Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammat, takokaa miehelleni järkeä päähän!

Vierailija
10.12.2013 |

Minun sanomisellani ei näytä olevan minkäänlaista painoarvoa, mies suuttuu ja kiukuttelee kuin pahainen teini-ikäinen, vaikka ikänsä puolesta on teini-iän ohittanut jo iät ja ajat sitten. Minä kuulemma vaan ärsytän ja nalkutan turhasta. Vedotessani tutkimustuloksiin tai kehottaessani miestäni lukemaan aiheesta, saan vastaukseksi "höpöhöpö".

Eli kysymys on k-18 sotapelien pelaamisesta alle kouluikäisen lapsen katsellessa vieressä. Miehen mielestä asiassa ei ole mitään pahaa. Ei kertakaikkiaan suostu tajuamaan, että tällaiset väkivaltaiset pelit voivat vahingoittaa lapsen psyykettä. Ei myöskään suostu ottamaan aiheesta selvää, tai edes lukemaan, jos minä tuon jotain tutkimustulosta miehen nokan eteen luettavaksi. Suuttuu vaan.

Sanokaa nyt tekin jotain järkevää, jotta mies näkee että minä en ole "ainoa joka skitsoaa näin turhista asioista", näytän keskusteluketjun hänelle sitten myöhemmin.

Kiitos etukäteen.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kai sinä sitten suostut lukemaan tämän tutkimuksen:

Tutkimus: Väkivaltapelit eivät lisää väkivaltaista käyttäytymistä

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1377914300056

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mitä jos ap on huolissaan esimerkiksi siitä, että lapsi ei nuku öisin, koska pelkää asemiesten tulevan ovesta? Mitä jos saa unta, mutta näkee painajaisia sodasta?

Mä en voi tajuta miten on edes olemassa noin idiootteja ihmisiä niinku viimeisimpänä viestien 21 ja 22 kirjoittaja...

Vierailija
24/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:41"]

AP, kai sinä sitten suostut lukemaan tämän tutkimuksen:

Tutkimus: Väkivaltapelit eivät lisää väkivaltaista käyttäytymistä

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1377914300056

[/quote]

Luin tuon, mutta huomasitkohan ensinkään, että tuossakin puhuttiin NUORISTA, väkivaltapelin vaikutuksesta NUORILLE?

Alle kouluikäistä LASTA ei varmasti luokitella vielä NUOREKSI.

Ja hei, kumoaako tuo juttu kaikki muut tutkimustulokset? Missäs on terve maalaisjärki? Kuvittele alle kouluikäinen näkemässä aidon näköinen tilanne jossa on ihminen kuolemassa tapettuna, veri lentää, kuuluu tuskan ääniä, huutoja, jne? Varmaan mielestäsi harmitonta ja tervettä... Oletko tosissasi?!?

ap

Vierailija
25/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi uskoo kun lapsesi pamauttaa koulutovereiltaan aivot pellolle..

Vierailija
26/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai AP olet lukenut myös tutkimuksia jotka todistavat että väkivaltapelaaminen tai väkivaltapelien katsominen ei ole haitallista lapsille ja nuorille? Itse asiassa, pelaaminen vähentää stressiä, kehittää englannin kieltä sekä opettaa käyttämään tietokoneita/pelilaitteita joita tarvitaan nykyajan teknistyvässä maailmassa. Saatat siis nalkuttamiset lisäksi olla esteenä lapsesi kehitykselle. Ehkä Supercell ja Angry Birds olisi nekin jääneet keksimättä jos nykyään menestyvien insinöörien äidit olisi aikoinaan ajatelleen samoin kuin AP.

Vierailija
27/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- ja  90-luvuilla oli ihan tavallista katsoa väkivalta- ja kauhuelokuvia. Meillä ei lähtökohtaisesti rajoitettu, millaisia kulttuurituotteita saimme kuluttaa. Vanhemmat osasivat luottaa lapsen kykyyn säädellä omaa tekemistään: jos oli liian pelottavaa, laitettiin telkkari kiinni ja tehtiin jotakin muuta. Vanhempien kanssa saattoi aina keskustella leffojen sisällöistä, toden ja kuvitelman eroista ja muusta lasta askarruttavasta.

Juuri klassikkotoimintaleffojen ja kauhun kautta kiinnostuin elokuvista ja myöhemmin kirjallisuudesta. Kulttuurista on tullut minulle ammatti, ja kiitän siitä vanhempieni avarakatseisuutta.

Minusta tuntuu, että nykyisin ikärajamerkinnöillä korvataan kulttuurikasvatusta, eikä lasta harjoiteta ollenkaan lukemaan pelejä kriittisesti. Olisi hyvä, jos aloittajan mies voisi pelata pelejä yhdessä lapsen kanssa. Aloittaa vaikka kesyistä peleistä ja sitten kokeilla turvallisesti yhdessä myös väkivaltaisia pelejä, jos ne lasta kiinnostavat.

Vierailija
28/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:54"]

Kai AP olet lukenut myös tutkimuksia jotka todistavat että väkivaltapelaaminen tai väkivaltapelien katsominen ei ole haitallista lapsille ja nuorille? Itse asiassa, pelaaminen vähentää stressiä, kehittää englannin kieltä sekä opettaa käyttämään tietokoneita/pelilaitteita joita tarvitaan nykyajan teknistyvässä maailmassa. Saatat siis nalkuttamiset lisäksi olla esteenä lapsesi kehitykselle. Ehkä Supercell ja Angry Birds olisi nekin jääneet keksimättä jos nykyään menestyvien insinöörien äidit olisi aikoinaan ajatelleen samoin kuin AP.

[/quote]

En ole yleisesti pelejä tai pelaamista vastaan, lapsemme saa pelata omanikäisilleen sopivia kehittäviä/harmittomia pelejä.

En silti missään nimessä usko, että väkivaltaisen, aidolta näyttävän ja kuulostavan sotapelin pelaaminen olisi millään tavalla alle kouluikäiselle (tai ylipäätään minkäänikäiselle) erityisen hyödyllistä. Olen varma, että se aiheuttaa pienemmille jonkinsortin pelkoja, ahdistavia tunteita tai painajaisia, jopa traumoja.

Kerrotko vähän itsestäsi, ihan mielenkiinnosta, olen hyvin utelias minkälainen ihminen (ja minkälaisella diagnoosilla) viitsii puolustella k-18 väkivaltapelejä alle kouluikäiselle näytettynä edes täällä? Minkä ikäinen olet, mies vai nainen? Onko sinulla lapsia? Kuinka paljon pelaat itse, minkälaisia pelejä? Ja se diagnoosi?

ap

Vierailija
29/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:56"]

80- ja  90-luvuilla oli ihan tavallista katsoa väkivalta- ja kauhuelokuvia. Meillä ei lähtökohtaisesti rajoitettu, millaisia kulttuurituotteita saimme kuluttaa. Vanhemmat osasivat luottaa lapsen kykyyn säädellä omaa tekemistään: jos oli liian pelottavaa, laitettiin telkkari kiinni ja tehtiin jotakin muuta. Vanhempien kanssa saattoi aina keskustella leffojen sisällöistä, toden ja kuvitelman eroista ja muusta lasta askarruttavasta.

Juuri klassikkotoimintaleffojen ja kauhun kautta kiinnostuin elokuvista ja myöhemmin kirjallisuudesta. Kulttuurista on tullut minulle ammatti, ja kiitän siitä vanhempieni avarakatseisuutta.

Minusta tuntuu, että nykyisin ikärajamerkinnöillä korvataan kulttuurikasvatusta, eikä lasta harjoiteta ollenkaan lukemaan pelejä kriittisesti. Olisi hyvä, jos aloittajan mies voisi pelata pelejä yhdessä lapsen kanssa. Aloittaa vaikka kesyistä peleistä ja sitten kokeilla turvallisesti yhdessä myös väkivaltaisia pelejä, jos ne lasta kiinnostavat.

[/quote]

80- ja 90-lukujen väkivalta- ja kauhuelokuvat ovat todella paljon erilaisia verrattuna nykyajan vastaaviin elokuviin. (en silti näyttäisi edes niitä alle kouluikäisille). Käypä huviksesi vuokraamassa joku 80-luvun "pahin" kauhu/väkivaltaleffa sekä sanotaanko vaikkapa viimeisten 5 vuoden aikana valmistunut vastaava elokuva. Katso ne peräkkäin... ja huomaat, kuinka ero on kuin yöllä ja päivällä. Tsekkaa itse, jos et usko.

ap

Vierailija
30/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapainoinen lapsi ymmärtää, ettei pelin tapahtumat ole todellisia.

t. mies

Vierailija
31/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:00"]

Kerrotko vähän itsestäsi, ihan mielenkiinnosta, olen hyvin utelias minkälainen ihminen (ja minkälaisella diagnoosilla) viitsii puolustella k-18 väkivaltapelejä alle kouluikäiselle näytettynä edes täällä? Minkä ikäinen olet, mies vai nainen? Onko sinulla lapsia? Kuinka paljon pelaat itse, minkälaisia pelejä? Ja se diagnoosi?

[/quote]

Ja heti mennään henkilöön. Mikäs siinä.

Veikkaan että AP itse on kukkahattutäti, joka kieltää lapseltaan kaiken kivan ja mielenkiintoisen, koska "siitä voi mielestäni olla haittaa". Lapsestasi kasvaa pelokas ja arka, todennäköisesti koulukiusattu, joka ei savuta mitään elämässään. Ellei miehesi pelasta häntä.

Lisäksi et ole itse pelannut ikinä väkivaltapelejä, mutta silti esiinnyt täällä niiden asiantuntijana. Koska sinulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, ajaudut naiiveihin ja idioottimaisiin stereotypioihin kuten "väkivaltapelin katsominen tekee pojastani massamurhaajan".

Vierailija
32/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n mies on uskomaton taulapää. Lapsen pitää saada turvallinen ja viaton lapsuus ja siihen ei kuulu K-18 väkivaltapelit alle kouluikäisenä. Omalle ikätasolle sopivia pelejä voi pelata, mutta niitäkin vain maltillisesti. Kaikkein tärkeintä lapsen kehitykselle on ihan perinteinen leikkiminen.

Vierailija
33/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisen lapsen on ihan ok nähdä noita vierestä. Vanhempi lapsi voi kyllä ääriväkivaltaisesta viihteestä saada ahdistusreaktiota mutta joku 5-6 vuotias ei vielä ymmärrä väkivaltaa ja kuolemaa sellaisella tasolla, että pystyisi sitä ahdistavana kokemaan.

Vierailija
34/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: miehesi on idiootti, jos ei tajua, että ne ikärajat ovat peleissä ihan syystä. En eds osaa sanoa, mitä ajattelen tuollaisesta ääliömäisyydestä.

Vierailija
35/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vastaa aiheeseen varhaiskasvatuksen maisteri, lastentarhanopettaja ja äiti.

Alle kouluikäinen lapsi ei todellakaan ymmärrä näkemäänsä. Alle kouluikäinen lapsi ei kykene abstraktiin ajatteluun eikä välttämättä (iästä ja kehityksestä riippuen) erota vielä todellisuutta tarusta. Lapselle satu ja todellisuus ovat hyvin pitkään sama asia. Kouluun mennessä lapsi ei esimerkiksi vielä ymmärrä sanoja pilvenpiirtäjä, mustasukkainen - vaan mieltää ne asiat konkreettisiksi (mustasukkainen = joku jolla on mustat sukat). Tässä puhun siis jo yli 6-vuotiaasta lapsesta. 

Väkivaltaisten pelien toistuva ja säännöllinen sivusta seuraaminen aiheuttaa varmasti vähintään pelkotiloja ja stressiä. Pahimmillaan paljon muutakin. Jatkuva stressi ei ole kenellekään hyväksi, mutta ei varsinkaan pienelle kasvavalle ihmiselle. Lapsi saattaa sanoa ettei pelota tai että ymmärtää että kyseessä on peli, tällöin kyseessä voi olla pelkästään tahto olla isin silmissä rohkea. 

K-18 on jo sen verran kova ikäraja että kasvattajana todella huolestuisin. 

Nyt miehellesi kova kovaa vastaan, sinulla on äitinä vastuu taata lapsellesi turvallinen olo omassa kodissa.

Aiheesta voi muuten tehdä myös lastensuojeluilmoituksen, joten kyseessä on todellakin VAKAVA asia. Jokainen (kasvatus)psykologiaa opiskellut ei voi kirkkain silmin väittää muuta, jokainen joka on salaa katsonut kauhuleffaa pienenä tietää sen kamalan tunteen. Jokainen joka on nähnyt kun isi lyö äitiä tietää sen hämmennyksen ja pelon, jonka käsittämätön väkivalta lapsessa aiheutta (kyllä, karu vertaus mutta aiheellinen.)

Tsemppiä ap.

Vierailija
36/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:09"]

80- ja 90-lukujen väkivalta- ja kauhuelokuvat ovat todella paljon erilaisia verrattuna nykyajan vastaaviin elokuviin. (en silti näyttäisi edes niitä alle kouluikäisille). Käypä huviksesi vuokraamassa joku 80-luvun "pahin" kauhu/väkivaltaleffa sekä sanotaanko vaikkapa viimeisten 5 vuoden aikana valmistunut vastaava elokuva. Katso ne peräkkäin... ja huomaat, kuinka ero on kuin yöllä ja päivällä. Tsekkaa itse, jos et usko.

[/quote]

Olen ihan hyvin pereillä nykyelokuvista ja -peleistä. Niiden ilmaisu on toki erilaista kuin 20 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen yhtä paljon fiktiota kuin ennenkin. Ovatko lapset sitten jotenkin heikompia kuin ennen? 

Vierailija
37/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:23"]

Tasapainoinen lapsi ymmärtää, ettei pelin tapahtumat ole todellisia.

t. mies

[/quote]

Tasapainoinenkaan ALLE KOULUIKÄINEN (kouluun mennään 6-7 -vuotiaana) ei kyllä ymmärrä eroa todellisuuden ja tarun välille. Opiskelepa ennenkuin väität. 

Vierailija
38/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on ap:n mies nähnyt tämän ketjun?

Vierailija
39/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huolestuttavaa miten moni tässäkin ketjussa puolustaa k-18 pelien antamista alaikäisille! No, sen olen kyllä omien lasten kavereiden kohdalla huomannut, he ovat ihan ihmeissään kun meillä ei niitä pelejä pelata. Ja tiedän, varmasti jossain vaiheessa he pelaavat niitä pelejä kavereiden luona vaikka kuinka kieltäisin, sille en voi mitään. Voin kuitenkin antaa itse meidän kotona sen opetuksen ja arvot mihin uskon. 

Meillä on ollut miehen kanssa myös näitä samoja keskusteluja, hän ei ymmärtänyt (eikä varmaan vieläkään ymmärrä) mitä pahaa niistä nyt voi lapsille olla (ja puhun nyt yli 10v lapsista, hänkin sentään tajuaa olla niitä sitä nuoremmille näyttämättä!). No, laitoin vain kovan kovaa vasten ja keräsin kaikki pelit talteen ja vein siskolleni. Sanoin että saa takaisin sitten kun osaa pelata niitä itsekseen lasten mentyä nukkumaan. Ja että minä en tee asiassa mitään kompromissejä. Uhkasin jopa lastensuojelulla jos olisi jatkanut pelien näyttämistä. Saatiin siis "sovittua" että meillä ei k-18 pelejä näytetä eikä lapset myöskään saa pelata kovin paljon omaa ikärajaansa korkeampia pelejä. Nyt 13v ja 14v saavat pelata joitain k-16 pelejä, mutta meillä on tietokone olohuoneessa jolloin näen mitä näissäkin peleissä on ja voin tarvittaessa ottaa ne pois.

Nyt vaan ap tiukkana, sinä olet vastuussa lapsesi suojelusta jos miehesi ei ymmärrä!

Vierailija
40/41 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 22:13"]

Todella huolestuttavaa miten moni tässäkin ketjussa puolustaa k-18 pelien antamista alaikäisille! No, sen olen kyllä omien lasten kavereiden kohdalla huomannut, he ovat ihan ihmeissään kun meillä ei niitä pelejä pelata. Ja tiedän, varmasti jossain vaiheessa he pelaavat niitä pelejä kavereiden luona vaikka kuinka kieltäisin, sille en voi mitään. Voin kuitenkin antaa itse meidän kotona sen opetuksen ja arvot mihin uskon. 

Meillä on ollut miehen kanssa myös näitä samoja keskusteluja, hän ei ymmärtänyt (eikä varmaan vieläkään ymmärrä) mitä pahaa niistä nyt voi lapsille olla (ja puhun nyt yli 10v lapsista, hänkin sentään tajuaa olla niitä sitä nuoremmille näyttämättä!). No, laitoin vain kovan kovaa vasten ja keräsin kaikki pelit talteen ja vein siskolleni. Sanoin että saa takaisin sitten kun osaa pelata niitä itsekseen lasten mentyä nukkumaan. Ja että minä en tee asiassa mitään kompromissejä. Uhkasin jopa lastensuojelulla jos olisi jatkanut pelien näyttämistä. Saatiin siis "sovittua" että meillä ei k-18 pelejä näytetä eikä lapset myöskään saa pelata kovin paljon omaa ikärajaansa korkeampia pelejä. Nyt 13v ja 14v saavat pelata joitain k-16 pelejä, mutta meillä on tietokone olohuoneessa jolloin näen mitä näissäkin peleissä on ja voin tarvittaessa ottaa ne pois.

Nyt vaan ap tiukkana, sinä olet vastuussa lapsesi suojelusta jos miehesi ei ymmärrä!

[/quote]

Toivottavasti miehesi ymmärsi ottaa eron ja oli tehnyt avioehdon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi