä olla aina vaatimassa Ylen kulujen pienentämistä?
Häiritseekö ykköseltä ja/tai kakkoselta tulevat saamen-, englannin- ja venjänkieliset uutiset samalla tavalla? Viittomakieliset ei varmaan, kun niissä on kuitenkin lukijaääni ihan suomalainen. Entä radion latinankieliset uutiset?
Ruotsinkielisiä uutisia tuskin tulee puolen tunnin välein, kuten nyt suomenkielisiä. Veikkaan, että ne tulee max. 3 kertaa aamun aikana, joten ehkä sen 15 minuutin takia ei kannata stressata.
Ainakin ennen tuli Aamu-tv:ssä silloin yhdeksän jälkeen uutiset myös englanniksi. Mahtoi ahdistaa.
Ja minä voin muuten tunnustautua suomenkieliseksi, joka on useamman kerran äänestänyt RKP:ta. Eikä minulla ole paria työkaveria lukuunottamatta mitään henkilökohtaisia kytköksiä suomenruotsalaisiin. No, kuulemma pikkuserkulla on nykyään ruotsinkielinen sukunimi, joten lienee mennyt suomenruotsalaisen kanssa naimisiin. Eli nythän olen sitten melkein sukua suomenruotsalaiselle. Hui.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:19"]
Minua ainakin kyllästyttäisi kuunnella samat uutiset monella kielellä. Eihän siinä sitten enää muuta ohjelmaa ehdi ollakaan. Onneksi en tosin aamulla telkkaria katsokaan.
Ja minä osaan kyllä kieliä, ruotsia olen oppinut inhoamaan ihan ruotsinkielisten oman ylimielisen käytöksen takia, enkä sitä enää vapaaehtoisesti kuuntele.
[/quote]
Ruotsinkielisten oma ylimielinen käytös mainittu.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:19"]
Minua ainakin kyllästyttäisi kuunnella samat uutiset monella kielellä. Eihän siinä sitten enää muuta ohjelmaa ehdi ollakaan. Onneksi en tosin aamulla telkkaria katsokaan.
Ja minä osaan kyllä kieliä, ruotsia olen oppinut inhoamaan ihan ruotsinkielisten oman ylimielisen käytöksen takia, enkä sitä enää vapaaehtoisesti kuuntele.
[/quote]
Itse et sitten käyttäydy ylimielisesti?
Montako ruotsinkielistä tunnet, kun noin kärkkäästi yleistät?
[/quote]
En yhtään, koska ei niitä asu täällä. Jostain syystä he kuitenkin pakottavat minut opiskelemaan ruotsia äänestämällä RKP:tä. Ja RKP:n mielestä suomenkielisten pitää opiskella ruotsia voidakseen palvella ruotsinkielisiä, mutta ahvenanmaalaisten ei tarvitse opiskella suomea.
[/quote] HUoh... Ruotsinkieliset ja RKP ei ole sama asia... Mutta jo se että teet sen yleistyksen tekee susta suomalaisen juntin... Just sellaisen mitä "me" ruotsinkieliset kuvittelemme että "te" suomenkieliset olette.