Miten annatte öljylisän sormiruokailevalle taaperolle?
Täytyisi siis antaa öljylisä, mutta lapsi ei suostu sitä pelkästään ottamaan ja kaikki ruoat syö itse sormiruokaillen, joten ruoan joukkoon sotkeminen ei onnistu. Lapsi on moniallerginen ja siksi öljylisäkin täytyisi antaa, koska ei saa ruoasta tarpeeksi energiaa.
Kommentit (19)
Sushiriisipallot pyörittelin joskus lopuksi öljyssä, ei tahmannut käsiä niin paljon.
Eikö sitä öljyä voi kokata suoraan sinne ruokiin "sisälle"?
Olen antanut lusikalla suuhun. Sanasolia perään.
Juoko maitoa esim. nokkamukista tai pullosta? Itse sekoitan öljyä joskus maitoon ja lämmitän maidon mikrossa, sitten pikkuisen ravistelen ennen lapselle antamista. Jos ei muuten enää juo vaikka tuttipullosta, niin tämän öljylisämaidon ehkä voisi houkutella "erikoisjuomana" siitä juomaan, koska pullossa tms. se öljy ei näy juoman pinnalla ja menee salaa kurkusta alas.
Tai sitten sekoitat lautasella valmiin lämpimän puuron sekaan. Tai perunamuussiin. Jos näistä jotakin pystyy syömään..
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:15"]
Täytyisi siis antaa öljylisä, mutta lapsi ei suostu sitä pelkästään ottamaan
[/quote]
Mitä meinaisit tehdä jos lapsellesi pitäisi antaa kolme kertaa päivässä lääkettä? Saisiko lapsi silloinkin päättää ottaako vai ei? Tee samalla tavalla kuin tekisit lääkkeen kanssa, anna lapsen päättää ja kuolla tautiinsa tai pistä se ottamaan se.
semmoisella lääkeruutalla suoraan suuhun tai sitten nesteeseen esim. maitoon sekoitettuna?
No pyörittelet öljyssä niitä sormiruokia, tai sekoitat niihin öljyä valmistaessa. Mitä kaikkea se lapsi syö sormiruokana, ja minkä ikäinen on?
Me ollaan ihan vaan pyöritelty höyrytettyjä vihanneksia öljyssä. Vähänhän ne on liukkaita ja sottaavia, mutta ei se mitään. Jos syö parsakaalia, niin siitä voi vaan sen kukinnon kastaa öljyyn, niin se varsi mistä lapsi pitää kiinni ei oo liukas. Lapsi voi ehkä myös itse dippailla juttuja vaikka vähän maustetussa öljyssä. Leipäpaloja esim., jos niitä syö. Meillä on öljyä myös esim. vohveleissa, letuissa (nää siis terveellisinä versioina, laitan usein monia erilaisia jauhoja, kaurahiutaleita, porkkanaraastetta jne.), kasvispihveissä, pastakastikkeissa (tääkin on sottaista, mutta lapsi syö ihan vaan sormin niitä kastikkeella kuorrutettuja pastoja). jne. jne.
Öljyä on vaikea "kokata" ruoan joukkoon, koska ruoka on tyyliin kana-/lihapaloja ja kasvispaloja. Puuroja, muusseja ei voi syödä ja erityiskorvikkeen juo ainoastaan kylmänä, joten en tiedä, onnistuuko siihen öljyn lisääminen, niin ettei se erottuisi. Ja lääkettä joudun antamaankin kaksi kertaa päivässä, mutta se onnistuu ruiskulla, tosin välillä lapsi sylkee lääkkeet ulos ja sillekään en oikein voi mitään. Öljyä en rupea kyllä lääkeruiskulla antamaan.
ap
Lapsella ikää 1v 2kk ja aika sottaista tuo syöminen on nytkin, kun kasvikset eivät meinaa pysyä kädessä, vaikkei niitä ole edes öljyssä pyöritelty. Ehkä yritän sitä kuitenkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:07"]
Öljyä on vaikea "kokata" ruoan joukkoon, koska ruoka on tyyliin kana-/lihapaloja ja kasvispaloja. Puuroja, muusseja ei voi syödä ja erityiskorvikkeen juo ainoastaan kylmänä, joten en tiedä, onnistuuko siihen öljyn lisääminen, niin ettei se erottuisi. Ja lääkettä joudun antamaankin kaksi kertaa päivässä, mutta se onnistuu ruiskulla, tosin välillä lapsi sylkee lääkkeet ulos ja sillekään en oikein voi mitään. Öljyä en rupea kyllä lääkeruiskulla antamaan.
ap
[/quote]
Meillä lapsi syö mielellään puurossa "voisilmiä". Osta sitä margariiniä mikä on hyvää lapsen kehitykselle ja kasvulle.. nimeä en nyt muista. Samoin jos leipää syö niin siihen margariiniä päälle, meillä lapsi ainakin nuoli ne rasvat ja jätti leivän syömättä : )
Meillä nestemäinen lääke menee lapselle nokkamukista mehutilkan joukossa. Muuten mehua ei juurikaan saa, joten se on sitten suurta herkkua.
Etkö voi tehdä kasviksista vaikka pyöryköitä tai pihvejä ja lisätä öljyä siihen? Tai sitten tosiaan vaan lorauttaa kasvispalojen päälle sitä öljyä. Minkä ikäinen lapsi on, voisiko alkaa opetella haarukalla syömistä, silloin öljystä liukkaat kasvikset eivät haittaisi.
Minä taisin laittaa moniallergisen kypsennettyihin kasviksiin vain öljyä päälle. Kyllä siitä osa kasvisten mukana päätyy suuhun. Jos voi syödä salaatinkastiketta, ota joku öljypohjainen ja anna lapsen "uittaa" sormiruokiaan siellä. (Meinasin sanoa, että raa'at kasvikset, mutta vauvoista ei koskaan tiedä millaisista makuyhdistelmistä tykkäävät, joten anna kokeilla.) Jauhelihasta tehtiin pieniä pihvejä ja lihapullia ja niihin sekoitettiin öljyä. (Kasvispihvit toki myös, mutta meillä oli niin allerginen lapsi, ettei harvoista kasviksista saanut edes pihvejä.) Jos syö jo leipää, siihen levitettä päälle. "Pizzaa" leivoin joskus ja siihen sai taikinaan helposti öljyä. (Maidoton, viljaton, soijaton jne. "pizza". Aika kumma viritys, mutta upposi kun ei lapsi paremmasta tiennyt:D)
Melkein mihin vaan voi laittaa rasvaa sekaan kun oikein miettii.
mistä lähtien lapsille on täytynyt syöttää öljylisää? mun nuorin on 10 v, enkä ole ikinä moisesta kuullut?!
Lusikalla.. voi hyvänen aika mitä avuttomuutta! Ottakaa järki käteen ihmiset!
Mitä helvettiä on sormiruokailu? Mihin sillä pyritään? Kysyy kahden teinin äiti.
Mitä helvettiä on sormiruokailu? Mihin sillä pyritään? Kysyy kahden teinin äiti.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:07"]Öljyä on vaikea "kokata" ruoan joukkoon, koska ruoka on tyyliin kana-/lihapaloja ja kasvispaloja. Puuroja, muusseja ei voi syödä ja erityiskorvikkeen juo ainoastaan kylmänä, joten en tiedä, onnistuuko siihen öljyn lisääminen, niin ettei se erottuisi. Ja lääkettä joudun antamaankin kaksi kertaa päivässä, mutta se onnistuu ruiskulla, tosin välillä lapsi sylkee lääkkeet ulos ja sillekään en oikein voi mitään. Öljyä en rupea kyllä lääkeruiskulla antamaan.
ap
[/quote]
Mikä korvike teillä käytössä?
Itse annoin maitoallergiselle lapselleni öljylisän lusikalla suuhun tai sitten maidon ja/tai hedelmäsoseen joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:45"]
[/quote]
No just sitä miltä kuulostaakin, eli lapsi ottaa ruokapaloista sormilla kiinni ja pistää suuhun. Aikalailla sama juttu kuin miten itsekin varmaan syöt esim leipää, hedelmiä, kurkkupaloja jne. Lapsi osaa tehdä tätä usein vähän aikaisemmin, kuin oppia käyttämään itse lusikkaa ja haarukkaa.
Jotkut sitten syö pelkästään sormin pienenä, eikä ollenkaan vielä lusikalla. Ihan okei sekin, mutta monet lapset syö sekä sormin että lusikalla, ja kai sekin on sitten sormiruokailua.
Siinä maassa, missä mä oon saanut lapseni, on ihan normaalina ohjeena alkaa antaa vauvalle soseiden lisäksi sormiruokana just jotain banaania, leipää, höyrytettyä parsakaalia jne. Ei sitä siellä kutsuta erikseen sormiruokailuksi, niinkuin ei mekään kutsuta sitä sormiruokailuksi, jos syödään vaikka viinirypäleitä.
Eikö kellään ole ollut vastaavaa tilannetta?