Eronneet! Joululahjoista...
Eli miten käytännössä menee eronneilla lasten joululahjat, onko kaikki lahjat siellä missä aattoilta vietetään, tuoko myös sen "toisen puolen" suku lahjat sinne?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:27"]
Lahjat on siellä mitä te exän kanssa olette sopineet. Jos ette sovi mitään, niin etkö sinä silloin anna lahjan kun näet lasta, oli se sitten aattona, tapanina tai uutena vuonna.
[/quote]
En puhunut nyt minun lahjasta, vaan kysyin että miten ihmisisllä on ollut tapana tehdä. Jos siis lapset lähivanhemmalla aattona, niin ovatko esim etän vanhemmat toimittaneet lahjat lähille vai omalle lapselleen vaikka joulupäivänä annettavaksi?
Miksi olet jonkun toisen lahjojen annosta kiinnostunut? Jokainen taplaa tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:43"]
Miksi olet jonkun toisen lahjojen annosta kiinnostunut? Jokainen taplaa tyylillään.
[/quote]
No onko ok että toisen puolen suku ei tuo lahjoja etälle vaan kaikki menee lähille? Yritän selvittää onko närkästykseni aiheellinen.
Eikai suvun tarvii eksän kanssa olla väleissä ja sinne niitä lahjoja roudata jos ei halua?
Missä jaetaan lahjat, siellä on lahjat.
Mutta sillä idealla, että jos kaikki lahjat jaetaan lähin luona, myös etä on siellä. Jos etä ei ole aattona paikalla, annetaan etän puolet lapsille sitten, kun lapset ovat etällä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:01"]
Eikai suvun tarvii eksän kanssa olla väleissä ja sinne niitä lahjoja roudata jos ei halua?
[/quote]
No sitähän tässä just kysyn että kuinka muut toimii, onko normaali käytäntö että roudataan eikä etän "jouluna" eli joulupäivänä ole enää muita lahjoja kuin etän itse hankkimat.
Meillä ex-appivanhemmat menevät poikansa ja tämän uuden perheen luokse jouluna. He haluavat myös käydä usein tapaamassa minua ennen joulua - ja tuovat lapsille joulurahaa minun luokseni. Koska eivät halua antaa rahoja uusioperheessä, koska joutuisivat sitten antamaan myös nyxän lapsille.
Meillä ex-appivanhemmat menevät poikansa ja tämän uuden perheen luokse jouluna. He haluavat myös käydä usein tapaamassa minua ennen joulua - ja tuovat lapsille joulurahaa minun luokseni. Koska eivät halua antaa rahoja uusioperheessä, koska joutuisivat sitten antamaan myös nyxän lapsille.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:01"]
[/quote]
No sitähän tässä just kysyn että kuinka muut toimii, onko normaali käytäntö että roudataan eikä etän "jouluna" eli joulupäivänä ole enää muita lahjoja kuin etän itse hankkimat.
[/quote]
En ole ainakaan kuullut moisesta.
Poikkeuksena, kun antoivat isolla porukalla lahjaksi tietokoneen yli sukurajojen. Kone meni lähin luo, joten se annettiin siellä. Tehtiin kuitenkin selväksi lapselle ketkä kaikki olivat lahjassa mukana ja jo aattoiltana sai isovanhemmat kiitospuhelun ja toki etävanhempi myös.
Meillä exän suku toimittaa paketit exälle, ja mun suku mun luokse. ja kun olivat pienempiä, niin lahjat oli myös tarkoitettu käytettäväksi siellä mihin ne toimitettiin.
Meillä kaikki lapsen lahjat toimitetaan sen luo, kenen luona kulloinkin lapsi jouluaan viettää. Esim.tänä jouluna exäni suku postittaa lahjansa minulle (äidille) ja kaikki menevät samaan pukinkonttiin.
Meillä lapsi saa useamman joulun (ja synttärit). Eli avaa lähin luona lähin- ja sen puolen suvun lahjat. Ja sitten kun menee etälle, etällä etän ja sen puolen suvun lahjat. Ja mahdollisesti molemmissa paikoissa vietetään myös silloin muuten joulua (syödään, saunotaan yms.) vaikka ei olisi jouluaatto.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:15"]
[/quote]
Miksi ihmeessä pitäisi antaa nyksän lapsille?
Tai siis, mun miehellä on lapsia, mulla ei. Ja mun sisaruksilla on lapsia. Sisarusten lapset saavat meidän vanhemmilta eli omilta isovanhemmiltaan joululahjoja. Ja mun miehen lapset saa mun vanhemmilta pienet muistamiset ja omilta isovanhemmiltaan lahjoja. Kukaan ei ole koskaan odottamut mun vanhemmilta mitään miehen lapsille, mutta mun äiti on sen verran jouluhöyry, että jotain on aina annettava =)
Meillä exän suku toimittaa kaikki lasten lahjat mun luokse. Ex ei osta lapsille mitään lahjoja. Ei ex ole aatoksi lapsia luokseen halunnutkaan ja joulupäivänähän ei lahjoja jaeta.
Meillä on aina lapset saaneet lahjoja monessakin paikassa (kotona, isovanhempien luona, siskojen luona) missä milloinkin ollaan satuttu joulua viettämään. Ja me ollaan aina vietetty joulua usempi päivä eli ei ole niin tarkkaa että juuri jouluaattona ainoastaan voisi paketteja saada.
Aiemmin lapset olivat jokatoinen vuosi jouluaattona mulla ja joka toinen exällä, mutta kävivät kuitenkin muutaman tunnin aina sen luona jolla ei ollut aattovuoroa. Tämä koettiin lopulta aika hankalaksi (varsinkin nyt kun on molemmilla jo uudet perheet) ja nykyään lapset on kokonaan joulunpyhät joka toinen vuosi minulla ja joka toinen exällä. Lapset on jo sen verran isoja että heidänkin mielestä tämä ratkaisu on parempi.
Ja saavat siis minun ja sukuni lahjat silloin kun ovat minun luonani (tai sukuni luona) ja exän ja exän suvun lahjat sitten tietysti siellä ollessaan.
Lahjat on siellä mitä te exän kanssa olette sopineet. Jos ette sovi mitään, niin etkö sinä silloin anna lahjan kun näet lasta, oli se sitten aattona, tapanina tai uutena vuonna.