:( Haluaisin siistin kodin - oikein puhtaan ja kiiltävän.
Olen pari vuotta elämästäni laiminlyönyt kodin siisteyttä, muiden elämänhallintaongelmieni lisäksi, ja suoraan sanottuna täällä on aivan hävettävän kamalaa.
Tiedän, että jos nyt saisin kotini kuntoon, en enää ikinä päästäisi tätä vastaavaan kuntoon elämäni aikana.
En ole ikinä ollut mikään siivousintoilija, mutta nyt vasta olen havahtunut siihen, miten paljon laiskuuteni ja aikaansaamattomuuteni vaikuttaa elämänlaatuuni myös psyykkisesti.
En voi lainkaan hyvin. Haluaisin olla energisempi ja jaksaa paremmin.
Kommentit (31)
Yksi nurkka kerrallaan, älä ajattele kokonaisuutena.
Tilaa siivooja tekemään siivous ja sitten ylläpidä sitä itse tai ota siivooja useamminkin.
Se lähtee ihan pienistä asioista, ns mikrorutiineista. Jos olet monta vuotta ollut lähes täysin siivoamatta/toimeton, siinä menee myös aikaa että opit pitämään kodin kunnossa. Eli älä hätäile. Ota tavoitteeksi että joka päivä koti on edes vähän paremmassa kunnossa kuin eilen. Varmasti tulee myös huonoja päiviä joilloin sekään ei onnistu, mutta varmasti vuoden päästä olet kehittynyt hurjasti, mikä on lopulta aika lyhyt aika.
Mene kauppaan ja osta monta pulloa Kiilto-puhdistusainetta.
KIIIIIIIIIIIIIILTO, PUHDAS KOTI VETÄÄ PUOLEENSA!
Vierailija kirjoitti:
Up
Aloita lampuista: jos et voi vaihtaa niiden paikkoja, laita iso pöytä sellaisen alle.
Kun sen olet tehnyt, nosta tuolit nurinpäin sen reunoille ja luutua lattia sieltä alta kunnolla ja metri pöydän ympäriltä. Jos on viherkasveja, kanna ne pesuhuoneeseen jotta suihkutat ne myöhemmin.
Jos sulla on pimeitä nurkkia, laita sinne peili. Pese se peili heti kirkkaaksi. Miltä nyt näyttää?
Vaihda aluksi imurin puhdas pölypussi! Onhan sulla mikrokuituluutu ja Marseillesaippuaa? Niillä pärjäät, mut luutuja täytyy olla useampi. Ja pari kivaa ämpäriä, vaikka ihan uusia - tarviit niitä!
Sama vika. Mulla ei ole koskaan ollut siistiä kotia eikä siisteysrutiineja, mutta masennusta ja burnoutia on ollut.
Edellä mainitut mikrorutiinit ovat tosi hyvä idea. Ota yksi tapa kerrallaan, sellainen jossa on hyvä hyötysuhde. Esim. pienessä asunnossa vuoteen petaaminen joka aamu tuo paljon siistimmän tunnelman, tai tiskien pesu joka ilta estää valtavan tiskivuoren syntyminen. Tällaisten juttujen avulla olen saanut vähän ryhtiä tähän touhuun ja mikä tärkeintä, aikaansaamisen ja onnistumisen kokemuksen.
Jatka uutta tapaa ainakin viikko, ennen kuin otat sen rinnalle uuden tavan.
Toinen juttu joka itseeni tehoaa on sosiaalinen paine. Eli kutsu joku kylään vaikka ensi viikon sunnuntaina. Sitten on pakko siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda aluksi imurin puhdas pölypussi! Onhan sulla mikrokuituluutu ja Marseillesaippuaa? Niillä pärjäät, mut luutuja täytyy olla useampi. Ja pari kivaa ämpäriä, vaikka ihan uusia - tarviit niitä!
Laminaattilattiaa ei sitten saa luututa saippuaa sisältävällä pesuaineella.
Tärkeintä on aloittaa. Ihan sama mistä aloitat. Ota käteen jätesäkki, poimi toiseen käteen sillä hetkellä lähinnä oleva roska tai hävitettävä asia ja laita säkkiin, sen jälkeen jatka eteenpäin roska kerrallaan yhtään sen enempää ajattelematta. Kun olet saanut hävitettyä kaiken hävitettäväksi kuuluvan tavaran, aloita tavaroiden paikoilleen laittaminen samalla logiikalla: tartu lähimpään esineeseen ja vie se paikoilleen ihan riippumatta siitä, mikä esine on kyseessä, missä se on ja mihin se kuuluu. Sitten jatkat taas esine kerrallaan, kunnes kaikki on paikoillaan. Kun kaikki on paikoillaan, aloita imurointi jostain huoneesta, sitten pintojen pyyhintä joltain pinnalta. Älä ajattele, älä suunnittele liikaa, ala vain tehdä asia kerallaan ja anna mennä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nurkka kerrallaan, älä ajattele kokonaisuutena.
Sekin on hyvä, mut ikkunaverhot pyykkikoneeseen ekana ja pesee nyt ne ikkuat, et näkee kunnolla lopputuloksen! Siivotakaan ei näe kuin keskipäivällä, jos ei ole kunnon valot. Ledivaloilla on kiva sisustella ja kun ripustaa ne peilien eteen - viherkasvin kans, saa kaunista valoa muualtakin, kuin ikkunoista. Peili tuplaa valoa - ei siitä itseä tarvi nähdä!
Vierailija 44 kirjoitti:
Sama vika. Mulla ei ole koskaan ollut siistiä kotia eikä siisteysrutiineja, mutta masennusta ja burnoutia on ollut.
Edellä mainitut mikrorutiinit ovat tosi hyvä idea. Ota yksi tapa kerrallaan, sellainen jossa on hyvä hyötysuhde. Esim. pienessä asunnossa vuoteen petaaminen joka aamu tuo paljon siistimmän tunnelman, tai tiskien pesu joka ilta estää valtavan tiskivuoren syntyminen. Tällaisten juttujen avulla olen saanut vähän ryhtiä tähän touhuun ja mikä tärkeintä, aikaansaamisen ja onnistumisen kokemuksen.
Toinen juttu joka itseeni tehoaa on sosiaalinen paine. Eli kutsu joku kylään vaikka ensi viikon sunnuntaina. Sitten on pakko siivota.
Veikkaan, että ap:lla tilanne on tällä hetkellä se, ettei ketään kutsuta kylään ennen kuin on saanut jonkun perussiivouksen tehtyä takuuvarmasti sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laminaattilattiaa ei sitten saa luututa saippuaa sisältävällä pesuaineella.
Kiitos, ei saakaan, mut sitä varten on aina oltava sitä laminaattipesuainetta, vaikka onkin Johnssonin valmiste. Tulee todella kuin uusi vanhastakin lattiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija 44 kirjoitti:
Veikkaan, että ap:lla tilanne on tällä hetkellä se, ettei ketään kutsuta kylään ennen kuin on saanut jonkun perussiivouksen tehtyä takuuvarmasti sitä ennen.
No silloin täytyy ensin pestä pyykit, kun niiden viikaamisessa tulee pölyä kans.
Miksi et näe kuin keskipäivällä? Onko sinulla jokin silmäsairaus. Päivänvaloa on sellaiset 12 tuntia, joten kuulostat huolestuttavalta.
Tuli tässä mieleen, että kumman teette ensin: imurointi vai pölyjen pyyhkiminen?
Minä ensin pyyhin kaikki pinnat kostella.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tässä mieleen, että kumman teette ensin: imurointi vai pölyjen pyyhkiminen?
Minä ensin pyyhin kaikki pinnat kostella.
Jos asunto on mallia läävä, ei tuolla liene paljonkaan väliä, kaikki imuroitu pöly on pois asunnosta. Kun taas on siistiä, pölyä ei ole niin paljon, että sillä olisi sanottavaa merkitystä.
Mullakin on joskus ollut asunto ihan hirveässä kunnossa mutta nyt olen useamman vuoden onnistunut pitämään sen siistinä. Tai siis, eihän se aina ihan tiptop ole mutta ei kuitenkaan niin kamala kuin aikoinaan.
Pinterestistä löytyy ns. ”siivouslistoja”, eli mitä kaikkea tehdä minäkin päivänä ja mitä pikku juttuja tehdä päivittäin. Toki sellaisen voi tehdä itsekin mutta sieltä saa hyvin ideoita. Toinen mikä minua on auttanut, on siivousvideoiden katsominen Youtubesta. Kuulostaa aika tylsältä, mutta clean with me-videot on ihan mukavia. Ja onhan sinulla kunnon siivousvälineet- ja aineet? Jos ei, niin kaupoille mars! Edes yksi uusi hyväntuoksuinen pesuaine motivoi siivoamaan. Kannattaa myös panostaa kodin viihtyvyyteen muutenkin, osta esimerkiksi kukkakimppu tai ala sisustaa, mikäli olet tyytymätön kotisi ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et näe kuin keskipäivällä? Onko sinulla jokin silmäsairaus. Päivänvaloa on sellaiset 12 tuntia, joten kuulostat huolestuttavalta.
Minähän näen (otsalampulla usienkin) vaikka pimeällä, mutta esimerkiksi ikkunanpesussa saattaa jäädä ne rannut huomaamatta. Valo on ihmeellinen tekijä, tuut huomaamaan aina uudelleen.
Pääsitkö vauhtiin?
Tuo "kattokruunun alle iso pöytä"- ohje tuli Marko Paanaselta (se yks, en ole varma muistinko oikein) ja sai mut siivoamaan autiotalon ihan uuteen järjestykseen, vaikka meni aamusta iltaan siinä puuhassa, et pääsin huoneesta pois:-D
Up