Missä lämmössä peset suurimman osan pyykeistä?
Olen alkanut pestä lähes kaiken 60 asteessa. Hajut pysyy poissa koneesta ja vaatteista, koska korkeammassa lämmössä pesuaineet toimii paremmin. Tahranpoistoa tarvitsee harvemmin tehdä. Lisäksi saan pestyä täysiä koneellisia eikä pyykkivuorta pääse kertymään, koska ei tarvitse erotella pyykkejä jatkuvasti 40 ja 60 asteen mukaan. Sanoisin, että 95% pesen 60 asteessa, loput 5%, kuten villat, neuleet ja ulkovaatteet, ohjeen mukaan.
Varmasti moni parahtelee, kuinka mikäkin vaate menisi pilalle 60 asteessa. Kokemukseni mukaan lähes kaikki keskimääräisen perheen perusvaatetuksesta kuitenkin kestää sen. 60 asteessa on tullut pestyä esimerkiksi uikkareita, jumppatrikoita, lukematon määrä eri elastaania sisältäviä vaatteita, teknisiä paitoja, ongelmitta. Ainoat ongelmat ovat olleet jossain lasten paitojen kamalissa muoviprinteissä. Melkein kaikki niistäkin tosin kestää 60 asteen pesun ja huonolaatuisimmat pesen surutta pois.
Kommentit (32)
Melkein kaikki 60 asteessa. Myös minun kokemuksen mukaan vaatteet kyllä kestää sen ihan hyvin, psulapuissa on naurettavan alhaisia lämpötiloja. 95 asteessa pesen välillä lakanat ja pyyhkeet.
Meillä pestään ihan älyttömän paljon urheiluvaatetta. Vaikka pesulapuissa on 40 asteen pesuohje, kestää suurin osa 60 pesua. Ainoastaan yhden vaatteen olen saanut pilalle 60 pesussa, ja senkin vahingossa (silloinen vanha pesukone temppuili ja laittoi 60 ohjelman, vaikka valitsin 40 asteen ohjelman). Ja tämäkin oli joku halpis-acryylirytky.
En voi vastata kysymykseen, koska pesen yhtä paljon 40 asteessa ja 60 asteessa. Tarkemmin sanoen pesen yleensä 3 koneellista pyykkiä viikossa, näistä yksi on 60-asteista (pyyhkeet ja lakanat, osa vaatteista), yksi 40-asteista (suurin osa vaatteista) ja yksi 30-asteista (vajaa koneellinen, lähinnä villaa ja silkkiä).
60 asteen käytössä suurin ongelma on se, jos samassa taloudessa asuu puoliso tai lapsia, jotka alkaa kitisemään jos he näkevät, että koneessa pyörii ohjetta kuumemmassa heidän vaatteita. Käytännössä tilanne on kuitenkin se, että samaiset kitisijät eivät välttämättä tee elettäkään vaatehuollon eteen.
Olen ratkaissut asian siten, että pesen pyykit ollessani kotona etätöissä eikä heidän tarvitse tietää, että supertärkeät, superherkät vaatteet pestään tänäänkin 60 asteessa.
Useimmat pesuaineet toimii parhaiten 30-40 asteessa, koska niissä on entsyymejä, jotka irrottavat likaa ja nuo entsyymit denaturoituvat kuumemmassa.
Pyykin hajuista pääsee kuitenkin kuumalla vedellä eroon yleensä parhaiten, koska tunkkaisen hajun aiheuttaa bakteerit, ja ne kuolevat kuumassa. Itse pesen varmaan 50/50 40- ja 60-asteessa. Siivousrättejä kuumemmassa.
Meillä on ainakin käytössä pesuaine, jossa happeen perustuva valkaisuaine alkaa toimimaan vasta 60 asteessa. Kaikki ruokatahrat lähtee merkittävästi paremmin sen takia 60 asteessa. Tosiasiassa se "valkaisu" ei haalista värejä juuri lainkaan tai ainakaan minä en eroa huomaa.
Kodin lämmössä.
(Ei, en tarkoita noin 21 asteen sisälämpötilaa)
Kaikki 40 asteessa koska joka koneellisessa on sellaisia joiden pesulappu ei salli korkeampia lämpötiloja.
60 asteessa, koska suurin osa vaatteista on puuvillaa. Kerran pistin vahingossa villaneuleen ja sehän kutistui melkein nuken vaatteeksi.
Vierailija kirjoitti:
60 asteessa, koska suurin osa vaatteista on puuvillaa. Kerran pistin vahingossa villaneuleen ja sehän kutistui melkein nuken vaatteeksi.
Mä olen estänyt villavaatteiden vahingot käyttämällä kolmea pyykkikoria. Tummat 60, vaaleat 60 ja muut. Korista "muut" ne eivät vahingossakaan päädy 60 asteeseen.
Olen hankkinut erityisesti lastenvaatteet huomioden sen, että ne kestävät 60 asteessa pesun. Eniten häiriöitä pesussa on aiheuttanut lahjaksi saadut, päivittäiseen käyttöön tarkoitetut lastenvaatteet, jotka ei tähän järjestelyyn sovi - esim. nämä muoviprintilliset vaatteet. Olen pessyt ne muutamia kertoja ohjeen mukaan, mutta sen jälkeen 60. Saa ny muksut edes muutaman kerran käyttää ilman, että on riskiä siitä, että kuvat lähtee jo ekassa 60 asteen pesussa. Siinä tuntuu olevan jokin murpheyn laki, eli juuri siitä lempipaidan kuvasta ei jää mitään jäljelle kun se pestään ekaa kertaa 60 asteessa, sen sijaan muut kyllä kestää seuraavallekin lapselle.
Yhtä en ymmärrä. 60 asteen pesussa aikuisten t-paitoihin ym. painetut jutut kestää vuosia, mutta toista se on lastenvaatteissa. Varmaan puolesta lastenvaatteista lähtee ajan mittaan kuvat kun 60 asteessa pesee. Varmaan nekin tehdään huonommalla laadulla kun valmistajat ajattelee, että lastenvaatteiden ei tarvitse kestää montaakaan kuukautta.
Hetken aikaa pesin 60 asteessa, mutta varsinkin sukat ja lastenvaatteet kutistui siinä lämpötilassa. Nykyään lakanat, pyyhkeet ym. ja alusvaatteet 60,, muut 40.
Kaikki muut 40 asteessa mutta lakanat 60 tai 90 asteessa
Vierailija kirjoitti:
Hetken aikaa pesin 60 asteessa, mutta varsinkin sukat ja lastenvaatteet kutistui siinä lämpötilassa. Nykyään lakanat, pyyhkeet ym. ja alusvaatteet 60,, muut 40.
Kyllä lapset ovat kasvaneet, eikä vaatteet kutistuneet. Samoin aikuisten vaatteiden "kutistumiseen" vaikuttaa enemmän numerot vaa'alla kuin numerot pesun lämpötilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen estänyt villavaatteiden vahingot käyttämällä kolmea pyykkikoria. Tummat 60, vaaleat 60 ja muut. Korista "muut" ne eivät vahingossakaan päädy 60 asteeseen.
Olen hankkinut erityisesti lastenvaatteet huomioden sen, että ne kestävät 60 asteessa pesun. Eniten häiriöitä pesussa on aiheuttanut lahjaksi saadut, päivittäiseen käyttöön tarkoitetut lastenvaatteet, jotka ei tähän järjestelyyn sovi - esim. nämä muoviprintilliset vaatteet. Olen pessyt ne muutamia kertoja ohjeen mukaan, mutta sen jälkeen 60. Saa ny muksut edes muutaman kerran käyttää ilman, että on riskiä siitä, että kuvat lähtee jo ekassa 60 asteen pesussa. Siinä tuntuu olevan jokin murpheyn laki, eli juuri siitä lempipaidan kuvasta ei jää mitään jäljelle kun se pestään ekaa kertaa 60 asteessa, sen sijaan muut kyllä kestää seuraavallekin lapselle.
En voi ymmärtää, miten jotkut hankkii päiväkoti-ikäisillekin vaatteita, mitkä on täynnään ties mitä kuvaa ja blingblingiä. Muut vaatteet pyörii 60 asteessa näiden jäädessä korin pohjalle. Tai siis eivät ne sinne lopulta jää, koska on helpompi ratkaisu vaan pestä nekin kuudessakympissä ja niille sitten käy miten käy pesussa.
Vierailija kirjoitti:
52 astetta
Zinc
Nyt ei ihan auennut tämä vitsi, jos tässä nyt yritettiin jotenkin hauska olla
Vierailija kirjoitti:
Useimmat pesuaineet toimii parhaiten 30-40 asteessa, koska niissä on entsyymejä, jotka irrottavat likaa ja nuo entsyymit denaturoituvat kuumemmassa.
Denaturoituvat? Tämä sana on tuttu kyllä jostain ihan muusta yhteydestä, nyt meni kyllä ohi.
Suunnilleen samoin kuin sinä. Joskus 90 käytössä lakanoissa, siivousräteissä yms.