Kannattaako hajonnut läppäri korjauttaa vai onko halvempaa ostaa esim. käytetty tai muuten halpa läppäri?
Vai oppiiko niitä korjaamaan itse esim. YouTuben avulla?
Kommentit (10)
Riippuu ihan läppäristä ja siitä mikä siinä on rikki.
Apple kannattaa päivittää varsinkin, jos on vanhat vahvat ja tilavat metallikuoret vielä priimakunnossa. Voi esim. laitattaa uuden prosessorin, lisämuistia ja vaihtaa akun uuteen.
Näyttö rikki -> aika halpa (~50€) ja pystyy vaihtamaan itse
Kovalevy rikki -> helppo vaihtaa
Jotain piirilevyllä rikki -> voi olla helppo korjata mutta diagnosointi vaatii paljon tietämystä elektroniikasta, voi myös osoittautua kannattamattomaksi korjata, emolevyjä ei läppäreihin kannata ostella
Kaikki muu, jos takuun piirissä, kannattaa, jos ei takuuta, läppäristä verkkopaino ja uuden hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Apple kannattaa päivittää varsinkin, jos on vanhat vahvat ja tilavat metallikuoret vielä priimakunnossa. Voi esim. laitattaa uuden prosessorin, lisämuistia ja vaihtaa akun uuteen.
Päivitys on asia erikseen, mutta tässä kysyttiin rikkinäisen korjaamisesta.
Täytyy muistaa että jos esim vaihtaa kovaölevyn niin pitää hankkia uusi windows-lisenssi luultavasti, ja se maksaa satasen.
Jos näyttö on rikki niin voi käyttää monitorilla,tosin silloin se ei kulje mukana
Viheliäisimpiä ongelmia ovat virransyöttö. Jos ei saa virtaa silloin kun pitäisi ja akku tyhjenee niin silloin ei koneella tee juri mitään.
Uusia saa esim elektroniikkaliikkeiden palautus/outlet osastolta huomattavasti edullisemmin kuin "kokonaan uusia"
Eipä taida olla ainakaan kaupallisesti kannattavaa. Noita käytettyjä koneita myydään nykyään niin halvalla, että rahan käyttäminen korjaamiseen on turhaa. Akku ja kovalevy ovat kuluvaa tavaraa, joten niitä ei hyödytä juurikaan korvata käytetyllä osalla. Harrasteluna ehkä menisi, mutta en kyllä paljoa käyttäisi aikaa ja rahaa vanhan elvytykseen.
Firmojen käytettyjä läppäreitä saa 200-300 eurolla. Yrityksillä on usein vähän parempia koneita kuin kotikoneet. Joten ne on käytettynäkin aika hyviä. Laita hakusanaksi käytetty läppäri. Niitä myy useampikin myymälä. Itse olen aina hakenut liikkeestä suoraan. Silloin näkee paremmin kulumisia ym. En ole ostanut netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
*suorittimen, T: Kieliylikonstaapeli Saarinen
Oh, jostain tuli vahingossa tuo huippuälykäs nimmari... :D